Det där är ju ett lite annat problem, även om det är ett stort problem. Detta att man har lager på lager på lager med grossistled och lokala verksamheter, som bara fördyrar utan att ge ett uns av mervärde för kunden. Och att man har olika budgetar för det. Har man ett märke, låt oss kalla det "Vrubbex", så ska det självklart inte finnas ett Vrubbex Italia, ett Vrubbex France, ett Vrubbex Nederland, ett Vrubbex Suomi, ett Vrubbex Türkiye och ett Vrubbex Sverige. Utan ett Vrubbex. Som tar ansvar för produkten, levererar produkten och hanterar produkten som en enhet, oavsett var i världen kunden befinner sig. Har jag köpt en Vrubbex GN201 i Thailand, så ska jag få hjälp med den även efter att jag flyttat till Guatemala.
Detta upplägget med grossister lokalt kanske var vettigt före globaliseringen av handeln, kanske så sent som på 80-talet, men därefter är det bara till nackdel. Från min tid inom cykelvärlden minns jag hur galet det var att Shimano (en av de största tillverkarna av cykelkomponenter i världen) hade en extremt uppdelad grossiststruktur, och med heeelt olika prissättning för dem. För runt 15 år sen kunde jag som slutkund köpa Shimano-komponenter från en återförsäljare i Tyskland, inklusive moms och frakt, för ett lägre pris än vad en svensk återförsäljare kunde köpa samma vara för från Shimanos svenska grossist, som de då sen behövde lägga på egna marginaler och moms på.