Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det kan vara "Wasasyndromet" också. Med upphissad köl som kan ha stor tyngd, och en 75m rigg, så kanske båten inte var självrätande vid bortåt 90 raders krängning. Det vore kanske inte helt förvånande om ursprungsdesignen förutsatte kolfiberrigg, men att pengarna kan ha tvingat fram en tyngre aluminiumrigg. Moderna båtar har ofta så stor rigg att de kränger uppåt 25 grader utan segel om vinden är uppåt 30m/s. Så byar på över 50 m/s kan troligen lägga omkull det mesta av moderna båtar. Utan segel.
  2. 1 poäng
    Jag har (numera) både vattenburen och luftburen värme. Men den vattenburna (Eberspächer 5kW) används bara för att värma vattnet i varmvattenberedaren. I din situation så hade jag installerat en luftburen. Skälen har du fått ovan, och inte minst enkelheten samt att du slipper ett extra vattensystem (med expansionskärl, glykolvatten, cirkulationspump o.s.v.). Visst är det tystare om vattenradiatorer än luftutblås men den vattenburna värmaren är inte speciellt tyst i sig. Visserligen låter det kanske då inte där man då sover. Men min erfarenhet är densamma som @Lintotts - luftvärmaren går sällan på mer än någon av de lägsta effekterna/fläkthastigheterna när den väl fått upp temperaturen, och då är det så tyst från utblåsen att man måste hålla handen framför för att avgöra om värmaren är igång eller inte. För hör den gör jag inte.... Sedan finns det många mycket prisvärda kinakopior på Eber och Webasto, mer till "rätt" pris, dvs vad en värmare med denna enkla teknik egentligen skall kosta. Men kolla upp vad som ingår, för behöver du komplettera i svenska butiker kan priset snabbt dra iväg. En avgasljuddämpare (modellen för båt, inte "lådan" avsedd för bilinstallation i rostande plåt) är nästan ett måste, likaså ett lämpligt avgasutblås. En ljuddämpare på inblåsluften är heller inte fel. En annan fördel med luftburen värme är att du får bra ventilation av båten, då inluften till värmaren tas utifrån. Och de flesta har även ett friskluftsläge, dvs du kan köra fläkten separat utan värme. Till din båt är en luftvärmare på 2kW tillräckligt. En POD-värmare hade jag inte övervägt. Men det är jag, andra kanske hade gjort det.
  3. 1 poäng
    Inledningsvis.. Varför låsa dig vid vattenburen värme? Den tar längre tid att få båten varm. Många med vattenburen värme har ofta problem med luft i slangarna som hindrar vattencirkulationen. Moderna luftvärmare har flera effektsteg. De börjar på högsta effekt o värmer upp i båten, sedan stegar de ner o ofta så går de på lägsta effekt för att bibehålla temperaturen i båten. Med låg effekt så tar de väldigt lite bränsle men framförallt lite ström. Vattenburen eber/webasto har oftast bara två effektsteg. När det blivit varmt så går den ner i halvfart o i nästa steg så stänger den av sig. Under tiden går cirkulationspumpen o när temperaturen sjunkit så startar värmaren om. Start o stopp är de mest elkrävande stegen så den blir rätt effektslukande. Punkter jag funderar på: - driftsäkerhet vid sjögång Där är nog båda rätt lika i driftsäkerhet - de är ju byggda för att kunna användas ombord - kapacitet att värma (26-fotare) Det klarar nog båda av, effektbehovet är inte så stort i en 26-fotare. Min 34-fotare kör luftvärmen på lägsta effektsteget (visserligen ordentligt isolerade luftslangar men det ska man alltid ha för att inte elda för kråkorna). - brandsäkerhet Båda är godkända för användning i båt.. Men om det tar fyr så skulle jag hellre vilja att det började brinna i ett stuvfack än inne i salongen där jag ska passera för att komma ur båten. - friskluftintag och risk för koldioxig/kolmonoxidutveckling (vet inte om det är ett friskluftsintag på POD-en, eberspächern går ju att sätta i ett utrymme skiljt från levutrymmet) Båda är säkerhetsgodkända så = ovanstående. Men alla värmare kräver att man ser till dem o sköter ev service. - något annat jag inte tänkt på som ni kan komma på Om du installerar en värmare i stuvfacket (vatten eller luftburet) så kan du använda det POD-reserverade utrymmet inne i båten till något trevligare/nyttigare. Utrymmet är ju inte jättestort i en 26-fotare. Med värmarinstallation i salongen riskerar du en obehaglig dieseldoft vid minsta bränsleläckage. Å så mina inledande allmänna funderingar.
  4. 0 poäng
    Det är garanterat George Soros som ligger bakom sänkningen av båten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...