Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-22 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    På Garmins hemsida finns manual till plottern. Där framgår vilka funktioner de olika trådarna i anslutningskabeln har så den kan anslutas korrekt. Jag rekommenderar att du kontaktar en återförsäljare och köper en anslutningskabel som ansluts enligt anvisningarna. Att försöka mata enskilda stift i plottern är riskabelt. Om du får spänning på fel stift så kan det skada plottern. Dessutom så framgår det inte av manualen vilka stift som går till vilken tråd så det kommer att vara en riskabel gissning att försöka ansluta utan korrekt kabel. Även om det står någon numrering inne i kontakten så skulle jag inte våga lita på att den överensstämmer med numreringen enligt installationsanvisningarna.
  2. 1 poäng
    Ja kanske det. Men den ursprungliga Örnvik 450 ser ut som på bifogad en aning taskig bild.
  3. 1 poäng
    Fast du skrev ju först: Men man kan ju göra båda 😉 Dock är det inte riktigt så enkelt att mäta som du tänker göra. För om du mäter i kontakten (med knappnålar instuckna i hylsorna i donet eller små komponentavklipp för att "simulera" stiften då mätpinnarna sannolikt är för stora), har du ingen belastning. Trots vilken risig okontakt som helst på vägen dit kommer du kunna ha matningsspänning enligt instrumentet (eftersom dess belastning av matningen är i princip obefintlig), men ändå kanske inte få ett enda liv i instrumentet i alla fall via den matningen. Bättre är att du följer kabeln tillbaka in i båten och mäter där +/- är skarvade (vanligen en röd och svart), med instrumentet anslutet. Kablagen som följer med instrumenten brukar inte vara speciellt långa, så du har sannolikt en skarv ganska snart innanför panelen. Du ser då också om spänning finns men dippar när du försöker slå på instrumentet t ex. Då slipper du också riskerna med och omaket att pricka rätt hylskontakt i donet i båten och/eller riskera att råka kortsluta något vid den mätningen. För det är pilligt.
  4. 1 poäng
    Installationsmanual finns att hämta hos Garmin, men du har kanske redan sett den? Där finns följande figur, men om numreringen är samma som den du visar här är upp till dig att kolla. Har du kabeln kan du ju dubbelkolla och mäta upp den. Annars har du spänningsmatning på röd och svart kabel, #1 och #2: Och står där 10-32 Volt så kan du ansluta den till vilken spänning som helst i det intervallet. Normalt har man väl 12V i båten och då fungerar plottern även om batteriet börjar bli urladdat och spänningen sjunker under 12V.
  5. 1 poäng
    I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så. Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.
  6. 0 poäng
    Verkar vara kortslutning i motor. Den ger spänning åt bägge håll oavsett om man kör vänster eller höger.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...