Gå till innehåll
lördag 21 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-21 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Jupp. Hydrographica finns att köpa till ett registrerat Skippo. Nu täcker Hydrographica bara delar av t ex Vänern. Platser som besöks och är frekvent trafikerade som jag ser det. Oftast inte prickade farleder. För där är det ju enkelt att navigera. Utan Hydrographica så hade allt innanför 3-meters gränsen varit mörkblått, typ som i pappersjökort eller Plotter utan Hydrographica.
  2. 2 poäng
    Det är ju lite av ett säkerhetsproblem att man inte kan höra anrop på kanal 16 när man går för motor.
  3. 1 poäng
    I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så. Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.
  4. 1 poäng
    Nja... Har bara haft Garminplottrar, inget att gämföra med. Jag använder bara en liten del av alla funktioner som den har. Lagt upp snabbknappar. Har inte ens kopplat autopiloten till plottern. Den skulle t ex kunna styra skutan efter ett tidigare spår, följs en nylagd rutt o s v. - Skippo har jag mer som reserv. Dessutom nyttjar jag dess ankarlarm. Mobilen intill mig om natten.
  5. 1 poäng
    Vilket fungerar väldigt dåligt i de nya versionerna av Skippo.
  6. 1 poäng
    Du kan ladda ner offlinekartor med Skippo.
  7. 1 poäng
    Min som jag precis reklamationsreturnerat var av den tidiga serien och hade ingen E4-symbol. Hoppas jag får en ny ur senare serie som fungerar i alla avseenden.
  8. 1 poäng
    Jag ju löst det tillfälligt genom att montera två ferriter på varje kabel. Det skall naturligtvis inte vara nödvändigt. Jag vet ju inte heller hur mycket det stör på andra icke hörbara frekvens. Jag tycker mig se att AIS-positionerna från andra båtar laggar lite mer en tidigare. När jag passerar en båt med AIS-sänder kan jag ibland se på plottern att båten står still en bit från sin riktiga position. Men jag har dock inte lagt någon tid på att hitta bevis för det problemet. Min plan är att spela in en liten video hur VHFen låter före och efter ferriter. Sedan väntar jag tills jag har tagit upp båten innan jag kan skruva ur den och skickar den till leverantören. Om Victron inte går med på att det är ett problem kan man alltid anmäla produkten till PTS, https://pts.se/radio/radiostorningar/
  9. 1 poäng
    Ferriter utanpå är lite som konstgjord andning och inget man som kund skall acceptera. EMC-problem skall tillverkaren lösa, inte kunden. EMC-kraven på utrustning som denna är stränga, och uppfyller inte produkten kravet är det rent definitionsmässigt fel på den. Och inte heller ok rent juridiskt för Victron att sälja om kraven inte efterlevs. Tror det viktigaste är att reklamera och göra Victron uppmärksamma på problemet, då det egentligen är ganska enkelt (om man vet vad man gör) att åtgärda detta inne i designen. Och min erfarenhet av Victron är att de knappast vill ha dåliga produkter på marknaden som solkar ner deras namn.
  10. 1 poäng
    Jag har en sen version av XS inköpt i juni i år (fick vänta länge på leverans) och den ger också kraftiga störningar på kanal 16. Frågan är om det är meningsfullt att få en ny version redan efter sommaren eller om man ska tro att dom fixar det i tid till nästa säsong? Vore intressant att få veta om det finns planer på att fixa det eller om det är ferriter som gäller.
  11. 1 poäng
    Jag har en Örnvik 450 från 1974 som jag är nöjd med. Dessa är 4.75 meter långa så jag tror en del blandar ihop längd och modellnamnet. Det jag gjort på den är att plasta dit en styrpulpet så den blir rattstyrd. Har även plastat om durken som var lite "mjuk" och förstärkt akterspegeln. Bensintanken står i flyttanken under mittoften där jag har plastat in ett utrymme där den står för att få lite mer vikt föröver. Den orangea sittytan sätts fast med två spännremmar så den går ta bort vid bränslepåfyllning. Startbatteriet står under aktertoften tillsammans med verktyg och extrapropeller. Motorn är en Johnson 35 hk. från 19xx. Jag använder den mest till sportfiske i Stockholm skärgård och är mycket nöjd med hur den går i sjön trots sin storlek(litenhet). Det du bör se upp med är om dom är mjuka i akterspegeln eller durken för det är inplastad plywood där. Dessa kan man få ganska billigt numera. Detta kanske inte är svar på dina frågor men jag tänkte dela med mig lite av min erfarenhet av denna båtmodell.
  12. 1 poäng
    Lite sensommaruppföljning av min LFP-installation. Jag började redan tidigt i vintras med att returnera den första Victron Orion dc-dc 50/50A. Det sitter en remotekontakt på enheten som var dåligt lödad o limmad så den hade släppt. Jag fick en ny ORION-enhet som jag inte heller fick att fungera. Efter kontakt med leverantören så skickades den ner o han fick den att fungera när han flyttade ström mellan ett par batterier. Då trodde vi båda att det var min anslutning via min gamla Sterling som spökade. Efter lite omkopplingar o testkörningar så fick även jag den att fungera i båten. Jag började testa hur många ampere generatorn klarade utan att bli för varm. 40A var rätt ok men skulle kanske gå att trimma lite mer på. Den fungerade två veckor... Efter att jag snyggat till kablar mm i batterilådan så slutade den att fungera. Jag testade många omkopplingar och lade ett antal timmar på den innan jag gav upp, skruvade loss den och tog hem den. Nu var det semestertider och den fick ligga kvar hemma. Sommaren hanterades genom att mäta temperatur på generatorn (fjärravläsning med en IR-termometer). När tempen kom upp i 90 grader så stängdes laddningen av med hjälp av BMS. Generatorn ska klara 100-110 grader men jag ville ha lite marginal. Å så fick generatorn kyla ner sig lite innan den kopplades in o fick ladda igen. Min generator anges till 80A i motorspecen och den laddade med ca 63A när den öste på för fullt och då tog det inte lång tid innan den började närma sig min gräns på 90 grader. Väl hemma igen så kopplade jag upp ORION till ett par batterier och försökte skicka ström mellan dem utan framgång. Jag kontaktade återigen leverantören som var mycket förstående och erbjöd sig att skicka ny returfraktsedel och kom med lite frågor. En fråga var om remotekontakten var ordentligt ansluten. Jag provade att dra ur kontakten och sätta in den igen. Då gick laddningen tillfälligt igång. Genom att hålla kontakten lite i press så fungerade enheten. Det var alltså återigen en dålig lödning på min utbytesenhet. Jag hade troligen kommit åt kontakten när jag börjat snygga upp i batteriboxen o drog buntband mm för att hålla installationen på plats. Dialogen med leverantören fortsätter. Jag hoppas få en ny enhet från en senare tillverkningsserie. Två enheter med dålig lödning ur en tidig tillverkningsserie ger ju lite oro. Är det fler komponenter som är dåligt lödade och kommer att lossna efter en tids användning??? I övrigt så fungerar BMS o batterier bra. Jag har haft den externa balanseraren ( 5A ) urkopplad o bara kört med en interna inne i BMS. Den interna är på 150mA och har hållit cellerna på en spänningsskillnad av 0,002V vilket är mer än tillräckligt. Vid laddning har obalansen varit uppe i ca 0,012V när jag tittat i BMS-appen men har raskt gått tillbaka till 0,002 efter avslutad laddning. Det var lite meckigt att få kontakt med den rekommenderade appen men efter lite mailande med hr Müeller i Australien så installerade jag en app från "Overkill Solar" och den har fungerat bra att konfigurera och övervaka BMS med. Sen ingår även en display där man kan göra viss hantering av BMS (t.ex. slå av/på laddning/förbrukning, kolla balansering av celler mm) men det går inte att konfigurera några inställningar i displayen.
  13. 1 poäng
    Tack för era svar. Kan tillägga att jag nu hittade ett inlägg på Maringuiden där en rekommendation på 0,5 dl olja per 10 liter bensin givits av Albin Motor för O21:or. Kanske är det fortfarande lite onödigt för andra äldre motorer men jag kommer med denna motor köra på med olja men tydligen en lägre inblandning. Blyersättningen verkar däremot mindre nödvändigt. Ju mindre man behöver blanda desto fortare kommer man iväg dessutom. När 5 knop är marschfart vill man ju helst minimera tiden vid bryggan. 🙂
  14. 1 poäng
    Ja nu har jag fått tillfälle att testa lite mer. Resultatet blev att den startade (dock efter många ryck) och gick som en klocka. Det jag gjorde var att göra rent tändstiftet efter ett antal startförsök och rätt var det var så gick den igång. Jag körde utan kåpa till en början. Efter ca 20 minuter så stannade jag den med dödmansgrepp och sen startade den på första. Jag satte på kåpan medan den gick och så fick den gå 10-15 minuter till. Sen stannade jag den igen och så fick den stå i ett par timmar. Den startade direkt efter det på första. Bra stråle hela tiden, inte särskilt varmt vatten heller. Tanklocket var på men med öppen skruv hela tiden. När jag hade stannat den första gången så skruvade jag av tanklocket för att kolla undertryck, men det var inte nåt sånt alls. Så just nu kan jag inte direkt säga att det är nåt fel, verkar gå som förväntat. Skall sägas att jag har inte kört med extern tank än, och just nu kör jag den i hink så jag kan inte lägga i växel och belasta den. Men så här långt verkar allt ok. Jag får nog tacka alla för nedlagd tid och tips och säga case closed tills vidare.
  15. 1 poäng
    Jakten är över😁 Vattnet kommer från skarven mellan avgaslimpa och avgasknä. Varför får TS reda ut själv då han är den ende som har tillgång till delarna, vi andra kan bara bistå med förslag. Vatten som kommer in fel väg via avgasdelarna brukar inte komma till oljan. Utan det brukar stanna på översidan av kolven i förbränningsrummet. Rost på ventiler brukar det bli, och står någon avgasventil öppen så brukar cylinderväggarna drabbas. Har man riktig otur så blir det hydrolock (vatten kan inte komprimeras) och då slår det tvärstopp med krökta vevstakar om det blir riktigt illa. Men visst är motorn sleten med kraftig blow-by så kan vattnet hamna i oljan, dvs tryckas förbi kolvringarna.
  16. 1 poäng
    3000W är lagom men räcker strömmen till för att att driva den invertern? Min BMS klara dock bara 200A så väntar med detta till nästa år. Jag tänkte att jag stoppar ytterligare ett batteri. Som jag skrev här https://www.maringuiden.se/forum/topic/108941-victron-orion-xs-50a-stör-min-vhf/ så hör jag ett störande ljud när motorn går och Orion laddar med ca 40A och uppåt. Efter monteringen av ferriter så har problemet minskat så att det går att hantera med squelchen. Ljudet går dock igenom ibland. Kommer nog plocka in några fler ferriter. Om du inte hör ljudet så har jag kanske otur eller så har du en nyare modell. Det ser i alla fall ut som du har fått en märkning till på lådan. Den hänvisas till detta certifikatet, https://www.victronenergy.com/upload/documents/Certificate-Automotive-ECE-R10-6-Orion-XS.pdf Min låda: Din låda:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...