Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-09 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag brukar alltid vara positiv till moderna påfund som plattor och mobiler men efter att min plotter gått sönder och jag fått förlita mig på min iPad en hel semester så säger jag ”Nja”. Har haft stora problem med att den tappar position i lägre hastigheter… Går ju bra att navigera ändå eftersom man har sjökortet på skärmen men min åsikt är att man ska ha en plotter som fungerar i solljus osv, en platta med Skippo för bra planering och traditonella sjökort i nödfall.
  2. 2 poäng
    Bryggsegling är ju inte dumt om det är det man är ute efter. I förra hamnen vi hade båten låg det (och ligger säkert fortfarande) en Maxi 77:a året runt. Flera meter långa tångruskor under vattenlinjen, men den fungerade bara som sommarstuga åt en barnfamilj. Man såg dem där titt som tätt. Vid ett tillfälle satte de på en ny sprayhood och sittbrunnskapell. Väldigt billigt sätt att få en "stuga" vid havet. Om vi räknar kostnad för båtplats och en basal försäkring så hamnade det nog inte på mer än ca 7000-7500 kr per år. Och då vid havet i Hunnebostrand, där ett hus i gamla delen av samhället, vid hamnen, kostar många, många miljoner.
  3. 1 poäng
    Ecopar ska funka fint att köra en TAMD31 med, den känner ingen skillnad på vad du tankar för bränsle. Något kan ju i och för sig vara fel på insprutningspumpen. Men jag hade ändå börjat med spridarna och samtidigt rådfrågat Gert på Björlanda maskin om problemet.
  4. 1 poäng
    Jag lämnade in mina spridare till Björlanda bil och maskinservice vid Skra Bro
  5. 1 poäng
    Du skriver ” upp till 3300 varv” vad har du för maxvarv? Motorn ska komma upp i minst 3700 varv på topp, i varje fall utan semesterpackningen och med tanke på att turbon börjar att bli bygga tryck runt 2500 varv finns anledning att tro att den möjligen är sliten/ rostig i turbinhuset om den inte når rekommenderat maxvarvtal. Enklast är att mäta laddtrycket, en billig laddtrycksmätare duger annars kan man ta loss avgaskröken efter turbon och kolla spelet mellan hus och vingar med bladmått som inte får vara mer än 0,9 mm. Men som Fredric tipsar om, uteslut filtren först så att motorn får bränsle och luft. Sen är det inte ovanligt med glapp/ ärj i reglage och kablage på 44/300 som kan uppträda på olika sätt och som kan kollas om du inte hittar några fel på bränsletillförseln eller laddtryck.
  6. 1 poäng
    En timmes provtur idag med ny olja och filter. Allt ser bra ut, bra nivå och fin olja. Det verkar lovande.
  7. 1 poäng
    En bekant på samma brygga har en 10000 och ganska tajt mellan bommarna, jag skulle kunna mäta hans plats så vet du ungefär minimumavståndet.
  8. 1 poäng
    Äntligen fick brorsan möjlighet att kika på toan, 14 månader efter stoppet. Min rygg klarar inte arbetsställningen, annars hade jag gjort det för länge sen. Det visade sig att axeln för den roterande kniven hade gått av. Uppenbarligen konstruerad av mjukost. Kniven låg lös. Resterna av axeln verkar ha följt med avfallet ut när toan tömdes inför demonteringen. Så den här Seaflo-eltoapumpen vred uppenbarligen av axeln efter nån sekunds motstånd orsakat av vanligt toapapper. Vanligt toapapper för hemmatoa alltså. Nu blir det ny toa, när brorsan nu har tid att montera en sån. Verkar landa på runt 5000 kr, så det blir dyra skitar framöver.
  9. 1 poäng
    Det blev en missuppfattning ombord då barnbarna var med. Jag hade pratat om att vi var tvungna att omgående fixa med sugtömning. Äldsta barnbarnet hade hört fel, trodde jag sade ”surströmming” och blev litet besviken när dom inte hade surströmming i den sydbohuslänska ICA-butiken. Jag gillar inte surströmming, men tycker det är bra med sugtömning, och den enda gemensamma nämnaren är väl lukten…. 😀
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Inget alls, teaken är fet nog i sig själv. Tvätta av med såpa då och då och skölj bort. Ingen lack, blir såphalt ( 🙂 ) ... Såg att du vill ha det brunt, i så fall olja men den suger åt sig smuts över tid vad jag förstår...
  12. 1 poäng
    Kanske inte ens sitter brytarspetsar i din motor. Yamaha har tillverkat många utombordare. Och spänningen 70 V säger inget.
  13. 1 poäng
    ”Skönt” att någon mer har samma problem så det inte bara är så att jag är trög 😃 Vore som sagt skönt att få det löst.
  14. 1 poäng
    Vad säger @stavhammar om det..? Tankar?
  15. 1 poäng
    Bryggsegling: Min far köpte en Oxelö 30 för många år sen, ägaren var hamnkapten i en större båtklubb, enligt andra i klubben var båten först i och sist upp varje säsong, men den hade inte lämnat bryggan på 12 år sen ägaren blev änkling. Själv har jag inte min båt där jag bor (300 meter till båtklubb) utan en klubb där min dotter bor 1,5 mil bort, hon och hennes familj använder båten lika mycket som jag själv. Klubben ligger så bra till i en skyddad vik, att man inte ens vid storm behöver vara orolig. På senare år skaffat en mindre HT båt med aktersnurra = minimalt underhåll. Gjort mitt båtägande till nått som inte är en tung ryggsäck. Drömmer om en lite större båt att kunna övernatta i, men då ska man ha en intresserad partner, det har inte jag.
  16. 1 poäng
    Börja med att kolla/ byta dina bränslefilter. Motorerna kan bete sig sådär om dom inte får tillräckligt med diesel då förfiltrena är igenkleggade. Kolla även luftfilterninsatserna och byt om dom ser risiga ut. Om inte det hjälper blir det till att kolla bränslepump/ turbo.
  17. 1 poäng
    Garanterat inga kalsonger i toan här. De satt på mig även efter besöket! Hittills i år är det bara jag som använt båten, och detta var första användningen med toapapper mer än 1-2 rutor. Dock är toapappret jag använder ett rätt våtstarkt, som kanske mer liknar hushållspapper än de flesta toapapperssorter. Serla Smart, heter det.
  18. 1 poäng
    När du löst stoppet, så ät enbart indiskt mat i förebyggande syfte. Du kommer garanterat inte ha fler stopp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...