Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-10-01 på alla områden
-
3 poängDany Ms ,,, jag förstår att du inte gillar Mackeys inlägg... Men för mig så har det en viss relevans... alla som lyfter ämnen som dels främjar allas vår miljö och inte minst i det långa loppet låter oss njuta av vår miljö i fred och frihet är enligt mig värda att lyssna på... Och ja, frågan Mackey ställde kan kanske läsas som att han ägnar sig åt "what aboutism" Men även om så skulle vara fallet så tar ju inte det udden av frågan i sig... Den ryska flotta av fartyg som agerar bunker åt den den ryska sjöfarten är enligt vad jag förstår en tidsinställd miljöbomb... Och utöver detta så bidrar denna verksamhet till att hålla igång den ryska ekonomin... tyvärr tillhör jag dom som inte tror att Kreml kommer att sluta om dom till slut får Kiev... Där sitter de som vill återskapa Sovjetunionen och troligen även utvidga dess gränser till vilket pris det 'än må vara. Så här ställer jag mig helt på Mackeys sida... Vi måste agera innan någont sker... Östersjön är illa ute redan som det är idag... Mvh LRZ (med hjärtat till vänster)
-
2 poängVarför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-tankas-ryska-skuggflottan-fran-fartyg-utanfor-gotland Det verkar bara vara Greenpeace som bryr sig. https://www.greenpeace.org/sweden/agera/oil-is-war/ Jag är ingen greepeaceälskare, men när de vill göra något som jag tycker är bra så tyckte jag det är helt okej att skriva på deras namninsamling mot den ryska skuggflottan. Jag vill inte få olja mellan tårna när jag badar och jag vill absolut inte att Ryssland ska få in pengar så att de kan fortsätta kriga i Ukraina.
-
1 poängAa det känns ju faktiskt rätt drygt. Det är en hyttbåt som är främst till för fiske och kortare övernattning. Vill som sagt helst inte konka runt på massa batterier och har ingen möjlighet att ladda med landström där jag ligger just nu. Så tanken är att man stänger av allt för utom solcells regulatorn när man lämnar båten och hoppas på att det är fulladdat nästa gång man kommer.😉
-
1 poängEffektförlusten är hanterbar (verkningsgraden är ju över 90%). Men det är grundförbrukningen som känns onödig, dvs det den förbrukar när det inte finns något påslaget på 12V-sidan som lastar/drar ström.
-
1 poäng
-
1 poängTänk på att dessa omvandlare drar en viss grundström/tomgångsström så snart de är påslagna - även utan belastning. Förhoppningsvis inte så mycket, men tyvärr specar inte Victron denna ström. Bara att de drar under 20mA om de är avstängda (via lågströmsbrytarfunktionen)
-
1 poängHar gjort det i små gropar. Slipt och målat med epoxy grundning. Funkade i flera veckor 😉
-
1 poängInte testat, men det borde kunna funka tycker jag. Eller inte, om det är kavitationsskador. Då tror jag lagningarna slås sönder (eller slås loss) ganska snabbt.
-
1 poängBara en liten detalj. Seglat hem en 50 fotare från Medelhavet. Den hade alldeles bakom ankarboxen ett utrymme med toa, två kojer för gastar å handfat å en tvättmaskin. Sedan fanns diesel generator som gav nog med 220V~samt 12V=. Vi kunde tävtta i färskvatten med 4 tankar om 400 liter. Skall jag bo i båten hela tiden vill jag nog inte vara utan de sakerna. Jo å så var toa-dusch helplastad så man kunde stänka ner mycket man ville, dubbelbotten för golvavlopp. Går inte överskatta nyttan. Bara några tips som sagt.
-
1 poängOm du letar efter en god kryssbåt så gör du ett bra val med en L32. Jag seglade L32 i 25 år och är kanske lite partisk men uppfattade den som en väldigt välseglande och välbyggd båt. Min var delvis självbyggd men jag lyckades aldrig få reda på i vilken omfattning "delvis" innebar. Kvaliten på både inredning och installationer var i alla fall av väldigt god standard. Båten hade 7/8-delsrigg och var byggd på senare delen av 80-talet (alltså ett ganska sent exemplar). De första exemplaren hade mastheadrigg. Det ändrades efter några år till 7/8-rigg med samma mastplacering som för mastheadriggen (med stötta under masten inne i salongen). Lite senare flyttades masten föröver och blev genomgående (masten står framför huvudskottet inne vid toaletten). Tidiga årgångar kan ha en lite klen infästning av vantfästena. På senare årgångar finns det ordentliga förstärkningsknän. På båtar med masten framför huvudskottet kan det rinna ner regnvatten inne i masten som fortsätter från mastfoten till huvudskottet så det börjar ruttna nere vid mastfoten. Om det är en mindre skada är det bara att gräva ur, fylla upp med t.ex. epoxyspackel och bygga upp en kant mellan mast och skott så vattnet istället leds framåt och ner genom dräneringshålen under skottet. (En sådan avledning bör nog göras även om skottet inte är skadat...) Om det är en större skada som gått högre upp i skottet så bör man nog ta hjälp av besiktningsman för att avgöra eventuellt mer omfattande reparationsbehov. Inredningslösningen har även den ändrats från pentry o toalett på styrbord sida så har bådadera efterhand flyttats till babords sida. Kylbox är i en del båtar under kartbordet som går att lyfta upp och i en del båtar vid pentryt (pentryfacket finns nog alltid men är ibland inte kylt). Motormässigt så har äldre båtar Pentamotor och yngre båtar Yanmar. Vilken som är bäst tvistar "de lärde" om, själv har jag varit nöjd med mina två Yanmarmotorer men jag har ingen erfarenhet av Penta. Självbygge var rätt vanligt på 70-80-talet. För Linjettens del innebar det att skrov o däck levererades till varvet. Båtköparen åkte oftast till varvet och deltog vid montering av huvudskott o lite annat i båten, annars gjordes de momenten av varvets byggare. Rosättra gjorde på det sättet för att självbyggaren skulle få de konstruktionsmässigt viktiga delarna på rätt plats och korrekt monterade. Flexibiliteten har alltid varit stor vid varvet och kunden kunde välja olika stadier av fortsatt arbete vid varvet innan självbygget tog vid. En del båtar är nästan helt självbyggda (det finns även helt varvsbyggda) och i en del har kunden endast gjort installationerna (vatten, el mm) själv. Som påpekats så kan kvaliten på båtarna därmed variera en del men grunden är alltid god med varvets policy om de initiala byggstegen. Som alltid så finns det mer eller mindre händiga självbyggare. En del självbyggda L32 är t.o.m. mer välbyggda än de varvsbyggda. Jag såg även en del riktigt dåliga självbyggda båtar när jag letade båt i slutet av 80-talet men det var rätt tydligt vilka som var välbyggda och vilka som var slarvigt byggda. Angående oron för allt som behöver bytas på en begagnad båt... Jag har bytt en bälg på ett ca 25-årigt Yanmardrev. Det fanns inga skador eller annat gick att se på den bälgen. När jag tittade på placeringen så insåg jag att bälgen suttit så högt upp i skrovet att det sannolikt stått en luftbubbla under bälgen när båten låg i vattnet. Dessutom satt det en yttre gummiskiva mot skrovet runt drevet så inget solljus hade kommit åt bälgens undersida. På Yanmarmotorn sitter dessutom en inre tunnare bälg ovanför den kraftiga. Det är för att skapa ett extra skydd för bälgen och ge möjlighet till ett vattenlarm mellan de två bälgarna. Den inre bälgen skyddar dessutom huvudbälgen mot att det kommer t.ex. olja på den. Bottengenomföringar på L32 ska inte bytas om de inte utsatts för yttre skador. Rosättra installerade och levererade genomföringar av brons. De håller i evigheter. Att byta till nya mässingsgenomföringar är enligt mig en kvalitetsförsämring. Sen kan kranar så klart bli slitna och behöva bytas men det är ett mindre omfattande arbete. De mekaniska fotpumparna som monterades är rätt kass. De spricker efter några års trampande och börjar läcka (det är nog rätt likvärdigt på de många 70-80-talsbåtar som hade den modellen av fotpump så egentligen inte modellskiljande). Pumparna är rätt enkla att byta och kostar ingen förmögenhet. Mot slutet hade jag alltid en reservpump liggande i båten... Materialvalet till installationerna var av bra kvalitet. Toa-slangen som många t.ex. brukar klaga på dofter från var på min båt original från bygget och släppte inte ifrån sig någon odör. Jag tror att en del prylar från den tiden helt enkelt hade bättre grundkvalitet. Skrovet är byggt i enkellaminat så ingen risk för delaminering. Distansmaterialet i däcket på min båt var divinycell som inte ruttnar men otäta skruvhål kan så klart läcka in vatten som frostspränger om man inte håller koll på tätningen under beslag o liknande.
-
1 poängVet inte vad det förväntats skulle hända när man förhindrar Ryska fartyg att bunkra. Att dom skulle sluta frakta gods på dom sju världshaven? Nä det kunde väl vilken normalbegåvad människa som helst räkna ut att dom skulle lösa sitt problem och att dom skiter fullständigt i om dom skapa problem för någon annan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00