Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Och hur hjälper denna historia - om ett helt annat problem och en annan (?) motor - TS, och problemet h*n har med ideligen igengrisade tändstift ?
  2. 2 poäng
    Hej Jag startar den här tråden då jag hoppas den kan hjälpa andra med samma problem. Jag har under flera års tid haft ett problem med min Md5b, den har lite då och då tappat kraft och inte orkat varva, den har dock aldrig stannat utan gått på lågt varv en stund och sedan kommit igen och gått som vanligt. Problemet har blivit vanligare och vanligare och när vi sjösatte i våras var det helt hopplöst, det hände hela tiden. Jag har hela tiden trott att det hade med bränslet att göra och har därför riktat in mig på det. Det första vi dök på när vi började var bränslefiltren, vi bytte dem utan förbättring. Därefter bytte vi matarpump, ingen förbättring.' Efter det rev vi ut tanken, (ett besvärligt jobb på en Hr26a, men jag fick ner chaufförskroppen i styrbords stuvfack och lyckades med möda och besvär att få upp tanken). Nere i tanken satt en sil som för ögat såg att ha tätat igen, kapade bort den och trodde att problemet var löst, det var det inte. Tanken innehöll heller inga dieselbakterier. Nästa steg blev att leta efter tjuvluft i bränslesystemet, vi sökte med hjälp av startgas och åtgärdade några ställen, motorn hade kvar problemet med att bli orkeslös men kändes mer lättstartad. Nu kommer vi till lösningen, vi kopplade in en multimeter för att kolla hur generatorn laddade, detta gjorde vi bak på generatorn samt på startbatteriet. Värdena vi fick var inte bra, de kunde ligga som de ska, strax över 14v, för att sedan gå ner till 12,65v för att en stund senare gå upp över 17v. När den visade 17v la vi i backen förtöjda vid bryggan, helt orkeslös, när laddningen gick ner mot normala 14v gick motorn normalt igen. Vi bytte laddningsregulator bak på generatorn (ett 5 minuters jobb) och nu både laddar och går motorn normalt igen. https://www.startmotor.se/sok/?submit=Sök&vad=83316003 400kr var det lätt värt att till slut lösa problemet. Mvh Tedde Den trasiga regulatorn på bilden.
  3. 2 poäng
    Kör bara med Fabric 303 och rekommenderar det till dom jag känner och alla inklusive jag har inte haft några problem efteråt.
  4. 2 poäng
    Jättefint inlägg. Ofta glömmer vi att dessa små motorer är rätt kraftlösa. En felande regulator är nog inte det första vi tänker på...
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Ah, jag skrev inte det i inlägget bara i rubriken. Det är en Mercery 115 EFI -2014
  7. 1 poäng
    Tack för ditt inlägg. Jag kände igen mig och bytte regulatorn. Jag fick ibland laddningsspänning på över 18V innan bytet. Nu toppar det på 15V och jag har inga kraftbortfall. Kanon! 😁
  8. 1 poäng
    Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! 🤯
  9. 1 poäng
    303 Fabric Guard funkar klockrent och är ganska drygt, man sprayar bara en lätt dimma över kapellet dvs man ska inte lägga på så det blöter igenom. Är bästa medlet jag använt under dom ca 40 år jag haft båt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...