Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-14 på alla områden
-
2 poängOm du berättar vad det är för fel på båten om du står med som säljare i köpekontraktet vad är det för båt? köpeskilling mäklare? besiktningsman? Det blir betydligt lättare att hjälpa dig då Det är kanske så, att du får bita i det sura äpplet eller att du faktiskt har en chans du kan skicka ett pm (meddelande) till mig om du inte vill skriva det här det du hitintills berättat är allt för diffust
-
2 poängOm vi skall vända på allt, då detta var första gången jag hörde att det var säljaren som kände sig lurad, men säkert inte ovanligt det heller. Vi kanske skall prata om köparens rättigheter Vanligast genom åren och framför allt innan skärpningen av KKL 2022, så var det även lite osäkert att köpa båt från företag. Framför allt om felet inte upptäcktes förrän att man själv var tvungen att bevisa att det var ett ursprungligt fel. När man köper via en mäklare/förmedlare, som jag fortsättningsvis kallar för företaget, så skall man begära en varudeklaration Man skall se till att det är företaget man köper av och det skall absolut inte finnas med någon privat säljare i kontraktet. Du som köpare har ingenting att göra med den som äger båten som företaget förmedlare båten för. Du skall bara ha kontakt och kontrakt med företaget. Du som köpare skall vid eventuellt fel anmäla detta till företaget och det är företaget som skall se till att felet blir avhjälpt, avdrag på priset, häva köpet eller var det nu slutar. Om du haft oönskade kostnader pga detta, så kan du även begära skadestånd Du behöver inte bry dig om vilket avtal som finns mellan företag och ägaren av båten. Se bara till att ägaren INTE står med på kontraktet som säljare och företaget som mäklare. Företaget skall stå som säljare och du som köpare (punkt) Du kommer vinna en ev tvist i vilket fall som helst, men det blir mer besvärligt och kan ta lite mer tid.
-
1 poängDu måste ju ändå skruva fast Windex-fästet rakt igenom, så några skruvar fler hade jag satsat på. Det är ju ett litet helvete att få bort en skiva limmad med Tec7 är min erfarenhet.
-
1 poängLite vänlighet mot en ny medlem skulle väl inte vara fel!!??
-
1 poängInte för att göra dej upprörd och ledsen! Men det du säger är tillverkat i EU är oftast bara ihop monterat i i EU av Kina tillverkade komponenter och inte allt för sällan utav ett Kina ägt företag. I och för sig inte alltid Kina komponenter, det finns många lågpris länder med ifråga satt politisk och mänsklighets agenda som tillverkar både det ena o det andra. Västvärlden är väl dom som tillverkar minst slutkonsuments varor. Inte allt kanske men mycket iaf. Ända det åstad kommer är ett större hål i min budget.
-
1 poäng
-
1 poängDe företag som lyckas undvika att ge support är de som kan erbjuda de lägsta priserna. Vi konsumenter köper ju helst så billigt som möjligt. Så man kan säga att man får det man betalar för. Det hela skulle kunna lösas av att företagen erbjuder support mot ett tilläggspris.
-
1 poängFörstår att det blir problem,jag får in mycket vatten genom liket till storseglet.Ett förslag kapa en typ 5 liters dunk,som passar över masten.Använd den sedan som form för att plasta en hätta som passar över masten.Jag har tillverkat förvaringsfack till mc på sådant sätt.Fördelen är att plasten inte fastnar i insidan när du använder en dunk för olja eller spolarvätska.Dunken är lätt att kapa och skära till.Lycka till Ronnie
-
1 poängJa, men jag anser att en försäljning av en begagnad båt i första hand ska vara mellan två privatpersoner, och då gäller köplagen, som till och med kan avtalas bort om parterna är överens om det. Eller mellan en båthandlare som KÖPT båten av en privatperson, och säljer den vidare, med konsumentköplagen som reglering för försäljningen (om båten säljs till en privatperson - mellan företag gäller köplagen). Vad trådstartaren gjort är ju ett mellanting, som inte borde finnas, där det egentligen är två privatpersoner som är parter, men där en mäklare agerar mellanhand och där då situationen förvandlas till en där konsumentköplagen, som finns till för att balansera upp styrkeförhållandet mellan ett företag och en privatperson, plötsligt gäller mellan två privatpersoner. Det är väldigt, väldigt fel!
-
1 poängJag förstår Din frustration. Men, om jag förstår Ditt situation rätt så vill jag påstå att Din reaktion och aktion är missriktad. Låt mig ta ett exempel. Du köper en begagnad båt, i den båten sitter en plotter av märket Simrad. Du anser att plottern inte är tillfyllest enligt Dina önskemål och vill därför ha support. Vem ska Du vända Dig till för att för att få support gällande plottern? Vem har Du i detta fall ingått ett avtal med? Jo, säljaren av Din båt och där har Du leverantören som Du skall söka supporten hos. Du kommer inte att få för Dig tillfredsställande support vare sig från Brunswick eller Navico Group, eller Simrad Group, eller Simrad Sverige, eller BiJaKa, eller Byggplast-Båtprylar, eller Hjertmans. Du är helt enkelt inte kund till någon av dessa leverantörer. Däremot får Simrad Sveriges återförsäljare i Sverige support av Simrad Sverige som i sin tur får support av Simrad Group, som i sin tur och i förekommande fall får support av Navico Group. Båtbranschen är i detta fall inte konstigare än exempelvis bilbranschen. Inte kontaktar man väl Volvo Personvagnar AB om man har funderingar gällande funktionen på ljusreglaget i sin XC40. Företagen stänger inte ner sin supportavdelning, de ger support till sin kund. Sen kan man förvisso ifrågasätta de mjuka värdena i detta "kedjebrev", men i den alltmer globaliserade och nätbaserade marknaden kommer detta agerande och därtill hörande "problem" bli mer och mer vanligt förekommande. Men varför ska Simrad Sverige bekosta support för produkter som köpts exempelvis av Amazon eller Ebay? Förvisso finns det företag som i ren goodwill svarar på både tokigt och slugt, men de blir allt färre fullt naturligt. För en tid sedan läste jag en utredning som ett institut gjort gällande bl.a. goodwill och av den utredningen framgick med all önskvärd tydlighet att värdet av de affärer som goodwill gav var mikroskopiskt om ens mätbart. Många konsumenter sätter tyvärr missbruk av denna goodwill i system. Allt handlar om pengar, i alla led och på alla sidor om bordet.
-
1 poängInget unikt för marina produkter. Samma problem finns överallt. Det bara märks mest där man själv har intresset. Företag kan i vissa lägen ha så gynnsamma marknadspositioner att man kan uppföra sig väldigt illa och ändå fortsätta få kunder. En kombination av att ha ett produktutbud som är eftertraktat och att man kanske saknar starka konkurrenter (antingen för att man kraftigt dominerar en marknad eller för att man låser in sina kunder i ett slutet ekosystem, som t ex Apple). Det kan också bero på att man kallt räknar med att de flesta inte klagar högljutt, utan gnäller lite för sig själva och sen är det inte mer med det. Man förlorar en framtida kund, men inte mycket mer. Och eventuella klagomål som faktiskt får mer luft under vingarna drunknar ändå ofta i bruset, särskilt när det gäller förstagångsköpare på en marknad som inte är känd för den stora allmänheten, som marin elektronik. Generellt har det varit en trend under årtionden att företag mer och mer avvecklar eller helt avskaffar support. Sannolikt bygger detta på att man gjort detaljerade analyser och sett att det kostar mindre att ha en liten andel missnöjda kunder än att betala för en stor supportverksamhet för att göra de sista procenten nöjda. Och att företag gör sig okontaktbara är också en stark trend. Inte bara företag, utan nästan alla verksamheter. Vårdcentraler, t ex, är nästan omöjliga att få kontakt med om man inte kan passa telefonen och svara på några sekunder om de ringer. Företag kan ha telefontider, men då så snäva att bara pensionärer, arbetslösa och nattskiftsarbetare kan få tag i dem (10.45 till 11.15, tisdagar och torsdagar, udda veckor, typ...). Det är inte mycket att göra åt det. All makt ligger hos dessa företag och verksamheter eftersom i princip alla gör likadant. Man kan inte byta till nån som sköter det bättre eftersom såna inte längre finns. När det gäller rena reklamationer så är det återförsäljaren man går till om det är inom reklamationstiden. Återförsäljaren får då hantera företaget - det ska du som kund inte behöva ta hand om. Om de inte löser det får man eskalera det. En plotter är dyr nog för att det ska hanteras av ARN eller liknande om det inte löser sig. ARN har en bra guide för hur man ska ta sig framåt. https://www.arn.se/konsument/
-
0 poängFyllde du på spolarvätskan i bilen eller vad? Vilken risk? Att motorn fryser sönder, eller vad?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00