Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-22 på alla områden
-
5 poängOavsett om det beror på att jag är svårt förändringsobenägen eller för att det finns nya metoder som anses bättre än de antika metoder som de flesta rörmontörer använder idag så är min rekommendation att du väljer en gängtätning som är flexibel och justerbar under arbetets gång utan att det blir läckage. Det kan vara lite meckigt att montera flera gängrördelar så att allt hamna rätt. I min stockkonservativa och bakåtsträvande värld är lin och kladd något som fungerar just på det viset (det kanske även Loctite 577 gör). Om du under arbetets gång upptäcker att du behöver vrida lite på någon del så är det bara att göra det, både i samband med montaget och senare. Sedan kan lin och Unipak ligga evigt länge i en låda och när man behöver det så fungerar det precis lika komplicerat, kladdigt och tidsödande som förra gången man använde det.
-
5 poängSaknar "Other" som alternativ på t ex användning/syfte. Vi är nog många som har båten för semester, men det passade inte in så bra. Sedan känns det väldigt avigt att ange "1" för något man håller med om mest, som är viktigast, och "5" för minst viktigt. Något finns inbyggt i de flesta av oss att viktningen är tvärtom (även om jag förstår att ni tänkt "prioritet", men skriver viktighet istället). Lite senare i frågeformuläret är skalan den omvända. Ok, det är ju bara att tänka, men ändå.... På frågan hur mycket bränsle fritidsbåtarna gör åt per år vore det bra att veta om ni menar Sverige eller t.o.m. worldwide. Och varför inte nämna en siffra för t ex nyttosjöfarten som jämförelse ? Kände mig direkt som en bov i sammanhanget, även om jag bara tankar vartannat år och spenderar min semester i båten istället för att flyga utomlands Vilka "stora satsningar" ? Har inte hört talas om någonting när det gäller elektrisk infrastruktur för fritidsbåtar i mina trakter. Så ser verkligheten ut här, men har jag kanske missat något ? Sedan är det nog inte utbildning som behövs. Kanske ändå, känner väl till elektrisk motor men elektroniska motorer var ett nytt begrepp 😉 . Däremot skulle jag glatt hoppa på tåget om det presenterades en lösning som är rimlig i pris och har storlek samt räckvidd och fart jämförbar med min nuvarande båt. Största hindret för att få fler att gå över till elektrisk drivning är alltså snarast teknik och prestanda. Deplacementbåtar och framförallt segelbåtar ligger inom räckhåll för det som finns idag, men skall el bli ett alternativ för alla andra båttyper inklusive min egen) så räcker inte "utbildning". Räckvidden och farten är en kraftig begränsare, och idag finns knappt en enda modell som skulle kunna ta mig de sträckor som jag behöver. Och med de få som finns skulle jag behöva köra så sakta att sjön hinner ändra sig flera gånger innan jag är framme. Och här finns ingen skärgård att gå in bakom om det börjar dumma sig. Det är inte heller frågan om det GÅR. Det finns alltid entusiaster som kan få saker att funka. Nej, alternativet måste vara rimligt, enkelt och jämförbart. Och inte minst säkert: Det finns ingen som skulle tycka det är förnuftigt att ge sig ut på sjön med bränsle så man precis kommer fram. Så varför skulle det vara mer förnuftigt bara för att det är eldrift ? Man kan göra mycket i miljöns namn, men att tumma på säkerheten är ganska korkat (även om en del, särskilt icke båtmänniskor inte ser problemet). Situationen på sjön är heller inte jämförbar med t ex bil. Det kan snabbt uppstå oväntad situation så planen ändras och mer energi kan gå åt. Och skulle energin ta slut kan man inte som i en bil köra in till kanten och så är faran över.
-
4 poängDet var stora ord från dig wildeside........ kommer din åsikt att stå fast när bomberna börjar falla här hemma? I vilket skede börjar det angå dig? Jag har varit antimilitarist och fredsaktivist sedan jag började förstå någonting i 8årsåldern men ny 35 år senare är jag tvungen att inse att det här hotet inte går att hantera på något annat rimligt vis än med militär och civil beredskap, och god sammanhållning med våra allierade vilket innefattar Ukraina och i synnerhet det ukrainska folket som är minst lika förbannade på korruptionen och kriminaliteten som vi är. Om Ukraina faller får vi först en enorm flyktingvåg. En rimlig gissning är att minst 20 miljoner människor då kommer in i EU och måste fördelas på olika länder. Man kan ju gissa att Sveriges kvot hamnar någonstans kring en miljon och Finlands kring en halvmiljon. Som behöver födas och klädas och hysas och ordnas arbete åt. Sedan blir det massmord och etnisk rensning på de som är kvar i Ukraina. Det torde hålla den ryska militären fullt upptagen i ett år eller så. Sedan kommer nästa invasion i nästa land i Europa. Och nästa. Och nästa. Sannolikt går Kina med i kriget i det skedet när de ser att Ryssland vinner. Så håller de på tills någon stoppar dem eller tills Atlanten kommer emot. Om den ryska invasionen drivs tillbaka faller sannolikt putinregimen varefter vi kan försöka skapa fred och försoning med de demokratiska krafterna i Ryssland samtidigt som Kina får bråttom att byta sida och demokratisera och låtsas som att de aldrig hade någon allians med Ryssland. Din plan tycks gå ut på att befästa Sverige och stärka ert försvar tills ni ensamma kan stå emot den förenade Ryskkinesisknordkoreanska militären och försörja er själva utan tillförsel utifrån i minst 10 år. Klarar ni det? Jag är inte så säker.......
-
2 poängNär jag började i VVS-svängen var det många av det gamla gardet som förspråkade lin+linolja. Även om lin+locher var vad majoriteten använde. Så nog är det svårt att få en gammal hund att sitta. Idag är det fortfarande lin+locher som gäller, går att efterdra och i viss mån backa. Väldigt sällan det läcker. Locher fyller även en funktion att smörja tex. klämringskopplingar. Visst används Loctite 55 som nämns ovan, men då oftas i synliga installationer, alt. på rostfritt. Loctite 577 används också, men då när man inte får det tätt på annat vis.
-
2 poänghttps://innovatumsciencepark.se/projekt/goleif/ Märkligt projekt som pågått i mer än 1,5 år utan att någon verkar ha hört talas om det tidigare. Nu är det bara ett drygt år kvar. Skönt att man har segelbåt så att man inte tillhör målgruppen. De störsra problemen jag ser med elbåtar är dessa. 1) Hittills har det varit enormt dyrt att köpa en elbåt eller konvertera en befintlig båt till eldrift. 2) Elbåtar har ganska stora begränsningar i drifttid vilket kan bli en säkerhetsrisk. 3) Risken att ha stora mängder batterier ombord, batterier som iaf. tidigare var lite lagom brandfarliga. 4) Laddmöjligheter! Nästan ingen vill väl ha en båt som bara kan användas mellan vissa punkter i skärgården. Som tillhörande det stockkonservativa och bakåtsträvande båtägaresläktet tror jag inte på elbåten i svenska farvatten med dagens batteriteknik. Däremot kan de säkert fungera bra i det europeiska kanalsystemen och i länder som saknar skärgård där man ändå måste planera för att ligga i hamn över natten. HVO eller syntetiska flytande bränsken (och liknande) tror jag är vägen framåt när det gäller att minska koldioxidutsläppen från motordrivna fritidsbåtar.
-
1 poängSom göteborgare har jag hört talas om GO:leif (stöttas av GREFAB, dominerande fritidshamnsoperatör i trakten, där även jag är kund). I egenskap av segelbåtsägare med dieselmotor känner jag mig måttligt intresserad och berörd (kör mina ca 50 timmar/år på HVO sedan några år tillbaka, men framför allt: Jag seglar). Började fylla i enkäten, men gav upp. Alltför många illa formulerade frågor, tyvärr. Exempelvis, vad menas med "petrol supplied to the sea"? Jag gissar att ni far efter utsläppen av oförbränd bensin från tvåtaktsmotorer, men den som svarar på frågor ska inte behöva gissa. Och som påpekats ovan – är det Sverige eller hela världen som avses? Syftet med enkäten verkar vara att undersöka attityderna till eldrift hos potentiella köpare av nytillverkade motorbåtar/utombordsbåtmotorer. Jag är inte en av dessa, men tror ändå att det kommer att ta lång, lång tid innan eldrift till sjöss slår igenom brett. Om det ens händer. Biobränslen, syntetiska "elektrodrivmedel" tror jag mer på. I bästa fall, en renässans för seglingen.
-
1 poängFör att prata vidare om projektet... 400 000 ton koldioxid som vi fritidsbåtsägare tydligen släpper ut motsvarar förbrukning av cirka 1,5 miljardet kWh i form av bensin eller diesel. Om man antar ca. 33,3333333 % 😁 verkningsgrad så krävs det 500 miljoner kWh el för att driva den svenska och norska fritidsbåtsflottan. Om man antar att båtarna används mest flitigt under två månader och att de laddas i 10 timmar varje natt blir effektbehovet 400 000 kW, 400 MW, ungefär en halv kärnreaktor eller som ett av Sveriges största vattenkraftverk (Harsprånget borträkbat). Dessvärre kommer nog inte laddningen att vara så gynsamt utsmetad, men hur ladningen kommer att ske beror ju väldigt mycket på hur stora batteribanker som installeras i båtarna. Räcker batterierna tex. fredag, lördag och söndag kan båten laddas under cirka fem dygn när det är mest lämpligt.
-
1 poängIbland undrar jag om vi som är aktiva här är representativa för båtägare i stort. Jag gissar att de flesta av oss gärna åker mycket båt men kanske inte så snabbt. Det jag menar är att svaren inte representerar bägaren i stort och säkerligen inte nybåtsköparen. Har själv inget emot eldrift utan vill gärna ha det men jag kör en långsam båt från 1979 med en inombords diesel på 35 hästar och tankar max 90 liter HVO på ett år. Jag kommer aldrig köpa en ny båt. Den där Go:Leif har jag aldrig hört talas om heller. Jag hoppas att ni återkommer med resultatet till oss på MG när undersökningen är klar, vore intressant att se vad andra svarat och vilka slutsatser ni har dragit.
-
1 poäng@Karl, Samma funderingar som du fått på Baatplassen (där du ställt exakt samma fråga) berör ju hur din nuvarande (ankarspels-) mottagare ser ut. För ofta är mottagaren anpassad till alla sändarens funktioner och samma mottagare kan då ha utgångar för alla knappar på sändaren. Dock ibland att utgången kan vara minusstyrd istället för plus, och du då behöver ett relä för att vända polariteten. Men den finns i alla fall. I klartext - eftersom du inte riktigt verkar ha förstått och snarast verkar besvärad över alla frågor om din befintliga mottagare - att du kanske redan har en mottagare även för dessa funktioner på plats i båten. Men att de bara behöver kopplas in. Så återkom med och svara på vad du har för mottagare, så kanske det blir lättare att få relevanta svar.
-
1 poängNär du säger att sändaren fungerar vilken mottagare använder du då?
-
1 poängMen vad ville du uppnå för "förbättring" genom att byta anodmaterial ? Kändes det "fel" att de offrade sig så de t.o.m. var slut ? Nej, en anod som offrar sig som dina gjorde gör ju sin uppgift. Det är inte heller anodens "fel" om den offrar sig, och ju mer den offrar sig desto bättre har den skyddat andra material från att korrodera. Men tar de slut väldigt snabbt finns anledning att fundera på hur omständigheterna ser ut kring landström m.m. Zink fungerar utmärkt i de allra flesta fall, och du har ju beviset på att de gör sitt jobb på din båt. Det finns mycket "ska" om man Googlar, men det är inte så enkelt eller svart eller vitt. Byt inte ut något som fungerar ! Jag skulle snarast tro att din beläggning inte alls har med materialvandring mellan metaller att göra (som korrosion är) utan snarast är en biokemisk reaktion av något slag, som gillar vissa material mer än andra. Annars hade den varit mer metallisk och suttit hårt. Och det syns ju heller inte några direkta korrosionsskador på t ex propellern. Men här gissar jag lite....
-
1 poängJag har Lighthouse sjökort till min Axiom, men byter nog till Navionics till nästa sommar. Lighthouse har fortfarande en del områden med ”fläckar”, som skapar osäkerhet när man passerar. Seglar på västkusten mest, så det är där jag sett problemet. Fläckarna saknar djupsiffror och har mörkblå färg, fast det på många ställen är mer än 10 meter djupt.
-
1 poängWildeside. Jag tycker du skall ta upp det där med Putin och oligarkerna i Moskva. Att vi inte får vara i fred. Att skälla på visselblåsaren nyttar ingenting till nu när det börjar bli allmänt känt att deras planer sträcker sig betydligt längre västerut. För mig som finländsk medborgare bosatt i Finland är frågan mer eller mindre existentiell. Om de inte blir stoppade i Ukraina är risken stor att de kommer hit.
-
1 poängMed Loctite 577 är det bara att lägga några strängar på gängorna och skruva åt. Förstår inte varför man vill slabba med lin och klägg när det finns moderna lösningar som gör jobbet snabbare och enklare och är precis lika bra eller bättre. Givet att det handlar om metall mot metall, så klart. Annars funkar det inte med 577.
-
1 poängHuvudströmbrytaren på min båt bryter inte strömmen till utombordaren, utan bara alla övriga förbrukare. Tror faktiskt det är rätt vanligt på båtar med utombordare.
-
1 poängTjena! Tycker inte det håller så jättebra tyvärr, ett tag kan det sitta kvar men lite trist i förhållande till arbetstiden, när "metallen" lossar mer och mer. Mvh
-
0 poängKul att du uppskattar hjälpen här! Kan vi göra något annat för dig?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00