Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-14 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag förstår Din frustration. Men, om jag förstår Ditt situation rätt så vill jag påstå att Din reaktion och aktion är missriktad. Låt mig ta ett exempel. Du köper en begagnad båt, i den båten sitter en plotter av märket Simrad. Du anser att plottern inte är tillfyllest enligt Dina önskemål och vill därför ha support. Vem ska Du vända Dig till för att för att få support gällande plottern? Vem har Du i detta fall ingått ett avtal med? Jo, säljaren av Din båt och där har Du leverantören som Du skall söka supporten hos. Du kommer inte att få för Dig tillfredsställande support vare sig från Brunswick eller Navico Group, eller Simrad Group, eller Simrad Sverige, eller BiJaKa, eller Byggplast-Båtprylar, eller Hjertmans. Du är helt enkelt inte kund till någon av dessa leverantörer. Däremot får Simrad Sveriges återförsäljare i Sverige support av Simrad Sverige som i sin tur får support av Simrad Group, som i sin tur och i förekommande fall får support av Navico Group. Båtbranschen är i detta fall inte konstigare än exempelvis bilbranschen. Inte kontaktar man väl Volvo Personvagnar AB om man har funderingar gällande funktionen på ljusreglaget i sin XC40. Företagen stänger inte ner sin supportavdelning, de ger support till sin kund. Sen kan man förvisso ifrågasätta de mjuka värdena i detta "kedjebrev", men i den alltmer globaliserade och nätbaserade marknaden kommer detta agerande och därtill hörande "problem" bli mer och mer vanligt förekommande. Men varför ska Simrad Sverige bekosta support för produkter som köpts exempelvis av Amazon eller Ebay? Förvisso finns det företag som i ren goodwill svarar på både tokigt och slugt, men de blir allt färre fullt naturligt. För en tid sedan läste jag en utredning som ett institut gjort gällande bl.a. goodwill och av den utredningen framgick med all önskvärd tydlighet att värdet av de affärer som goodwill gav var mikroskopiskt om ens mätbart. Många konsumenter sätter tyvärr missbruk av denna goodwill i system. Allt handlar om pengar, i alla led och på alla sidor om bordet.
  2. 2 poäng
    Inget unikt för marina produkter. Samma problem finns överallt. Det bara märks mest där man själv har intresset. Företag kan i vissa lägen ha så gynnsamma marknadspositioner att man kan uppföra sig väldigt illa och ändå fortsätta få kunder. En kombination av att ha ett produktutbud som är eftertraktat och att man kanske saknar starka konkurrenter (antingen för att man kraftigt dominerar en marknad eller för att man låser in sina kunder i ett slutet ekosystem, som t ex Apple). Det kan också bero på att man kallt räknar med att de flesta inte klagar högljutt, utan gnäller lite för sig själva och sen är det inte mer med det. Man förlorar en framtida kund, men inte mycket mer. Och eventuella klagomål som faktiskt får mer luft under vingarna drunknar ändå ofta i bruset, särskilt när det gäller förstagångsköpare på en marknad som inte är känd för den stora allmänheten, som marin elektronik. Generellt har det varit en trend under årtionden att företag mer och mer avvecklar eller helt avskaffar support. Sannolikt bygger detta på att man gjort detaljerade analyser och sett att det kostar mindre att ha en liten andel missnöjda kunder än att betala för en stor supportverksamhet för att göra de sista procenten nöjda. Och att företag gör sig okontaktbara är också en stark trend. Inte bara företag, utan nästan alla verksamheter. Vårdcentraler, t ex, är nästan omöjliga att få kontakt med om man inte kan passa telefonen och svara på några sekunder om de ringer. Företag kan ha telefontider, men då så snäva att bara pensionärer, arbetslösa och nattskiftsarbetare kan få tag i dem (10.45 till 11.15, tisdagar och torsdagar, udda veckor, typ...). Det är inte mycket att göra åt det. All makt ligger hos dessa företag och verksamheter eftersom i princip alla gör likadant. Man kan inte byta till nån som sköter det bättre eftersom såna inte längre finns. När det gäller rena reklamationer så är det återförsäljaren man går till om det är inom reklamationstiden. Återförsäljaren får då hantera företaget - det ska du som kund inte behöva ta hand om. Om de inte löser det får man eskalera det. En plotter är dyr nog för att det ska hanteras av ARN eller liknande om det inte löser sig. ARN har en bra guide för hur man ska ta sig framåt. https://www.arn.se/konsument/
  3. 1 poäng
    Inte så tokigt denna helg också.
  4. 1 poäng
    Du drar loss den. Men du behöver troligtvis en avdragare, och försök hålla kolla på kilen som sitter i kilspåret.
  5. 1 poäng
    Slangen är målad. Det är därför den ser sprucken ut.
  6. 1 poäng
    Det fungerade. GPSmap 421s har nu s/w v4.80
  7. 1 poäng
    Nu kanske inte detta är aktuellt eller relevant om generatorn är en Belmar eller liknande. Men det kan vara så, vilket jag råkat ut för, att generatorn snurrar åt "fel" håll, så den fläkten som på sitter vanliga enklare generatorer inte ger full kapacitet, ibland kan kan det bli bättre om man vänder fläkten på axeln, ibland är fläkten utformad så att det inte går då fläktvingarna kommer i konflikt med generatorns gods. Om sedan tempen i motorrummet redan är för hög hjälper det ju inte hur genertorfläkten än snurrar. Med som inledningsvis frågades, hur länge håller en motrorumsfläkt? Lika länge som ett snöre är långt mätt i drifttimmar... 🙂 Ja dom är ju kanske inte avsedda för kontinuerlig drift, dom brukar ju användas i båtar med bensinmotor för att evakuera bensinångor i två minuter innan start. Datorfläktar är ju konstruerade för kontinuerligt drift.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...