Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-26 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hej alla elbåtsintresserade Jag har idag en eka på ca 4 meter, den drivs av en 5 hk utombordare, den används i en avlång sjö med å i slutet som det åks i ibland. Den används inte mycket men trevligt med turer då och då. Nu är det förbjudet att använda förbränningsmotor från och med årsskiftet. En väg idag tar ca 45 minuter i kanske tre fyra knop. Hur ska man tänka om man vill kunna använda ekan med elmotor? Vill inte lägga mer pengar än nödvändigt då den inte används överdrivet mycket, den behöver kunna köras drygt en timma åt varje håll i rimlig fart och klara lite strömmande i ån. Samtidigt så vill jag gärna att det ska vara lätt att ta med grejerna så det inte får fötter och går ladda hemma. Eller enkel solpanel för laddning av batterier på plats? Tacksam för ideer och tankar. Någon kanske sitter eller suttit likande dilemman.
  2. 1 poäng
    Varför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-tankas-ryska-skuggflottan-fran-fartyg-utanfor-gotland Det verkar bara vara Greenpeace som bryr sig. https://www.greenpeace.org/sweden/agera/oil-is-war/ Jag är ingen greepeaceälskare, men när de vill göra något som jag tycker är bra så tyckte jag det är helt okej att skriva på deras namninsamling mot den ryska skuggflottan. Jag vill inte få olja mellan tårna när jag badar och jag vill absolut inte att Ryssland ska få in pengar så att de kan fortsätta kriga i Ukraina.
  3. 1 poäng
    Jag citerade peregrines inlägg och menade hans kam.
  4. 1 poäng
    Bilder på min kam som jag bytte samt repor i min Pump som helt klart inte påverkar kylningen. Skall byta impellern till nästa säsong då den gått ca 374 tim.
  5. 1 poäng
    Som finländsk medborgare med finländsk adress och telefonnummer är jag inte berättigad att skriva på men jag håller med dig Mackey. Jag anser att Öresund borde stängas så att endast fartyg som har klarat en ordentlig säkerhetsgranskning får fortsätta om de har mer än några kubikmeter olja ombord. Oberoende av nationalitet. Det är ju lika för alla så ryssarna har ingenting att gnälla om. Dels skulle det bli omöjligt för diverse oljelastade rostholkar att trafikera och dels skulle det bidra till att kväva Putinregimen i Ryssland och få ett slut på kriget. Försöker de forcera spärren skall fartygen uppbringas och säljas till högstbjudande skrothandlare och pengarna går till en fond för minröjning och miljösanering i Svarta havet efter kriget. Annars är jag skeptisk till Greenpeace som ofta går ett steg för långt och gör dumheter av en god sak. Den här gången håller jag med dem fullt ut.
  6. 1 poäng
    Det finns en 100 ml tank som tillbehör. https://www.cremashop.se/sv/products/wacaco/minipresso-tank/4548
  7. 1 poäng
    För att prata vidare om projektet... 400 000 ton koldioxid som vi fritidsbåtsägare tydligen släpper ut motsvarar förbrukning av cirka 1,5 miljardet kWh i form av bensin eller diesel. Om man antar ca. 33,3333333 % 😁 verkningsgrad så krävs det 500 miljoner kWh el för att driva den svenska och norska fritidsbåtsflottan. Om man antar att båtarna används mest flitigt under två månader och att de laddas i 10 timmar varje natt blir effektbehovet 400 000 kW, 400 MW, ungefär en halv kärnreaktor eller som ett av Sveriges största vattenkraftverk (Harsprånget borträkbat). Dessvärre kommer nog inte laddningen att vara så gynsamt utsmetad, men hur ladningen kommer att ske beror ju väldigt mycket på hur stora batteribanker som installeras i båtarna. Räcker batterierna tex. fredag, lördag och söndag kan båten laddas under cirka fem dygn när det är mest lämpligt.
  8. 1 poäng
    Oavsett om det beror på att jag är svårt förändringsobenägen eller för att det finns nya metoder som anses bättre än de antika metoder som de flesta rörmontörer använder idag så är min rekommendation att du väljer en gängtätning som är flexibel och justerbar under arbetets gång utan att det blir läckage. Det kan vara lite meckigt att montera flera gängrördelar så att allt hamna rätt. I min stockkonservativa och bakåtsträvande värld är lin och kladd något som fungerar just på det viset (det kanske även Loctite 577 gör). Om du under arbetets gång upptäcker att du behöver vrida lite på någon del så är det bara att göra det, både i samband med montaget och senare. Sedan kan lin och Unipak ligga evigt länge i en låda och när man behöver det så fungerar det precis lika komplicerat, kladdigt och tidsödande som förra gången man använde det.
  9. 1 poäng
    Danmark nekar ryska fartyg tillträde till hamnar. Vill man krångla till det för ryssarna så går det. Endast ryssvänner vill få oss att tro att det inte går att göra något.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...