Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-24 i Forum Inlägg
-
1 poängFiltren är till för att hindra olja från vevhusventilationen att tränga in i luftfiltret.
-
1 poäng
-
1 poängi dag blev det beställt nya propellrar (allubroms) 4 bladiga ändrat storlek och graderna lite jämfört med original. och nya axlar 40mm på dom nya jämfört med original som är 34mm om jag inte mins fel . LÅNG leveranstid axeltätning Talgpackning som siter original försvinner och black jack med vattenkylning kommer att installeras bild på gammal propeller bild på den nya adapterplatta eller vad man nu vill kalla det den behöver svarvas av och tigas
-
1 poängSök på Youtube efter "Sailing SV Taipan", de seglar i medelhavet sedan några år och brukar redovisa sina månatliga kostnader.
-
1 poängAbsolut, det var hela tanken. Men det fanns inget mått på hur stort monteringshålet behövde vara på den lucka jag beställt så är tvungen att vänta på att luckan kommer innan jag kan göra hålet runt.
-
1 poängOm du gör hålet runt kan montera en vattentät inspektionslucka. Du vet aldrig när du skall ner och kolla igen.
-
1 poängKänns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan? Det är inte så drastiskt som det låter! Du har ju redan ett hål att laga så ett till gör ju varken till eller från. Det är inte särskilt svårt att laga plastbåtar så länge det inte rör sig om sandwish-konstruktioner. Jag var 16 år när hag lagade min första plastskada. Googla på reparera plastbåt eller liknande så kommer du att få bra beskrivningar hur man gör, både i text och som videor. Det finns en bra bok som heter Vårda din plastbåt. Begagnad, https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789189564626 Ny, https://www.bokfynd.nu/9789172236493/varda-din-plastbat-handbok-renovering-och-underhall/
-
1 poängFast om TS har båten ute under ljus presenning - som jag fattat det - så fixar solcellerna detta, även med den begränsade ljusmängd som blir (om båten inte ligger i norra Norrland, förstås). Men om den ligger under mörk presenning eller inne ger ju naturligtvis solpanelerna ingenting och påpekandet är högst relevant.
-
1 poängTack. tidsoptimist är man ju absolut Det får man erkänna 🙈 Min preferens är ju självklart att få henne sköduglig återställa hela drivlinan och körbar såklart men det handlar även om att lägga nytt golv i hela båten inredningen ska göra iordning nytt kapell Motor rummet ska målas motoren ska gås över Ja och förmodligen tusen andra grejer 😄
-
1 poängRekommendation från marinan. Jag tror det, men såldes på västkusten så jag misstänker att de lagt på ett lager VK-färg. tror du färgen är boven? Färgen är med all säkerhet boven, och även om det kan finnas andra orsaker också så har du ju nu sett att Buster starkt avråder från att använda kopparbaserad bottenfärg. Om ett företag rekommenderat den behandlingen din båt fått borde de ta sitt ansvar och åtgärda problemet utan kostnad för dig. Det påminner lite om att lämna in bilen på tvätt och helrekond och företaget använder saltvatten med lite grus i utvändigt och sockerlösning invändigt. Lite överdrivet, men ungefär lika fel. Jag skulle maila till Buster och beskriva hur din båtbotten är behandlad samt några foton och fråga vad de tror är problemet och hur det bör åtgärdas. Du kommer att få liknande svar som du fått här. Sedan tar du med svaret till de (idioter) som bottenmålat din båt och ber dem fixa det de ställt till med utan kostnad för dig. Lycka till! Mackey
-
1 poängSå gör vi, men du borde/måste ladda minst en gång under vintern om allt är inkopplat som vanligt. Det finns några små strömtjuvar som drar något/några 10-tal mA som tex; minne i bilradio, gasollarm, själva solcellsregulatorn, motorstyrning och elektroniskt skiljeŕelä. Även det som bara drar 10 mA (0,01 A) blir mycket under den solfattiga vintern (november tom. februari) 0,01 A x 4 månader x 30 dagar/månad x 24 timmar/dag = 28,8 Ah Även med bortkopplade batterier behövs ofta en uppladdning under vintern pga. batteriernas självurladdning. Med det sagt så om det funkar att lämna allt utom startbatteri hela vintern borde det funka även med ett inkopplat startbatteri.
-
1 poängInte ovanligt att man ställs inför en massa frågor om hur det är kopplat i en nyköpt båt. Som jag ser det så finns det egentligen bara en säker väg att lösa ditt problem och det är att göra en ordentlig skiss på hur allt är kopplat idag. Hittar du själv inte var felet/felen är så lägg ut här så finns det flera som kan hjälpa till. När du ritar ditt kopplingsschema så se till att rita in minus också. Har sett för många schemor med bara plus inritat och då ser det rätt ut men felen fanns ändå. Att rita ett schema innebär ofta en hel del jobb och att krypa runt i trånga utrymmen. Ett hjälpmedel där är att fotografera innan man tränger sig förbi en kabelhärva tex. Om jag tolkar din text rätt så sitter såväl plus som minus från laddare och regulator direkt på förbrukarbatteriet och så ska det inte vara. All minus ska gå från batteriet via shunten och vidare till laddare och förbrukare. Välkommen till MG!
-
1 poängDet mesta som har med att motorn inte startar att göra kan du göra med motorn i båten. Det är dessutom oftast t.o.m. bättre, eftersom en del av bränslesystemet - som ju är en viktig del i att få motorn att starta - är och förblir kvar i båten även om du plockar ur motorn. Om den däremot har internt skrammel eller liknande som tyder på vevaxellagringar eller kolvhaveri kan det kanske vara nödvändigt att plocka ur den. Men t.o.m. plocka ner toppen är ofta enklare att göra med motorn i båten. Du skriver inget om motorn eller vad du vet om den, mer än att den "inte startar". Du har just köpt båten, gick den i förra ägarens ägo ? Vad fick du med för information ? Drar startmotorn runt motorn ? Har den komp ? Kommer det bränsle om du lossar spridare ? Bara så det inte är så enkelt att filtren är igensatta, kanske p.g.a. gojs i tanken. O.s.v. Finns massor du inte bara kan utan också bör göra, innan du beslutar att motorn måste lyftas ur.
-
1 poängOm möjligt, försök hitta en sötvattenseglad. Allt mår bättre av att slippa saltvatten. Sedan finns det misskötta båtar men det är en annan fråga.
-
1 poängAtt glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna. Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris. Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv. Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.
-
1 poängTack för alla svar. Ja, jag hittade manual gratis på nätet efter lite sökning. Jag har den om nån behöver !
-
0 poängDu kan väl inte lägga eventuellt ansvar på forummedlemmar som försöker hjälpa dig.Eventuella beslut är dina ingen annans.Ronnie
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00