Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-03 på alla områden

  1. 1 poäng
    Snälla @Lastbilslars Fotografera och lägg upp bilder så att man förstår vad du har för ladddare, hur bränslefilter ser ut, vad det är för voltmeter du använder, etc. etc. Fotografera/filma när du gör något så att man förstår vad du gör. Kort sagt, du måste hjälpa oss med bilder för det du skriver räcker inte.
  2. 1 poäng
    Det har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet. Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket. Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.
  3. 1 poäng
    Varför släpps de förbannade skrot båtarna in fortfarande!? Varför ska vi invänta att tusentals ton olja läcker ut i Östersjön?
  4. 1 poäng
    Får krypa till korset. Minnet sviker! Börjar bli till ålder. Å andra sidan så är jag väl mest intresserad av allt annat än rena avbrott... Ber så mycket om ursäkt för min fadäs. - Samtliga instrument visar avbrott, fast på lite olika sätt:
  5. 1 poäng
    Vårt resonemang om mätinstrument hjälper ju inte ts vidare med sitt problem, men jag är tvungen att göra en pudel. Jag har kollat mina instrument och när inget är inkopplat så visar två av dem en 1:a och det tredje 0L. 0L tolkar jag som 0 , noll, load/last. Minnet sviker allt oftare 😪
  6. 1 poäng
    Inte alls konstigt. Over Load betyder generellt att värdet är högre än och ovanför det maximala värde instrumentet kan visa. Är mätområdet Ohm så innebär det oftast flera MOhm, dvs avbrott. Andra instrument visar bara streck eller blinkar, men (vanliga) nollor måste jag erkänna att jag nog inte sett. Borde vara lurigt att skilja från värdet 0 Ohm i så fall.
  7. 1 poäng
    När jag skrev så hade jag bara mina mätare i tanken och de visar 0 när inget är inkopplat eller om det är avbrott i mätkretsen. Är det en kortslutning så visar det 0,00. Jag förstår att det jag skrev kan misstolkas och är glad att du klargjorde detta, i vanlig ödmjuk och inte på något vis knäppa på näsan stil.
  8. 1 poäng
    Omöjligt att 2007 var 17 år sen. Typ 2-3 år sen, max. Härligt med ny båt!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...