Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nu är en ny Victron Orion installerad i båten och fungerar som jag förväntade mig när jag beställde den i slutet av 2023. Efter en sommar utan strömbegränsare så kontaktade jag återigen återförsäljaren (jag hade själv lagt problemet i väntläge under sommarens seglingar). Det visade sig att det var det återkommande problemet med dålig anslutning för remoteanslutningen som var felet även med mitt andra exemplar av Orion. Om det fanns andra problem med exemplar två vet jag inte, återförsäljaren skickade den till Holland för kontroll (båda mina exemplar lär ha kommit tillbaka i reparerat skick) och jag fick återigen ett nytt ex. Detta ex har även uppdaterats med E4-märkningen för störningsgodkännande (om den trots godkännandet stör kanal 16 har inte kollats ännu). Efter provkörning på arbetsbänken med flytt av ström mellan två batterier så gjordes installation i båten. Redan vid provkörningen så kom en tvingande uppdatering av programvaran. Min Orion är installerad med matning via förbrukarutgången på Sterling AltB där även ett AGM startbatteri är anslutet på "motorbatteriutgången". Installationsanvisningen anger att Orion ska anslutas på startbatteriet men det fungerade lika bra att ansluta på separat laddutgång. Att jag gick via Sterling beror på att det var den uppkopplingen jag använt under sommaren för att kunna styra laddspänning till LFP-batteriet, så det var minst jobb nu att använda befintligt kablage. Framtiden får utvisa om jag kopplar om till att ansluta direkt på utgången från generatorn. Att låta LFP-strömmen gå via Sterling tillför troligen onödig värmeutveckling i batteriboxen. Jag har bara hunnit provbelasta generatorn en kortare period med lasten från Orion. Jag började med 40A laddning men ökade efter en stund till 50A. Under min korta test så gick generatortemperaturen upp till 85 grader vilket ger god marginal mot överhettning. Utan Orion fick jag temperaturmäta frekvent och styra effektuttaget genom att slå av/på laddningen med BMS-funktionen för att inte riskera överhettning av generatorn. Just nu är jag väldigt nöjd med min installation. De ingående komponenterna fungerar enligt plan och jag känner mig trygg med att jag snart kan "glömma bort" elförsörjningen ombord. En liten reflexion om balansering. Min BMS levererades med en intern balanserare på 150mA och en extern på 5A. Jag har bara kört med den externa urkopplad. Spänningsskillnaden mellan de fyra cellerna har vid laddat batteri legat på under 0,005V och vid hög laddning har de ibland legat på upp till 0,015V. Slutsatsen är att det behövs inte så hög effekt på en balanserare. Jag kommer tillsvidare att låta externa balanseraren var urkopplad. Sen görs det ibland misstag. Vid ett tillfälle glömde jag att aktivera laddningen via BMS när vi lämnade båten. Vi har alltid kylboxen igång även när båten ligger i hemmahamnen. Dagtid fick kompressorn tillskott via solpanelerna men nattetid förbrukades det från LFP-batteriet, utan möjlighet att återladdas dagtid. När vi kom tillbaka efter ca 10 dygn så hade jag fortfarande ca 50Ah av mina totala 250Ah kvar i batteriet. LFP tålighet mot djupa urladdningar innebar att jag inte behövde oroa mig utan såg bara incidenten som en bra test av kapaciteten i installationen.
  2. 2 poäng
    Hej! Nämda plotter finns med här: https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=8745
  3. 2 poäng
    Pumpa ur och se till att ledningsrör från tanken också töms. Det går inte att använda som det är i dieselmotorer eller bensinmotorer. Däremot skulle man kunna använda ett par liter i taget gradvis vid varje fullständig tankfyllning så man långsamt förbrukar det utan att det gör skada. Men hur lång tid kommer det att ta att köra slut på en hel tank 50 gånger? Kanske finns det nån som kan köpa det och förbruka i nån form av värmare där bränsleblandningen inte är så kritisk?
  4. 1 poäng
    Det var före 2010. Här skrev jag 2016 i min egen båttråd på Maskinisten.net https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3524021#p3524021
  5. 1 poäng
    Töm tank och bränslesystem och kör alltihop till närmaste återvinningscentral. Det finns både motorer och campingkök som kan gå på denna bränsleblandning men det är nog svårt att hitta någon som kan ta hand om sådana mängder... åtta fulla jeepdunkar.
  6. 1 poäng
    T ex Volvo T24. Har en sån, som jag numer kör på ren bensin. Med halvband t o m.
  7. 1 poäng
    Den enda motor jag känner till som skulle kunna köras med din blandning är nog gamla Volvo traktorer som kunde köras med fotogen. De startades med bensin och efter att de blivit varma så kunde man slå om en bränslekran och köra vidare på fotogen (det fanns två tankar på dem). Sen gällde det att avsluta körningen med bensin för att få igång motorn efter att den svalnat. Fotogen var avsevärt billigare än bensin när de motorerna var populära hos lantbrukarna.
  8. 1 poäng
    Jag kollade vilka GPSMap som ingår i Garmin "standarduppdateringsfil" (This file contains updates for the following products. Please note the latest software version for each of these products. MFDs, Chartplotters and Combo Units) och hittade inte din GPS i den listan. https://www8.garmin.com/support/note.jsp?id=8743 Kan orsaken till ditt misslyckande vara att du försöker uppdatera med en uppdatering som inte täcker din modell längre.
  9. 1 poäng
    Testa att ringa Garmins support. Brukar vara väldigt vettiga.
  10. 1 poäng
    Ja, det spelar ingen roll vilken motor det är när det är ett sånt blandningsförhållande. Nån procent fel bränsle är inget större bekymmer, men här är det hälften av varje! Motorn skulle sannolikt inte ens starta om du försökte, och skulle inte må bra om den ändå startade.
  11. 1 poäng
    Jag har haft kontakt med MasterVolt och kan bekräfta att det endast är "betrodda företag" som har behörighet att uppdatera programvaran i deras enheter. De angav en, enligt min uppfattning, obegåvad uppfattning att det kunde gå fel vid uppdateringar om de tillät användarna att göra uppdateringarna själva. Om deras uppdateringsinstallationer är av så dålig utformning att de ska krascha utrustningen och inte ha funktioner för att reparera en kraschad uppdatering så är det inte ägarna/användarna av deras prylar det är fel på, utan deras uppdateringar. Jag misstänker att skälet att inte tillåta användarna att genomföra uppdatering är att skapa intäkter till sina säljkanaler. Jämförbart med fordonsbranschen där återförsäljarnas intäkter av eftermarknadsinkomsterna är högre prissatta för en elbil, med betydligt enklare drivlinor, än för ett fordon med "klassisk motor". Det är bara uppstickaren Tesla som inte har någon ryggsäck med gamla verkstäder att skydda och därför har minimala krav på service. Victron har inga problem med att låta användarna genomföra uppdateringarna. De är t.o.m. tvingande för användarna och genomförs med automatik. Om man laddat ner Victrons app och aktiverat någon enhet så söker appen själv efter uppdateringar och laddar ner dem i mobilen. När mobilen ansluts till Victronprylen så får man en uppmaning att inte stänga appen medan uppdateringen genomförs. MasterVolts prylar må vara av bra kvalitet men med den prissättning och med den attityd de har mot sina kunder så är det inte konstigt att Victron tar allt större marknadsandelar.
  12. 1 poäng
    Jag såg denna tråd nu 11 år senare, men eftersom jag fixat diodbryggan flera ggr tänkte jag skriva en rad om det. Andra som har problemet kan ju snubbla in på tråden. Först kollade jag med Volvo Penta verkstad som ville ha 2700:- för att fixa bryggan, vilket ju var för dyrt. Jag köpte dioder hos Start & Generator och man fick 3st för hundralappen. Följande diod kan användas https://www.startmotor.se/produkt/84503010-diod-35a-(-) Alltså artikelnr 84503010 Man letar upp en pytteliten hylsa samt en större hylsa som monteras på ömse sidor om plattan och pressar ut dioden i ett skruvstycke. Lilla hylsan trycker och stora håller emot på andra sidan. Dioden har ytterdiam 10,6mm. Sen pressar man i nya dioder (i skruvstycket) och så får man löda ihop där benet skall sitta. Jag var slarvig med att ta bort lödpasta efter lödningen och måhanda har det gjort att livslängden begränsats. Hursomhelst verkar det som dom alltid går av där benet går in i dioden. Kanske utmattning pga vibrationer. Kanske skall tillägga att den diod jag köpte hade en liten kabel på benet som jag pillrade bort innan lödningen eftersom den ursprungliga dioden ju inte hade någon kabel. (se länk)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...