Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Alla båtar är olika, och beroende hur det ser ut (du kan troligen återanvända en stor mängd kablar/kabeldragning) så är det bara du som kan veta. Det är därför du nog aldrig kommer hitta något som passar perfekt direkt i just din båt. Men däremot kan du leta här på Maringuiden, titta på tips från hemsidor och tillsammans med hur det ser ut idag (och vad du vill städa) plocka det som kan passa. Ämnet är uppe minst en gång i månaden, så det finns massor att plocka av för att göra ditt egna förslag/idé.
  2. 2 poäng
    Rostfritt ska/bör heller inte monteras rakt mot aluminium utan bör isoleras emellan så gott det går. Tex med ett mellanlager av självhäftande typ tape för att få så lite galvanisk kontakt det går. Nu kommer det inte hända jättemycket ändå men jag brukar iaf. göra så gott det går och i det här fallet inte så märkvärdigt. Så rostfri bygel, isolering typ ”klistermärke” , monelnit så är du hemma 👍 Hälsningar Mikael
  3. 1 poäng
    Det tråden handlar om, och orsaken till problemen trådskaparen har drabbats av, är att köpet genomfördes via en båtmäklare. Vid köp mellan två privatpersoner, eller där säljaren är privatperson och köparen är ett företag, gäller inte konsumentköplagen, utan bara köplagen, och för såna försäljningar kan även köplagen helt avtalas bort, om båda parter är överens om det. Köplagen i sig är redan i grunden balanserad eftersom den gäller mellan på pappret jämbördiga parter. Konsumentköplagens mycket hårdare regler finns där för att säljaren då är ett företag och köparen en privatperson, och den ojämlikheten i finansiell och juridisk styrka gör att de hårdare reglerna behövs där. Så sälj du din gamla båt, men gör det som privatperson, utan mäklare. Då är det mer en fråga om sunt förnuft och ärlighet. Om du berättar om alla kända fel, och köparen får möjlighet att undersöka båten före köpet, så är det inget problem.
  4. 1 poäng
    Håller helt med men några tips på vägen. Under förutsättning att dina batterier är OK och du inte redan i vinter ska installera litium-batterierna så skulle jag börja med att separera batteribankarna så du har en start- och en förbrukarbank med ett skiljerelä (Biltema). Ett skiljerelä är billigt och går ganska snabbt att installera. Samtidigt skulle jag börja rita upp hur elsystemet ser ut nu och inkludera såväl plus som minus och helst även ha med kabelarean. Här kanske du behöver höfta lite men det kommer vara till god hjälp när du senare ska installera litiumbatterierna. Sen skulle jag installera solceller med en regulator som du kan ställa in för olika spänningar mm så den passar även för litium-batterierna. Ligger litiumbatterierna först på din lista blir naturligtvis ordningen en annan.
  5. 1 poäng
    Reklamationsrätten är tre år, men tiden för när bevisbördan ligger hos säljaren är två år nu, i stället för sex månader som det var till för några år sen.
  6. 1 poäng
    Nej, limmade matta med spray-kontaktlim. Jag har också flera mindre skivor av olika skäl. Tyckte det var mer praktiskt.
  7. 1 poäng
    Woody ser ut att ha 4 mm plywood i 2,5 m längd.
  8. 1 poäng
    Inga problem, som jag ser det. Jag har sett hur det blir efter skruvar av rostfritt som suttit i masten och på spridarna i massa år. Lite vitt pulver precis runt hålet, men aluminiumoxiden är elektriskt isolerande, så när det byggts upp ett skikt verkar korrosionen inte fortskrida. Jag använder alunitar för smågrejer. När jag monterade på nya spridarfästen för några år sen använde jag såna där dyrare nitar av speciallegering.
  9. 1 poäng
    Som jag förstått det är priset ganska avgörande. Om du fått nära nypris för din 18 år gamla båt (ganska otroligt, men ett exemoel) kan köparen förvänta sig nära nyskick. Om du däremot fått mera rimligt betakt så får köparen också stå ut med fel och brister. Om man som säljare är ärlig och ser till att alla fel och brister man känner till finns antecknade i köpekontraktet och gärna att man får med ålder och gångtimmar på motorn så finns det två fördelar. 1) Mindre risk att köparen blir sur/förbannad om någit går sönder och då kanske hen inte ens gör någon reklamation. 2) Om hen gör en reklamation för att motorn blivit överhettad och topplocket slagit sig och det framgår av köpekontraktet att motorn gått 10 000 timmar och att det är problem med kylningen ibland så klarar du dig troligen bra. Det kan säkert vara bra att skriva in i kontraktet att båten är provkörd av köparen 202x-xx-xx utan anmärkning. En gammal båt är inte en ny båt och det tror jag de flesta förstår. Familjen lånade pappas motorbåt varje sommar och en gång tyckte jag att det var lite vibrationer som jag inte kände igen. Jag körde till närmaste varv för en bedömning och efter lite tittande, lyssnande, kontroller och en provtur tyckte de inte att det var anmärkningsvärt även om de också kunde ana något, men de hade själva en nästan likadan båt med ungefär samma vibrationer. Femton minuter senare när min dotter kör båten rasar drevet. Frågan är vad som gäller för de första sex månaderna när det är säljaren som måste visa att felet inte var ursprungligt. Kanske bäst att sälja båten i oktober. @Bamse8, lägg upp lite info om din affär. Som det är nu vet vi ingenting och därför verkar det just nu mest som du vill skriva av dig din ilska och surhet snarare än att få hjälp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...