Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-16 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Hade tänkt övernatta, besöka restaurang, komplettera förråd i Trosa. Det fanns en del tomma platser, men alla med en skylt "Reserverad dockspot". Och om man skulle vilja boka så måste det göras före kl 10 samma dag. Så det fick bli svajankring i en vik och spendera i Nynäshamn i stället. Sorry Trosa, men ni kan ju alltid höja kommunalskatten.
  2. 3 poäng
    Först måste du ha koll på att alla packningar är hela och sitter rätt så det inte kan läcka in tjuvluft. Om förfiltret sitter före manuella bränslepumpen (den du pumpar på för att lufta motorn) så ska luftningsskruven vara stängd när du pumpar - annars suger du bara in ny luft i systemet när du pumpar. Eventuell luft i förfiltret ska evakueras via bränslepumpen och luftningsskruven på finfiltret (det som sitter vid bränsleinsprutningspumpen). Om manuella bränslepumpen sitter efter förfiltret så kan du lufta förfiltret via luftningsskruv på förfiltret. Finfiltret luftas genom luftningsskruven som sitter ovanpå filtret men förfiltret måste först vara luftat annars kommer det hela tiden ny luft till finfiltret.... Om motorn inte startar efter luftning av filterna så finns det luft vid spridarna och du måste lufta vid spridaranslutningen. Pyser det luft när du lossar bränsleröret från spridaren så är det luft i systemet, det ska komma diesel vid pumpning.
  3. 2 poäng
    Bägge har knappast gått av samtidigt. Det är något som lossnat eller gått sönder i maskinänden. Ta hjälp av någon som drar i ett reglage samtidigt som du kollar vad som händer i andra änden. Om du köper nya kablar så måste du vara jättenoga med att få både rätt sort som passar i både reglage och maskin och rätt längd. Det finns en massa olika och de säljs (oftast) med längder i en fots intervall. Det är inte heller självklart hur man mäter längden.
  4. 2 poäng
    Notera flaggstången på bilden som syns när man kommer från Nynäshamnshållet; den har jag misstagit för att vara en mast fler gånger än en 😁
  5. 2 poäng
    Man ser någorlunda genom kanalen från ena änden till den andra så man ser om det är klart eller inte (från större båtar i alla fall), men det är inte fel att ge ljudsignal innan man går in. Få har VHF, så att begära fri lejd känns fel. Det är djupt hela vägen till kanterna, så det GÅR att mötas om båda båtarna inte är skitstora. Lägger in en bild jag tog för några år sedan.
  6. 1 poäng
    150 kr i extra avgift vid Drop in i gästhamn. Är detta vanligt? Tydligen tar Grisslehamn detta om man inte förhandsbokar plats i gästhamnen via internet på deras bokningssida. 400+150 kr 🤬
  7. 1 poäng
    Det var ett oljebyte och byte av kullager, tyvärr checkade vi inte vajern då växlingen gick bra då.
  8. 1 poäng
    Nu är ju jag partisk men för mig och min fru är Saga 315 en perfekt båt. Halvplanande, trygg och den ger inga överraskningar vid lite mer sjögång. Visst, vid en våghöjd på 1,5-3 m blir det ju ofta ganska stökigt men den känns alltid förutsägbar och trygg. Ska man vara fler är kanske en med en bättre stickkoj att föredra men ungdomar och barn sover fint i den i vår båt. Det är kanske bara vi äldre och lite krämpiga som har svårt att ta sig i och ur den.
  9. 1 poäng
    Tanken är god, tack, men den har precis varit uppe på land (ligger i hela vintern, varmt längst ner i Skåne) och fått drev service, bottenmålning mm och det är ett stort projekt med lyft här så jag hoppas på att inte behöva ta upp den, jag plockar hellre ner hela köket 😄😅
  10. 1 poäng
    Det är dubbelspaks reglage...två gasvajrar två växelvajrar...när du rör det övre rör sej även det nedre eller tvärtom...väldigt simpelt ( och eländigt) för att båda ska gå av krävs att ts sitter båda styrplatserna samtidigt...väldigt svårt
  11. 1 poäng
    Biltema har en lampa för inte så dyra pengar https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145 Lampan riktar du mot remskivan på vevaxeln, finns ett sträck på den. Sitter en liten plåt i ovankant på kamdrivningskåpan där det står grader. När man lyser med lampan mot remskivan så står strecket stilla och man kan läsa av graderna på plåten. Kan även sitta en tape med grader klistrad på remskivan/svängningsdämparen. Då får man utgå från noll på plåten och läsa graderna på tapen. Ca 10° vid 700 rpm och ca 24° vid 2800rpm
  12. 1 poäng
    Avregistreringen är inget problem, det är säljarens business. Men det tillkommer moms på priset (25%) och i vissa fall även tull Avgifter som skall betalas till svensk tullmyndighet/station vid införseln till Sverige. Visst kan man köra båten för egen maskin vattenvägen, men båten kommer att ha ett "svart skynke" hängande över sig och lär inte bli lättsåld den dag man säljer den om man inte kan uppvisa kvitto på erlagd moms. Förutom att det är skattebedrägeri/smuggling i lagens mening.... Så ja, man kan strunta i det. Men frågan är om det är en bra idé, inte minst långsiktigt. EDIT: Om man köper en ny båt från Norge (har nu min andra) kan man däremot ofta köpa den momsfritt eftersom den norska tillverkaren då säljer den på export och den behöver aldrig beläggas med norsk moms, eftersom den inte säljs till en slutkund i Norge. Då blir det en bättre ekvation, eftersom det bara är en moms (=den svenska importmomsen) på båtens pris när den är färdig och laglig att äga och bruka i Sverige. Men då talar vi ju lite annan budget och nyare båtar än TS tänkt sig, förstås....
  13. 1 poäng
    Är inte denna en förseglade lager? Då behövs ingen smörjning
  14. 1 poäng
    Jag brukar anropa via VHF kanal 16 (låg effekt) samt tuta varje gång jag ska igenom. Har dock, trots anrop via VHF, mött Flora några gånger så de tycks inte lyssna på sin. Vi brukar göra så att en gast står på badbryggan tills vi kommit förbi pålverken på vardera sidan och denne är beredd med en båtshake att dra in aktern till pålverken så kan skepparen boga in fören vid ett ev möte. Därefter är det för trångt att mötas och någon får backa. Jag tror inte man ser båtar just på väg in i kanalen. Alltid lite spännande!
  15. 1 poäng
    Det viktiga i detta läge när det skruvats/liftats lite här och var är att en luftning av hela systemet görs systematiskt steg för steg från första filtret till spridarna så som @Lintott beskriver och att det säkerställs att systemet "bakåt" vid varje luftning är 100% fyllt med bränsle. Dvs har du bytt förfiltret så måste du veta att hela det är fyllt med diesel innan du avslutar luftningen av finfiltret. Därefter går du vidare utan att göra något bakåt i systemet. Du kanske redan har gjort det systematiskt, men efter allt skruvande man gör när man stöter på patrull då är risken stor att man glömmer bort sytematiken.🙂
  16. 1 poäng
    Nej, det är militären som sätter stopp - det är en beställningslag från militären. Lagen finns för att de (tror) att de ska kunna skydda djupinformationen. Vi har väldigt stränga regler kring geografisk information. Man får inte ens göra en karta, om så bara över en egen bit mark, och sprida den, om skalan är större (dvs mer inzoomad) än 1:100 000. USA är en stor förebild. Där är all data som federala myndigheter producerar fritt tillgänglig för alla, i vissa fall till självkostnadspris för lagringsmediet, förutom sekretessbelagd information, vilket när det gäller geografisk information är i princip inget alls. Naturligtvis har ryssarna redan den geografiska information de vill ha, så det blir lätt löjligt när vi medborgare inte får geografisk data mer än väldigt strypt, och väldigt lågupplöst. Det har blivit en gnutta bättre senaste åren, men inte alls bra.
  17. 1 poäng
    Bilden visar bara manöverpanelen (ST6002) på autopiloten. Själva autopiloten är en större "låda" som sitter någon annanstans, med ett stort antal kablar kopplade till sig i nederkanten. Kan heta "S1", "S3G" eller något sådant. Till denna är bl.a. inkopplat en Fluxgatekompass (en svart plastklump knappt stor som en hockeypuck med en basplatta under), som skall vara monterad någonstans där den inte störs av magnetism från ström i ledningar, högtalarmagneter (flera meters avstånd kan behövas) eller annat. Om den sitter nära en ledning till t ex en belysning så kan den plötsligt börja ge fel kurs om man t ex tänder lampan. Kanske på toan.... Sedan har de flesta även en roderlägesgivare, en potentiometer som ger autopiloten en signal tillbaka om hur rodret står. Om denna är bara halvkass kan det bli konstigheter, men är den helkass brukar autopiloten kunna känna av detta. Hur många steg har du att ställa känsligheten (vill minnas att det hette RESP) ? Om det är utan gyro i autopiloten är det tre vill jag minnas. Har den inbyggt gyro är det nio (och beteckningen på autopiloten slutar med "G", t ex S1G). Raymarines gyro i dessa AP var en stor källa till problem och reklamationer, och det fanns även eftermarknads att koppla in i plinten istället. Många av framförallt de inbyggda originalgyrona drev med temperatur och tid och kunde rätt som det var få AP:n att styra helkonstigt. Men när de fungerade lyfte de AP:n till en högre nivå, då gyrot känner av krängningar mycket snabbare än kompassen, med snabbare kompensation som resultat. Minns inte om S1/ST6002 även kunde ta kursen från kompassmeddelandet på NME0183, men jag tror bara den använde fluxgatekompassen.
  18. 1 poäng
    Kan du mäta strömmen (dvs har du en multimeter med min 10A-område) och se vad pumpen drar ? Om det är mer än vad som står på pumpen är den nog inte frisk. Sedan är det skumt om en 5A går "direkt" och en 7,5A håller, underförstått "hur länge som helst". Säkringar är ingen exakt vetenskap. Vid märkströmmen skall de hålla i princip oändligt länge, medan de vid en högre ström håller ett visst antal sekunder. Denna tabell är generellt spann för en "typisk" bladsäkring: Det innebär att om 5A går "direkt", borde en 7,5A också gå....efter ett tag. Så mät pumpens strömförbrukning. (Det är som sagt stor spridning på säkringar, vilket intervallet ovan skvallrar om. Och utöver det finns sedan helt felmärkta säkringar som de "400A" jag köpte billigt på Amazon, som sannolikt var 200A. Eller en och samma säkringsmodell till "allt", sedan stansade de in siffrorna som kunde ville ha efter beställning).
  19. 1 poäng
    Att mötas av skyltar "reserverad dockspot" är inget för mig som seglar ensam, heder åt de hamnar som avslutat samarbetet med dockspot... tex Kalmar
  20. 1 poäng
    På västkusten är i princip samtliga gästhamnar kommunala.
  21. 1 poäng
    Hej, Nu har jag kunnat testa ytterligare. Pumpen fungerar med 7,5A säkring men rekommenderad 5A säkring går sönder direkt, även med pumpen borttagen från sitt fäste och således utan yttre belastning. Axeln går lätta att rotera för hand. Har även fyllt upp med vatten och kunnat konstatera att automatiken inte fungerar ( i avsett läge på strömbrytaren ). Pumpens yttre är rent. Kan någon (George?) dra några ytterligare slutsatser av denna information?
  22. 1 poäng
    Hej Jag har inaktiverat dom förhatliga Överlagringsannonserna nu. Detta kan ta upp till en timme för att slå igen för alla besökare. Om det dyker upp nya fulingar som är oönskade så skicka PM eller maila mikael.stavhammar etc. Trevlig måndag!
  23. 1 poäng
    Bästa stället i år är Sotenäs kommun som via Dockspot har börjat med pris per kvadratmeter. Smögen och Hunnebostrand har 17 kr per kvadratmeter + 70 kr el per natt under högsäsong. Kungshamn och Bohus-Malmön (fiskehamnen) tar 15,8 kr fram till söndag v 30 innan mellansäsongen börjar igen. 10x3 meter= 17 kr x 30 kvadratmeter = 510 lr + 70 kr = 580 kr per natt med el.
  24. 1 poäng
    Hej på er! Jag har inte haft tid till att ta hand om detta. Men har utrett varför. Goggles automatiska experiment. Vignette annonser är det säkert mer pengar i men jag tycker väldigt illa om sådana. Så dessa skall bort. Tror jag har luckor imorgon. Semester blir det senare. //stavhammar
  25. 1 poäng
    Hade problem första gången jag skulle lufta som nybliven dieselmotorägare. Visade sig att motorn stod i fel läge för att manuella pumpen skulle funka. Ett litet juck med startmotorn och pumpen funkade fint. Hade liknande problem igen förra våren och lyckades aldrig få manuella matarpummpen att ta, trots flertal juckande med startmotorn för att få motorn i rätt läge. Visade sig att det var den manuella pumpfunktionen på matarpumpen som var trasig, så det var därför jag inte fick till det. Så om det inte är något motstånd i pumphandtaget (att man känner att den tar), pröva först ett juck med startmotorn. Om det trots ett eller fler juck med startmotorn inte är något motstånd i pumphandtaget så kanske den helt enkelt är trasig.
  26. 1 poäng
    Dockspot är skit! I helgen som gick fanns det egentligen inga lediga båtplatser i Skärhamn bara ett tiotal Dockspotplatser som var tomma. Hamnvärdarna avvisade minst två båtar från dockspotplats, den ena var en tysk segelbåt på omkring 28-29 fot med en barnfamilj ombord som hade haft en tuff segling från Skagen, med sjösjuka barn (dom fick senare låna en privat plats av en snäll ortsbo). Den andra var en större motorbåt. Hamnvärden berättade ett vissa av Dockspotplatserna var bokade minst ett år i förväg. Under helgen var tre av de bokade Dockspotplatserna tomma, dom var inte avbokade, hamnvärdarna erkände att det var tokigt men kunde inte belägga dessa eftersom man inte visste om någon som bokat skulle komma in mitt i natten eller så… Under lördagen tog hamnkaptenen in en obokad båt på en Dockspotplats med motiveringen att ”kommer det någon först nu får dom skylla sig själva”. På söndagen satte hamnkapten och en hamnvärd upp ytterligare dockspotskyltar, på de platser där träbåtsfestivalens båtar hade legat under helgen. Vi brukar rätt så konsekvent bojkotta dockspot, då vi tycker att det är ett jäkla oskick när dessa ändå är tomma, men bokade och oåtkomliga för dom som i kuling och oväder som verkligen behöver en plats. Det kan ju vara så i kuling och oväder att dom som bokat ligger och trycker i en annan hamn och inte ger sig ut, eller avbokar, det vet man ju inte. Det var en gång för omkring 7-8 år sedan att vi försökte boka en plats i Fjällbacka då undertecknad och en del av den påmönstrade besättningen var till nöd tvungna att besöka vårdcentralen (på en bokad akuttid). Men det fanns inga bokningbara platser, vid ingång tidigt i hamnen tidigt på morgonen var det knôkfullt på vanliga obokbara platser, men flera lediga dockspot. Så jag sket fullständigt i dockspot och lade båten på första bästa plats. Men meddelade hamnvärden, men lyssnade inte på någon argumentation. När vi kom tillbaka efter besöket på vårdcentralen hade några båtar lämnat, och då hade den vänliga hamnvärden rangerat om diverse båtar vid bryggan så att vi kunde ligga kvar, bara behövde flytta litet på förtöjningarna så att dockspotplatsen blev ledig, och ledig var den till dagen därpå. @Wildeside Det blir mer och mer så i en del hamnar att man lägger ut en ”handlingsbrygga” endast för dagsbesök, ibland endast för dagsbesök fram till kl 18, och tillåtet att ligga över natten 18 - 09 dagen därpå. Inte sällan har Coop eller Ica eller båda dessa sponsrat den bryggan.
  27. 1 poäng
    Hur långt i förväg måste man boka platsen för att slippa avgiften då, räcker det att man bokar när man är påväg in i hamnen?
  28. 1 poäng
    Enda sättet att motverka den fria oftast mycket dyra ej prisvärda prissättningen är att ankra på redden och ta jollen in. Praktiserar detta så ofta som möjligt. Köper mig go mat o nån låda pilsner i stället.
  29. 1 poäng
    550 kr för en natt i hamn. Bara storfräsare som gör detta? - Är ju inte direkt farligt eller svårt att ligga för ankare, i naturhamn, eller mot nån ö. Kanske missar kvällspilsnern eller nyrökta räkor o annat. Om de flesta Nu bestämmer sig för detta, kommer de ehumula priserna i fasta hamnar att gå ned betydligt. Så för som mig. Bojkotta hamnpriser i görligaste mån. Snikvika på sydsidan Läckö Slott är inte dum i det avseendet. .
  30. 1 poäng
    Ocker, nästan som vissa hamnar i Orusts kommun.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...