Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    @Hybro, den där propellern sitter nog på ett drev. Och TS skriver ju också:
  2. 2 poäng
    Det tycker jag. Den har två syften, dels är den offeranod och skyddar motorns komponenter mot korrosion och sedan används den för att kompensera för vridningar som orsakas av propellern så att motorn får en bra och balanserad gång.
  3. 1 poäng
    Jag upplever att förståelsen för sjötrafiken försämrats och i år har det varit näst intill extremt enligt mina observationer. Som sagt, varför väljer 9 av 10 båtförare (kanske lite överdrivet) att gå framför någon istället för bakom? Det finns bara fördelar för alla inblandade att välja att gå akter om någon istället för för om. Det är lika illa oavsett fartyg med ett undantag, vindsurfare av alla de slag. De väljer oftast att gå akter om. Den som försöker pressa sig framför missbedömer ofta situationen vilket gör att avståndet blir onödigt kort vilket leder till farliga situationer samt i vissa fall kraftiga vågor för minst en av de inblandade. Styr man bakom blir det sällan farligt. Segelbåtar kan ha väldigt varierande fart när vindarna är byiga, men styr man bakom spelar inte det någon roll. Sedan undrar jag vad man gissar att det betyder när det står en jättestor siffra på stranden (ofta på båda sidor om en tång passage eller platser med onormalt mycket trafik. 5, 8 eller 12 (ingen siffra, men ett tal) är väldigt vanligt. Färre och färre verkar ens tänka sig att det är en hastighetsgräns och de som möjligen fattar det, tror att det är bäst att köra några knop snabbare och framför allt verkar många tro att man måste hålla hög fart fram till några hundra meter efter skylten och börja gasa på och riva upp svall några hundra meter innan fartbegränsningen upphör. Vid Vaxholms fästning är det få som begriper vilken sorts fartyg de framför, nästan all går mellan hotellet och fästningen och väldigt få går mellan fästningen och Rindö, fast det borde vara ungefär tvärt om. Efter att ha haft dessa tankar en tid läser jag idag i tidningen Skärgården att en erfaren sjökapten säger att "Folk har sämre koll än någonsin i sommar". Vad är det för fel? Alla kan väl inte sakna förmågan att förstå diverse olika situationer. Om en skärgårdsbåt gått in mot kaj för att släppa av och ta ombord passagerare är det inte jättesvårt att fatta att det snart är dags för avgång och att det är både korkat och farligt att passera nära akter om. Slutgnällt, men frågan i rubriken kvarstår.
  4. 1 poäng
    Problemet har jag som sagt isolerat till propellern. Jag säger ingenstans att jag har ett stödlager utan att stödlager och propeller är det som kommer upp när jag googlat runt på symptomen. Jag bytte propeller och problemet försvann. Propellern är helt oskadad och har inte varit med om några våldsamheter vad jag vet så huvudmisstänkt är propellernavet. Jag kommer att lämna in propellern lite senare i höst då jag har en annan att åka på säsongen ut. Skall man vara riktigt petig så finns det väl ett stödlager i skölden. :-).
  5. 1 poäng
    Jo, men batterierna i fjällstugan kan används för att balansera nätet dygnet runt året om. Det gör förmodligen inte de i båten.
  6. 1 poäng
    Är ju jättesvårt att svara på, beroende på vad som behöver göras när motorn är isär plockad. Finns en youtuber "Anders på landet" som nyligen renoverade sin motor i en Volvo traktor. Tror det hamnade en bra bit över 100.000 kr. Nya foder, kolvar, vevaxel, lager+lite till. Är nog jämförbart med en marin variant. Men kolla hans kanal för mer info.
  7. 1 poäng
    Lite uppföljning. Googlande och funderande gjorde att jag misstänkte propellern. Lite skumt att propellern får problem medan båten ligger still. Men ändå. Vi har en till propeller så vi åkte ut till samma sandbank där vi badat och skrapat båten och tog ett dopp till, bara till knäna denna gång, och bytte propeller. På vägen hem var symptomen helt borta och båten gick hur mjukt och fint som helst. Slutsats, propellern var boven. Mig veterligen har propellern aldrig varit emot något annat än vatten. Nåja, kanske lite lera eller sand någon gång, men inget hårt i alla fall. Finns heller inga skador eller nagg på något av bladen och symptomen passa inte heller riktigt på en skev propeller eftersom det var så tydligt när de började och slutade. Min lekmannaslutsats blir att det måste vara navet i propellern som slirar. Att vulkningen har släppt. Vet inte om den kan vara "orund" eller ha någon sorts splines eller så som orsakar den hoppiga gång som blev. Det var alltså inte så att propellern slirade och motorn rusade utan med som att hela båten liksom hoppade fram. Jag tycker mig också kunna se på navet att det uppkommit en mer tydlig gräns mellan gummit och nästa material, men det kan vara inbillning. Kan ha varit så jämt. Det blir i alla fall till att lämna in propellern. Bifogar bilder för den nyfikne. Rapporterar igen när jag fått domen på propellern.
  8. 1 poäng
    Motor har idag ca 1500 timmar men det känns mer som att ålder med fukt och rost sliter på den. Jag vet inget om servicehistoriken utöver de 7 år vi själva haft den. Det kan ju vara så att den skulle behöva mer förbyggande service, när man gör allt själv så tar man mest han om problem vartefter de kommer. När jag kikat runt så blir ett motorbyte dyrt, vad jag kan se får man räkna med 200-250’ vilket är mycket pengar, kan vara så att en renovering är mer lönsam, men det hade varit intressant att höra vad andra betalt som gjort detta nyligen. Inflationen de senaste åren gör det svårt att göra en bra bedömning utifrån väldigt gamla inlägg. /Wahlis
  9. 1 poäng
    MD40 i olika varianter anses ju på detta forum som väldigt bra motorer. Eftersom denna maskin finns i lastbilar och entreprenadmaskiner med mera så lär det finnas gott om reservdelar. Den är ju helt elektronikfri också, traditionell mekanisk bränslepump. En sexa går ju lugnare än vad en fyrcylinrdig motor gör. Om du håller fast vid Penta så har ju de senare D-motorerna drabbats av dåligt rykte, iallafall vissa av dem. Då kanske du funderar på VP D4? Ja sedan finns ju Yanmar som har många marknadsandelar på den svenska marknaden. Även en renoverad motor ger ju trygghet många år framöver. Kostnaden för ett motorbyte blir ju en ekvation där båtens ålder, hur länge du skall behålla båten och flera andra parametrar spelar in. Idag är det ju inne med recycling, det skall lagas och renoveras, och 40-motorerna och de flesta samtida maskiner tål ju sådana föryngringskurer. Jag läste någonstans att det kan vara svårt med delar till värmeväxlaren och kanske andra mer marinspecifika delar. Hur många motortimmar har din motor? Vad är det för snipa du har, och hur mycket effekt uppskattar du att du behöver? Men det brukar finnas många tankar och åsikter i detta ämne på detta forum.
  10. 1 poäng
    Av en del kommentarer av seglare har augusti varit känt för stormar då och då i Balearerna under många år. Mitt troende är att Medelhavet alltid har haft stormar då och då. Skillnaden är att media älskar att skriva om det numera. Appen windy har en CAPE modell som visar grovt sett risken för oväder (jmf VIX index inom finansvärlden). Mycket väder och ankring snack nu i olika FB grupper. Har insett hur viktigt det är att inte slappna av efter 2,5 månad med ständig sol. Sista dagarna har även vi fått däcket spolat av regnvatten.
  11. 1 poäng
    En gång för längesedan var jag spekulant på en styrpulpetbåt som såldes som ”demonstrationsbåt” litet billigare. Jag frågade försäljaren om den bara hade använts den 1 maj. Ingen reaktion, han förstod inte ens frågan. Nu blev det inget köp av just den båten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...