Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-04 i Forum Inlägg
-
2 poängTS har ju lite planer på att utöka med kaffebryggare, micro mm så förbrukningen lör komma att öka. Det behöver inte vara separat säkring/brytare till samtliga uttag men vill rekommendera att en del funktioner delas upp, bl.a. för att kunna stänga av delar av förbrukarna redan i landströmscentralen. Varmvattenberedare egen säkring Laddare egen säkring även om elförbrukningen är liten Övriga eluttag kan använda gemensam säkring via fast installerade kablar.
-
2 poängDu har en jordfelsbrytare/personskyddsautomat på 30mA i den vita boxen. Det är en utmärkt början och helt enligt regelboken. Sen är frågan hur intagskabeln ser ut? Det ska finnas en CEE-ingång (blå rund kontakt med tre stift att stoppa in ladströmskabeln i) där du ansluter landströmmen. Den kontakten tål lite högre belastning än vanliga inomhuskontakter (som kalla Chuko). CEE är dessutom fasriktig om den är korrekt kopplad. Det innebär att funktionen i landstolpen och anslutningen i din båt alltid hamnar på samma sätt - skyddsjord (grön/gul) i ett stift, "nollan" i ett stift och fasledaren i ett stift. Om det sitter någon annan anslutningskontakt sä är det enkelt för en elektriker att byta intagskontakten. I amerikanska båtar sitter det ibland en amerikansk variant av kontakt som är riktigt kass och kan förorsaka varmgång och brand, så byt om det är något annat än CEE. På bilden av din JFB ser det ut som att det sitter en fast kabel som går ner till baksidan av ett uttag nere till höger om JFB. Är det baksidan på eluttaget till laddaren som finns på en annan bild? I så fall är det en korrekt installation som du inte ska röra. Sen finns de ett chukouttag under JFB där skarvdosan sitter. Det är helt ok att ansluta en elkontakt under JFB och ta ut el därifrån. Men sedan blir det fel när skarvdosan kopplas in och det dras fasta installationer till diverse eluttag i båten. En elektriker kan hjälpa dig med att installera en liten elcentral bredvid JFB som ansluts med fast installation från JFB. Elcentralen ska innehålla vanliga microbrytare/säkringar av samma modell som du har hemma i bostaden och från dessa brytare/säkringar dras fasta anslutningar till de uttag (chuko-uttag) du vill ha i båten. Kablarna till uttagen dras i vanlig kabelslang så de blir mekaniskt skyddade. Till varje uttag dras tre ledare (skyddsjord, nolla och fas). Så du behöver inte riva ut allt men lite koll och komplettering så kommer du att ha en trygg och säker starkströmsanläggning. Om du vill kunna komplettera med anslutning för elpatron i varmvattenberedare så ska den ha både säkring och en separat brytare i elcentralen så välj gärna en elcentral med extra utrymme för sådan funktion som kan kompletteras senare så slipper du riva ut o byta centralen senare. PS: Välkommen till forumet - såg att det var första inlägget!
-
2 poängDen laddaren har bara utgång för ett batteri/batterisystem, så om den laddar båda batterierna innebär det ju i så fall att du har två parallellkopplade batterier i båten.....till motorn ? Eller har du bara "ett" batterisystem till allt (man har annars oftast ett separat motorbatteri och ett eller flera för "bodelen", elektriskt separerade från varandra). Framgår heller inte om det var med denna du behövde ladda i två veckor eller hur lång tid som var "lång tid" för att ladda batteriet. Jag förstår din frustration att vilja ha allt fixat så snabbt det går eftersom båten ligger en bit bort. Men vi försöker nog alla få dig att stanna upp och försöka ta det just väldigt stegvis och systematiskt. Det är hela tiden hur det ser ut i din båt och din installation som är väsentligt. Länk till hur reservdelarna ser ut i en katalog säger inte så mycket, och då du inte har båten just där kan du väl antagligen inte ens säga säkert själv att det ser ut just så i din båt. Den har haft många ägare som gjort på sina sätt, och varje båt är oftast unik i sitt utförande. Inte för att det behöver vara fel, för det finns många sätt som kan vara rätt. Med "bränslefilter" så avsågs dessutom nog i första hand inte bara filtret på motorn, utan det förfilter (ofta med vattenavskiljare) som brukar sitta tidigare, mellan tank och motor. Och i ditt fall inte minst hela bränslesystemet - från tanken och framåt. Öppna manluckan (som bör finnas), lys ner och titta i tanken. Fortsätt sedan framåt - kolla filtren, och glöm inte att motorn måste luftas efter att du öppnat något i bränslekedjan såsom filter eller anslutningar. Annars startar den (oftast) inte. Det mesta av detta har dock redan påpekats och tipsats om, men jag tror du skall läsa igenom hela tråden igen och begrunda alla tips. Gärna flera gånger, och låta det sjunka in. Sedan försöka hitta manual på motorn och läsa dig till hur det fungerar, servicepunkter och framförallt hur man gör det på din motor. Det finns ingen "quickfix" (som att köpa startbooster eller fundera på t ex varför starten drar så mycket ström o.s.v.) utan du måste systematiskt gå igenom steg för steg. Men inte minst - om du vill ha hjälp och tips och ge oss (som bara har bildskärmen som länk till dig) en så bra bild som möjligt - svara så bra du kan på varenda fråga och fundering du får. Även om den verkar oväsentlig 😉. Bilder kan enkelt förminskas, antingen direkt i din mobil eller via ett enkelt program. Eller ställ helt enkelt ner upplösningen på kameran, super-duper24K-upplösningar och annat över normal HD har normalt ingen praktisk nytta utan käkar bara minne och är mest försäljningsargument. Har man inget foto är siffer- och modellbeteckningar det näst bästa. Inte bara fabrikat. Då kan man lätt Googla fram alla väsentliga data och uppgifter. För utan detaljerna ger du oss dock inte stora möjligheter till annat än gissningar och lite mer typ standardsvar, och sådana är du nog inte speciellt hjälpt av. Hur var det t ex med detta, det kan ju vara ytterst väsentligt och avgörande:
-
2 poängJag hade inte chansat på att byta ifrån den uppsättning som VP valt i grunden. Om VP inte har kommit med någon servicebulletin om att 41B ska förses med spridare av annan modell. Bytade alla 6 på min AD41B anno 1990 (finns i tråd på MG om en Nimbus29C). 196 spetsen av Bosch i orginalampuller med obrutna förseglingar inköptes i något baltikumland via ebay. Har för mig att det var en lastbilsfirma. Motorn minns jag gick betydligt bättre på tomgång och rök mindre.
-
1 poängBeror på hur stor båt. Om man vill kan man på inte allt för stor båt räta upp den sidledes genom att släppa lite på stöttorna på ena sidan och spänna på andra sidan. Så fortsätter man till båten står rakt. Lite lite åt gången och sakta och säkert rätas båten upp. Tänk på säkerheten och släpp inte för mycket i taget och se till att paren stöttor är säkrade med spännband eller liknande mellan sig. Släpp t.ex så att plattorna precis sitter löst ann mot botten och spänn efter på andra sidan och fortsätt så cm för cm. känns det osäkert och läskigt så låt bli. Liten slagsida brukar inte vara någon fara .
-
1 poäng
-
1 poängJag har bott i min båt nu i drygt tre år. En 39 fots Najad jag köpte för 1.1milj och jag är väldigt nöjd med båttypen. Nu är vi två ombord, lever mestadels för ankare och spenderar tiden i Kap Verde. Vi spenderar mycket i barer och restauranger och 30K i månaden är normalt för oss, men vi hade klarat oss på hälften. Min erfarenhet är att många utrustar sina båtar oerhört mycket och man klarar sig på betydligt mindre. Jag använder aldrig varmvatten, färskvatten fyller jag på var 3e vecka, 400l. Jag har inte ståhöjd i akterkabinen men det är helt ok. Man vänjer sig. Däremot är det ju alltid saker att laga, serva och fixa. Jag är inne på min tredje motor till jollen... Allt går sönder hela tiden. Man måste anpassa livet efter väder o s v. Men jag älskar livet ombord, jag trivs.
-
1 poängDet där ser ut som atf olja har du trimplan.Och har du pumpen inne så har du nog läck där någonstans
-
1 poängMen det är ju ett sådant kass Marinco-intag som han troligen redan har. Å de är kass enligt min uppfattning!
-
1 poängInte ens om laddaren lämnar uppåt 10-15A i laddström drar den över 1A på 230V, så att de delar säkring är inte ett stort problem - ur den aspekten. Men under vinterförvaring eller när VVB är tom kan det vara bra att ha den på ett eget uttag och egen säkring som då stängts av, så man inte råkar spänningssätta en VVB utan vatten. Delar i övrigt @Lintotts utmärkta inlägg. Fast monterade uttag i båten skall vara fast anslutna till centralen. Kan också ana att det är mer eller mindre "lampsladd" till dessa, vilket inte är ok. De bör dras i skydd (såsom kabelslang) alternativt att riktig installationskabel används. Intaget skall du byta, för som du ser är det inte godkänt för 230V-spänning. Med till vad får du nog fundera på. Jag kör själv med ett diskret DEFA-intag, men de är inte så billiga heller. Ett infällt CEE-intag (samma kontakttyp som du har i landströmsänden av kabeln) är nog bland det mer rejäla och prisvärda, men används idag mest på husvagnar/husbilar. Och litet är det ju inte direkt.... EDIT: @Lintott hann före.....
-
1 poängDet är väl en allmän trend senaste åren att pentryt skall bort från de små daycruiserna. Jag har läst båttester tio år tillbaka där båttestarna är negativa till bekvämligheter. Båtarna skall bara köras fort i hög sjö med kompisarna och ha fina skrov. Gärna utan väderskydd. Jag tror man har siktat in sig på kunder som redan har en sommarstuga i skärgården och skall bara ut och bada. I den här jämförelsen mellan Ryds 650 och Yamarin 67 så nämns inte ens pentryt och att Yamarin har ett men inte Ryds. https://www.batliv.se/reportage/batliv-testar-ryds-650-vi-dc-mot-yamarin-67-dc/ Min bild av båtutvecklingen är att det går trender i vilka funktioner som skall finnas i instegsbåtar. På 70 och 80-talet fick man en familjebåt med mängder av funktioner på 6.5m. Mot slutet at 00-gick båtindustrin dåligt och många tillverkare började ta bort saker som kostade pengar som inombordare, toaletter och pentry, i korta båtar. Några av sista märkena som kämpa var Ryds och Aquador. Mitt tips att titta på lite äldre båtar om du har tänkt att bo i båten. Ryd 23 DC har nog lite mer bekvämligheter.
-
1 poängSnälla @Lastbilslars Fotografera och lägg upp bilder så att man förstår vad du har för ladddare, hur bränslefilter ser ut, vad det är för voltmeter du använder, etc. etc. Fotografera/filma när du gör något så att man förstår vad du gör. Kort sagt, du måste hjälpa oss med bilder för det du skriver räcker inte.
-
1 poängDet har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet. Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket. Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.
-
1 poängOm man använder loctite så här det väl för att hindra helicoilen att följa med ut när man lossar skruven.
-
1 poängVad är det tänkt att Loctiten ska tillföra? Är väl ändå inte starkare än stålet?
-
1 poänginsatsgängor håller bra, utan loctite. använd inte för lång insats tryck inte vid monteringen särskilt inte eftersom det är frigång i början (för skruven) kanske går öka diam lite? rensa gängorna före arb finns flaskborstliknande stålborstar . från början sattes tunn tectyl på skruvarna har jag för mig, bryt o avlägsna drivning på H.C B
-
1 poängFår krypa till korset. Minnet sviker! Börjar bli till ålder. Å andra sidan så är jag väl mest intresserad av allt annat än rena avbrott... Ber så mycket om ursäkt för min fadäs. - Samtliga instrument visar avbrott, fast på lite olika sätt:
-
0 poängMed risk för att detta tips blir gammalt om ett par veckor, så har du ju ett intag just nu ute på Tradera som borde passa direkt i samma "hål".
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00