Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-18 på alla områden
-
2 poängVi har inte upptäckt det i sommar. Men vi har rört oss i vatten med ganska lite båtar. Något jag däremot stör mig på är att båtar som enlig väjningsregler har rätt till väg tolkar det som att de kan göra som de vill. Att ha rätt till väg innebär att man ska hålla kurs och fart. Det är den andra båten som har frihet att manövrera för att lösa situationen enligt gott sjömanskap. Det blir många obekväma situationer när båda börjar väja på olika sätt. Sedan vet jag att det blir svårt på fullsmockade fjädar där den båt jag ska väja för i sin tur ska väja för två andra båtar och vinden dessutom är snurrig och byig. Men det har jag så klart förståelse för.
-
1 poängIdag är det 20 år sedan jag reggade mig som medlem här på Maringuiden. Har för mig att jag satt och hade lite att göra på jobbet när jag reggade mig. Var med ett tag innan dess och skrev som gäst, vilket gick på den tiden. Vet inte om man ska fira eller fundera på om man är riktigt klok. Jag bestämmer mig för att fira. Det är roligast så. Hoppas vi alla får en bra fortsättning på båt-sommaren!
-
1 poängJag upplever att förståelsen för sjötrafiken försämrats och i år har det varit näst intill extremt enligt mina observationer. Som sagt, varför väljer 9 av 10 båtförare (kanske lite överdrivet) att gå framför någon istället för bakom? Det finns bara fördelar för alla inblandade att välja att gå akter om någon istället för för om. Det är lika illa oavsett fartyg med ett undantag, vindsurfare av alla de slag. De väljer oftast att gå akter om. Den som försöker pressa sig framför missbedömer ofta situationen vilket gör att avståndet blir onödigt kort vilket leder till farliga situationer samt i vissa fall kraftiga vågor för minst en av de inblandade. Styr man bakom blir det sällan farligt. Segelbåtar kan ha väldigt varierande fart när vindarna är byiga, men styr man bakom spelar inte det någon roll. Sedan undrar jag vad man gissar att det betyder när det står en jättestor siffra på stranden (ofta på båda sidor om en tång passage eller platser med onormalt mycket trafik. 5, 8 eller 12 (ingen siffra, men ett tal) är väldigt vanligt. Färre och färre verkar ens tänka sig att det är en hastighetsgräns och de som möjligen fattar det, tror att det är bäst att köra några knop snabbare och framför allt verkar många tro att man måste hålla hög fart fram till några hundra meter efter skylten och börja gasa på och riva upp svall några hundra meter innan fartbegränsningen upphör. Vid Vaxholms fästning är det få som begriper vilken sorts fartyg de framför, nästan all går mellan hotellet och fästningen och väldigt få går mellan fästningen och Rindö, fast det borde vara ungefär tvärt om. Efter att ha haft dessa tankar en tid läser jag idag i tidningen Skärgården att en erfaren sjökapten säger att "Folk har sämre koll än någonsin i sommar". Vad är det för fel? Alla kan väl inte sakna förmågan att förstå diverse olika situationer. Om en skärgårdsbåt gått in mot kaj för att släppa av och ta ombord passagerare är det inte jättesvårt att fatta att det snart är dags för avgång och att det är både korkat och farligt att passera nära akter om. Slutgnällt, men frågan i rubriken kvarstår.
-
1 poängStort stort tack för att jag fick pumpen, har ännu inte hunnit monteras, men vill ge dig stor eloge:) Hoppas jag själv får ge tillbaka här nångång på forumet när jag blivit lite mer kompetent på båtar!
-
1 poängJa nu har jag fått tillfälle att testa lite mer. Resultatet blev att den startade (dock efter många ryck) och gick som en klocka. Det jag gjorde var att göra rent tändstiftet efter ett antal startförsök och rätt var det var så gick den igång. Jag körde utan kåpa till en början. Efter ca 20 minuter så stannade jag den med dödmansgrepp och sen startade den på första. Jag satte på kåpan medan den gick och så fick den gå 10-15 minuter till. Sen stannade jag den igen och så fick den stå i ett par timmar. Den startade direkt efter det på första. Bra stråle hela tiden, inte särskilt varmt vatten heller. Tanklocket var på men med öppen skruv hela tiden. När jag hade stannat den första gången så skruvade jag av tanklocket för att kolla undertryck, men det var inte nåt sånt alls. Så just nu kan jag inte direkt säga att det är nåt fel, verkar gå som förväntat. Skall sägas att jag har inte kört med extern tank än, och just nu kör jag den i hink så jag kan inte lägga i växel och belasta den. Men så här långt verkar allt ok. Jag får nog tacka alla för nedlagd tid och tips och säga case closed tills vidare.
-
1 poängSäkring bör definitivt finnas, dock inte i själva strömbrytaren.
-
1 poäng
-
1 poängOh... hur länge har MG funnits? Ta bort 2 år så blir det min tid. Fast jag hade annat alias på den tiden än den Ruskig Prick jag är. 😉 Du har rätt Peter_k, man borde sakaffa sig ett liv..alldeles för mycket tid nedlagt här.
-
1 poängTror inte det är någon fara för motorn, vad jag förstår så var det låg last på motorn när den varnade för hög temp. och du stängde ju av motorn. Vad visade tempmätaren? Det är inte så att varningen kommer från hög avgastemp då kylvattnet uteblir. Om det är så då kommer den varningen bra mycket tidigare än motorn börjar koka.
-
1 poäng
-
1 poängVad är det för typ av båt? Är det en mindre roddbåt/snurrebåt skulle jag inte vilja ha den till skänks ens. Finns så mycket som är ok på marknaden för ett par tusenlappar.
-
1 poänggrinden var öppen idag så nu ligger pumpen i min bil i Majorna. du får den om du vill ha den kommer inte till nån nytta för mig ändå.
-
1 poängJa, det funkar med masonite för att göra mjuka former.. Missuppfattade dock kanske dig med "spackling". Alla innerhörn på formen bör du spackla för att få en mjuk radie. En stor bricka (20mm eller så i diameter) brukar jag använda för att få en jämn och lagom mjuk kant. Exempel: Efter plastning och lite polering (ovansidan skulle få Flexiteek, så den brydde jag mig inte att polera upp så noga): Sedan kan du som sista steg innan du börjar vaxa inför plastning spraya på sprutspackel för att få en jämn yta. Då ser man också de mindre bra ställena mycket bättre och kan fixa dem före plastning:
-
1 poängJa, jag brukar också spackla på samma sätt. Vanligt bilvax, krämsorten brukar jag använda. Finns speciellt släppmedel att köpa också, men jag tycker vaxet fungerar lika bra (eller dåligt).
-
1 poäng1. Formplywood är bättre, ger också bättre finish. Suger inte i sig polyestern heller som MDF. Inte fel att skruva ihop formen så kan du lossa skruvarna och ta isär formen på slutet för att lättare få loss objektet. Men glöm inte vaxa ordentligt mellan steg 1 och 2 så objektet inte fastnar totalt i formen 2. Gelcoat, inte topcoat. Eftersom ytan ligger mot formen kommer luften inte åt det som blir utsida, och vaxinblandning till topcoat är överflödigt. 3. Beroende på mattjocklek skulle jag kanske kosta på mig 4, kanske 5 lager 4. Inte plasta in MDF i båtsammanhang ! Det suger fukt som en svamp. Använd plywood istället, alternativt träribbor om det skall vara för att styva upp 5. Se 3. 6. Nja, inte än. Det är ju nu en insida vi talar om. Skär/såga först rent, det kommer spreta och sticka ut en massa långt utanför formens kant. Så här kan det se ut i detta skede (plastning av ett peke till min förra båt) - inte läge att måla topcoat än: Och här en akterbänk som kommit till ditt stadie 4: Sedan lossar du objektet ur formen när du grovkapat kanten. Därefter finjusterar du och testar. Det allra sista kan du sedan pensla på topcoat på under/insidan samt kanterna som blev när du justerade och sågade rent.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00