Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    @stavhammar Så jävla tråkigt att ni inte ens ids att ta detta problem på allvar, och försöka lösa problemet. Fruktansvärt uselt av er. Ingen som helst återkoppling från er sida om att ni tar tag i problemet, eller att ni inte har kompetens att lösa det. Jag själv har påtalat flera gånger att det inte kan bero på cookies, annonsblockerarproblem eller uppdatering av lösendordshanteringsproblem och inget webläsarproblem då problemet uppstår på dator, två olika mobiler och en surfplatta... Ta för tusan detta på allvar nu och försök åtminstone lösa problemet. Titta i loggarna - När fungerade profilen, när såg den ut att bli korrupt? Det har som jag skrivit tidigare, uppstått under senvåren eller sommaren. Gå tillbaka. gör en återläsning eller vad fan som helst - Men gör något i alla fall. Så jävla tråkigt att inte höra ett pip från er runt detta
  2. 2 poäng
    För att återkoppla: valet föll tillslut på Linjetten Så nu väntar lite motorfix för att se till att allt är i sin ordning, byte av bälg och kontroll av splinesen mellan motor och segeldrevet innan mer estetiska projekt får ta vid. Vintern är med andra ord räddad! Tack för all hjälp och inspel i tråden!
  3. 1 poäng
    Men det är nog ingen som kräver eller förutsätter ! Dock vore det väl klädsamt att gå in och titta till MG liiiite oftare än en gång varannan vecka eller så, som verkar vara frekvensen numera. I synnerhet om någon påkallar uppmärksamhet. Eller hur ?
  4. 1 poäng
    Under 85% RF bildas inte mögel, men jag hade förvarat de luftigt om jag var det minsta osäker.
  5. 1 poäng
    1. Det är förmodligen så att det inte går att komma åt kölsvinet, så är det iallafall på min Ryds 510 MC. Däremot har jag funderingar på att ta upp ett hål längs bak i utrymmet under motorbrunnen så att man kan gå ner med en slang till manuell länspump, dock kommer det aldrig en droppe ur kölsvinet när jag uppnar dyvikan efter upptagning på min båt, men det känns ju lite dumt att inte kunna länsa utrymmet ifall man skulle få hål eter man blivit påkörd av botten eller liknande. 2. Ja, det är en bra ide att fästa ett snöre, eller ännu bättre en dragfjäder, när du drar ut gamla styrkabeln
  6. 1 poäng
    Även ett trasigt batteri kan lukta ruttna ägg...
  7. 1 poäng
    I barndomen på 70 talet var det fest varje helg hemma hos nån granne, en av de hade hembrännare i tvättstugan som gick året runt, så sprit var ingen brist, alla bryggde även vin. Vi barn var med, småbarn låg hemma och vaktades genom att ha telefonlinjen öppen, och man ibland lyssnade om de skrek. En granne hade en ombyggd fiskebåt från västkusten, motorn var en tändkula från Säfle, den stod ju mitt i båten, i typ som en garderob nere i kajutan, man gick ner för en trappa bredvid och fick gå runt den för att komma till dörren och komma åt motorn. Startproceduren var att vrida om en kran vid ratten, gå ner till motorn, tända en patron, stoppa i den och skruva på locket, sen dra ut en fjädrande pinne på svänghjulet och stampa till på den. Om motorn startade måste man fort vrida tillbaka kranen vid ratten. Vanligtvis gick det åt 2-3 försök innan den tuffade igång. Denna båt användes flitigt på somrarna för festerna, även då var vi barn med, flytvästar hade vi, användes för att bada, så de var sällan på när vi åkte. Dessa har ju ganska hög stäv, och det var en repstege för att klättra ombord, inte helt enkelt, framför allt för de som tittat för djupt i flaskan. En kväll när vi skulle kasta loss från en kobbe ropade nån ”Är alla ombord” ropade nån annan JA, och vi åkte iväg, kanske var det 15-20 personer på båten ink oss några barn. Vi satt i aktern som var öppen när nån stack upp huvudet från kajutan och undrade ”Var är Offersson ??” Offersson var en liten klen gubbe från Skåne, knappt hörbar för en stockholmare, dessutom stammade han och vartannat ord var en svordom. Efter en stunds letande hörde jag hans svordomar, han hängde fortfarande i repstegen, det var han som lossat repet, men de hade åkt iväg innan han kom upp, han hade halkat på nedersta pinnen och satt nu gränsle över den med halva kroppen i vattnet, båtens fart även om det bara var 5 knop, gjorde att han inte orkade dra sig upp. Man tänker så här efteråt, vad hade hänt om ingen saknat han, resan hem var nog 2 timmar. En annan resa företogs i Augusti, vi var på kräftskiva ute på en ö, då var det bara grannen, morsan, farsan och jag 11 år gammal. Grannen var stupfull, farsan redigt berusad, morsan skapligt onykter. Grannen skulle först försöka få igång motorn, han lyckades inte träffa hålet för patronen trots flera försök ”Akta på dig sa farsan, jag fixar det här” Grannen la sig på soffan och somnade. Farsan lyckades efter några försök få i en patron, sparkade till och fick backtändning (hade inte ställt svänghjulet rätt) Jag satt vid ratten redo att vrida om kranen när takluckan över motorn flög upp och hamnade i sjön, en sån där orange som polisens hundbilar hade på den tiden, det var farsans huvud som slog bort den när motorn slog bakut !! Han la sig på den andra soffan med ont i benet….och somnade. Nu var det jag och morsan kvar, hon är vänsterhänt och kan omöjligt skruva på ett högergängat lock. Vi ställde svänghjulet rätt, morsan tände på patronen, stoppade i den, jag skruvade på locket, morsan stampade till och jag sprang ut till ratten och vred om kranen….vi var igång !! Lossar och lägger ut, tändkulan är tydligen sövande, efter 5 min föll morsan åt sidan, hon sov. Jag styrde själv hem båten i augustinatten. Geografiskt då för er som är intresserade så hände detta i Mälaren nära Stockholm, vi startade på östra sidan av Eldgagnsö mot Hässebysidan, åkte genom Råkarsundet och halvvägs ner i långtarmen, det finns ju en del grynnor och prickar första biten att hålla reda på, men jag var redan då kunnig om vattnen runtomkring, kunde läsa sjökort och båten hade en bra sökarlykta. Väckte morsan när vi var framme, vi la till och gick hem, grannen och farsan kom haltande hem på förmiddagen, ingen av de mindes vad som hänt. Kan väl även nämna att man försökte nå Åland med denna båt, men kraftig motvind gjorde att båten bara stod och stampade, efter 3 timmar såg de fortfarande svenska fastlandet bakom, och vände om. Efter den resan plockades motorn isär och fick bla nya kolvringar, jag mins kolven, lång, stor som en mindre hink och den hade ett helt gäng kolvringar. Tyvärr har vi inga bilder kvar från den tiden eller på båten.
  8. 1 poäng
    Tänk om någon stjäl de återstående 26 hästarna då..? 😳
  9. 1 poäng
    Den sprayen fungerar lika bra till 4-taktare. Dieselolja eller en tunnare motorolja som man sprutar in med en oljekanna i tändstiftshålen under tiden som man dra runt motorn, brukar också fungera bra. Vitsen är ju att man får en fet fuktavstötande och smörjande hinna inuti cylindrarna, i loppen, på kolvarna och runt kolvringarna. Glöm inte att skruva i tändstiften efteråt, så att man inte får ner "främmande föremål" i cylindrarna. Du har redan fått tipset att antingen tappa ur den etanolblandade bensinen ur förgasaren eller att köra en stund med etanolfri alkylatbensin, detta då etanolen lämnar efter sig en vit beläggning som kan sätta igen munstycken etc. i förgasarens då bensinen avdunstar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...