Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    INGEN alkohol förens båten ligger fastsurrad i hamn. Och lossar inte tamparna igen förens ALLT alkohol gått ur kroppen. Och därmed jämnt!!!
  2. 1 poäng
    Nej förresten, jag kör nog på med samma fabrikat även om det var dyrt. Det funkade fint och en liten burk för ca 250 kr kommer räcka för att täcka allt utomhus trä på min båt med ett lager lack. Prova med billigare får jag göra om jag ska läcka något annat för båtens trädetaljer vilar jag ögonen på så vill inte chansa med att blanda fabrikat. Sorry, tror det kallas det att trådbomba om man svarar massor med gånger
  3. 1 poäng
    Och ja, mellan varje varv lack fick det gå ett dygn och mellan varje "omgång" så fick det gå en vecka eller mer så det skulle härda.
  4. 1 poäng
    Jag använde Epifanes blank klarlack och förtunnade enligt tillverkarens rekommendationer med Epifanes penselförtunning. Dyrt värre, särskilt lacken. Och ett problem var att lacken "geleade" sig efter någon månad eller två, så den gick inte bra att spara. Men resultatet blev väldigt fint och nu en säsong senare har den kvar sin lyster. Kanske tar något billigare framöver inför det årliga att lägga ett lager till - får pröva mig fram lite. Innan jag satte igång hade jag läst mängder med trådar här för att få bra grepp om hur man jobbar med lack på trädetaljer på båtar som är utomhus (dvs som är i solen, UV). Du har nog också hittat dem, dvs om klibbduk för att få bort allt slipdamm samt tvätta med t-röd. Dessutom, lacka i olika omgångar - så här gjorde jag: tre varv lack (i olika grad förtunnad enligt tillverkarens rekommendation) sedan låta härda, slipa lätt för att rugga ytan (inte för att slipa bort) med extremt fint slippapper, klibbduk och tvätta, sedan tre varv igen och låta härda, slipa lätt, klibbduk och tvätta och sedan några varv lack till. Oljan var Herdins teakolja.
  5. 1 poäng
    För mig är det som med bilar, de kanske 3-5 första åren bör vara servade hos auktoriserad för att kvalitetsbrister ska vara åtgärdade enligt servicebullentiner, om det kan vara aktuellt. Och när det gäller moderna maskiner innebär det ju också mjukvara till motorns styrsystem som man annars missar. Men på 25 år gamla grejer skulle jag inte bry mig om vem som gjort jobbet, bara det är dokumenterat vad som är gjort och att allt är gjort enligt tillverkarens rekommendationer och service protokoll.
  6. 1 poäng
    Ligger på Risön strax innan för Åstol o Dyrön. Kom igår. Maaaagiskt
  7. 1 poäng
    Efter en kanontur i bleke nästan hela vägen ut, från mellanskärgården, hit så har daggen kommit & sol går strax ner här på Svenska Högarna, en sån helg man har fått🌞🙃
  8. 1 poäng
    Två bilder från dagens eftermiddagsseglats, initialt ganska fin vind på 3-4 m/s, men mojnade tyvärr helt efter att tag så det fick bli motor sista biten hem
  9. 1 poäng
    Och massa luft!
  10. 1 poäng
    Den här brukar ju hänvisas till när det gäller olika bra att ha tillbehör.
  11. 1 poäng
    Glöm inte bort att skriva under och att informera andra om möjligheten. Då har du ju iaf. försökt göra något och det kan ju kanske kännas bra när du klaffsar runt i oljan i din favoritvik.
  12. 1 poäng
    Fundera lite på hur många kubik luft en motor slickar i sig vid ett visst varvtal! Den motorrumsfläkt som kan mäta sig med det finns inte. Styr insugningsluften till motorrummet mot generatorn.
  13. 1 poäng
    Står det bara 0 så innebär väl det att den faktiska halten ligger mellan 0,000.... och 0,4999999..... (om man är besserwisse)🙂 Så här beskriver Beroendecentrum Region Stockholm de olika promillehalterna: I båtlivet uppnår man ofta dessa effekter utan alkohol: 0,2 = så fort man kastat loss och är på väg ut. 0,5 = När man hissat seglen och fått fin vind i dem 0,8 = När du även lyckats få upp spinnakern och du marchar max vad båten klarar 1,0 = strax efter att du åter är förtöjd
  14. 1 poäng
    Det beror ju lite storlek och styrka på ölen. Och personen. Personligen hade jag inte chansat, jag brukar vänta med att korka upp tills båten ligger tryggt i hamn och är iordningfixad.
  15. 1 poäng
    Danmark nekar ryska fartyg tillträde till hamnar. Vill man krångla till det för ryssarna så går det. Endast ryssvänner vill få oss att tro att det inte går att göra något.
  16. 1 poäng
    Har tagit ut Marin-elektriker som nu har felsökt och kommit fram till att problemet var säkringen på startmotorn som var "svullen" och hade ergade kontakter. Byte av säkringen och slipning av kontaktytor löste problemet. Nu är det inget spänningsfall alls från batteriet till säkringspanelen. Tack alla för bra inspel om felsökning och rätt verktyg till kablarna mm..
  17. 1 poäng
    Jag är djup tacksam för all hjälp. Speciellt stort tack till Peter som tog sig tid att komam förbi. Nu kan jag med familj nuta av sensommar och hösten och känna mig trygg! Av alla segelbåtar (ca 10 st) på 32 fot och neråt i min hamn så har jag hårdast spända vantar Det är ju lite av dessa båtar jag hade som referensobjekt. Lite trist att tidigare ägare som ändå seglat i 10 år med båten lämnade över en båt som inte vad "korrekt" riggad. Skönt att det löste sig till slut i alla fall /T
  18. 1 poäng
    Jag kollade om däcket reste sig eller ändrade form då jag satte an riggen. Det gjorde det inte. Jag bedömde därför att det var äldre sprickor i gelcoaten av kosmetisk karaktär och inget att lägga energi på. Båten i fråga är ju trots allt c:a trettio år gammal, sådana här sprickor är inte alls ovanliga. Som jag skrev - mastens lutning är helt okej, men inte mer än c:a 40 cm ungefär bedömde jag det till, dvs inga konstigheter alls. Det fanns gott om spelrum kvar på vantskruvarna när jag dragit dem så hårt som de skall dras (sannolikt hamnade vi närmare 10% än 20%, men fullt tillräckligt). Masten står alltså nu stadigt, lutar c:a 40 cm akteröver lika tidigare, har en lätt förböj akteröver på någon centimeter, och med lätt ansatt akterstag är också förstaget uppsträckt.
  19. 1 poäng
    Då var riggen klar och uppsträckt. Inget satt fel, inget var trasigt. Inga problem med tie-rods. Lutningen akteröver är helt okej. Och jag fick lite trevligt kvälls-snack.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...