Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-25 på alla områden
-
2 poängOm du letar efter en god kryssbåt så gör du ett bra val med en L32. Jag seglade L32 i 25 år och är kanske lite partisk men uppfattade den som en väldigt välseglande och välbyggd båt. Min var delvis självbyggd men jag lyckades aldrig få reda på i vilken omfattning "delvis" innebar. Kvaliten på både inredning och installationer var i alla fall av väldigt god standard. Båten hade 7/8-delsrigg och var byggd på senare delen av 80-talet (alltså ett ganska sent exemplar). De första exemplaren hade mastheadrigg. Det ändrades efter några år till 7/8-rigg med samma mastplacering som för mastheadriggen (med stötta under masten inne i salongen). Lite senare flyttades masten föröver och blev genomgående (masten står framför huvudskottet inne vid toaletten). Tidiga årgångar kan ha en lite klen infästning av vantfästena. På senare årgångar finns det ordentliga förstärkningsknän. På båtar med masten framför huvudskottet kan det rinna ner regnvatten inne i masten som fortsätter från mastfoten till huvudskottet så det börjar ruttna nere vid mastfoten. Om det är en mindre skada är det bara att gräva ur, fylla upp med t.ex. epoxyspackel och bygga upp en kant mellan mast och skott så vattnet istället leds framåt och ner genom dräneringshålen under skottet. (En sådan avledning bör nog göras även om skottet inte är skadat...) Om det är en större skada som gått högre upp i skottet så bör man nog ta hjälp av besiktningsman för att avgöra eventuellt mer omfattande reparationsbehov. Inredningslösningen har även den ändrats från pentry o toalett på styrbord sida så har bådadera efterhand flyttats till babords sida. Kylbox är i en del båtar under kartbordet som går att lyfta upp och i en del båtar vid pentryt (pentryfacket finns nog alltid men är ibland inte kylt). Motormässigt så har äldre båtar Pentamotor och yngre båtar Yanmar. Vilken som är bäst tvistar "de lärde" om, själv har jag varit nöjd med mina två Yanmarmotorer men jag har ingen erfarenhet av Penta. Självbygge var rätt vanligt på 70-80-talet. För Linjettens del innebar det att skrov o däck levererades till varvet. Båtköparen åkte oftast till varvet och deltog vid montering av huvudskott o lite annat i båten, annars gjordes de momenten av varvets byggare. Rosättra gjorde på det sättet för att självbyggaren skulle få de konstruktionsmässigt viktiga delarna på rätt plats och korrekt monterade. Flexibiliteten har alltid varit stor vid varvet och kunden kunde välja olika stadier av fortsatt arbete vid varvet innan självbygget tog vid. En del båtar är nästan helt självbyggda (det finns även helt varvsbyggda) och i en del har kunden endast gjort installationerna (vatten, el mm) själv. Som påpekats så kan kvaliten på båtarna därmed variera en del men grunden är alltid god med varvets policy om de initiala byggstegen. Som alltid så finns det mer eller mindre händiga självbyggare. En del självbyggda L32 är t.o.m. mer välbyggda än de varvsbyggda. Jag såg även en del riktigt dåliga självbyggda båtar när jag letade båt i slutet av 80-talet men det var rätt tydligt vilka som var välbyggda och vilka som var slarvigt byggda. Angående oron för allt som behöver bytas på en begagnad båt... Jag har bytt en bälg på ett ca 25-årigt Yanmardrev. Det fanns inga skador eller annat gick att se på den bälgen. När jag tittade på placeringen så insåg jag att bälgen suttit så högt upp i skrovet att det sannolikt stått en luftbubbla under bälgen när båten låg i vattnet. Dessutom satt det en yttre gummiskiva mot skrovet runt drevet så inget solljus hade kommit åt bälgens undersida. På Yanmarmotorn sitter dessutom en inre tunnare bälg ovanför den kraftiga. Det är för att skapa ett extra skydd för bälgen och ge möjlighet till ett vattenlarm mellan de två bälgarna. Den inre bälgen skyddar dessutom huvudbälgen mot att det kommer t.ex. olja på den. Bottengenomföringar på L32 ska inte bytas om de inte utsatts för yttre skador. Rosättra installerade och levererade genomföringar av brons. De håller i evigheter. Att byta till nya mässingsgenomföringar är enligt mig en kvalitetsförsämring. Sen kan kranar så klart bli slitna och behöva bytas men det är ett mindre omfattande arbete. De mekaniska fotpumparna som monterades är rätt kass. De spricker efter några års trampande och börjar läcka (det är nog rätt likvärdigt på de många 70-80-talsbåtar som hade den modellen av fotpump så egentligen inte modellskiljande). Pumparna är rätt enkla att byta och kostar ingen förmögenhet. Mot slutet hade jag alltid en reservpump liggande i båten... Materialvalet till installationerna var av bra kvalitet. Toa-slangen som många t.ex. brukar klaga på dofter från var på min båt original från bygget och släppte inte ifrån sig någon odör. Jag tror att en del prylar från den tiden helt enkelt hade bättre grundkvalitet. Skrovet är byggt i enkellaminat så ingen risk för delaminering. Distansmaterialet i däcket på min båt var divinycell som inte ruttnar men otäta skruvhål kan så klart läcka in vatten som frostspränger om man inte håller koll på tätningen under beslag o liknande.
-
1 poängTack! Ja, vi har landat i att mellan 40-50 fot nog är lagom, lite beroende på planlösning på båten. Det låter som att ni är väldigt nöjda med er båt, och jag har sett att just Jeanneau Sun Odyssey är populär som långfärdsbåt. Vi ska titta närmare på dom modellerna som passar vår plånbok.
-
1 poängNej jag vet inte årtalen för alla förbättringar. Om du tittar inne i skåpen under däck så ser du om röstjärnsfästena fortsätter ner i förstärkningar som är fastplastade mot skrovet (det kan vara lite olika utförande på förstärkningen). Å så sitter de bultade rakt igenom ett tvärsskott. De allra äldsta hade bara vantinfästningen direkt under däck och det var ingen lyckad lösning. Om du är osäker så lägg in en bild på utförandet.
-
1 poäng"Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen.
-
1 poängDet skumma på den här båten är att en bit innan akterspegen så möts inner liner och skrov. Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln så är den ovanför inner liner och det finns alltså inget sätt för eventuellt vatten mellan inner liner och skrov att komma ut. Förrän nu då med min inspektionslucka som kom på plats idag. Runt hål, eller så gott som i alla fall. Inget snålande med silikon så det borde hålla tätt. Ska ta bort dyvikan i botten på förvaringslådan och sätta dit en ny samt gå över alla skruvar i durken, tex soffa, lock till tank, länspump etc. Det är de enda ställena jag kan komma på där vatten har en chans att ta sig ner. Funderar lite på vad man ska använda för matta tills när det är dags att laga. Tittade på någon som rekommenderade 1708 matta som verkade smidigt då den både har en biaxial del och en chop strand del. Inte letat jättemycket men en snabb sökning har inte gett några träffar på sådan matta på ställen man enkelt kan handla från. Men det borde väl går lika bra att varva en biaxial på typ 600 g/m2 och en chop strand på ca 200-300 g/m2? Har ju svindålig koll på detta, enda plastningen jag gjort var när jag lagade fören på en gammal motorbåt men då använde jag bara ett par lager 300 g/m2 chop strand matta. Sedan är ju frågan om man ska använda epoxi eller polyester? Har inte riktigt bestämt om jag ska epoximåla båten eller ej. Men då det mesta av bottenfärgen är borta så kanske det är läge att slipa bort resten och dra på epoxi på hela.
-
1 poäng
-
1 poängKul projekt! Kan bli kanonfin om jag ser rätt på bilderna. Men en hel del jobb säkert.
-
1 poängKavitationsplattan på motorn skall ligga i nivå med botten för att propellern skall få rätt grepp i vattnet, så det beror på hur akterspegeln är utformad.
-
1 poängHaha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den.
-
1 poängDå missuppfattade du mig. Jag skrev "En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS lägger till mot" för att komplettera ditt inlägg med ytterligare tips till TS. Å att backa är lite speciellt. Jag backar själv in till min bryggplats, det tog ett tag - trots många års båtvana - innan jag fick snits på det. Utan propellersprutet på rodret så krävs det lite mer fart för att få ordning på styrningen. Å för att ge ytterligare erfarenhetstips till TS. Fega inte för mycket med gaspådrag vid manövrering, då tenderar båten att vrida sig istället för att svänga. På väg in mot en brygga så kan man ha rätt hög fart, lägga backslaget i "back" o fortsätta på tomgång framåt. Då blir det en kort stoppsträcka när man varvar upp för att bromsa och inga ryck i backslaget som kan riskera haverier.
-
1 poängBörja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig.
-
1 poängHej Jag kan meddela att efter mycket om och men så fick jag båten utbytt mot en ny. Både Buster och återförsäljaren skötte sig väl.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00