Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-15 på alla områden
-
1 poängJag har seglat i Grekland och Kroatien och lärt mig grunderna om starka vindar i dessa farvattnen. Aktiv medlem i SXKM, JRSK och OSK men lyckats undvika att lära mig vad DANA är för något. Vår plan är att efter högsäsong segla från Spanska fastlandet ut till Balearerna och idag är vi tacksamma att vi är kvar längs fastlandet. Kolla in videon, enligt uppgift ökade vindarna från ingen vind till maxvind på 1 minut, dessutom var riktningen 180 grader fel relativt prognoserna. Vid squalls eller åskoväder ändras väl vindriktningen ofta så det är svårt att gardera sig. Vi kommer att bli aktiva användare av Spanska AEMET som varnade för denna DANA, på Windy och andra väderappar verkar det som att varningen saknats. https://www.aemet.es/en/eltiempo/prediccion/avisos#tab2 # # # https://www.barcelonayellow.com/barcelona-weather-articles/1301-what-is-dana-what-does-dana-mean-weather-spain DANA is a Spanish acronym for Depresión Aislada en Niveles Altos. It translates to"Isolated Depression at High Altitudes". A DANA is a type of weather phenomenon in which a "pocket" of cold air in the upper atmosphere separates from the main stream and sweeps over a warmer air mass. This process can result in severe weather, including heavy rains, and flooding. In recent years there has been an increase in heavy and torrential rains on the Mediterranean side of the Iberian peninsula. During a DANA alert, stay indoors is possible and if you are driving, be aware of flooding and strong water currents, especially in hilly and mountainous areas where mudslides area risk. "La gota fría" is another Spanish expression often heard in connection with the DANA weather system. "La gota fría" literally means "the cold drop". This term refers to the same phenomenon as a DANA when a "pocket" or "drop" of cold air forms in the upper atmosphere and separates from the main stream. "La gota fría" is a well-known expression in Spain, especially in the coastal regions where this phenomenon is common and can cause severe storms. # # # I ett båtforum kommenterades hur en del båtar ankras upp utan att gräva ned ankaret genom att backa med högt varvtal. Bland längeseglare vill man gärna ligga långt från riskbåtar=charterbåtar. Bruket av flytväst på videoklipp från kaoset är inte 100%.
-
1 poängFör att bryta er tränd, har precis påbörjat denna livsstil och tycker det är finfint! Har lyckats få båten i fint skick, både maskinellt och estetiskt, fixat hamnplats och försäkring. Sjösatt med trailer (aldrig gjort med ”stor” båt innan) och allt gick fint. Hunnit vara ute två repor med familjen och ska förhoppningsvis bli en tredje till helgen. Vi håller på att lära oss sjön i området, men har börjat planera lite längre resor till nästa år med övernattning🎉😁
-
1 poängBiltematanken ska du akta dig för! Jag köpte en sådan till min båt för jag va lite orolig för att den gamla plåttanken skulle tänkas vara rostig. Motorn gick ner i varv efter 30 sek. i marschfart då fick jag köra på tomgång i ca.1 minut sen gick det gasa i 30 sek. igen. Och så höll det på. Då hällde jag över soppan i den gamla plåttanken och problemen upphörde. Jag tror just Biltematankarna har diskuterats här på forumet tidigare.
-
1 poängDu får ju inte riktigt samma resultat i en båtbottentvätt som med högtryckstvätt/skrubbning på land. Du kommer tex. inte riktigt hela vägen bak till akterspegeln när du kör båtbottentvätten, och det är ju egentligen där det är viktigast att tvätta en planande båt. Och själva akterspegeln blir ju inte tvättad alls i en båtbottentvätt.
-
1 poängDet är troligt att man kommer billigare undan om du bygger dina batterier själv än att välja ett för bidrag godkänt batteri. Jag misstänker att man inte får bidrag om man snickrar ihop sina celler själv. Som referens har vi Tibbers Homevolt, 13.3 kWh, 130 kSEK. Med bidrag 65 kSEK. 4890 SEK/kW https://tibber.com/se/store/produkt/homevolt Som jämförelse tittar vi på 304 Ah EVE LF304 och en BMS. https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade-threaded-studs.html 12 st celler, 85 € st, 1020 €, ca 12 240 kr. BMS JK Smart , 110 €, 1320 kr Egen låda och kablar, approx 1000 kr Tot: 14 560 kr 11.7 kWh 1247 kr/kWh Så om man är lite händig är inte bidraget någon större hjälp. 😉
-
1 poängJag håller med i det du skriver men undrar om du varit i fjällen någon gång under de närmaste 10-15 åren. Nu mera är "en liten dragig fjällstuga" ett riktigt raritetsobjekt.
-
1 poängSitter en fyrkants gummi tätning i var ända på kopparröret. En mot pumpen och en mot plasten på filterhuset. Mot plasthuset ska en stålbygel hålla rören på plats. Det händer att plasten spricker dock. Om du åtgärdar med båten i vattnet så tänk på att sjön kommer kanske in när du tar av röret på pumpen.
-
1 poängSer ut som ett (vad jag förstått) Volvo Penta filter, d.v.s. svart burk med anslutningsrör i koppar. Har hört det är ett vanligt fel på dessa filter att de börjar läcka i anslutningen där kopparrören går igenom plasten. Har likadant själv men mitt håller tätt än så länge. Eftersom kopparrören bara är typ pressade genom plasten (dvs ingen packning eller annan tätning) så är det nog svårfixat och byte är nog det som gäller. Antagningar från min sida, så hoppas någon annan här på forumet kan bekräfta eller dementera🙂
-
1 poängDet känns som vi är på vattenmelon partiets forumsida, inte på Maringuidens forumsida. Ni vet di där som är gröna på utsidan och röda strax innanför skalet. Om vi nu ska jämföra. En storstadsbo, eller annan. Skaffar ett fritidshus på 200 m2 i fjällen. Åre trakten kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i stugan, resten står tomt. En storstadsbo, eller annan. har en fritidsbåt på 20-35 m2. Kusten, vid kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i båten. Båda har solcellsanläggning för att i fjällstugan slippa använda el från det allmänna elnätet. Eller i båtfamiljens fall slippa använda landström eller i värsta fall generatorer drivna av bensin eller diesel (båtmotorn) Båda skaffar solceller för att kunna vara oberoende av el jättarnas el distribution. Vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. Ny lagtolkning säger att man kan köpa batterier och få skattereduktion. Detta för att jämna ut, el in och el ut. Jag har inga problem med att min båt och grannens fjällstuga har samma avdragsmöjligheter. Jag kan se/gissa att skattemyndigheten inte ser denna jämförelse som nånting som de har tänkt sig. Men jag tycker att det är en högst relevant jämförelse.
-
1 poängHehe, så där resonerar jag alltid med mig själv när något skall inhandlas. Först skall man ha något billigt och enkelt. Sedan letar man och ser att "men om jag bara lägger till X kronor så får jag det där" och sedan är det igång. Dyrare och dyrare och bättre och bättre saker. Slår aldrig fel 😅 Sorry för off topic, kunde inte låta bli när jag fnissade igenkännande ...
-
1 poängTack för svar. Efter att ha kommit hem och tänkt över saken googlade jag lite och hittade likadana lösa löpare att köpa. Stoppet var enkelt att sprätta upp så nu har jag ett fungerande kapell igen och en löpare i reserv om det händer igen.
-
1 poängDet är nog väldigt dyrt som det är att ha en station. Att klä den med nåt som kräver underhåll och allmän skötsel skulle driva upp kostnaderna betydligt. Hellre fler mätstationer som är fula än färre som är snygga.
-
1 poängDags för en uppdatering…. Det var länge sedan jag uppdaterade tråden vilket är helt enligt plan. Planen har hela tiden varit att ha ”ett flytande renoveringsprojekt” – d.v.s. under årets varma månader ska båten helst användas och reparationer och renoveringar sker under övriga delar på året. Tyvärr blir det ju inte alltid så men… Tre dagar innan det var dags för den årliga skärgårdssemestern pajade cirkulationspumpen på styrbord motor. En ny beställdes för en hiskelig massa pengar och motorn plockades isär. Efter 8 dagar kom så den nya pumpen och dags för återmontering. Att montera pumpen var enklare än jag trott och tog bara några minuter. Superviktigt att ha allting rent så att man inte introducerar nya läckor. Att få dit värmeväxlaren var värre då styrbords motor sitter i vägen. Till slut satt den på plats och kunde skruvas dit. Tyvärr klantade jag mig och bröt av fästet för gasvajern på styrbord maskin under processen. Denna visade sig vara svetsad sedan tidigare men en ny svetsning så kunde även den återställas. Dags för semester! Det övriga semestersällskapet hade en veckas försprång så jag hade en lång resa framför mig (92 distans). Dock kom jag bara 3 distans innan kylvattenröret till oljekylaren på styrbord motor lossnade. Detta har varit ett återkommande problem på den här maskinen så jag misstänker att den någon gång varit frusen så passformen på de olika rören har påverkats. Stannade och mekade någon timme och sedan var allt frid och fröjd. Efter någon dag märkte jag att babord maskin fortfarande läckte glykol – inte större mängder men klart irriterande när man precis investerat 10.000 för att bli av med läckaget. Det visade sig att den plugg som sitter för uttag till vv-beredare inte var dragen så det var både enkelt och billigt att åtgärda. På det stora hela har båten fungerat och jag har väl kört drygt 350 distans och tillbringat 27 nätter ombord hittills men allt är inte frid och fröjd: - Däcksluckan som jag tätade är fortfarande inte tät - Kapellösningen som visserligen är regntät är inte rolig då man inte kommer av båten med kapellet uppe såvida man inte backat in - Plottern har vid några tillfällen blivit autistisk och inte haft en aning om var vi är vilket är extra bekymmersamt i dimma - Jag är sugen på att prova med större propellrar. Båten är urstark och har inga problem att komma upp i plan med de A6 som sitter på idag. Dock får jag en hastighet på cirka 20 knop vid 3200 varv och jag skulle gärna vilja ha 2-3 knop till - Ekolodsgivaren har lossnat från sitt fäste och måste återmonteras när båten är på land Positivt: - Att öppna upp pulpit har varit en välsignelse! Att kunna komma av och på båten är såååå mycket enklare nu - Bogpropeller är en härlig bekvämlighet och fjärrkontrollen var väldigt användbar när man slussar ensam med 35 fot motorbåt - Den ”nya” förpiken var mysig och praktisk om man bortser från den läckande däcksluckan - Allt elektriskt funkar bra och trots att jag inte har några solceller ännu så har jag aldrig haft problem med för lite ström - Båda motorerna startar omedelbart (till skillnad från när jag köpte båten) och går fantastiskt fint trots att de har 40 år på nacken /Christian
-
1 poängHej! Det går superfint med båten. Den är lätt att manövrera. Våra barn är 10, 8 och 8 år. Den äldsta sover på den lilla soffan utanför toaletten efter vi har lagt solsängen på som extra madrass och så sticker hans ben lite ut på vår madrass. Det funkar i år och nästa år, men sen är det nog dags att tänka på en lite större båt (om inte någon ska sova på akter solbädd förstås). Vi är ändå super nöjda med valet av båt, det har varit helt rätt att ha den här storleken så vi har lärt att bli trygga med att navigera en båt (väldigt begränsad båtvana innan). Det är genomtänkta lösningar på båten, vi har dock flyttat sticket till landström till fören. Man kunde önska sig en bättre spis än Wallas dieselspis och ett lite större kylskåp, men det fungerar ändå på de två-tre dagars turerna vi har gjort.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00