Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-20 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Frågan är väl om den motorn med sin låga kompression och låga varvtal behöver ha någon blyersättning? Blyet tillsattes ju när motorerna med hög komp behövde kylning/smörjning av ventilerna.
  2. 2 poäng
    Lite sensommaruppföljning av min LFP-installation. Jag började redan tidigt i vintras med att returnera den första Victron Orion dc-dc 50/50A. Det sitter en remotekontakt på enheten som var dåligt lödad o limmad så den hade släppt. Jag fick en ny ORION-enhet som jag inte heller fick att fungera. Efter kontakt med leverantören så skickades den ner o han fick den att fungera när han flyttade ström mellan ett par batterier. Då trodde vi båda att det var min anslutning via min gamla Sterling som spökade. Efter lite omkopplingar o testkörningar så fick även jag den att fungera i båten. Jag började testa hur många ampere generatorn klarade utan att bli för varm. 40A var rätt ok men skulle kanske gå att trimma lite mer på. Den fungerade två veckor... Efter att jag snyggat till kablar mm i batterilådan så slutade den att fungera. Jag testade många omkopplingar och lade ett antal timmar på den innan jag gav upp, skruvade loss den och tog hem den. Nu var det semestertider och den fick ligga kvar hemma. Sommaren hanterades genom att mäta temperatur på generatorn (fjärravläsning med en IR-termometer). När tempen kom upp i 90 grader så stängdes laddningen av med hjälp av BMS. Generatorn ska klara 100-110 grader men jag ville ha lite marginal. Å så fick generatorn kyla ner sig lite innan den kopplades in o fick ladda igen. Min generator anges till 80A i motorspecen och den laddade med ca 63A när den öste på för fullt och då tog det inte lång tid innan den började närma sig min gräns på 90 grader. Väl hemma igen så kopplade jag upp ORION till ett par batterier och försökte skicka ström mellan dem utan framgång. Jag kontaktade återigen leverantören som var mycket förstående och erbjöd sig att skicka ny returfraktsedel och kom med lite frågor. En fråga var om remotekontakten var ordentligt ansluten. Jag provade att dra ur kontakten och sätta in den igen. Då gick laddningen tillfälligt igång. Genom att hålla kontakten lite i press så fungerade enheten. Det var alltså återigen en dålig lödning på min utbytesenhet. Jag hade troligen kommit åt kontakten när jag börjat snygga upp i batteriboxen o drog buntband mm för att hålla installationen på plats. Dialogen med leverantören fortsätter. Jag hoppas få en ny enhet från en senare tillverkningsserie. Två enheter med dålig lödning ur en tidig tillverkningsserie ger ju lite oro. Är det fler komponenter som är dåligt lödade och kommer att lossna efter en tids användning??? I övrigt så fungerar BMS o batterier bra. Jag har haft den externa balanseraren ( 5A ) urkopplad o bara kört med en interna inne i BMS. Den interna är på 150mA och har hållit cellerna på en spänningsskillnad av 0,002V vilket är mer än tillräckligt. Vid laddning har obalansen varit uppe i ca 0,012V när jag tittat i BMS-appen men har raskt gått tillbaka till 0,002 efter avslutad laddning. Det var lite meckigt att få kontakt med den rekommenderade appen men efter lite mailande med hr Müeller i Australien så installerade jag en app från "Overkill Solar" och den har fungerat bra att konfigurera och övervaka BMS med. Sen ingår även en display där man kan göra viss hantering av BMS (t.ex. slå av/på laddning/förbrukning, kolla balansering av celler mm) men det går inte att konfigurera några inställningar i displayen.
  3. 2 poäng
    Nog kan jag räkna, men plötsligt har TS ändrat förutsättningarna i inlägg no 1. Ursprungligen skrev denne: 1 dl tvåtaktsolja till 1 liter bensin.
  4. 1 poäng
    Tack för era svar. Kan tillägga att jag nu hittade ett inlägg på Maringuiden där en rekommendation på 0,5 dl olja per 10 liter bensin givits av Albin Motor för O21:or. Kanske är det fortfarande lite onödigt för andra äldre motorer men jag kommer med denna motor köra på med olja men tydligen en lägre inblandning. Blyersättningen verkar däremot mindre nödvändigt. Ju mindre man behöver blanda desto fortare kommer man iväg dessutom. När 5 knop är marschfart vill man ju helst minimera tiden vid bryggan. 🙂
  5. 1 poäng
    20 år 9:e augusti såg jag. man har haft hjälp av detta forum ett par gånger och förhoppningsvis bidragit med något vid tillfälle
  6. 1 poäng
    Ja, nu ja. Men så stod det inte från början. Dock kan man ju redigera inlägg/felskrivningar på MG, vilket TS gjorde och som dessutom tydligt framgår i inläggen ovan att det har gjorts.
  7. 1 poäng
    Valet om att uppdatera lösenordet kommer inte upp. När jag skriver i nya lösenordet (som är det jag haft i säkert 10 år, kanske längre) i mailet för återställning av lösenord, så kommer jag direkt in i MG. Ingen fråga om jag vill uppdatera eller så. Jag är ingen duvunge i detta med IT, har arbetat i 26 år med allt inom IT (från klienttekniker, servertekniker, serveradministratör, webserver, nättekniker, lösenordshantering, SQL, olika andra databaser å allt annat i branschen mm) så jag är hyggligt erfaren i detta 😊
  8. 1 poäng
    Ja jag betraktar 2-taktsolja i 4-taktare som en skröna, däremot kan det vara bra köra igenom en bensinare med en skvätt alkylatbensin vid vinterkonserveringen då denna inte innehåller etanol som kan skapa avlagringar i förgasare, pumpar och insprutare under vintern, om man nu är efter att förebygga problem.
  9. 1 poäng
    95 grader är absolut inget att oroa sig för. Det enda som bör kollas upp när slangen är på plats är cirkulationen av vatten fungerar som det ska. Dvs att det är tätt överallt och att vattenpumpen pumpar sin den ska. Jag är sjöräddare, en avvåra båtar hade problem med vattenpumpen och vi körde upp till 100 grader utan oro innan vi minskade på gas och fick ner tempen igen.
  10. 1 poäng
    Själv ser jag ingen nytta med att blanda in 2-takts olja i bensinen till en fyrtaktare. Allt som behöver smörjas i en fyrtaktare smörjs av motoroljan i vevhuset. Cylinder vägg, kolvringar, kolvbult, vevstakslager ramlager, kamaxel, vippor, stötstänger, ventilskaft, (kamkedja) mm. Måhända smörja bensinpump en aning?
  11. 1 poäng
    Oljan kan säkert smörja förgasaren lite innan den förbränns i motorn men den gör sannolikt ingen nytta för ventilerna då den delvis förbränns, då är nog blyersättning bättre. Rekommenderar tillverkaren det ena eller andra så skulle jag följa det, de som konstruerar grejerna brukar veta men med tiden kan ju förutsättningarna ändras och vissa produkter försvinner på marknaden som fanns då motorn tillverkades och då får man kanske ta till en annan lösning. Kör du vidare med vanlig bensin och tillsätt blyersättning i fortsättningen med, om det behövs. Det finns ju många rykten som går om vad man ska hälla i både bensin och diesel och i oljan men de flesta saknar vetenskaplig grund och kan kanske till och med ställa till med problem. Ofullständigt förbränd olja kan ju t.ex skapa sot i förbränningsrum och på ventiler och spridare och det är ju inget man önskar. Varför inte slå en signal till Albin motor och fråga, de borde kunna ge bra råd, kanske att hälla olja i bensinen 😉
  12. 1 poäng
    Snart 19 år här. Satt i Shenzhen, Kina när jag registrerade mig.
  13. 1 poäng
    Garmin 92 SV. Finns även en mindre version 72 SV. I vart fall till den större finns ett rack att enkelt fästa ekolodet i. Enkelt att ta med plottern hem. Har även Hydrographicas kort i plottern. Priser för Du söka själv på nätet, då jag sett många fina erbjudanden - Sen detta med ekolod beror på vad du ska ha det till. Jag har Garmin PS 51 TH. Jag seglar och vill främst kunna se vad som finns under ytan framför båten i god tid. Nyttjar även djuplarmet.
  14. 1 poäng
    Jag har också irriterat mig mer på dessa i år. Undrar just varför? Det verkar som att allt fler tror att man *måste* köra högertrafik. Även när en motorbåt möter oss, en segelbåt som pga vindförhållanden tydligt visar att vi vill gå högt i vind och kanske så nära en ö som man möjligt, så tränger man sig emellan på babordsidan även om det finns en hel ocean på styrbordsidan.
  15. 1 poäng
    Det mesta som listats här hade nog kunnat undvikas om någon form nautisk kompetens hade varit ett krav för att få framföra en båt. Ett båtkörkort där man fokuserar på väjningsreglerna och utprickningen, kompasskurser och avdrift kan man ta i nästa steg. Sen finns det de som aldrig lär sig, det finns ju folk som har fått lov att framföra fordon på allmän väg av Transportstyrelsen men köra bil det kan de tusan inte och det samma gäller till sjöss, men bara att få lära sig hur det egentligen ska gå till är ju en bra början.
  16. 1 poäng
    Ja det var just det som var ett problem som jag inte sett tidigare
  17. 1 poäng
    Det är väl okej kan jag tycka förutsatt att desperadon gör det i god tid och inte smiter förbi nära din stäv.
  18. 1 poäng
    Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna. Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris. Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv. Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.
  19. 1 poäng
    Tror inte det är någon fara för motorn, vad jag förstår så var det låg last på motorn när den varnade för hög temp. och du stängde ju av motorn. Vad visade tempmätaren? Det är inte så att varningen kommer från hög avgastemp då kylvattnet uteblir. Om det är så då kommer den varningen bra mycket tidigare än motorn börjar koka.
  20. 1 poäng
    Nu har fyndet fått en ny ägare! Förhoppningsvis kommer båten i vatten igwn efter 60 år på land. Upplägget blir att köparen får betala en symbolisk slant, när han fått den i sjön swishar jag tillbaks halva summan.
  21. 1 poäng
    En gång för längesedan var jag spekulant på en styrpulpetbåt som såldes som ”demonstrationsbåt” litet billigare. Jag frågade försäljaren om den bara hade använts den 1 maj. Ingen reaktion, han förstod inte ens frågan. Nu blev det inget köp av just den båten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...