Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-16 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Tänk om någon stjäl de återstående 26 hästarna då..? 😳
  2. 3 poäng
    Jag brukar köra några minuter med alkylatbensin så det inte ligger någon vanlig soppa i förgasare/insprutningssystem. Denna ”kläggar” ofta igen där man inte vill det. Jag brukar inte hälla någon olja i cylindrarna vilket jag gjorde med 2-taktarna. Vet inte varför… Med undantag av att jag inte vet specarna för din motor, tex vilka tändstift den ska ha, så tycker jag att du i övrigt har fått med det viktigaste.
  3. 2 poäng
    Hej. Du har en avtappningskran långt bak på blockets styrbordsida och en på oljekylaren som också tömmer avgaslimpan. Öppna sjövattenpumpens lock för avtappning och inspektion av impellern. Ingemar
  4. 2 poäng
    Jag skulle rekommendera att ta bort hela motorn och förvara den hemma, eller på annat betryggande ställe, så slipper du köpa ny motor till våren......
  5. 1 poäng
    kan vara att remmen inte varit i rätt position på alla remhjul .är känslig för krängapå belastning. B
  6. 1 poäng
    Om det är en sjövattenkyld motor är det sjövatten i både motorblock och avgaslimpa. Ingemar
  7. 1 poäng
    Kosta på dig att kontrollera lagringen av mellan hjulen, när du plockat av remmen. Dåligt lager gör att remmen kalvar, vandrar.
  8. 1 poäng
    Fick nyss se det när jag Googlade. Men jag ser en skada på remmen i videon, alltså längst upp och längst fram. Remmen är nog på väg att gå av. Läge att byta! Och remmen i senaste bilden är definitivt på väg att ge sig. Har börjat att separera.
  9. 1 poäng
    Den s k vattensamlaren och eller avgasslangen - svanhalsen. Och eftersom vatten kan bli stående någonstans i motor samt avgassystem och orsaka sönderfrysning så fyller jag upp med glykolblandat vatten. Men först sen båten blivit uppställd.
  10. 1 poäng
    Jag har kvar den konserveringssprayen jag hade till 2-taktarna. Gör nog som du skriver, och sprayar in lite i loppet 👍
  11. 1 poäng
    Då detta gäller en 4-hästars 4-takt så är motorn bortplockad och satt i säkert förvar 😁
  12. 1 poäng
    Avdragare Kil eller krysskil - sitter i ett spår på axeln för att rattens vridning ska överföras till axeln En kil kan även se ut så här 68351467913246.avif
  13. 1 poäng
    Nyheter uppdateras sällan, där tittar jag sällan. Framsidan uppdateras för mig på minuten.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Att hälla i en dutt olja i en cylinder som arbetar horisontellt lär väl bara ge smörjning/rostskydd av någon mm. längst ner på kolven och ringarna. Spray genom insuget ger en oljedimma som täcker betydligt mer.
  16. 1 poäng
    Oooops, flera hann att svara före mig. Men om propellern är lossad, är det väl bara att stoppa ned nederdelen av utombordaren i en säck eller avskuret 20 liters fat och starta motorn. Skvallerstrålen lär ju bli färgad av glykol, till att börja med. Impellern / vattenpump mm får frysskydd.
  17. 1 poäng
    Kolvarna är väl av nån slags aluminium, rostar inte. Kolvringar däremot av stål och skulle kunna rosta. Hoppas nån svarar och vet om motorn är helt själv dränerande på sjövatten. Det är inte inombordare, så jag får köra i glykol blandat vatten.
  18. 1 poäng
    Jag skulle köra igenom glykol oxå, den har rostskyddande egenskaper även om en utombordare dränerar sig själv. Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland.
  19. 1 poäng
    Jag ligger i Öresund och använder Internationals Micron bottenfärg, vilket är den jag tyckt bäst om. Jag har provat 4 olika bottenfärger (bla VC17). Jag får inga havstulpaner på båten, bara på drevdelar och trimplan, Men jag får brunt slem på båten, som jag tar bort med en svamp var tredje vecka under sommaren. Gör jag inte det så tappar jag 6-7 knop 1 toppfart (38 ned till 32). KAD42 i en 28"DC på 3 ton. Slemmet kommer ganska snabbt redan i juni och först nu i september har det lugnat sig.
  20. 1 poäng
    Kan instämma i Marko:s inlägg. Har dubbla maskiner KAD44 och en båt som normalt gör 30+ , marschar i 20-24 knop eller i 8-10 knop. Semesterturen började med max gas på 15 knop och 2500 varv. Väl framme i första hamn så synade jag drev o proppar som var fyllda med havstulpaner, som anlände tidigt denna sommar i södra Sverige. Trots rejäl blästring och ommålning samt antiväxtfärg på propparna iför denna säsongen.🤥 Skrapade av bara propparna och drev vilket gav 30 knop och nästan fullt varv 3800. Väl hemma så var även delar av botten full med dessa dj-vla havstulpaner. Fick skrapa med isskrapan . Har en app som ska skicka SMS som varning för havstulpaner, men inte kunde man lita på den i år. Bottenfärgsbyte till nästa säsong då VC17 åkt ut.
  21. 1 poäng
    Kolla propellern också, fick lyfta min julle som legat still mycket i sommar, det satt hyfsat med havstulpaner på propellern så båten gick knappt framåt, skrovet var däremot ok. För några år sen var det en båtgranne som trodde att turbon var kass på en Searay, båten gjorde bara 12 knop mot normala 30 och det rök svart från motorn på fullgas men det visade sig vara påväxt på drev och propeller.
  22. 1 poäng
    Märkligt att den går när du åtgärdat förgasaren, för att sedan inte funka. Ser du att matarpumpen trycker in soppa i båda förgasarna? Sätt i transparanta slangar i flottördränagen om det inte går att se på annat sätt. Därefter fortsätter felsökningen till tändsystemet. Hur mår brytare, konding , rotor , fördelarlock och tändhattar/kablar? Kontrollera så att du inte har spänningsfall över tändningslåset mot tändspolen.
  23. 1 poäng
    Hej undrar om du inte fått en spricka i membranet i förgasaren,mycket lätt att byta om så är fallet. Ronnie
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...