Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    Stort tack. Ni har rätt. Svårt att sova gott efter att ha läst era inlägg Nu var jag nere och drog igenom 7 liter glykolblanding (3 liter koncentrat, 4 liter vatten). Nu är jag helt säker på att det kom blått vatten ur båten. Nu sover jag gott!
  2. 1 poäng
    Ja, jag tycker det funkar bra, och ser inga problem att TS skall använda t-röd för avfettning. Thinner däremot kan vara lite vad som helst. Det betyder ju ”förtunning”, och har man otur är det en petroleumbaserad produkt, tänk lacknafta, och det funkar inget vidare att avfetta med. Det är också viktigt att man väljer rätt förtunning till rätt färg, olika typer skall spädas med olika förtunning - blir det fel kan man förstöra färgen eller lacken.
  3. 1 poäng
    Ett annat tips för att få fernissan i burken att hålla sig från att gelea sig mellan lackningarna är att slå i några cl thinner i burken och sedan låta den stå stilla. Då dunstar thinnern först och det allra översta lagret fernissa i burken blir något utspätt. Men det spelar ingen roll.
  4. 1 poäng
    Då förstår jag och ber om ursäkt om jag lät dryg. Väldigt konstigt att Colorama inte har thinner. Om du har någon Biltema butik i närheten så föreslår jag denna https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/fortunning-1-liter-2000028259
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Tack för idé IngemarE! Det kan vi göra. Har tänkt så också MEN: Det stora "gamla" bordet behövs om vi ska bädda ner en extrabädden i soffa-bord-soffa och för att kunna använda det så behövs beslaget flyttas tillbaka....därav önskan att ha ett nytt till nya bordet... Märkligt att inte alla båtmärken kör med standard 60 mm....
  7. 1 poäng
    Vit rök beror på att bränslet inte brinner. Det kokar. Det kan bero på dålig kompression. För lite bränsle, eller att ett glödstift inte fungerar. Eftersom röken försvinner efter en stund, skulle jag tippa på glödstift. De är ganska enkla att kolla.
  8. 1 poäng
    Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!
  9. 1 poäng
    Förr i tiden dränkte man in bomullskläder i linolja, som sedan fick torka. Dessa användes som regnställ ombord på fiskebåtar och fraktskutor. När jag var ung användes fortfarande ordet ”oljeställ” för en sådan stass, regnbyxer, regnjacka och som pricken över i, en sydväst att sätta på huvudet. Dom där hemmagjorda regnkläderna lär inte ha luktat speciellt gott och dom var enligt uppgift även rätt stela och obekväma att bära, tills… …tills 1913 då Didrikson i Grundsund startade en fabrik där mer moderna och ändamålsenliga sjöplagg tillverkades. Biltema blir ju ofta ifrågasatt inte minst på detta forum, när det gäller kvalitet och så, men en hel del av deras produkter är bra. Bland annat så är deras nuvarande impregneringsmedel bra, tycker jag. Biltemas kapellimpregnering. Innehåller paraffin och någon vaxprodukt, innehåller inte PFOS, så det sägs vara rätt så miljövänligt. Och det är väl där det skaver, inte bara impregneringsmedel utan även andra kemtekniska produkter vi använder, när dom blir miljövänliga försämras dom. Jag har skrivit det förut, men jag häller upp detta impregneringsmedel i en tryckluftsdriven färgspruta, hänger upp min lilla kapellduk och diverse ”vildmarkskläder” på galgar utefter husväggen och går på med färgsprutan. Min kapellduk är ett skydd för den yttre styrplatsen och den impregneras varannat år. Möjligen hade ett gammaldags impregneringsmedel gett längre skydd, men då hade miljön tagit mer skada.
  10. 1 poäng
    Hoppas ingen ser mig 😂🙈
  11. 1 poäng
    Skit i förgasaren gällande de delar som har med choke att göra.
  12. 1 poäng
    Tag det bara lugnt och undvik stress. Om du tänker igenom vad som ska göras och vilka prylar som behövs när du ska lägga till och kasta loss så minskar problemen. För ensamseglare så rekommenderar jag alltid att skaffa en enkel autopilot. Då har du en extra besättningsman som hjälper dig att styra när du måste plocka med annat ombord. Vi har samtliga varit nybörjare någon gång. Lycka till och välkommen till forumet.
  13. 0 poäng
    Vit rök! Är du katolik? I så fall kanske du kan vänta dig ett jobberbjudande från Vatikanen i Rom inom kort🤣 Trögstartad? Har du bytt avgaskröken? Det borde alla göra på en motor som närmar sig 15 år. 27 hk, då kanske det är 3 cylindrar. En sönderrostad avgaskrök då kan det komma in vatten i sista cylindern med lite otur. Ett ganska vanligt fel på många mindre diesel båtmotorer. Då går det trögt att starta.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...