Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-09-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Att bränslet i en tank ombord tar upp vatten under vinterförvaringen är en skröna. Jag förutsätter att avluftningen är installerad så att det inte kan rinna in regn/spolvatten den vägen och att påfyllningsbeslaget är tätt (kolla packningen...). Rod Collins som drivit en firma för båtunderhåll/reparation/installationer/... startade ett test 2013 med en tom tank som var ansluten till ett avluftningsrör som mynnade i fria luften. Efter åtta år hade han fortfarande inte kunnat detektera någon fukt i tanken (sen har han tyvärr fått en hjärnblödning och tvingats lägga ner företaget). https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/ Diesel är rätt okänslig för åldring så om det är vad du har i tanken så behöver du inte göra någonting (jag förutsätter att du har "marindiesel" utan RME annars har du problem). Bensin innehåller mer lättflyktiga ämnen och åldras vid långtidslagring så det kan uppstår driftproblem. Löses enklast genom att fylla upp tanken till våren så den åldrade bensinen blir utspädd med ny. Alkylatbensin har inte lika mycket åldringsproblem som "klassisk bensin".
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Jag har så mycket i tanken som det råkar vara när det är dax för vinterförvaring, har aldrig brytt mig speciellt mycket över det men jag har alltid i diesel eller bensin tillsats beroende på vilket drivmedel motorn behagar föredra. Har aldrig haft några problem med driften efter vinterförvaringen. Brukar varje sommar slamsuga ur en skvätt ur botten på tanken för att kontrollera vad som finns där.
  4. 1 poäng
    När jag var i Venedig för ett antal år sedan såg jag att taxibåtarna med DPE-drev hade en slang ner i övre locket på dreven. Antar att det var en oljeslang. Det finns faktiskt VP-drev med drevoljebehållare i motorrummet. XDP- dreven har det. Jag tror att största vinsten med oljebehållare är drevet blir ventilerat. Det blir varken över- eller undertryck i drevet. På nästan alla DP-drev som jag packar om måste jag skicka propelleraxlarna för renovering av ytorna som tätningsringarna ligger mot och skapar diken. Om man bara byter tätningsringarna är det osäkert om det blir tätt.
  5. 1 poäng
    Det kanske helt enkelt är så att det är obra att vara på sjön när det blåser orkanvindar.
  6. 1 poäng
    Fast en variant är ju just som @ChristerN nämnde i ett tidigare inlägg att använda en DC/DC med galvaniskt (metalliskt) skild/isolerad utgång mellan systemen. Då går det skicka ström emellan men utan att de har minus (eller någon annan potential) gemensam. Men nu har inte TS ritat in sådan isolerad DC/DC i sina elskisser, och då måste minusen vara gemensam. Det är också oftast en stor praktisk fördel med en gemensam minus/referens även om det i fordonet/båten förekommer flera spänningar. I en bil med metallchassie är det ganska uppenbart, men fördelen gäller även i t ex en båt eller varhelst man har en konstruktion/design med saker som skall kommunicera eller ens ha något med varandra att göra. Sparar om inte annat ofta många blåsta säkringar och konstiga brända lukter....
  7. 1 poäng
    Jamen, rackarns. I stand corrected!
  8. 1 poäng
    Oljetempsgivare är enda sättet att se om oljekylaren gett upp. Vid hård belastning sjunker dock trycket ner mot 2 bar(e).
  9. 1 poäng
    Har dubbla DP-E drev, ompackade våren 2022 med Orbitrade tätningar , ny olja som kontrollerats våren 2023 och 2024 utan inträngning. Som Marko påtalat så bör ompackning ske med 5-10 års intervall. Jag plockar av dreven vart 3:e år för översyn o byte av bl a knutbälg , olja samt tryckvakuum provning. Har tidigare haft DP-A i 8 år utan vatteninträngning samt ett 280 SP som i ett antal år höll tätt trots div brist på förebyggande underhåll-ompackning bl a. Finns fall där mekaniker inte känner till att yttre ytor ska förses med t ex permatex för att skydda o-ringsspår från korrosion. På DP varianterna måste man vara noga med axel genomföringarnas ytrenhet.
  10. 1 poäng
    Jag har råkat ut för vatteninträngning när jag fått sjögräs runt propelleraxeln, som gått mellan packbox och axel men det vette tusan om det hade hjälpt med övertryck då? Annars vet inte om det är ett problem om man ser till att packa om sitt drev vart 5-10:e år och provtrycker åtminstone vart annat så man håller koll på propelleraxeltätningarna.
  11. 1 poäng
    Min tanke var också att ha en oljetempmätare, så jag köpte en tryckgivare med inbyggd tempsensor (denna). Men tills jag har allt i ordning hade jag tänkt ha båda.
  12. 1 poäng
    Självklart vill man ju vara säker. Nu vet jag ju inte vilken hamn du ligger i men är det någon av båtgrannarna som har en smalare än platsen, jag tänkte om det skulle finnas möjlighet att flytta ut en av dina bommar så platsen blev bredare, om det nu handlar om 10-15 cm. Givetvis efter överenskommelse med både hamn och båtgranne?
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Skruvade loss filtret och kollade - kan bekräfta att den är efter. Orsaken till frågan var att jag höll på att installera en extra oljetrycksgivare och lyckades få in skräp i hålet. Med filtret borta tror jag att jag fick det mesta bortspolat.
  15. 1 poäng
    Ingen kan egentligen veta. Kan vara en dålig lödning, ett kretskort som är dåligt gjort. Kanske fått en spännings eller strömspik. Ting går sönder med tiden. Tänker att du har i stort tre möjligheter, antingen reklamera eller utnyttja garanti om den är tillräckligt ny. lämna in den för felsökning och reparation om det nu finns någon som reparerar sånt längre och kostnaden är värd det. Eller så köpa en ny…
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...