Gå till innehåll
lördag 21 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-09 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Eilean som gjort ett antal inlägg i länken hade mycket kunskaper om ankring efter ett antal långseglingar (Han gick tyvärr hastigt bort, rätt tidigt, för några år sedan - även jag har lärt mig mycket av hans erfarenheter). Mina erfarenheter av svajankring, å vi ligger ofta på svaj, är att jag uppskattar att jag bytt från ankarolinaband o kort kätting till kätting hela vägen. Vid val av ankare så ska man, förutom dragkraften, titta på förmågan att fastna vid t.ex. en vindkantring. Om du inte kan lita på att ankaret greppar efter en nattlig vindkantring så sover du dåligt. Olika ankare fungerar olika bra på olika bottnar. Bruce är inte riktigt bra på något men fungerar på de flesta bottnar. Det är väl därför det blivit populärt. Orginalbruce som var tillverkade i smitt stål hade en vass kant längst fram och skar ner i botten betydligt bättre än Fuskbruce som är tillverkade i gjutet stål och är betydligt trubbigare i nosen. Har de väl grävt ner sig så är de rätt likvärdiga. Vid en vindkantring så är Fuskbruce inte lika tryggt p.g.a. sin sämre grävförmåga. (Bruce lär vara framtaget för att förankra oljeborrplattformar där dragriktningen är konstant.) Framförallt på gräsbevuxna lerbottnar så är Bruce helt kass. Det tar med sig en grästuss o kanar sedan längs botten. Danfort som är lätta att handskas med fungerar utmärkt på lösa geggiga bottnar där det lätt gräver ner sig. Ännu sämre än Bruce på hårda bottnar där det bara kasar. Jag har själv ankrat många gånger med hemmasvetsat Danfort i Vänern o kan intyga att det fungerade bra på de lösa bottnarna, på Västkustens hårda lerbottnar med snäckskal var det helt kass. Stockankare är otympliga men utomordentliga för att ta sig igenom hårda bottnar. Plogankare som finns i många varianter är kanske inte lika draghållfasta i lösa geggiga bottnar som ett Bruce men på alla övriga bottnar så vinner nog plogankaret. En stor fördel med plogankare är att de har god förmåga att gräva ner sig efter vindkantring. Drar man fast ett plogankare så det sitter så är det lika tryggt som ett Bruce på lösa bottnar (det är ofta fastare material längre ner dit plogankaret har lätt att ta sig - om man får backa tre meter extra vid fastdragning spelar ingen roll). Titta på bilder av långseglare vad som hänger i stäven... Delta är ett förhållandevis billigt plogankare. Mantus, Rockna, Spade m. fl. har bättre gripförmåga än Delta men kostar lite mer. Mitt egna stävankare är ett 12 kg Ultraankare med 30 m 8mm kätting. Ultra har ingen generalagent i Sverige längre så man får nog leta utomlands för att köpa ett sådant. Att jag fastnade för Ultra var plogankarets förmåga att greppa vid vindkantring jämfört med Bruce. Å så fanns Delta bara i 10 o 15 kg. 15 kg fick inte plats på min båt. Ultra fanns i 12 kg som fick plats... För att ligga tryggt i hårdare vindar så ankra på minst 6m djup och gärna upp till 10m. Då blir kättinglängden tillräckligt tung för att ge en bra fjädring (vid 3m så blir kättingen väldigt stum även om det läggs ut lika många meter kätting). Båten svajar inte så långt ut i sida som med rep/ankarband och rycken blir obetydliga (det är rycken som gör att ankaret draggar). Till akterankare vid förtöjning mot land är ankarolinaband utmärkt. Vid all annan ankring är ankarband kass och vill man inte ha kätting så har rep bättre elasticitet och är att föredra i stället för ankarband. Jag har svajat i byar på 22m/s med denna utrustning utan att ankaret flyttat sig en meter. Andra båtar i samma vik med sämre utrustning draggade frekvent o fick ankra om flera gånger den natten. Efter att ankaret är utlagt så ska kättingen sträckas ut o ankaret backas fast vilket avslutas med lite högre varv på motorn. Sedan kan vi sova lugnt även om vinden ökar eller vrider under natten.
  2. 1 poäng
    En ankarvikt kan åtminstone sänkas och dras upp separat, så den "ingår" inte i viktbudgeten.
  3. 1 poäng
    Om raol tillåter så kan ett förslag vara att ha en ankartyngd på 10 kg som får glida ner längs ankarlinan. Vi brukar använda ett av våra fyra ankare som ankartyngd, nu oftast blyplätten som faktiskt köpts för just det ändamålet. Lånat från SXK. En ankartyngd hjälper mycket. IF hjälper lite. Även ankarsegel är bra för att undvika att båten seglar fram och tillbaks och vänder sidan mot vinden. Med sidan mot vinden belastas ankaret onödigt hårt. Ryckdämpare är också bra för att skydda mot onödigt kraftiga ryck, särskilt om man använder ankarband. Om man sätter på ett gäng Bungy-dämpare blir det stor skillnad. Även med kätting är ryckdämpning nödvändig i hård vind när kättingen blir till en stång, så en snubber med en gumidämpare är bra att ha. (Jo, jag vet att det är off topic att nämna kätting.)
  4. 1 poäng
    Du ska kanske läsa mina erfarenheter av olika ankartyper och val av ankartåg innan du kommer med dina sarkastiska kommentarer! Där finns nog en hel del för TS att lära sig av. Har du själv erfarenhet av olika ankartyper att bidra med eller är du bara, som vanligt, ifrågasättande till mina inlägg? (Om jag bara kunde begripa vad du har emot mig...)
  5. 1 poäng
    Viktigast i sammanhanget tycker jag att al inltid aktivera typ "ankarvakt" i mobilen och/eller plottern. Jag aktiverar båda delarna när jag ligger på svaj. Flyttar plotter in i kajutan. På på Då kan man s a s utvärdera allt eftersom, allt som har med ankringen att göra, oavsett ankartyp, vind, botten o s v. Alternativet är att en av besättningen tilldelas uppgiften Ankarvakt hela natten. Minns mycket väl de gånger ankaret släppt, kätting till SKK gått av p g a rost (3 ggr i Vänern) o bristande tillsyn. SKK- boj som draggade o s v. Klubbojars kättingar som drabbats av rost o s v. Bristande årlig tillsyn. Alltså. Detta med val av ankare, som är beroende av bottenförhållanden mm. Satsa på 2 oberoende ankarvakter! Välj det ankare du tror på och alltid lång ankarlina, gärna med några meter kätting.
  6. 1 poäng
    Delta verkar generellt vara dåligt på att gräva ner sig i mjukare bottnar, i de tester jag sett. Inte dålig på nåt, men inte bra på nåt heller. En medioker allrounder. Det finns en kille i nordvästra USA som oerhört grundligt och vetenskapligt testar ankare av olika vikt och modell på olika bottentyper, med hållkraft, hur snabbt de fäster igen efter en dragriktningsändring på 180 grader, och hur snabbt och bra de sätter sig första gången. Här är en sammanfattning för ankare i viktklassen 8-12 kg, dvs ungefär den vikt som tråden handlar om. Ju högre staplar, desto bättre. Och färgerna talar om vilken bottentyp det gäller, med förklaringen överst. I de flesta fall i svenska vatten bör det handla om de bottentyper som markeras med lila (sandig lera/gyttja), blå (sand) och ljusgul (mjuk lera/gyttja). Man ser t ex att delta-ankare är väldigt dåligt i mjukare lerbotten.
  7. 1 poäng
    Fräschade upp vår list på gamla båten med aceton och torka med paraffin efteråt. Gjorde den fräschare ett tag, wet´n black, WD-40 och liknande fungerar nog också bra. I övrigt tycker jag det såg lite märkligt ut det de föreslår i filmen med risk att det ser sämre ut än tidigare efter en säsong.
  8. 1 poäng
    Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! 🤯
  9. 1 poäng
    Har egentligen aldrig tyckt att segling gör sig på TV men råkade kolla på sista dagens tävlingar i grupp B. Och vilka härliga bilder det var! Visst, AC40 är ju en extrem båt som inte liknar mycket av det vi vanliga dödliga seglar med och är ju väldigt beroende av en massa tekniska system. Men bra TV! Den svenska båten vann samtliga heat under denna andra och sista dag i gruppen och gjorde det i utklassningsstil. Gjorde ju att det hela blev ännu mer intressant för oss svenskar. Grupp A kör sin sista dag imorgon och man kan följa racen live via denna sida: https://www.americascup.com/live
  10. 1 poäng
    @stavhammar Härligt, dina åtgärder fungerade. Nu är jag med på banan, på allvar igen 👍😊 Stort TACK för hjälpen, Mikael 👍👍
  11. 1 poäng
    Jag körde med röda siliconkablar , okänd tillverkare, inköpt för 10 år sen på KG Trimning. Väljer du 123ignition fördelare så tror jag att de flesta siliconkablar löser uppgiften bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...