Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Mycket tyckande här.... Kan hålla med om att det inte ser bra klämt ut, men dina (@Isakares) sista bilder skulle lika gärna kunna komma från t ex Biltemas tång. TS behöver ingen tång för 2000:- för att lösa sitt problem ! Att gissa utifrån en bild ger ofta en massa merjobb som inte alltid har med felet att göra. Många har byggt om efter tips och lagt tusentals kronor och många timmar på åtgärder, bara för att sedan upptäcka att felet var något helt annat. Som @Peter_K är inne på - mät och kolla spänningen systematiskt genom kedjan (med TV:n påslagen) med början direkt på batteriet, så det är ok åtminstone där. Sedan kan du använda batteriets minuspol som instrumentets negativa referens och mäta med andra på minuskabeln vid TV:n. Då ser du direkt vilket spänningsfall det är på minussidan mellan batteri och TV, och efter det så vet du om felet är på minus- eller plussidan. Mät systematiskt även på plussidan och behåll gärna batteriet som instrumentets negativa referens, så är minussidan inte inblandad i mätningen. Efter detta vet du var du har spänningsfallet och kan sätta in en åtgärd där. Visst kan du på sikt titta på att klämma om kabelskorna (eller byta dem) som rekommenderats, men börja med att hitta felet. Man byter inte bil bara för att den behöver service. Jo, en del kanske gör det 😉 Det är inte så att du har TV:n ansluten via s.k. cigarettändarplugg ? Dessa är ofta specade för en massa ström men är en usel kontakt som väldigt ofta ger upphov till glapp och inte minst stora spänningsfall redan vid ett fåtal Ampere.
  2. 1 poäng
    Glöm fläkt om den inte är gnistfri.varför inte montera en nippel på tanken som kopplas med en slang till en yttre ventilations anslutning,har det funnits en fast tank,har du förmodligen redan en sådan nippel monterad.Ronnie
  3. 1 poäng
    Som sagt - hittar du inget uppenbart visuellt (vilket du ju i så fall skulle gjort för längesedan) så är det systematisk mätning som gäller. Även om det känns lättare att försöka hitta någon "quick fix" eller något "enkelt", så i slutänden när felet hittas/åtgärdas så brukar det nästan alltid tagit längre tid än vad det skulle tagit om man redan från början mätt spänningen systematiskt steg för steg fram till där man har prylen som får mycket spänningsfall. Sedan drar väl den aktuella TV:n inte mer än 2-3A, och det klarar ju vilken "båtkabel" som helst upp till väldiga längder utan så stort spänningsfall. Exempel: För att få 1,5V spänningsfall vid 3A i en 1,5mm²-kabel krävs över 40m kabel. Med men några dåliga/oxiderade säkringar, dåliga brytare och någon usel kontakt kan det lätt bli 1,5V. Fast innan du fortsätter fundera på att byta något av detta så mät, systematiskt från batteriet och fram. Vad hade du t ex för spänningsfall i minusledningen mellan batteri och TV, den mätningen jag tipsade dig om att börja med ovan ?
  4. 1 poäng
    Det tog ett tag att orientera sig i dina bilder men så som linan ligger i nedre bilden ser helt fel ut ja, det finns väl ett hål i skovet där linan får en naturlig sträckning och sen ska den bara falla rakt ner från linhjulet när man vinschar in.
  5. 1 poäng
    Om man tittar på undre bilden verkar det stå Lofrans på motor-delen. Kan vara en ledtråd . Vanligtvis när linan slirar brukar det bero på att kabularerna (linhjulen) är utslitna eller möjligen att den "läpp" som ligger mot linan och trycker den in mot kabularerna har för lågt tryck. Det är heller inte ovanligt att linan blir så sliten så den slirar. Svårt att se vilket/vilka orsaker du har till slirandet utifrån bilderna. Testa att peta loss linan från linhjulen och känn på hur slitna de är och hur hårt "läppen" ligger på. Kan ge idéer om vad du först och främst ska byta.
  6. 1 poäng
    Ser ut som ett Lofrans. Har du testat att dra åt ”vingmuttern” på toppen av linhjulet? Det behöver tajtas då och då, mitt Lofrans med kätting började att slira härom året och det räckte med åtdragning. Hjälper det inte lossar du istället vingmuttern och tar isär linhjulet och rengör detta och fettar om. Här är en länk till en youtube video där en tjomme visar hur det kan gå till.
  7. 1 poäng
    Hej Det finns en nyversion av OpenCPN 5.10.0 https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Hälsningar Ove
  8. 1 poäng
    Då borde du också veta att det finns olika isolerade kabelskor som kan se olika ut. Men fungera bra i alla fall 😉 Samt att man mäter upp var felet är innan man rekommenderar att riva ut allt och bygga om. Fast det är klart, om man är van vid att någon annan betalar så.....😛
  9. 1 poäng
    Jag skriver inte här för att vara taskig på nått sätt, utan för att hjälpa. När det är klämt som på din båt, som det med tiden blir problem, glapp, spänningsfall, t.o.m kablar som lossnar. Tog 2 bilder, klämt med en godkänd tång, den stämplar kabelarenan för aktuell kabelsko så man kan se att rätt fack på tången använts. (krav vid instalationer som besiktas där kalelskor används) Kabelskon har ju 2 olika storlekar på metallen i den, först en större, sen en mindre. I den mindre ska ledaren in och sticka ut lite så den syns. I den större kabelns hölje, tången klämmer sen båda, och kabeln sitter garanterat fast. Som du ser, även om bilden är dålig, klämmer det även från sidan.
  10. 1 poäng
    Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor. Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor. Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt. Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar. Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??) Artikelnr: 013301
  11. 1 poäng
    Testa att ta loss växelvajern från drevet och testa igen. Ta båten till en strand eller liknande och ställ dig bakom båten och jobba. Det löser du enkelt.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Om det är den pumpen på bilden har ju Hjertmans en exakt likadan, men det är kanske på Erlandssons webbplats som du hittade bilden? 785 kronor kostar den, och det finns en snarlik som är litet billigare. Ett pris som då får jämföras med arbetsinsatsen att laga befintlig pump och den eventuella irritationen när sedan lagningen går sönder... Jag skulle kunna tänka mig att man spjälkar pumparmen med tvenne bitar av aluminiumprofil som passas in i fördjupningen på armens sidor. Det kan ju då vara frestande att fästa dessa med genomgående skruv, men då försvagas konstruktionen ytterligare. Kanske kan spjälkningen kompletteras med buntband eller slangklämmor tvärsöver. Kanske inte så snyggt, men kanske funktionellt. En annan lösning är då att ersätta den yttre delen som gått av med en bit fyrkantrör av aluminium som med värme som hjälp träcks på armens stump, sedan skall man ju ha pedalen också... Alltihopa är väl också utfört i någon fet plast på vilken bara ett speciallim fäster. Och limma, eller värma ihop... njae, det blir ju en del påfrestning när man trampar på pedalen. Själv lagar jag gärna saker och ting och när det gäller båtens pumpar av olika slag ser jag till att köpa sådana som det finns reservdelar till. Att laga allting har jag efter min salige far, som in absurdum skulle laga, lappa och renovera allting. Även en likadan fotpump, men den hade dålig pumpverkan då membranet var dåligt, varvid ett nytt membran tillverkades av en innerslang, tror jag. Det slutade iallafall med att en ny pump köptes in. Annars ingick epoxylim, plastickpadding, glasfibernät diverse plåtbitar oftast i "syrafast" stål, och favoriten över allt annat, popnitar med popnittång i lådan med reparationsmaterial. Visst skall man laga saker och ting, när det är möjligt, men för att undvika kommande irritation och vätskebrist ombord tycker jag att du skall köpa en ny pump, förr eller senare kanske ändå membranet i den befintliga pumpen lägger av och då hjälper det ju inte att du lagat pumparmen.
  14. 1 poäng
    när man sålde albin till norge i början av 80-talet tror jag fick den namnet bonum kolla på www.albin25.se där kan du finna lite info
  15. 0 poäng
    Att köra motorrumsfläkt under tankning är inte så bra då den suger in luft genom motorrummets luftintag som ibland sitter farligt nära tankens avluftning på utsidan av skrovet. Kör bara innan start i några minuter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...