Jag upplever att förståelsen för sjötrafiken försämrats och i år har det varit näst intill extremt enligt mina observationer.
Som sagt, varför väljer 9 av 10 båtförare (kanske lite överdrivet) att gå framför någon istället för bakom?
Det finns bara fördelar för alla inblandade att välja att gå akter om någon istället för för om.
Det är lika illa oavsett fartyg med ett undantag, vindsurfare av alla de slag. De väljer oftast att gå akter om.
Den som försöker pressa sig framför missbedömer ofta situationen vilket gör att avståndet blir onödigt kort vilket leder till farliga situationer samt i vissa fall kraftiga vågor för minst en av de inblandade. Styr man bakom blir det sällan farligt.
Segelbåtar kan ha väldigt varierande fart när vindarna är byiga, men styr man bakom spelar inte det någon roll.
Sedan undrar jag vad man gissar att det betyder när det står en jättestor siffra på stranden (ofta på båda sidor om en tång passage eller platser med onormalt mycket trafik. 5, 8 eller 12 (ingen siffra, men ett tal) är väldigt vanligt. Färre och färre verkar ens tänka sig att det är en hastighetsgräns och de som möjligen fattar det, tror att det är bäst att köra några knop snabbare och framför allt verkar många tro att man måste hålla hög fart fram till några hundra meter efter skylten och börja gasa på och riva upp svall några hundra meter innan fartbegränsningen upphör.
Vid Vaxholms fästning är det få som begriper vilken sorts fartyg de framför, nästan all går mellan hotellet och fästningen och väldigt få går mellan fästningen och Rindö, fast det borde vara ungefär tvärt om.
Efter att ha haft dessa tankar en tid läser jag idag i tidningen Skärgården att en erfaren sjökapten säger att "Folk har sämre koll än någonsin i sommar".
Vad är det för fel?
Alla kan väl inte sakna förmågan att förstå diverse olika situationer.
Om en skärgårdsbåt gått in mot kaj för att släppa av och ta ombord passagerare är det inte jättesvårt att fatta att det snart är dags för avgång och att det är både korkat och farligt att passera nära akter om.
Slutgnällt, men frågan i rubriken kvarstår.