Gå till innehåll
söndag 03 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-17 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Nja, nu tycker jag du skall läsa @Lintotts inlägg minst en gång till. Och om du fortfarande tycker det låter omständligt och onödigt jobbigt så betänk att man elsvetsar med lågspänning och en ström på 50-100A. Batteriet kan ju lassa ur sig det tiodubbla, och detta genom de ganska klena kablarna du har i elsystemet. Så ha respekt även för 12V-systemet. Säkringar är till för att skydda kablarna. Du ifrågasätter om de verkligen behövs, och det är en farlig inställning till säkringar. De behövs ! Snarast borde du passa på och städa lite: - Rita upp ett elschema över båten, så som du tror du vill ha det. Har du tur finns något att utgå ifrån som stämmer någorlunda. Du måste ju ändå tänka till, så det är lika bra att göra det på papper först än att börja koppla utan att ha en plan. - Efter batterierna skall du ha huvudbrytarna och, minst på förbrukarsidan, en huvudsäkring. - Laddsammankopplingsreläet bör ha säkringar mot resp. batteri-plus. - Nej. Du har idag en "ren" anslutning på batteriet med EN grov och bra kabel. Fortsätt med det, batterikabelskorna är inga kopplingsplintar. Här är länk till en annan minusplintvariant, som även kan ta hand om många småkablar till förbrukarna (och är betydligt mer prisvärd). - Men den grova minuskabeln från batteriet du har idag lär ju landa någonstans där den kopplas ihop med övriga minus, kanske t.o.m. på en minusplint. Följ kabeln. Som sagt, ta inga genvägar när det gäller elsystemet. Om något krånglar (och det kommer det göra på alla båtar) är det du som måste förstå och ha nödig kännedom. Det är inte som en bil att du kan rulla in till kanten och ringa efter hjälp. Och minimum borde vara ett (uppdaterat) elschema i varje båts dokumentation, eftersom elsystemet ofta är högst individuellt. Nej, och det är ju det stora problemet. Du har t ex idag flera kablar som ger plus från ditt enda batteri men som använder samma skruvplint på förbrukarbrytaren som "bygeln". Dvs där du tycker det är lämpligt att koppla den nya förbrukarbatteri-plus. Dessa kommer efter din idé om inkoppling i så fall bli permanent kopplade till förbrukarbatteriet. Utan att du vet exakt vad dessa är till, så är det en omkoppling som i alla fall jag avråder dig ifrån. I bästa fall händer ingenting, i värsta fall kommer du till båten med urdraget batteri. Eller också kan någon av dessa vara till saker som hör till motorsidan, fast man kopplat in kabeln här då det var smidigare. P.g.a. bygeln var det ju motorbatteri-plus.... Ta tillfället i akt och gör ett ordentligt jobb ! Det kommer du tjäna på. Instämmer f.ö. i @Lintotts analys att det inte går att ge bra svar, då det enda som syns är ett gytter av kablar som kan gå precis vart som helst.
  2. 2 poäng
    Varken nya eller gamla remspännaren går att smörja, permanentsmorda lager. Spänn med rätt moment. Felaktigt moment käkar spännarhjulens lager och även vattenpumpar. Lättare att spänna med rätt moment om du har den nyare spännaren. Remmarna ska spännas i rätt ordning. Ombyggnads kit ifrån gamla spännaren till nya finns på VP.
  3. 1 poäng
    Se gärna vad jag skrev tidigare! Ingemar
  4. 1 poäng
    Nej, det där stämmer ju inte med din egna bild. I vart fall är det ju inte hela sanningen: För på skruven där byglingen landar och där du har tänkt (?) lägga in pluskabeln från förbrukarbatteriet sitter ju tre röda som går vidare direkt, och på andra sidan switchen verkar det vara ytterligare två. Dessa två kanske är de du talar om till 12V-uttag och stereo Men du måste ju ha koll på vad de andra är till också och ha en plan för att ev. flytta dem rätt innan du börjar bygga om. Läste och förstod du det som @Lintott skrev ovan ? Sedan är det rätt svårt att förstå om du egentligen vet vad som skall kopplas vart, eftersom du skriver olika i olika inlägg. Detta - och vilka kablar det är av alla - måste du ha koll på innan du börjar koppla om: ???? --------------------------- Det finns det bra bruksanvisningar och manualer på nätet, och om det inte skall gå riktigt galet med din elomkoppling så är mitt tips att läsa och förstå dessa, istället för att anta och gissa hur t ex ett spänningsavkännande relä fungerar. Sedan har du ju redan ett skiljerelä monterat bakom panelen, som troligen är tänkt att kopplas/styras på laddlampeutgången på generatorn. Varför inte använda det, och koppla in den lösning som Flipper tänkt och redan förberett för ? Kanske vore det ändå bästa om du kontaktade någon lokal båtbekant som kan hjälpa dig på plats. Jag anar en stor otålighet och en stor risk att våra kanske krassa men välmenande råd inte riktigt når fram. Då är det bättre med någon som kan visa på plats och kan se så mycket mer än vad som är möjligt att visa med några bilder på ett forum. Jag tror det skulle vara bästa sättet för dig att komma framåt och på ett säkert och bra sätt.
  5. 1 poäng
    Men så blir det ju om du bara tar bort byglingen och ansluter nya batteriets plus där. Vissa saker såsom länspumpar bör dock ligga före brytaren direkt till batteriet (via säkring förstås). Vanligen lägger man allt som har med motor/instrument/körning att göra på motorbatteriet. Det brukar vara mer än den grova kabeln till startmotorn, inte minst instrument/instrumentbelysning t ex. Du skall ju kunna starta och köra båten på ett säkert sätt även med urladdat eller kasst förbrukarbatteri, det är ju vitsen med dubbla batterisystem. Det handlar inte om att du är otydlig - ambitionen och syftet har jag/vi nog inte missuppfattat 😉. Men vad jag m.fl. försöker få dig att förstå är att det finns risk att det inte blir så som du tänkt dig, om du inte undersöker och tänker igenom viss saker först. Vilket kanske är ett större omtag och tar lite mer tid än man först trodde sig behöva lägga ner. På några snarlika Flippermodeller har jag sett att elschemat finns sist i manualen, ev. som ett lösblad i en ficka så det går att veckla ut. Allra bäst är ju om du hittar det, så kan du följa hur de hade tänkt sig.
  6. 1 poäng
    Att du inte får så många svar beror nog på att det är svårt att förstå hur ditt elsystem ser ut. Det räcker inte att se en elpanel o en kabelhärva. Att ge exakta råd efter de ingångsvärdena riskerar att bli dyra råd (någon koppling blir fel o du får kortis i systemet). En del tycker att 12V inte kan vara så farligt jämfört med 240V växelström men det gäller bara om du får strömgenomgång genom kroppen. Ett 12V batteri innehåller en massa energi o får du kortis i en icke avsäkrad kabel (t.ex. mellan batteriet o dina huvudströmbrytare) så riskerar du att det tar fyr då kablarna blir jättevarma av strömrusningen. Lite generellt: Minuspolerna på batterier och minusanslutningar till alla förbrukare ansluts till en gemensam plint. Det finns av olika fabrikat i tillbehörsbutikerna för båt/bil-tillbehör där de båda batterierna och minuskabeln till elcentralen kan anslutas till separata skruvanslutningar. Undvik att samla flera minusanslutningar på batterianslutningen, det blir rätt oöverskådligt. Du kan självklart bryta byglingen mellan de två huvudbrytarna och dra en separat kabel från ett förbrukningsbatteri till huvudbrytaren (det är t.o.m. att rekommendera att göra det). Sen måste förbrukarna självklart vara anslutna till utgången på huvudbrytaren (det går inte att förstå av dina bilder hur anslutningarna ser ut idag..). Sen måste det självklart finnas laddning till båda batterierna men det är svårt (omöjligt..) att avgöra hur det ska utformas med hjälp av den information som finns i dina bilder. Att använda förbrukarbatteriet för nödstart löser du enklast genom att skaffa en startkabel (vanlig bilstartkabel) som du tillfälligt kan koppla mellan pluspolerna på batterierna (minuspolerna är ju redan sammankopplade i den gemensamma plinten). Att behöva utnyttja nödstarten ska vara så sällan förekommande att det inte krävs en permanent lösning för det. Dessutom minskar risken att det blir kvarglömt en sammankoppling mellan batterierna om du måste lyfta på locket över batterierna o koppla din nödstartkabel. Ett exempel på minusplint https://erlandsonsbrygga.se/kopplingsplint-4pol100a/?_gl=1*1q91rne*_up*MQ..*_ga*ODU1NzcwMy4xNzIxMjE0NjAy*_ga_GN6S51QVZX*MTcyMTIxNDYwMS4xLjEuMTcyMTIxNDY0OS4wLjAuMA..
  7. 1 poäng
    Jag har mittankarspel och bogpropeller på startbatteriet. Eftersom de bara används när motorn går o generatorn laddar. När jag ”winschar” ut båten med spelet drar jag upp motorvarvet i friläge för att få rejäl laddning samtidig som spelet går.
  8. 1 poäng
    En bra anledning till att styra laddningen automatiskt via skiljerelä är bl a att minimera risken för att köra generatorn utan belastning, som det kan bli om man har batteriväljare med 0-läge (frånkoppling av alla batterier, med motor igång). Generator utan belastning förstörs vanligtvis.
  9. 1 poäng
    Egentligen kan du ju koppla allt som har med navigation och körning att göra till startbatteriet. Jag valde att koppla allt till förbrukningsbatteriet för att bara ha en matning och en panel vid ratten. Sen bör du ha skiljerelä och inte brytare för att koppla ihop batterierna, då sker det automatiskt. Jag har även två huvudströmbrytare så att inget förutom länspumpen fungerar om jag stänger av förbrukningsbanken och motorn går inte att starta när den brytaren är av. Har ju bara motorn till den brytaren.
  10. 1 poäng
    Vår båt har en VP D4 260. De finns även med Yanmar motorer för de lite äldre årgångarna och samma motorer återfinns i Nimbus 320. Saga 315 är väldigt lik Nimbus 320 och vi stod och valde mellan de två innan vi bestämde oss för Sagan. Den främsta anledningen till att valet föll på Sagan var ett lite större akterdäck än i Nimbusen. Efter att ha använt båten i 15 år känner vi att vi valde rätt. Några andra skillnader är att Nimbusen är lite snålare i drift men lite känsligare för vågor (men ändå väldigt bra) och har förmodligen lite bättre andrahandsvärde i Sverige än Sagan. Saga finns även i en äldre modell som heter 29, med tillägget LS tror jag, med i huvudsak samma skrov men med kortare badbrygga. Det finns även en nyare modell som heter 325 med lite längre badbrygga än 315 och lite annan inredning. Sen finns det andra modeller utan dörr ut på akterdäck, Saga 310/320 mfl.
  11. 1 poäng
    Men om den tänder på startgas så är det ju knappast felsökning av tändsystemet förstahandstipset ?
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    @rob4u, du har ju redan startat en egen tråd med detta problem (den du hoppar in i har dessutom inte varit aktiv på 3 år). Fortsätt gärna i den, eller i vart fall ha bara en tråd igång om samma problem. Det blir snabbt väldigt rörigt annars. Men du kanske skulle ändra rubriken på din egna tråd om det nu är en bensinare du har och inte en diesel....
  14. 1 poäng
    Passa på att gå upp i Rassa vikar (1) när du ändå är där. Nästan alltid badbart. ū
  15. 1 poäng
    Du får lossa rören vid pumpen och fästet till sjövattenfiltret så kan du ta loss gaveln. Den tätas med en o-ring. Det ligger även en liten o-ring under skruvskallen. Om du har det filter som brukar sitta på 170 med ett rostfritt runt lock med två runda muttrar av mässing ovanpå, så ligger oftast varmgångsorsaken, där eftersom det är väldigt svårt att få locket tätt. Pumpen suger då luft. Jag har byggt om flera motorer och monterat ett annat filter och då har problemen varit lösta. Ingemar
  16. 1 poäng
    Löpband för rastningen och en liten balja med jord och gräs för ...andra behov?
  17. 1 poäng
    Kör slut på dieseln du har i tanken ("nästan slut" så du slipper få luft i systemet igen). Töm tanken genom bottenventilen. Sila dieseln (jag har använt en stor tratt med sil och lagt ett par lager hushållspapper som filter i tratten). Slå tillbaka dieseln i tanken för att skölja ur mer skräp. Töm o sila igen. När det inte kommer mer skräp ur tanken så är det oftast tillräckligt rent så du inte riskerar propp i bränslepickupen. Tanka endast ren diesel eller HVO i fortsättningen så det inte kommer nya dieselbakterier, de trivs i RME-dieseln som säljs på bilmackarna.
  18. 1 poäng
    Notera flaggstången på bilden som syns när man kommer från Nynäshamnshållet; den har jag misstagit för att vara en mast fler gånger än en 😁
  19. 1 poäng
    Man kan som konsument så klart påverka. Vi har de senaste åren sökt oss till våra grannländer. Gillar man att ligga i gästhamn kan jag varmt rekommendera Baltikum. Vi ligger just nu i centrala Riga och betalar här €27 per natt inklusive allt (el, vatten, dusch och toalett, bastu, tvättmaskin). Just denna hamnen är inte den mest moderna, men många av hamnarna vi legat i går inte att jämföra med Sverige. Hamnarna här är i de flesta fall otroligt moderna. Sedan är mottagandet och servicen fantastisk. Oftast blir man mött med båt eller med en hamnkapten på bryggan som visar plats. Saknas svensk flagga på flaggstängerna när man kommer tar det minuter innan det finns en svensk flagga uppe. Vi sade förra året att hit kommer vi tillbaka, men då trodde vi inte det skulle bli redan i år...
  20. 1 poäng
    Det finns inga skrov eller däck som är tillverkade med en hel skiva. Det är alltid bitar som lagts samman och plastats fast. Så pussla på med så stora bitar du kan. Blir det större glipor så fylls de med spackel innehållande mikroglasballonger https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/fyllnadsmedel/mikroballonger eller talk https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/fyllnadsmedel/talk Sedan döljs alltsamman under några lager glasfiber o polyester (eller epoxy) innan du avslutar med topcoat o eventuell däcksmatta.
  21. 0 poäng
    Kanske inte det mest logiska, men tändapparater och tändspolar kan spöka rejält när dom blir varma.
  22. 0 poäng
    Har du tändapparat, Renovera eller byt. Har du tändspole, Köp en ny.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...