Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-13 på alla områden

  1. 3 poäng
    Den är luftkyld, det ser man på bild 3 (under ifrån). Alltså ingen impeller. Nere vid propellern finns en övre och en undre skruv. Skruva bort dem och låt drevoljan rinna ut, om det finns någon kvar. Köp denna: Växelhusolja SAE-90, 200 g - Biltema.se Tryck in pipen i det undre skruvhålet och tryck in den nya oljan till dess att den börjar rinna ut ur det övre skruvhålet. Skruva i den övre skruven, medans du fortfarande har oljetuben kvar i skruvhålet. Därefter skruvar du i den undre skruven. Blanda utombordsolja i bensinen 4-5%. https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/batmotorolja/2-takts-utombordsolja-1-liter-2000053436 Det skulle kunna vara en sådan här motor, vad tror ni? https://batmotorsidan.se/collections/nv/nv-marin-3133/
  2. 3 poäng
    Trevlig snygg båt jag alltid gillat, Flipper är kvalite. Om motorn varit en Yamaha är den åldern inget problem, men det finns nog Mercury som funkar oxå. Priset är bra.
  3. 2 poäng
    För att vi ska kunna segla har en båt med i snitt kanske 3-5 ton material tillverkats, och för tillverkningen har man byggt en stor fabrik och fraktat naturresurser ett par varv runt jorden. Man har byggt en motor, en rigg och övriga system och alla dessa måste underhållas kontinuerligt. Löpande uppdatering av segel och tågvirke har också en miljöpåverkan. Under bruk använder vi gasol och diesel/bensin. En dag ska båten skrotas. Slå ut detta resursuttag och denna miljöbelastning över hur många timmar du uppskattar att den genomsnittliga segelbåten används (det är här det blir riktigt illa). Förhoppningsvis försvinner då illusionen om att gruppen seglare förtjänar något miljöbidrag. Att man monterat en solpanel på däck är verkligen en fis i rymden i sammanhanget.
  4. 2 poäng
    Om inte batteritillverkningen påverkar miljön så kan man fundera på varför folk protesterar emot koboltbrytning i nya gruvor som behövs till batteritillverkningen.
  5. 2 poäng
    Nu ska vi inte vara såna! Att man ibland gör saker som inte ryms inom lagstiftning men som ryms inom ens eget samvete är upp till var och en att avgöra. I forum som detta bör dock alltid finnas uppgift om vad man får och inte får inom lagstiftningens ram.
  6. 1 poäng
    Tack för svar. Efter att ha kommit hem och tänkt över saken googlade jag lite och hittade likadana lösa löpare att köpa. Stoppet var enkelt att sprätta upp så nu har jag ett fungerande kapell igen och en löpare i reserv om det händer igen.
  7. 1 poäng
    Generellt brukar en båt gå mindre störigt i högre fart, så att båten liksom ligger uppepå vågorna. Det brukar också vara bra att trimma ner motorn så att fören klyver vågorna.
  8. 1 poäng
    I motorer med inbyggd tank behövs ingen bränslepump. Där sköter vår vän Newton med sin tyngdlag om att bensinen hamnar i förgasaren. En sak mindre som kan krångla Somliga skriver fortare än jag 😊
  9. 1 poäng
    Tveksamt om denna motor har bränslepump, då tanken sitter monterad ovanpå motorn.
  10. 1 poäng
    Bara att försöka att berätta om hur de norska båttillverkarna köpt upp varandra, eller bara bytt namn, eller samtidigt bytt formar med varandra. Eller låtit olika varv tillverka båtar på entreprenad, och när då det ursprungliga företaget konkat så tar detta, eller dessa varv över tillverkningsrättigheterna och fortsätter att bygga båten fast nu med annat namn.... Ja bara det skulle fylla en hel bok tjock som Oslos telefonkatalog.
  11. 1 poäng
    Hej! Du har fått flera bra tips redan. @ChristerNs tips om en skvätt olja i tändstiftshålet är väldigt bra! Du kan även skvätta i litet tvåtaktsolja eller diesel, och dra i snöret några gånger. Men ingen har skrivit något om snöret, alltså startsnöret. Kolla hur det ser ut, det har nog åldrats en del, det är dumt att dra sönder det och det kan vara kinkigt att byta ut... beroende på startapparatens konstruktion. Det brukar finnas, eller det finns en bränslepump också, med ett membran som styrs av undertrycket som växelvis uppkommer i vevhuset. Dessa membran torkar och spricker, även på relativt nya utombordare. I denna pump brukar det också finnas en finmaskig sil som kan vara igensatt, det kan istället finnas en sil på röret som går in i tanken, alltså ovanför bränslekranen, om nu bensinen var brun är det ju lätt att tro att det fastnat små fragment av rostflagor i någon av dessa silar.. Och om nu ingen nämnt det tidigare; är det ju bra om du rengör tanken, du kanske kan skölja ur den med en skvätt bensin, den kan ju tänkas finnas en del "sediment" kvar på botten av tanken.
  12. 1 poäng
    Gummislangar brukar spricka med tiden. Kolla under kåpan efter slangar och kläm lite på dem. Ser du då sprickor så behöver slangen bytas. Kolla också efter ärgade (gröna/vita elkopplingar) och gör i så fall rent dem. En annan sak jag skulle göra innan jag startar är att hälla lite motorolja i cylindern i tändstiftshålet och sakta dra runt motorn. Då hör du om det låter illa någonstans. Låter det bara lite skrapande så försök få olja runt cylinderväggarna och fortsätt dra försiktigt. Låter det krasande så avbryt försöken att få igång motorn. Då har den något allvarligare fel i cylinderlopp eller vevlager eller vad det heter. Ser väldigt lik ut! På sidan anges att olje-procenten ska var 5% så då bör TS använda det.
  13. 1 poäng
    Ja är det någon på forumet som har för mycket tid över en vinter är ju en sån avhandling ett bra projekt 😄
  14. 1 poäng
    Kul projekt! Jag skulle undvika att plasta in alla former av trä i en så utsatt konstruktion som en badbrygga är, överväg att plasta in plattstång eller plåt av aluminium där det behövs infästningspunkter. @Ingemar, fina detaljer du tillverkat👍
  15. 1 poäng
    Ett tips är att även kolla in Scantic 575 HT. Den är snarlik Flipper 575, men med bättre mer V-bottnat skrov.
  16. 1 poäng
    Det enklaste måste vara att ta bort avluftningsventilen i locket och borra hål och montera en nippel och slanganslutning,i locket.Ronnnie
  17. 1 poäng
    Ser inte att du själv utvecklar något djupare i hur antennsplittern fungerar..... En separat antenn för AIS anser jag (som jobbat med radio i 40 år - om det nu är relevant) absolut vara att föredra - om det finns möjlighet att montera den någonstans. Dels har du då en reservantenn om något skulle hända med ordinarie VHF-antenn, dels slipper man de begränsningar en splitter medför (se nedan). Att antennen hamnar lägre är inga praktiska problem, det är fartygen i din närhet som är intressanta för AIS. Tänk på att båtar utanför sjökortets zoomning ändå inte syns, även om de hörs på AIS (om du inte har funktioner påslagna med separat AIS-lista o.s.v.). Att ha VHF- och AIS-antennerna höjdseparerade har också en annan stor fördel, och det är att kopplingsfaktorn mellan dem minskar. Dvs hur mycket den enes sändare stör den andres mottagning. Ett mer riktigt namn för VHF-splitter är egentligen VHF-omkopplare. Det är nämligen inte teoretiskt möjligt att ha radiomottagning på en apparat samtidigt som en annan sänder på samma band och på samma antenn (inte utan mycket speciella och dyra filter, men det är överkurs här). När man sänder med VHF:en kommer AIS-mottagaren inte bara bli stendöv, dess mottagare kommer dessutom med stor sannolikhet gå sönder av VHF:ens sändareffekt. Och tvärtom. Därför kopplar det som kallas "splitter" i dessa sammanhang mycket snabbt bort den andra mottagaren från antennen när den ena sänder. Det innebär i praktiken att man inte får in några AIS-uppdateringar under tiden man pratar i sin VHF. Vid det omvända, dvs lyssning på VHF:en och AIS-sändning, är dock problemet mindre då AIS-transpondern sänder sällan och i mycket korta paket. Kan upplevas som en kort glitch i mottagningen - men inte mer. Utöver detta medför ju kopplingsvägar och annat i splittern/omkopplaren en dämpning av signalen. Vissa försöker kompensera detta genom att ha en signalförstärkarkrets i mottagningsläge (dock tyvärr med risk för försämrade storsignalegenskaper), men generellt är att splittern/omkopplaren stjäl onödigt mycket sändareffekt. Många specar upp till 3dB, vilket innebär att lösningen halverar uteffekten. Med tanke på de begränsningar som finns med en "VHF-splitter" samt att det är mycket omkoppling och teknik som skall fungera (och dessutom inte billigt) så är mitt råd att sätta en separat antenn. Enkelt och lättförståeligt. Nej, den är inte "långsam" eftersom en sådan (diplexer för olika frekvensband) inte utför någon omkoppling. Den har istället branta filter som skickar rätt frekvensband till rätt antennkontakt. De olika radioprylarna "ser" därför aldrig varandra och stör heller inte varandras mottagning. Ett exempel är den diplexer som ofta säljs i båtsammanhang som gör det möjligt att använda VHF-antennen även till FM-stereon. F.ö. håller jag med @raol om att man tekniskt bara skrapar på ytan med kunskapen som krävs för certifikatet. Man lär sig förstå avståndet till horisonten, men inte mer. Och handledaren kan oftast inget djupare tekniskt.
  18. 1 poäng
    Och där visade du att dina svar inte är tillförlitliga. Det är tveklöst, tveklöst, bättre att ha en separat kabel och separat antenn än att låta det gå genom samma antenn. Om du inte förstår det är det ditt problem. Nån information om fördelar och nackdelar med de olika tekniska lösningarna ingår inte i undervisningsmaterialet eller provet. Jag gjorde det 2018. Och du behöver inte fortsätta svara mig, för när detta inlägget är publicerat är du för all framtid på min blocklista, så dryg du är.
  19. 1 poäng
    Haken i det här fallet är nog att det är väldigt enkelt att kolla med elbolaget om de har en ansluten kund med en kontrollerad anläggning (för en sån kontroll, av elbolaget, krävs). Ingen kontrollant behövs - det räcker med ett mejl eller liknande till elbolaget.
  20. 1 poäng
    Såg exakt likadant ut på den som fotades på Facebook. Hittade gamla bilder på båten för 2 år sedan - såg likadant ut. Tänkte också på att knapparna för kapellet passar ju på så som rutan ser ut nu. + att ena skruven inte gick att få upp. = jag lägger ner projektet för denna säsong.
  21. 1 poäng
    Så vitt jag vet är det den enda motorn i VP:s sortiment som kommer från Mercedes. Ingemar
  22. 1 poäng
    Sailorn har inte DSC, så då ska den absolut bytas ut! Mitt förslag och starka rekommendation är att köra en separat antenn, inte splitter. Antennkabel och antenn tillsammans kostar mindre än hälften av vad den där splittern skulle kosta ändå. Så det är både bättre och billigare!
  23. 1 poäng
    Placering skulle bli nära relativt robusta gångjärn och nära en knap. Luckan används som en del av akterns del och man går på den till badbryggan. Tänker även ankarlinan löper igenom en form av anordning där ankaret vilar och den hamnar isf på badbryggan. Mao så tar ju badbryggan de störstasidokrafterna.
  24. 1 poäng
    Nu tror jag att dina elever skulle blivit riktigt imponerad av din slutledningsförmåga. Det kan inte varit lätt att komma fram till den slutsatsen att felet är mellan batteriet och TV:n. Antingen på plussidan eller minussidan eller både och.
  25. 1 poäng
    Beslutet ligger ju som en del inom området Grön Teknik för fastighet (småhus eller ägarlägenhet). Hur kan du få detta till att vara applicerbart på inköp av grejor till din båt ? "Som installation av grön teknik räknas installation som är hänförlig till ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av, eller en bostadsrätt som innehas av, den som begär skattereduktion, 67 kap. 39 § 1 och 2 inkomstskattelagen (1999:1229), IL Med installation av grön teknik avses installation av nätanslutet solcellssystem, installation av system för lagring av egenproducerad elenergi samt installation av laddningspunkt till elfordon, 67 kap. 38 § IL För installation av batterier gäller att de ska vara kopplade till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till elnätet" https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/445645.html?date=2024-07-04 Oavsett om det är en hake eller inte så vet du ju om den nu 😉
  26. 1 poäng
    Börja smått och billigt. Smått så att du lär dig känna hur båten reagerar och billigt för att du dels kommer lära dig vad du vill ha med tiden och misstagen alla gör i början blir billigare. Räkna med att byta upp dig några gånger innan du satsar på att utrusta båten för längesegling. Börja gärna med att hänga med någon för att lära innan du köper egen båt. Lycka till!
  27. 0 poäng
    Och nu åter till Ts fråga, själv är jag Icom fantast sedan mina år i unform samt utlandsresor för gamla räddningsverket... Sailor är radions Rolls Royce. Dock så har ju inte en äldre Sailor möjlighet att kommunicera via DSC på kanal 70 men som radio betraktat så är den mins lika skottsäker som försvarets gamla 100/400/800 stationer. När det då kommer till nackdelen med en splitter, så länge den bara jobbar med in och utgående trafik är problemet för civilt bruk försumbart. Om man däremot har en splitter som även skall hanter UHF/FM ja då kan den ibland upplevas som långsam. Så mitt råd är, skaffa cert, fråga handledaren, då får man oftast goda råd.... Det enda råd jag inte gillar är ifrån en gammal bok utav en väldigt duktig radio-operatör vid namn Stickan Humla... och det är hur man gör en nödantenn av en bit koaxkabel... visst funkar det om man har nerver nog... men ha hellre en färdig antenn med anslutning som reserv liggandes i er "grab Bag" då skuvar ni bara i antennkabel om masten eller er antenn skull gå över bord....
  28. 0 poäng
    Tack Ingemar! Tänkte inte på att skatteverket naturligtvis har en hel flock med kontrollanter som kommer hem till min gård i Uppland och kontrollerar att rätt batteri står på rätt ställe bakom mangårdsbyggnaden 1,5 år efter att jag köpt det och tagit upp det i deklarationen. Eller nåt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...