Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-19 i Forum Inlägg
-
3 poängAtt glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna. Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris. Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv. Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.
-
2 poängHar i sommar noterat förekomsten av babordsdesperados, dvs man möts styrbord mot styrbord med gott om plats och avstånd mellan båtarna och ingen kollisionsrisk. Då svänger desperadon och korsar min kurs för att mötas babord mot babord
-
2 poängStort stort tack för att jag fick pumpen, har ännu inte hunnit monteras, men vill ge dig stor eloge:) Hoppas jag själv får ge tillbaka här nångång på forumet när jag blivit lite mer kompetent på båtar!
-
1 poängJag har seglat i Grekland och Kroatien och lärt mig grunderna om starka vindar i dessa farvattnen. Aktiv medlem i SXKM, JRSK och OSK men lyckats undvika att lära mig vad DANA är för något. Vår plan är att efter högsäsong segla från Spanska fastlandet ut till Balearerna och idag är vi tacksamma att vi är kvar längs fastlandet. Kolla in videon, enligt uppgift ökade vindarna från ingen vind till maxvind på 1 minut, dessutom var riktningen 180 grader fel relativt prognoserna. Vid squalls eller åskoväder ändras väl vindriktningen ofta så det är svårt att gardera sig. Vi kommer att bli aktiva användare av Spanska AEMET som varnade för denna DANA, på Windy och andra väderappar verkar det som att varningen saknats. https://www.aemet.es/en/eltiempo/prediccion/avisos#tab2 # # # https://www.barcelonayellow.com/barcelona-weather-articles/1301-what-is-dana-what-does-dana-mean-weather-spain DANA is a Spanish acronym for Depresión Aislada en Niveles Altos. It translates to"Isolated Depression at High Altitudes". A DANA is a type of weather phenomenon in which a "pocket" of cold air in the upper atmosphere separates from the main stream and sweeps over a warmer air mass. This process can result in severe weather, including heavy rains, and flooding. In recent years there has been an increase in heavy and torrential rains on the Mediterranean side of the Iberian peninsula. During a DANA alert, stay indoors is possible and if you are driving, be aware of flooding and strong water currents, especially in hilly and mountainous areas where mudslides area risk. "La gota fría" is another Spanish expression often heard in connection with the DANA weather system. "La gota fría" literally means "the cold drop". This term refers to the same phenomenon as a DANA when a "pocket" or "drop" of cold air forms in the upper atmosphere and separates from the main stream. "La gota fría" is a well-known expression in Spain, especially in the coastal regions where this phenomenon is common and can cause severe storms. # # # I ett båtforum kommenterades hur en del båtar ankras upp utan att gräva ned ankaret genom att backa med högt varvtal. Bland längeseglare vill man gärna ligga långt från riskbåtar=charterbåtar. Bruket av flytväst på videoklipp från kaoset är inte 100%.
-
1 poängIdag är det 20 år sedan jag reggade mig som medlem här på Maringuiden. Har för mig att jag satt och hade lite att göra på jobbet när jag reggade mig. Var med ett tag innan dess och skrev som gäst, vilket gick på den tiden. Vet inte om man ska fira eller fundera på om man är riktigt klok. Jag bestämmer mig för att fira. Det är roligast så. Hoppas vi alla får en bra fortsättning på båt-sommaren!
-
1 poängJag upplever att förståelsen för sjötrafiken försämrats och i år har det varit näst intill extremt enligt mina observationer. Som sagt, varför väljer 9 av 10 båtförare (kanske lite överdrivet) att gå framför någon istället för bakom? Det finns bara fördelar för alla inblandade att välja att gå akter om någon istället för för om. Det är lika illa oavsett fartyg med ett undantag, vindsurfare av alla de slag. De väljer oftast att gå akter om. Den som försöker pressa sig framför missbedömer ofta situationen vilket gör att avståndet blir onödigt kort vilket leder till farliga situationer samt i vissa fall kraftiga vågor för minst en av de inblandade. Styr man bakom blir det sällan farligt. Segelbåtar kan ha väldigt varierande fart när vindarna är byiga, men styr man bakom spelar inte det någon roll. Sedan undrar jag vad man gissar att det betyder när det står en jättestor siffra på stranden (ofta på båda sidor om en tång passage eller platser med onormalt mycket trafik. 5, 8 eller 12 (ingen siffra, men ett tal) är väldigt vanligt. Färre och färre verkar ens tänka sig att det är en hastighetsgräns och de som möjligen fattar det, tror att det är bäst att köra några knop snabbare och framför allt verkar många tro att man måste hålla hög fart fram till några hundra meter efter skylten och börja gasa på och riva upp svall några hundra meter innan fartbegränsningen upphör. Vid Vaxholms fästning är det få som begriper vilken sorts fartyg de framför, nästan all går mellan hotellet och fästningen och väldigt få går mellan fästningen och Rindö, fast det borde vara ungefär tvärt om. Efter att ha haft dessa tankar en tid läser jag idag i tidningen Skärgården att en erfaren sjökapten säger att "Folk har sämre koll än någonsin i sommar". Vad är det för fel? Alla kan väl inte sakna förmågan att förstå diverse olika situationer. Om en skärgårdsbåt gått in mot kaj för att släppa av och ta ombord passagerare är det inte jättesvårt att fatta att det snart är dags för avgång och att det är både korkat och farligt att passera nära akter om. Slutgnällt, men frågan i rubriken kvarstår.
-
1 poängNär jag läser ditt inlägg ovan måste jag hålla med, det var nog klokt av dig att inte skaffa barn. För att det skall funka att styra upp välden är det ALLAS ansvar att inte bara skita i allt. Och jag kan bara dra min del av lasset, och du kan bara dra din del. Om det finns människor som tänker: …så kommer inte heller världen bli bättre. Så nej, jag ror inte i motström. Jag bidrar med det lilla jag kan göra, så som alla borde.
-
1 poängDet mesta som listats här hade nog kunnat undvikas om någon form nautisk kompetens hade varit ett krav för att få framföra en båt. Ett båtkörkort där man fokuserar på väjningsreglerna och utprickningen, kompasskurser och avdrift kan man ta i nästa steg. Sen finns det de som aldrig lär sig, det finns ju folk som har fått lov att framföra fordon på allmän väg av Transportstyrelsen men köra bil det kan de tusan inte och det samma gäller till sjöss, men bara att få lära sig hur det egentligen ska gå till är ju en bra början.
-
1 poängHär kommer ett sent svar men så här fick jag min sprayhood i fint skick, från att ha varit ganska svart av mögel på insidan/undersidan: Först tvätt med vanligt kulörtvättmedel, rotborste och lite varmt vatten ute på utebordet. La en presenning under så inte det skitiga träet skulle skita ner sprayhooden. Detta tog bort den ytliga smutsen. Sedan på med Vanish Oxi-clean(?) (den rosa burken). Gnuggade in med lite varmvatten. Väntade 10 minuter. Gnuggade igen med ganska mjuk rotborste och vände på den och gjorde samma sak på andra sidan (den som var typ ren ändå), sedan vänder tillbaka och gnuggar med rotborste igen och tillbaka till rena sidan och gjorde samma där igen. Sedan spola av grundligt överallt – vända och spola, vända och spola. Gick åt ungefär en burk Vanish (rosa burken). Resultatet blev bra! I princip allt svart gick bort från undersidan av sprayhooden (dvs den smutsiga sidan). Tittar man noga nu kan man ana något gråsvart där på vissa ställen men i princip blev den helt ren! Kanske om man låtit medlet verka ytterligare en stund innan avspolning så kanske det också gått bort men jag tror att det är så lite kvar att man inte kommer se det/tänka på det när sprayhooden är på båten. Försökte verkligen också undvika att det skulle komma Vanish på rutorna men helt gick det inte att undvika, särskilt inte då jag vände på den flera gånger under behandlingen och när allt spolades av. Nu efter ha använt sprayhooden i sommar kan jag notera att plastrutorna klarat sig (inte värre än innan alltså) samt att sömmarna hållit. (En söm har gått upp några centimeter men det tror jag beror på annat.) Tyget i sprayhooden verkar inte heller ha blivit skörare, inget som jag märkt i alla fall.
-
1 poäng
-
1 poängLäser i tråden och kan bara hålla med samtidigt som dessa idioter även finns på land. Bilar som kör som de vill och inte iakttar såväl hastighetsgränser som andra trafikregler, blinkar inte vid korsningar osv. Och sen har vi cyklisterna som kör efter en helt egen (icke existerande) regelbok. Ja, kort sagt, idioter finns överallt och den siste är inte född än. På sjön tycker jag många uppför sig bra men några exempel som är rätt vanliga är: Segelbåtar som går för motor och har för sig att motorbåtar alltid ska väja och tvingar fram onödiga kursförändringar. Relativt snabbgående motorbåtar som plötsligt ändrar kurs i ett trångt och hårt trafikerat område och väljer att gå framför andra båtar utan en blick åt sidan. Dock tycker jag att vattenskotrarna börjat uppföra sig bättre. Kanske en effekt av nya körkortslagen?
-
1 poängSkyltarna kan vara lite förvirrande om man styr kosan österut där skyltarna visar max hastighet i km/h. Något som jag skulle vilja se mer av här hemma som är vanligare på andra sidan Östersjön är att hastighetsbegränsningar kompletteras med en symbol som betyder förbud mot svall.
-
1 poängJag skulle kunna tänka mig att dessa skyltar anger aktuellt riktnummer för området, för dom som då navigerar efter telefonkatalogens kartsidor, men det var ju längesedan som den katalogen gavs ut, och riktnummer brukar ju vara på mer än en eller två siffra/siffror.... 🙂 Vad jag upplevt x 3 i somras, i södra och mellersta Bohuslän (vi kom inte längre norrut än Bassholmen i somras) var att upphinnande båtar ändrade kursen och skar min kurs framför mig med snäv tolerans. Värst var det utanför Gullholmen, där vi på norrgående av olika anledningar hamnade i farledens bb-sida. Det var vid 12-tiden och många båtar i farleden både på norrgående och sydgående, alltså nära sjöbodarna på Gullholmens ostsida. Min fart över grund var 4,5 knop. Detta hindrade inte en dansk motoryacht på 55 fot att köra om i 6,5 knop (det är max 5 knop i den farleden) på min bb-sida, alltså mellan min båt och sjöbodarna, för att sedan 10 meter framför min båt göra en 45 graders sb-gir och korsa farleden för att sedan gå inåt ellöshållet till, men inte i den farleden som leder just dit, utan in mellan St och La Risholmarna... tja det kanske går. Detta föranledde att jag fick slå back, vilt tutande många korta signaler, och båtar bakom mig, vid sidan av och fick göra diverse manövrar för att inte kollidera med dansken, eller för att väja för andra väjande båtar... En del svordomar framfördes även på kanal 16. Dansken hade aktiv AIS varvid han avslöjade sig id, fart och kurs. Dessa uppgifter noterades. Sedan har det inträffat två andra liknande händelser. En gång var det en båt (utan AIS) som i uppskattningsvis 30 knop skar min kurs från bb på omkring 10 meter framför mig. Ändå hade jag tydligt saktat in och gjort en kursändrig för att undvika kollision, om inte hade jag nog sänkt den båten. Vattenskotrarna är ju utrotningshotade och fåtaliga, men det var två i parkörning som gjorde likadant i farleden mellan Fotö och Hönö. Dom förstod inte heller "femmorna" som står innan och efter Fotöbron. Sedan ett annat fenomen jag skrivit om tidigare, som förekommer ända sedan plottrarna blev vanliga. Det är alla "Linus på linjen" man tittar på plottern och balanserar på farledslinjerna och vågar inte avvika från dessa. Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att flera fritidsbåtar är så hämmade av sitt djupgående att de måste hålla sig mitt i farleden. Snobbrännan mellan Styrsö och Brännö med fler öar är ett sådant exempel. Här går det också rätt fort, ingen hastighetsbegränsning, trots närhet till Styrsö som har många mindre bryggor med mindre båtar på farledens södra sida. Man jag skalle kunna gissa hart Styrsöbolaget inte vill ha en begränsning där. Farleden mellan Bovall och Hornö ränna är en annan, jag vet inte vad det heter här, men vi kallar denna del av kusten för "Bina och Grönögat". Visst det är smalt med en massa fula bränningar i väst och sådana där felaktigt utplacerade öar och ett fastland i öst, men här skulle sjöfartsverket funderat på något trafiksepareringssystem, under rusningstrafik i juli-augusti ter sig en myrstig i skogen välorganiserad jämfört med hur fritidsbåtarrna här uppför sig. Här finns ju fler Linusar, upphinnande som inte vill väja, mötande som väjer åt fel håll, mötande Linusar som blir förvånade av att möta annan båt mitt på linjen. Korsande sportfiskebåtar, samt då motorbåtar som bogserar en jolle på onödigt lång lina, därtill kan man möta annan fiskebåt eller annat yrkesfartyg. Sedan är väl det en eller annan stackars motorsvag seglare som skall kryssa mot vind och ström i en oren motvind mitt i alltihopa. Vinden här är oftast byig och skrotar oberäkneligt mellan bergen. Konstigt att det inte här förekommer fler förlisningar än det gör... inga. Men pga samma skäl som jag angav innan...- så har vi färdats på Tjörn och Orusts insida, alltså mellan de stora öarna och fastlandet. Kan starkt rekommenderas om man är trött på trängseln i farlederna i väst. Likaså Byfjorden in mot Uddevalla, och fjordarna som har olika namn norr om Orust, likaså vattnen mellan Orust och Tjörn, Stigfjorden, här är man nästan allena.
-
1 poängJo, det har uppstått en del oönskade situationer i sommar, då har jag ändå inte varit ute mer än 5 ggr. Oftast är det lite större planande motorbåtar som inte har koll. Verkar inte ha uppsikt, för de får panik i blicken och beter sig allmänt knepigt. Alltså, de planar inte men kör i 10-12 knop (mest ekonomiska farten......) Men de där skyltarna, är inte det djupangivelser ? 😉
-
1 poäng
-
1 poäng@stavhammar Staaaaavhaaaammaaaarrrr... Har du eller annan börjat kolla på detta?
-
1 poäng
-
1 poängJag har märkt lite tampar med olika framgång. Treslagna förtöjningstampar har sytts med färgad tråd för att få rätt längd direkt när de läggs på knapen. Det har suttit i rätt många år men börjar blekna lite. Dessa linor är solexponerade hela sommarsäsongen då de är permanent schacklade vid bryggplatsen. Ett par treslagna förtöjningstampar har märkts med tuschpenna. Numera går det endast att sjönja märkningen. En flätad blyad ankarlina märktes med tuschpenna för att veta hur mycket lina som var ute. Det finns inte ett spår kvar av den märkningen. Denna lina ligger mestadels uppringlad inne i ett stuvfack men märkningen försvann trots det. Slutsats: För permanent märkning så har endast isydd färgad tråd fungerat.
-
1 poängSäkring bör definitivt finnas, dock inte i själva strömbrytaren.
-
1 poängJa motorn stod bara på tomgång. Ca 200 farenheit/95 grader innan jag han uppfatta vad som hände och springa ner till reglagen och stänga av. Höll på fram i fören och lättade ankar. Jag tänker som så att marinan får stå för att kontrollera fartygets maskineri så allt står rätt till.
-
1 poängTror inte det är någon fara för motorn, vad jag förstår så var det låg last på motorn när den varnade för hög temp. och du stängde ju av motorn. Vad visade tempmätaren? Det är inte så att varningen kommer från hög avgastemp då kylvattnet uteblir. Om det är så då kommer den varningen bra mycket tidigare än motorn börjar koka.
-
1 poängVi har inte upptäckt det i sommar. Men vi har rört oss i vatten med ganska lite båtar. Något jag däremot stör mig på är att båtar som enlig väjningsregler har rätt till väg tolkar det som att de kan göra som de vill. Att ha rätt till väg innebär att man ska hålla kurs och fart. Det är den andra båten som har frihet att manövrera för att lösa situationen enligt gott sjömanskap. Det blir många obekväma situationer när båda börjar väja på olika sätt. Sedan vet jag att det blir svårt på fullsmockade fjädar där den båt jag ska väja för i sin tur ska väja för två andra båtar och vinden dessutom är snurrig och byig. Men det har jag så klart förståelse för.
-
1 poäng
-
1 poängJag bekräftar. Jag tycker även att dessa sjövattensilar inte är bra i sin grundkonstruktion. Dels kan det läcka" som skrivits vid rören, dels kan det inre sladdriga locket bli skevt och då läcker det antingen in luft, eller ut vatten beroende på om silen är ansluten före eller efter pumpen. Och sedan är det lätt att skruva på locket fel i gängorna och då läcker det då också. I min förra båt bytte jag till en genomskinligt sjövattensil som kom från antingen Vetus, eller om det var från Sleipner. I nuvarande sitter originalsilen kvar, sannolikt litet läckage där också, eftersom det finns rinningar som ärjat på kopparrören. Men... om det inre locket pajar kan man ersätta det väldigt enkelt. Förutsättningen är dock att det finns en lösgodisbutik i närheten. Lösgodis levereras till butikerna i rätt så praktiska plastlådor som butikspersonalen brukar skänka bort, lådorna kan användas till mycket ombord (sedan brukar dom lukta gott, i ordets båda betydelser. Men det är locket till dessa lådor man använder, där skär man ut cirkelformade bitar med samma diameter som originalllocket. Detta kan då ersätta originalet, två stycken brukar vara bra att placera högst upp i silens kanister, alltså sjövattenfilterbehållaren. Sedan kan man lägga litet vaselin eller annat fett på silens gummiring, då brukar det bli tätt
-
1 poängOm Du är orolig, så knacka i en passande trä eller gummiplugg från utsidan. Funkar även med fogskum. Så byter du senare till kulventil. Manövreras med en arm på sidan. Ventilen ställs halvöppen under vintern, så att allt vatten rinner ut även bakom kulan.
-
1 poängBengalack är en av mina favoriter, finns i alla möjliga kulörer (och en bra färgaffär kan blanda till precis den du vill ha om du ändå inte hittar en färdig som passar). Men om det är en märkesmotor finns ju "rätt" färg för motorn att köpa i Båtbutiken eller från en motor-ÅF. Den brukar duga bra.
-
1 poängDet enda tipset om bra medel är ShipShape men som @raol skriver så ÄTER det sömmar och även tyget. Har för mig att jag här någonstans har beskrivit hur jag tillbringade 50 timmar med att för hand sy om de flesta sömmar på mitt kapell efter rengöring med SS och när jag sedan satte på kapellet så sprack tyget. Mycket tråkigt. Annars kan man tänka som så att med såpa och en mjuk borste så försvinner de (flesta?) farliga ämnen ur möglet och man får leva med prickarna.
-
1 poängStor varning för Shipshape! Det ÄTER sömmar! Pajade sprayhooden med det. Dessutom stinker allt av klor länge efteråt. Och det blev dessutom kanske bara 10-20 procent renare. Avråder starkt från att använda det!
-
1 poängShipshape finns där du köper båttillbehör. Annars får du lämna på tvätt. Mitt kapell var kolsvart inne och efter tvätt hos kapellmakaren så blev det helt rent inne
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00