Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-28 på alla områden
-
3 poängMen ändå lika aktuellt varje höst och knepen är lika många som båtägarna 😄 Drevsäck har jag testat och övergett och IKEAkasse låter som Capitan säger ännu värre. Glykolblandning i dunk med slang till det ställe som är lättast att komma åt på motor/drev är en bra och enkel lösning.
-
2 poängSök på Youtube efter "Sailing SV Taipan", de seglar i medelhavet sedan några år och brukar redovisa sina månatliga kostnader.
-
2 poängHej och välkommen till MG! Jag skulle gå med i Oceanseglingsklubben https://www.oceanseglingsklubben.se i Stockholm eller Jordenruntseglarklubben https://jrsk.org i Göteborg för att få alla svar. De ordnar "avseglarutbildningar" för de som ska ge sig av på längre seglingar och de hjälper även till med de formella utbildningar ni behöver. Ni kommer garanterat att få svar på alla era frågor. Dessutom är det roligt att träffa likasinnade. Det är nog dags att anmäla sig nu. Längden är nog drygt ett halvår och ska man iväg sommaren 2025 är det dags att börja nu. Svenska kryssarklubben har en medelhavsavdelning som borde kunna ge er en del råd och tips, https://www.medelhav.se Kanske finns det någon där som kan hjälpa er att hitta en båt eller som ni kan besöka för några veckors segling (mot lite betalning). Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger. Det är absolut lärorikt att segla med någon som har en någorlunda välutrustad båt och som skaffat sig erfarenhet av långsegling. Kostnaden för den erfarenheten är inte överväldigande, mellan 1500:- till 3000:- kr/vecka och ofta rör det sig om någon eller några månaders segling, så 30 000:- kronor per person som mest. Det finns olika sätt att hitta de som erbjuder paying crew, men jag har ingen koll på var och hur. Vi har glidit in på bananskal och mönstrat på bara för att tillfälle gavs. Saknar man erfarenhet av segling och båtliv, som din fru, så kan en tre till fyra dagar lång kurt för Seglarintyg 1 vara en bra start. https://www.kurser.se/kurs/segling Min fru var nästan landkrabba för drygt 10 år sedan och vi har som sagt "oceanseglat" ett par gånger. Min fru kickstartade med denna kurs med Linda Lindenau som har mycket erfarenhet i bagaget. https://tarodret.nu/praktisk-information-och-bokningsregler-sverige/ Det är nog det jag kan bidra med för att ni ska komma igång med era planer. Lycka till! Mackey
-
1 poängI barndomen på 70 talet var det fest varje helg hemma hos nån granne, en av de hade hembrännare i tvättstugan som gick året runt, så sprit var ingen brist, alla bryggde även vin. Vi barn var med, småbarn låg hemma och vaktades genom att ha telefonlinjen öppen, och man ibland lyssnade om de skrek. En granne hade en ombyggd fiskebåt från västkusten, motorn var en tändkula från Säfle, den stod ju mitt i båten, i typ som en garderob nere i kajutan, man gick ner för en trappa bredvid och fick gå runt den för att komma till dörren och komma åt motorn. Startproceduren var att vrida om en kran vid ratten, gå ner till motorn, tända en patron, stoppa i den och skruva på locket, sen dra ut en fjädrande pinne på svänghjulet och stampa till på den. Om motorn startade måste man fort vrida tillbaka kranen vid ratten. Vanligtvis gick det åt 2-3 försök innan den tuffade igång. Denna båt användes flitigt på somrarna för festerna, även då var vi barn med, flytvästar hade vi, användes för att bada, så de var sällan på när vi åkte. Dessa har ju ganska hög stäv, och det var en repstege för att klättra ombord, inte helt enkelt, framför allt för de som tittat för djupt i flaskan. En kväll när vi skulle kasta loss från en kobbe ropade nån ”Är alla ombord” ropade nån annan JA, och vi åkte iväg, kanske var det 15-20 personer på båten ink oss några barn. Vi satt i aktern som var öppen när nån stack upp huvudet från kajutan och undrade ”Var är Offersson ??” Offersson var en liten klen gubbe från Skåne, knappt hörbar för en stockholmare, dessutom stammade han och vartannat ord var en svordom. Efter en stunds letande hörde jag hans svordomar, han hängde fortfarande i repstegen, det var han som lossat repet, men de hade åkt iväg innan han kom upp, han hade halkat på nedersta pinnen och satt nu gränsle över den med halva kroppen i vattnet, båtens fart även om det bara var 5 knop, gjorde att han inte orkade dra sig upp. Man tänker så här efteråt, vad hade hänt om ingen saknat han, resan hem var nog 2 timmar. En annan resa företogs i Augusti, vi var på kräftskiva ute på en ö, då var det bara grannen, morsan, farsan och jag 11 år gammal. Grannen var stupfull, farsan redigt berusad, morsan skapligt onykter. Grannen skulle först försöka få igång motorn, han lyckades inte träffa hålet för patronen trots flera försök ”Akta på dig sa farsan, jag fixar det här” Grannen la sig på soffan och somnade. Farsan lyckades efter några försök få i en patron, sparkade till och fick backtändning (hade inte ställt svänghjulet rätt) Jag satt vid ratten redo att vrida om kranen när takluckan över motorn flög upp och hamnade i sjön, en sån där orange som polisens hundbilar hade på den tiden, det var farsans huvud som slog bort den när motorn slog bakut !! Han la sig på den andra soffan med ont i benet….och somnade. Nu var det jag och morsan kvar, hon är vänsterhänt och kan omöjligt skruva på ett högergängat lock. Vi ställde svänghjulet rätt, morsan tände på patronen, stoppade i den, jag skruvade på locket, morsan stampade till och jag sprang ut till ratten och vred om kranen….vi var igång !! Lossar och lägger ut, tändkulan är tydligen sövande, efter 5 min föll morsan åt sidan, hon sov. Jag styrde själv hem båten i augustinatten. Geografiskt då för er som är intresserade så hände detta i Mälaren nära Stockholm, vi startade på östra sidan av Eldgagnsö mot Hässebysidan, åkte genom Råkarsundet och halvvägs ner i långtarmen, det finns ju en del grynnor och prickar första biten att hålla reda på, men jag var redan då kunnig om vattnen runtomkring, kunde läsa sjökort och båten hade en bra sökarlykta. Väckte morsan när vi var framme, vi la till och gick hem, grannen och farsan kom haltande hem på förmiddagen, ingen av de mindes vad som hänt. Kan väl även nämna att man försökte nå Åland med denna båt, men kraftig motvind gjorde att båten bara stod och stampade, efter 3 timmar såg de fortfarande svenska fastlandet bakom, och vände om. Efter den resan plockades motorn isär och fick bla nya kolvringar, jag mins kolven, lång, stor som en mindre hink och den hade ett helt gäng kolvringar. Tyvärr har vi inga bilder kvar från den tiden eller på båten.
-
1 poängNär vi valde pensionärsbåt valde vi en segelbåt under 12 m mtp hamnavgifter och skatter när man vistas lång tid i vissa länder i Medelhavet. Skrovet målat med miljövänlig Coppercoat mtp att det på en del varv inte är tillåtet med eget arbete tex bottenmålning och liten miljöpåverkan. Medlem i JRSK, OSK och SXK Medelhav för att förkovra oss. Kolla in hamnavgifter tex i Balearerna för en tänkt båtstorlek i Navily. Gammal tumregel är att årlig driftkostnad blir i snitt 10% av inköpspriset.
-
1 poängAaaaah trodde det var en ny tråd, men ser nu att den är skapad 2014. Ursäkta mitt misstag. I år 2024 är det således 30 år sen olyckan hände.
-
1 poänghej utrustar du båten på ett bra sätt så har ni än större möjlighet att bo of grid under perioder. Kan rekommendera Lithium batterier och solceller ihop med en inverter, Då blir det bekvämt som hemma. Just lithium batterier har blivit en positiv förändring, då de i princip håller båten ut 3-5000 cykler . sen klara de större belastningar utan spänningsfall. Uppladdningen går på rekord tid, o de väger mindre vi satta in 525 ah lithium och 250 watt solceller, detta räcker ej helt men kan ligga ute ca en vecka . Men har 2 st 100watts fällbara i stuven, får man på de så klarar man sig gott. skall man köra watermaker och lite kyl o frys osv så är det gott att ha lite batteribank i båten idag är ju lithium batterier bra prissatta med så ingen stor utgift längre finns även små fina tvättmaskiner man kan köra på invertern som drar lite vatten o ström Daewoo DWD-CV701PC Mini tvättmaskin,, en sådan här köpte vi, men finns ännu enklare. Jag skulle ej rekommendera att tvätta i saltvatten men sök lite på tvättmaskiner finns många enklare modeller. finns viljan o ett bra ankare kan man nog få långa perioder som blir rätt billiga, som givetvis följs av lite dyrare perioder med lite hamn o stadsliv Men låter som en fin plan kolla även i Atticus de har åkt en hel del runt medelhavet o besökt fina platser mvh Johan
-
1 poängBara en liten detalj. Seglat hem en 50 fotare från Medelhavet. Den hade alldeles bakom ankarboxen ett utrymme med toa, två kojer för gastar å handfat å en tvättmaskin. Sedan fanns diesel generator som gav nog med 220V~samt 12V=. Vi kunde tävtta i färskvatten med 4 tankar om 400 liter. Skall jag bo i båten hela tiden vill jag nog inte vara utan de sakerna. Jo å så var toa-dusch helplastad så man kunde stänka ner mycket man ville, dubbelbotten för golvavlopp. Går inte överskatta nyttan. Bara några tips som sagt.
-
1 poängVi har båten i Stockholm med en 100 W panel under en genomskinlig presenning och vi måste ladda en gång på vintern för att inte komma ner i allt för låg spänning. Båten ligger soligt, men horisonten är inte fri åt söder. Vissa år är det väldigt få soltimmar eller så ligger det kvar snö på presenningen, andra år hade nog batterierna klarat sig utan att bli alltför urladdade. Man bör ju titta till båten då och då under vintern och då kan man ju passa på att kolla om det behövs någon laddning.
-
1 poängJag roade mig med att fråga ChatGPT "Hur mycket kostar det att ha en egen segelbåt på 40 fot om man seglar i den grekuska övärlden?" ChatGPT sade: ChatGPT Att ha en egen segelbåt på cirka 40 fot och segla i den grekiska övärlden innebär olika kostnader beroende på faktorer som båtens ålder, din användning och underhållsnivå, samt hamn- och servicekostnader. Här är en ungefärlig uppdelning av vad du kan förvänta dig: 1. Inköp av segelbåt Priset på en 40-fots segelbåt varierar kraftigt beroende på ny eller begagnad båt, märke och utrustning. För en ny båt kan du räkna med att betala runt 2–4 miljoner kronor. En begagnad båt kan kosta från 500 000 kronor upp till cirka 2 miljoner beroende på skick och ålder. 2. Underhåll och service Årligt underhåll: Detta inkluderar rengöring, mindre reparationer, bottenmålning, byte av segel eller rigg och allmän service av motor och elektronik. Kostnaden kan ligga mellan 50 000 och 150 000 kronor per år beroende på båtens skick och hur ofta du seglar. Försäkring: Båtförsäkring för en 40-fots båt kan kosta mellan 10 000 och 30 000 kronor per år, beroende på båtens värde, utrustning och användning. 3. Hamnavgifter Grekland är relativt prisvärt när det gäller hamnavgifter. För en 40-fots segelbåt kan du betala runt 200–400 kronor per natt i populära hamnar, medan mer avlägsna områden kan vara billigare. Om du vill ha en fast plats för hela säsongen kan kostnaden vara mellan 20 000 och 50 000 kronor per år, beroende på hamnens standard och läge. 4. Bränsle och förbrukningsvaror Även om segling inte kräver mycket bränsle jämfört med motorbåtar, kan du räkna med kostnader för diesel när du använder motorn, särskilt när vinden är svag eller när du navigerar i hamnar. Bränslekostnader kan variera beroende på hur mycket du använder motorn, men räkna med runt 5 000–15 000 kronor per år. 5. Levnadskostnader och förnödenheter Under segling behöver du också budgetera för mat, dryck, samt eventuella inköp av vatten, el och andra förnödenheter när du ligger i hamn. Detta kan variera beroende på din livsstil, men för ett par kan kostnaderna ligga på 10 000–30 000 kronor per månad beroende på hur ofta ni äter ute eller köper dyrare varor i turistområden. 6. Oförutsedda kostnader Det är viktigt att budgetera för oförutsedda reparationer, reservdelar och eventuella problem som kan uppstå under segling. Ett säkerhetsmarginal på runt 20 000–50 000 kronor per år kan vara klokt. Total årlig kostnad: Inklusive alla faktorer kan du förvänta dig en total årlig kostnad på cirka 150 000 till 400 000 kronor, beroende på hur mycket du använder båten, vilka hamnar du stannar i och vilken nivå av service och underhåll som krävs. Om du hyr ut din båt under perioder du inte använder den, kan du dessutom minska dina kostnader betydligt. ChatGPT kan begå misstag. Kontrollera viktig inform
-
1 poängDe har ju även en ganska vettig båt, med hyfsade utrymmen, finns många bra alternativ av båtar i den prisklassen. Jeanneau, Benetau Bavaria många av dessa båtar är som klippt o skurna för medelhavs liv. Bra badplattformar, generösa sittbrunnar och bra innerutrymmen. Har seglat en del Bavaria 42 med bekanta, bra båt att bo i och att segla med själva har vi en Jeanneau som funkar finfint både under tuffa förhållande till havs och i hamn, som vi är mycket nöjda med mvh Johan
-
1 poängGillar man att dyka och kan skrapa ofta kan man nog klara sig utan att måla ganska länge. I alla fall om man har en hård och bra bottenfärg i grunden som man inte skrapar bort direkt. Konkreta exempel och mer specifika kostnader kan inte jag svara på. Jag har inte detaljstuderat detta utan svarade mer generellt. Jag utgår från att det finns sätt att få kontakt med andra som redan gjort samma "resa" och nu bor permanent på båt, och långfärdsseglare som också är mer eller mindre i samma situation, men kanske har mer fokus på, och behov av, seglingsdelen.
-
1 poängMan får mycket mer innerutrymme för samma pengar med en segelbåt jämfört med motorbåt. Jag vet inte riktigt varför skillnaden är så brutal, men en motorbåt för runt miljonen kan ha samma boyta som en segelbåt för en tredjedel av det. Då menar jag förstås begagnade båtar. Nyproducerade är mycket mer jämbördiga. Visst, man betalar ingen skatt eller hyra för en båt, men service behövs då och då, inte minst att få botten skrapad och med några års mellanrum även ommålad med ny bottenfärg, hamnavgifter kostar, säkerligen betydligt mycket mer i Medelhavet än här uppe. Även om man seglar mycket går det ändå bränsle för transport in till och ut ur hamnar, och när vädret inte samarbetar. Har man dessutom en dieselgenerator och kanske även en dieselvärmare på vintern, går det åt en del där. Segel har inte oändlig livslängd och en ny uppsättning segel till en båt i storleken det förmodligen handlar om går lätt på 130-150 tusen från lågprisleverantörerna. Båtens plast tar inte strukturell skada av UV-strålning. Över lång tid kan ytan bli ful, men det är bara kosmetiskt. Segel, däremot, skadas av UV över tid. Skydd på när de inte används är absolut krav, skulle jag säga. Bra köksdel, bra toa med dusch som är rymlig och bekväm. Full ståhöjd med lite marginal överallt där man tillbringar mer än nån minut i taget (salong, kök, badrum och så). Nästan alla segelbåtar är motorseglare. I den aktuella storleksklassen har alla en rejäl inombordare som får upp båten i "skrovfart" i (nästan) alla väder. En båt som är konstruerad som motorseglare har väl fördelar i form av ett rymligare skrov för sin storlek och mindre djupgående, och kanske lite starkare motor, men det är klena fördelar och inga ni lär ha behov av. Köper man en typiskt utrustad semesterbåt i Sverige får man nog räkna med att behöva lägga flera hundra tusen på att anpassa den och få dit utrustning man behöver. Massvis med solpaneler, kanske på en stor båge i aktern eller på ett tak över sittbrunnen. Ett fräscht elsystem som har friska kablar och anslutningar, och förmodligen en rejält inverter för att få "vanlig" ström i uttag för diverse vardagsprylar. En stor batteribank med moderna batterier. Kanske en så kallad "water maker", dvs en apparat som tar in havsvatten och filtrerar ut rent dricksvatten med hjälpt av speciella filter och en högtryckspump. Brandvarnare, brandsläckare, kolmonoxidvarnare, ev gasvarnare (om man har gas ombord), och lite annan säkerhetsutrustning som är ny och fräsch. Sen kanske man vill få motor och relaterade delar genomgångna av kvalificerade mekaniker, så pålitligheten ökar. Skaffa ett litet lager av slitdelar och viktiga reservdelar. En uppsättning verktyg anpassade till båtens behov. Jag vet också att delar av den totala pensionen inte betalas ut om man inte bor i Sverige. Hur man folkbokför sig om man drar till Medelhavet och bor permanent på båt vet jag inte, men att fortsätta vara skriven i Sverige är brottsligt med fängelse i straffskalan sen en tid, så pensionen ni räknar med kanske inte blir den ni tänkt i det läget.
-
1 poängEtt tips till är att satsa ett antal tusenlappar på en seglingskurs under 3-4 dagar. Se till atf ga seglag lite innan även om det inte alks är ett krav och skaffa en båt så att du kan börja tillämpa det du lärt dig direkt efter kursen. https://www.kurser.se/kurs/segling Satsa på förarintyg under vinterhalvåret och gå en kurs för Seglarintyg 1 till försommaren.
-
1 poängAtt kasta loss och lägga till är bra att träna på men skulle nog säga att det är bra att träna på öppna vatten att manövrera att vrida, vända med hjälp av roder, fram och back så att man kan hantera flytetyget i alla konstiga situationer som kan uppstå i framför allt trånga hamnar.
-
1 poängBörja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig.
-
1 poängJag har inte haft min nuvarande båt i alltför många år. Den är lite större än min tidigare med just de egenskaper som @raol nämner. De senaste åren har jag börjat få koll på hur den uppför sig och att men bara vissa saker i rätt väder. Det har varit mycket att lära sig. Ett knep som jag och min fru tillämpade vid tilläggning in täta hamnar var att tydligt deklarera att man är nybörjare. Då får man mycket mer hjälp. Det ser kul ut när folk hoppar ur sina båtar för att ta emot oss för att man inte skall riskera sin egen. Det är väldigt sällan någon av oss behöver hoppa i land för att förtöja. 🙂
-
1 poängHej Jag kan meddela att efter mycket om och men så fick jag båten utbytt mot en ny. Både Buster och återförsäljaren skötte sig väl.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00