Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-27 på alla områden

  1. 4 poäng
    Slut på sommarsäsongen 2024 Så var båten upptagen Efter 450 distans och 38 nätter ombord är det dags att stänga loggboken för det här året. En fantastisk försommar, mindre fantastisk semester och en härlig höst ligger nu båten instoppad i tältet. Normalt så brukar det betyda att den dyra delen av båtsäsongen börjar då det brukar vara dags för allehanda renoveringar och förbättringar. I år ska jag dock försöka sänka ambitionsnivån en smula då jag behöver spendera både tid och pengar på annat håll. Det betyder inte att jag kommer överge båten men istället ägna mig åt mindre reparationer och få lite bättre finish på sånt som jag inte har varit riktigt nöjd med. Det som står på att göra listan just nu är: - Renovera cirkulationspump styrbord maskin (läcker glykolvatten) - Felsökning/reparation/utbyte generator styrbord motor (fungerar ibland men oftast inte) - Göra ett nytt försök att täta däcksluckan som inte blev tät - Bygga innertak i förruffen - Fixa inredningar och hyllor i skåpen för smidigare förvaring - Snygga till sofforna som fortfarande inte är i tillräckligt bra skick - Plasta ryggstöd till soffor i sittbrunnen - Laga fäste till ekolodsgivare - Fortsätta polering, gelcoatlagningar och slipning för allmän tillsnyggning - Bygga ny lucka till ett av stuvfacken Om tid och pengar räcker till så vore det kul med en förbättrad kapellösning och nya dynor i sittbrunnen men vi får se hur det blir med den saken. På samma tema skulle jag gärna riva det gamla pentryt i salongen för att skapa något mera användbart i det utrymmet. /Christian
  2. 1 poäng
    Men ändå lika aktuellt varje höst och knepen är lika många som båtägarna 😄 Drevsäck har jag testat och övergett och IKEAkasse låter som Capitan säger ännu värre. Glykolblandning i dunk med slang till det ställe som är lättast att komma åt på motor/drev är en bra och enkel lösning.
  3. 1 poäng
    Tråden du letat upp och svarar i är 12 år gammal och det är nio år sedan trådskaparen/frågeställaren ens var inne på MG senast. Så förhoppningsvis har han löst det......
  4. 1 poäng
    Krångligt och kräver väldigt mycket glykolblandning. Sämre än drevsäck till och med
  5. 1 poäng
    Bara en liten detalj. Seglat hem en 50 fotare från Medelhavet. Den hade alldeles bakom ankarboxen ett utrymme med toa, två kojer för gastar å handfat å en tvättmaskin. Sedan fanns diesel generator som gav nog med 220V~samt 12V=. Vi kunde tävtta i färskvatten med 4 tankar om 400 liter. Skall jag bo i båten hela tiden vill jag nog inte vara utan de sakerna. Jo å så var toa-dusch helplastad så man kunde stänka ner mycket man ville, dubbelbotten för golvavlopp. Går inte överskatta nyttan. Bara några tips som sagt.
  6. 1 poäng
    Tusen tack, Mackey! Du är till mycket stor hjälp ska du veta. 😀 Jag har hittat några Jeanneau, Bavaria och Nauticat i rätt prisklass. Båten kommer att köpas kontant utan lån, så den utgiften slipper vi. Vi har räknat ut att vi kommer att ha en inkomst genom pension på gemensamt ca 300.000:-/år, så då ser vi ju faktiskt ut att kunna klara oss väldigt bra. För att hålla nere kostnaderna har vi tänkt rusta båten så att den blir så självförsörjande som möjligt på el och vatten med ordentligt med solfångare och watermaker. Diska och tvätta kläder tänker jag att det går att göra i saltvatten och skölja i sötvatten på båten eller i land. Vi har idag drygt 6.000:-/månaden i avgift på bostadsrätten och drygt 4.000:-/månaden i leasingavgift på bilen, sedan tillkommer elräkning, bilförsäkring, etc, så bara där har vi över 120.000:- per år som vi kan lägga på båten istället. Kostnaden för mat handlat i en vanlig affär är ungefär densamma i Grekland som i Sverige. Ju mer vi räknar och tänker på det, ju mera inser vi att det faktiskt är möjligt! 🇬🇷
  7. 1 poäng
    Håller med föregående. Absolut inte! Det kan ge upphov till svårartad korrosion på skrovet och andra metalldelar i kontakt med vatten.
  8. 1 poäng
    Nej, använd aldrig (medvetet) skrovet som strömtransportör mellan flera punkter ! Inte heller någon annan metalldel som ligger i vattnet. Men om bogisen redan finns och är installerad är ju kablarna redan på plats. Så varför behöver du dra nya kablar ?
  9. 1 poäng
    Masten togs ned idag och båten ska upp till helgen. Blev dock en sida tur i början på veckan.
  10. 1 poäng
    Har dem i båten under säsongen och tar ur under vintern och har så gjort under snart sju års tid. Inga har löst ut...
  11. 1 poäng
    Inte ovanligt att man ställs inför en massa frågor om hur det är kopplat i en nyköpt båt. Som jag ser det så finns det egentligen bara en säker väg att lösa ditt problem och det är att göra en ordentlig skiss på hur allt är kopplat idag. Hittar du själv inte var felet/felen är så lägg ut här så finns det flera som kan hjälpa till. När du ritar ditt kopplingsschema så se till att rita in minus också. Har sett för många schemor med bara plus inritat och då ser det rätt ut men felen fanns ändå. Att rita ett schema innebär ofta en hel del jobb och att krypa runt i trånga utrymmen. Ett hjälpmedel där är att fotografera innan man tränger sig förbi en kabelhärva tex. Om jag tolkar din text rätt så sitter såväl plus som minus från laddare och regulator direkt på förbrukarbatteriet och så ska det inte vara. All minus ska gå från batteriet via shunten och vidare till laddare och förbrukare. Välkommen till MG!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...