Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-18 i Forum Inlägg

  1. 11 poäng
    Idag är det 20 år sedan jag reggade mig som medlem här på Maringuiden. Har för mig att jag satt och hade lite att göra på jobbet när jag reggade mig. Var med ett tag innan dess och skrev som gäst, vilket gick på den tiden. Vet inte om man ska fira eller fundera på om man är riktigt klok. Jag bestämmer mig för att fira. Det är roligast så. Hoppas vi alla får en bra fortsättning på båt-sommaren!
  2. 1 poäng
    Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite. Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen:
  3. 1 poäng
    "Placera stöttan så att justerskruven och träplattan hamnar i en rät vinkel mot skrovet." tolkar jag som att de menar båda.
  4. 1 poäng
    I bilden i inlägget ovan är det en närbildsskiss där en 90-gradersvinkel är inritad.
  5. 1 poäng
    Då har du hittat felet. Flottören läcker. Köp en ny.
  6. 1 poäng
    15 år den 25 juni i år. Även jag hängde på ett annat forum som inte hade så många inlägg och dom som ändå fanns var inte alltid så trevliga. 14562 inlägg med detta… undrar hur mycket sammatagen tid det är.. Man kanske skulle gjort någonting annat med sin utmätta tid, än att förklara varför skiten fastnar i jokerventilen, varför inte strömmen kommer fram till startmotorn, eller att rekommendera så många m2 solcellpanel som möjligt som man får plats med.
  7. 1 poäng
    Är det sjövatten eller sötvattenkylning (värmeväxlare)? Om det är sjövattenkylning så kan insuget rosta sönder, inte så vanligt men kan hända. Insugspackning kan ju också ge sig. Inte troligt att bägge avgaslimpor/knän skulle ge sig samtidigt. och avgashaveri brukar inte ge vatten i oljan utan det blir vatten i cylindrarna. Har du någon oljekyl?
  8. 1 poäng
    Faan blev nyfiken på mig själv, ser att jag också hängt här i 20 år. Helt sanslöst.
  9. 1 poäng
    Grattis eller beklagar sorgen, välj själv! Men jag med gillar att fira hellre än att sörja så jag deltar i dit firande om man är bjuden😁
  10. 1 poäng
    Om jag blåser i röret och håller upp flottören så verkar det tätt. Jag bytte plats på flottören med den andra förgasaren och då sprutar det på den övre, dvs felet flyttar sig. Så felet måste vara i nålventilen eller själva flottören.. Tack
  11. 1 poäng
    Jag passerade tio år i höstas utan att tänka på det. Det var under sommaren 2013 som jag började segla och använda båt i vuxen ålder (uppväxt med båtar men sen var det ett glapp på runt femton år). Och med båtliv kom också behovet av att ställa frågor och diskutera. Reggade mig först på ett konkurrerande forum, men där var det nästan dött så jag letade mig vidare hit.
  12. 1 poäng
    9 år för mig. Så jag får vänta lite till på att fira.
  13. 1 poäng
    B20 är en underbart enkel och lättskruvad motor. Men de nyaste tillverkades i mitten av sjuttiotalet och är därmed nästan femtio år gamla. Om det bara varit problem med kompressionen kunde en otät ventil orsaka problemet. Eftersom motorn också går varm är det åtminstone topplockspackningen. Eller så har rosten förstorat någon kylkanal så pass att det blir läckage. Men det är ju en lättskruvad motor så det är inte mycket jobb att få loss toppen för analys.
  14. 1 poäng
    Då får du ett annat tips som jag ör ganska säker på att det inte är med i planen. Bottenholmen med två spännande laguner. Du bör kunna ta dig in i viken, har själv bara varit där med mindre ht-båt.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Nej, det där stämmer ju inte med din egna bild. I vart fall är det ju inte hela sanningen: För på skruven där byglingen landar och där du har tänkt (?) lägga in pluskabeln från förbrukarbatteriet sitter ju tre röda som går vidare direkt, och på andra sidan switchen verkar det vara ytterligare två. Dessa två kanske är de du talar om till 12V-uttag och stereo Men du måste ju ha koll på vad de andra är till också och ha en plan för att ev. flytta dem rätt innan du börjar bygga om. Läste och förstod du det som @Lintott skrev ovan ? Sedan är det rätt svårt att förstå om du egentligen vet vad som skall kopplas vart, eftersom du skriver olika i olika inlägg. Detta - och vilka kablar det är av alla - måste du ha koll på innan du börjar koppla om: ???? --------------------------- Det finns det bra bruksanvisningar och manualer på nätet, och om det inte skall gå riktigt galet med din elomkoppling så är mitt tips att läsa och förstå dessa, istället för att anta och gissa hur t ex ett spänningsavkännande relä fungerar. Sedan har du ju redan ett skiljerelä monterat bakom panelen, som troligen är tänkt att kopplas/styras på laddlampeutgången på generatorn. Varför inte använda det, och koppla in den lösning som Flipper tänkt och redan förberett för ? Kanske vore det ändå bästa om du kontaktade någon lokal båtbekant som kan hjälpa dig på plats. Jag anar en stor otålighet och en stor risk att våra kanske krassa men välmenande råd inte riktigt når fram. Då är det bättre med någon som kan visa på plats och kan se så mycket mer än vad som är möjligt att visa med några bilder på ett forum. Jag tror det skulle vara bästa sättet för dig att komma framåt och på ett säkert och bra sätt.
  17. 1 poäng
    Kolla att flottören rör sig och flyter som den ska. Gamla flottörer tål inte alltid den nya bensinen. Kolla också att nålventilen tätar.
  18. 1 poäng
    Tack igen för alla tips. Vi gjorde resan på 7 dagar (eller egentligen 8 eftersom att vi la oss vid slussen i hjälmarekanal kvällen innan). Vi har haft en väldigt blandad resa med bra väder och fin segling till höga vågor, regn, åska plus segel- och motorhaveri. Första etappen var hjälmarekanal till strängnäs den gick bra inga konstigheter. På morgonen efter gick vi strängnäs - Fifång. Under den etappen började motorn att koka och slussen i Södertälje var en riktig hugg5a, alla skulle in i slussen samtidigt och vi låg minst 3 bådar på bredd. Etapp 3 blev fifång gotland. Vi borde ha kollat vågornas storlek! (Ett tips som jag precis såg) vi uppskattar de största vågorna till 4m och krabbsjö. Vi hade inte köpt några sjösjuketabletter, så de blev ett kräkkalas på 19 timmar. När vi väl ser gotland så kommer ett åskoväder upp och himlen blir som en stroke (Vi hade sikte direkt på visby och det misstaget gör jag aldrig om igen). Då ändrade vi kurs till lyckershamn vilket vi hade 4 timmar till och rak motvind. Motorn kokade och vi var helt slut medan åskan närmade sig vårat håll.
  19. 1 poäng
    Tyvärr är marinbutikernas kvalitet inte generellt bättre än Biltemas kvalitet. Jag skulle nyligen lossa på några slangklämmor som skulle ha varit rostfria stod det på Erlandsons, men det var bara bandet som var rostfritt. Skruven var sönderrostad. Jag dränker allt elektriskt med vaselin/kabelskofett och/eller "vaselinspray" (från Biltema).
  20. 1 poäng
    Trots att jag har en sådan laddare som du länkar till (fast varianten större) kan jag förstå @Georg_Ohm . Den laddaren du länkar till kostar ju dessutom dubbelt mot tänkt budget. Även om man KAN göra en massa saker med appar och Blåtand är det ibland enkelheten som både ger större säkerhet och funktion. Att ställa spänningen på en trimpot tar bort alla risker att data/programmering kan tappas, man kan ställa om kanske bara med en skruvmejsel utan att vara beroende av någon annan intelligent pryl (oj, bytt telefon, vad hette appen nu igen) o.s.v. Och så länge elektroniken är hel kan man använda den och t.o.m. ställa om parametrarna under oöverskådlig framtid. Nu är ju Victron hyfsat stora och etablerade. Men tänk t ex vad mycket "smarta hem"-prylar som kommit och gått under de senaste tio åren, med appar som försvunnit lika snabbt som de kom. Men som t.o.m. varit nödvändiga för att så i värsta fall bara tända och släcka vissa lampor, vilket gjort dessa "Smarta hem" mer än lovligt svåranvända och prylarna ganska kortlivade. Keep it simple ! (...även om jag också har en hel del Victronprylar i min båt, som sagt.)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...