Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-12 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Att man skall ta reda på vilken infästning man skall ha på gasolflaskan innan man köper den så man inte köper fel och skyller på Biltema på ett båtforum. Tror jag. 😊
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Nu har jag aldrig navigerat fritidsbåt i det aktuella området, bara åkt med bilfärjan till Vaxholm och det var ju rätt så trevligt. Men jag tänkte på texten eller snarare tecknen, "pilhuvuderna" i texten på sjökortet, större än > och mindre än <. Jag har en teori baserad på min egen osäkerhet, om att "folk i allmänhet" har svårt att tyda dessa pilspetsar, måste tänka i flera steg med minnesregler etc. för att få det rätt. Men om det nu finns skyltar i land, tja, jag har ju i princip aldrig varit där. @raol och @Makro jaha, där ser man, då förstår jag ju varför det bara var jag som gick i sju knop mellan Hälsö och Björkö. Inte heller på mina båda plottrar fans den informationen inlagd. Men iår såg jag att det inte fans någon femknopsangivelse målad på fyren på Hälsö. Det brukar ju ligga en herrans massa välar mitt i och runt om farleden där också, vilket skvallrar om att det sannolikt är bra hummerfiskevatten. Femknopsbegränsningen under Fotöbron var ny för iår, gällde väl bara perioden 15 juli till 31 augusti eller något sådant.
  4. 1 poäng
    80 + 80 = 160, vilket motsvarar 8 x 20.
  5. 1 poäng
    @raol tack för ditt engagemang och skissen. Senare versioner av Balmar generatorer har 2 fläktar inbyggda, en blåser in luft på baksidan/diodsidan och en blåser in från remsidan/framsidan. Luften kommer tydligen ut runt om. Elektriska fläktar på mitten / runt om förbättrar ventilationen på tomgång. Har märkt att Xt 170 blir övervarm om jag kör på 1700 RPM och sedan drar ned till 1000 RPM med hög laddning vid båda varvtalen, min tolkning är att de inbyggda mekaniska fläktarna pumpar betydligt mindre med luft vid lägre varvtal men värmeförlusterna är ungefär lika höga (bra laddning även vid lägre varvtal). Rod Collins och Nigel Calder uppskattar värme förlusterna till 40-50%, blir mycket värme vid 80-90 A laddning. Drömmen är att kunna få ut 120 A. Efter byte till en längre slang har jag lyckats få den elektriska motorrumsfläkten att blåsa på diodsidan med bättre effekt, slangen slutar några cm från generatorns baksida/diodsida. Lite bekymrad över risken för alu slangen skall få kontakt med poler på startmotorn och generatorn, lindat silvertejp på utsatta ställen. # # # För att skydda generatorn sitter det en temp givare skruvad fast på utsidan på diodsidan. Regulatorn drar ned laddningen vid 100 Celsius enligt rek. från Rod Collins för att få långt generatorliv. Motorns utsida, där man fyller på glykolvattnet/sötvattensidan, håller ca 100 grader efter jag kört motorn en stund och det är nära där generatorn sitter. 36 grader håller skrovet vid sittbrunnen (utegivare i handskfacket), Medelhavet håller 28 grader i juli-augusti, ca 4 m lång luftslang från aktern via skrovsidan till motorn i salongsgolvet, gissar att inblåst luft är runt 36 grader. Display på MC 618 visar bla generator temp. BMV712 visar hur regulatorn stryper laddningen när 100 grader uppnås, lite kul att se hur regulatorn testar sig fram till en balans uppnås.
  6. 1 poäng
    Ni som tänker installera kraftfulla generatorer och vill begränsa värmen i motorrummet kan överväga att flytta dioderna till utanför motorrummet. @Laurin26 har du några bilder som inspiration för oss fegisar med ombyggnad 😉
  7. 1 poäng
    Hrrmm... jag ska motvilligt erkänna att jag inte känt till detta och sannolikt tagit den västra passagen fler än en gång. Skylten har jag missat totalt och noten finns inte med på mitt digitala sjökort (tror jag), i varje fall inte väl synlig. Tur i oturen att jag brukar stanna i gästhamnen och inte fortsätta norrut. Tack för info @Mackey
  8. 1 poäng
    Recept såpbubblor 9 delar vatten 2 delar YES 1 del glycerol
  9. 1 poäng
    Den här brukar ju hänvisas till när det gäller olika bra att ha tillbehör.
  10. 1 poäng
    Det är lättare att kyla generatorn genom att blåsa kall luft mot den än genom att suga ur varm luft från motorrummet. Inte svar på frågan, men ett tips.
  11. 1 poäng
    Vet du vilken diod som är sönder, om det nu är det som är felet, så kan du byta själv. Åtminstone kunde jag det för många år sedan. De är bara ipressade i plattan och dioden köpte jag på ELFA. Det måste vara rätt polaritet på dioden, men tar du med dig plattan till dem så vet de sannolikt vilken du skall ha.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...