Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-28 på alla områden
-
1 poängJust det, de där DP-SM dreven blandar jag ihop med de lite äldre DP-A till G om jag inte ser dom på bild.
-
1 poängÄr grejerna rätt kopplade så bör det ge lite ström till batteriet. En risk så här under den mörka årstiden är att regulatorn drar lite ström ur batteriet som är större än det en 25W-panel ger. En bra idé kan då vara att koppla bort regulatorn från batteriet. Men när du ansluter igen måste du koppla bort solpanelen från regulatorn innan du kopplar batteriet till regulatorn och sedan vänta någon minut innan du kopplar in solpanelen (gissar detta då regulatorn är märkt 12 och 24 Volt). Regulatorn måste alltså först känna av om det är 12 eller 24 volt som batteriet är på. Räkna dock inte med mycket laddning från en såpass liten panel.
-
1 poängDu har ingen bättre bild på regulatorn så man skulle kunna se vad det är för modell ? För om den är bra eller mindre bra eller t.o.m. kan riskera att ta kål på batterierna på sikt kan man inte veta utan att se modellen och Googla fram tekniska data/beskrivning. Men en sak kan sägas - den är otroligt overkill och överdimensionerad med sina max 100A och 1200W ! Hur stor är den egentligen rent fysiskt, och VET du att det är en MPPT ? Visst kan den funka även till din lilla 25W-panel, men det finns en risk att den kan dra rätt mycket egenström av det lilla panelen kan ge. Men ett bättre foto eller modellbeteckning skulle underlätta 😉
-
1 poängMen kör/snurrar du 2 (två) min på startmotorn !?!? Normalt är ju snarast kanske 2-3 sekunder eller så för att starta en motor.... Batteriets kapacitet är angiven vid en ganska låg urladdningsström (ofta C/20). Vid högre ström minskar kapaciteten, och vid riktigt höga strömmar (som en startmotor) kan man köra slut ett batteri på mycket kort tid. Förutom att ett par minuters malande på startmotorn kommer ta kål på batteriet så är risken också stor att startmotorn far riktigt illa. En startbooster klarar normalt mycket färre och kortare startförsök än ett (friskt) batteri. Den är gjord för att ge möjlighet till ett eller ett par korta startförsök på en motor som har dåligt batteri men i övrigt frisk och startvillig. Hur exakt är din mätare ? Ett bly/syrabatteri som "bara" har 12V (12,0V) i vila är i princip helt urladdat. Bränslelampan - vad är det för lampa ? Gissar att du menar laddlampan 😉 Vad har du laddat batteriet med och hur länge, eller menar du att du har laddat batteriet med boostern ? Tycker det låter som att du har något fel på motorn om den inte startar på ett par tre sekunder utan du behöver mala i flera minuter. Det är där du skall börja med felsökningen. Det har sedan sannolikt (och helt naturligt) givit dig två dåliga batterier och en urladdad booster. Och efter några sådana övningar spelar det ingen roll om ena batteriet var "nytt" och det andra bara ett par år gammalt (har du två motorbatterier ?) - de måste laddas upp omedelbart efteråt för att inte bli "märkta för livet". Men det är ärligt talat lite svårt att förstå vad du gjort och med vilka förutsättningar. Kanske kan du förtydliga. (Och snurrar startmotorn och drar runt motorn i början av försöken så är det nog inte den det är fel på, alltså sannolikt ingen kortslutning heller).
-
1 poängSå här blev det: Vi delade sjövattnet in via toans intag i skrovet med en T koppling direkt där och utan backventil då vi har twist & lock med manuellt pumphandtag på toan. Vi handlade fö Whale system 15 blå slang med diverse klick kopplingar och även tillhörande kapverktyg eftersom båten har den typen sen innan. Vi delade ström från duschlådan som aldrig används hos oss och befintlig säkring som den har räckte. Vi monterade även en vippbrytare till Whale pumpen som säkerhet. Allt detta lätt tillgängligt i trappstegslocket ner i båten där även inlopps kranen genom skrovet sitter 8L/min 2bar har visat sig fungera bra hela sommaren och utan läckage eller konkurerande problem vid intaget / delningen m toan och som någon skrev så skönt att lätt kunna vintertömma och skölja Whales pump & filter. Vi har ingen typ av tryck kärl till denna pump så vattnet hoppar liksom lite i snabb jämn takt direkt när man vrider på kranen alltså hela tiden man spolar men man vänjer sig med det. - Undrar kanske om större pump typ 15L/min som någon ovan inst för att även kunna spola av däcket också membran-vibrerar ut vattnet??? …Eller så är alla Whale som våran lilla 8? Blev en snygg och pålitlig installation som jag hoppas flera vågar sig på. Pris. 3 500kr + egen tid 😃 mvh Nettan
-
1 poängDu behöver inte avfetta mahogny innan lackning. Slipa lätt med ett fint papper (240 kanske?), lacka första lagret med utspädd lack enligt anvisningar på burken. Sedan är det låta härda, slipa, låta härda, slipa osv tills du uppnått minst fem lager lack, helst fler. Många lager med slipning emellan ger djup i lacken.
-
1 poängAtt felet teoretiskt blir 15cm är nog inget problem. Men med 5cm luft så är det inte bara svagare signal, vill nog gå längre och påstå att den som når ner i vattnet nog kommer vara i princip obefintlig..... Ljudvågorna fortplantar sig ju som tryckförändringar i materialet, samt reflekteras vid en skillnad i material. Till skillnad från vatten och fasta material kan luft komprimeras, och varje luftbubbla eller distansmaterial (som ju till stor del kan bestå av luft) kommer vara en rejäl absorbent/dämpare för ekolodssignalen. Den mekaniska vibrationen transducern skapar skall kopplas så opåverkad som möjligt till vattnet. Vill man inte ha vatten i ett rör så går den att limma mot skrovet med t ex Sikaflex. Men ju hårdare "lim" desto mindre dämpas signalen. Långsamhärdande Araldit (så luftbubblorna hinner flyta upp och ut) är bland det bästa, men också ett elände att få bort om placeringen inte var ok.
-
1 poängSupply-läge är ett läge där laddaren ger en fast spänning konstant oavsett laddfaser, oftast via en särskild knapp. Man aktiverar supply-läget och så ger laddare tex 13,2V hela tiden. Varierande spänning används i de olika laddfaserna och är INTE supply-läge.
-
1 poängMonark 670 är för kort och bred för att gå bra i vattnet i deplacementfart. Den djupa och breda gaveln drar upp mycket virvlar så det krävs mycket motorkraft samtidigt som den har för mycket bärighet och får fören att dyka i vågorna på ett både farligt och obehagligt vis. Samtidigt som den lilla propellern på en mindre snurra tappar greppet i vattnet och du har svårt att komma någonstans. Deplacementskrov och planande skrov är två helt skilda saker. Helt olika formade för olika ändamål. Som en motorcykel och min Massey-Ferguson 165. Det finns ingen motorcykel som fungerar något vidare att spänna för en plog eller ett 5 tons vedlass som skall ut ur skogen. Att köra långresor med en äldre långsamtgående och skakig traktor blir ganska slitsamt det vet jag av erfarenhet. De är gjorda för olika saker. Min rekommendation är att du antingen håller fast vid den motorn och installationen som du har eller köper ett annat skrov som går bra i deplacementfart. Här är ett exempel på en mycket välformad och prisvärd deplacementbåt som är till salu just nu. Marschfart kring 6 knop med 8-15 hästars motor: https://www.findit.fi/sv/2040080.htm Extremt sjöduglig i deplacementfart.
-
1 poäng
-
1 poängTillägg: Välkommen till MG! Mitt förslag inledningsvis är att du skaffar en Monark 670 utan fungerande motor/drev. Det borde bli billigare.
-
1 poängHar du provkört en Monark 670 i lågfart? Jag har inte det men misstänker att det är en båt som beter sig slingrigt. Tror inte den håller rakt kurs ordentligt när man kör i fem-sex knop, utan att man måste parera med ratten hela tiden. Det här problemet slipper du med en riktig snipa.
-
1 poäng
-
1 poängSåvitt inte laddaren har ett Supply-läge är det klart dumt.
-
1 poängNär jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ? Ska inte jag tas på allvar ? För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel. De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt.... Det är ett riktigt oskick. Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00