Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-08-07 på alla områden
-
3 poängFinns väl ingen anledning att ha båten kvar om den inte används. Sälj så får nån som använder den chansen att uppleva båtlivet!
-
3 poängJag ligger ute på Vänern 70 - 80 nätter varje säsong, med min Albin Cumulus. Nu har det blivit 42 hittills detta 18:e år. Totalt har jag sovit över på mer än 140 på olika platser. Har 11 mil till hamnen. Och fyller snart 70. Tycker det är fint än, men inte samma suget att komma ut o segla. Dessutom dog min trogne följeslagare, hunden Emira i våras.. Sambon har dessutom 6 barnbarn från sju år och nedåt att pyssla med. - Planerna är väl att ha båten kvar, kostar typ 400 - 500 kr totalt i månaden. Värde 60 000 kr. Ta sig nån tur i bland. Detta fastän vi troligen köper en husbil, plåtis, tresäsongers, närmaste åren. Mindre att släpa på när man ska iväg. Ha husbilen klar att ge sig iväg. Har sommarstuga, som jag är vid ibland. Bor i en skogskant i vår timmerstuga, som så klart behöver omsorg. Just nu håller jag på med grunden... - Det hela handlar om att trappa ned lite, göra livet lite enklare.
-
2 poängNär jag tittar lite snabb på datan som finns de i olika butikerna som säljer den, har den en inbyggd BMS som inte kan konfigureras eller monitoreras via bluetooth. Det behöver inte innebära några problem men det är trevligare att att kunna gå in i batterier för att kolla om något går fel. Den kan laddas upp till max 50A vilket kan bli ett problem om Ctek använder Smartpassen som skiljerelä. Jag har tolkat det som att Smartpassen kopplar förbi S250SE när batteriet är djupare urladdat. D250SE går in den sista tiden och laddar med 20A. Om den jobbar på sättet får den så mycket ström som generatorn kan leverera. Då kommer du sannolikt överskrida 50A. Om system inte jobbar så i LFP-läge verkar D250SA ha parametrar som inte inte löser ut den interna BMS. Om den inbyggda BMSen stänger av vid 14.6V, som är rätt vanligt, och Cteken laddar upp till 14.2V kommer det fungera. Absorbtionstiden på fyra timmar kan tyckas vara lite lång. Jag hade fördragit 1 timme. Kolla med Ctek hur Smartpassen fungerar. Det framgår inte om ProSupply- batteriet har en laddningavstägning vi låga temperaturer. Om den inte har det bör du ha de skyddet i in de andra laddarna. Du kan naturligtvis koppla borta kablarna på vintern men det är lätt hänt att det blir minusgrader i båten under vårfixarperioden och man underhållsladdar batteriet.
-
1 poängLämna tillbaka på garantin. Alternativt kontakta återförsäljaren och fråga hur de löser problemen.
-
1 poängHar du vattenlås, som ofta felaktigt kallas "ljuddämpare?" Om den saknas så får du avgas vatten tillbaks i motorn via avgasventilerna, då du stänger av motorn. Kolla upp vattenlåset (ljuddämparen). Om den finns och fungerar..
-
1 poäng
-
1 poängBara som tillägg så är jag personligen inte så förtjust in Ceteks D250SE/Smartpass system då de inte har något bra villkor för att sluta ladda mer än fyra timmar absorption. Den startar också laddning även om batterierna är fulla. Man kan inte heller minska absorptionsspänningen. Detta kan öka åldringen av LFP-batterierna. Jag hade en tidigare modell av D250SE/Smartpass120 som ledde till överladdning av två uppsättningar blybatterier trots att de fungerade som det var tänkt. I Victrons olika laddare kan man ställa in absorptionstid och lägga villkor för svansström så man inte ligger med hög spänning över LFP-batteriet i onödan. Jag hade gärna valt 14.0 V (eller lägre) absorptionsspänning och 1 A svansström för att vara säker på att inte ladda sönder batterierna. Man kan också läsa ut i loggar via bluetooth vad som har hänt efteråt ifall något har gått snett. Det kan vara viktigt om vill se vilken burk som förorsakade problemet.
-
1 poängVar första bilden som lurades, ser ok ut. Som @Isakare skrivit så är det läckage mellan limpa och knä, syns som sagt på packningen. Kolla så packningsytorna är i nivå med varandra, den inre mot avgaskanalen får inte ligga det minsta under den yttre. Du får kolla på vad du ska ha för packning mellan knä och limpa. Finns nog bla på Hansen marine.
-
1 poängMycket riktigt. 👌 Ska skruva isär ramen och kolla i veckan (fick inte med mig rätt verktyg ner).
-
1 poängDags för en uppdatering…. Det var länge sedan jag uppdaterade tråden vilket är helt enligt plan. Planen har hela tiden varit att ha ”ett flytande renoveringsprojekt” – d.v.s. under årets varma månader ska båten helst användas och reparationer och renoveringar sker under övriga delar på året. Tyvärr blir det ju inte alltid så men… Tre dagar innan det var dags för den årliga skärgårdssemestern pajade cirkulationspumpen på styrbord motor. En ny beställdes för en hiskelig massa pengar och motorn plockades isär. Efter 8 dagar kom så den nya pumpen och dags för återmontering. Att montera pumpen var enklare än jag trott och tog bara några minuter. Superviktigt att ha allting rent så att man inte introducerar nya läckor. Att få dit värmeväxlaren var värre då styrbords motor sitter i vägen. Till slut satt den på plats och kunde skruvas dit. Tyvärr klantade jag mig och bröt av fästet för gasvajern på styrbord maskin under processen. Denna visade sig vara svetsad sedan tidigare men en ny svetsning så kunde även den återställas. Dags för semester! Det övriga semestersällskapet hade en veckas försprång så jag hade en lång resa framför mig (92 distans). Dock kom jag bara 3 distans innan kylvattenröret till oljekylaren på styrbord motor lossnade. Detta har varit ett återkommande problem på den här maskinen så jag misstänker att den någon gång varit frusen så passformen på de olika rören har påverkats. Stannade och mekade någon timme och sedan var allt frid och fröjd. Efter någon dag märkte jag att babord maskin fortfarande läckte glykol – inte större mängder men klart irriterande när man precis investerat 10.000 för att bli av med läckaget. Det visade sig att den plugg som sitter för uttag till vv-beredare inte var dragen så det var både enkelt och billigt att åtgärda. På det stora hela har båten fungerat och jag har väl kört drygt 350 distans och tillbringat 27 nätter ombord hittills men allt är inte frid och fröjd: - Däcksluckan som jag tätade är fortfarande inte tät - Kapellösningen som visserligen är regntät är inte rolig då man inte kommer av båten med kapellet uppe såvida man inte backat in - Plottern har vid några tillfällen blivit autistisk och inte haft en aning om var vi är vilket är extra bekymmersamt i dimma - Jag är sugen på att prova med större propellrar. Båten är urstark och har inga problem att komma upp i plan med de A6 som sitter på idag. Dock får jag en hastighet på cirka 20 knop vid 3200 varv och jag skulle gärna vilja ha 2-3 knop till - Ekolodsgivaren har lossnat från sitt fäste och måste återmonteras när båten är på land Positivt: - Att öppna upp pulpit har varit en välsignelse! Att kunna komma av och på båten är såååå mycket enklare nu - Bogpropeller är en härlig bekvämlighet och fjärrkontrollen var väldigt användbar när man slussar ensam med 35 fot motorbåt - Den ”nya” förpiken var mysig och praktisk om man bortser från den läckande däcksluckan - Allt elektriskt funkar bra och trots att jag inte har några solceller ännu så har jag aldrig haft problem med för lite ström - Båda motorerna startar omedelbart (till skillnad från när jag köpte båten) och går fantastiskt fint trots att de har 40 år på nacken /Christian
-
1 poängÄr det en fläns även under konsolen så är det nog OK. Ingemar
-
1 poängDen har ju ett väldigt lågt serienummer, så det borde vara en 1983
-
1 poängHåller med, och kolla gärna jetsen så dem är fria från smuts, om motorn dör när du väl fått igång den så brukar oftast första problemet sitta i förgasaren och att det fastnat smuts pga skräp i bensintanken. Man lär sig väldigt mycket när man skruvar loss t.ex förgasaren och lägger det man skruvat loss i turordning, kan verkligen rekommendera att du testar det.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00