Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-15 på alla områden

  1. 5 poäng
    Hej Jag har inaktiverat dom förhatliga Överlagringsannonserna nu. Detta kan ta upp till en timme för att slå igen för alla besökare. Om det dyker upp nya fulingar som är oönskade så skicka PM eller maila mikael.stavhammar etc. Trevlig måndag!
  2. 2 poäng
    Vi konsumenter har stor makt och en bojkott via sociala medel kan definitivt påverka en gästhamns beläggning. Men man måste samtidigt tänka på att de som driver gästhamnar sällan blir rika som troll. I alla fall inte enbart på gästhamnsverksamhet, möjligen om det kombineras med annat som t.ex reparationsvarv, mack, restaurang eller liknande. Att anlägga och driva en gästhamn är ganska kostsamt. Speciellt mindre hamnar med få platser och låga avgifter där man behöver hålla god standard för ungefär 6 veckors beläggning måste ha det svårt att få det att gå runt.
  3. 1 poäng
    Eller om någon ställer sin packning nära fluxgatekompassen och har metallföremål som t.ex verktyg eller en ståltermos i den. Det har hänt oss några gånger... Så börja med att leta reda på den och se om det hjälper att hålla saker borta från den.
  4. 1 poäng
    Under brytarplattan sitter ett par vikter och fjädrar. Vid ökande varvtal ska tändtidpunkten ske tidigare. Om fjädrarna har rostat sönder, eller om regulatorn rostat fast funkar det inte. Anledningen till att det rostar är att vevhusgaser och vattenånga letar sig upp i fördelaren via axeln. Det kan ju också bero på förgasaren, om det är en fyrportare med vacuumstyrt andra steg.
  5. 1 poäng
    Hallejulia, åt detta Sverige! I dagens Sverige kan man hitta det mesta på internet. En snabb sökning på "Alla bolag eller UC" så ser man att ägaren av Grisslehamn Marina o Camping sitter i 13 bolagsstyrelser, varav det största är ett cementbolag med 445 milj årsomsättning. Jag har svårt att tycka synd om dessa klippare som försöker göra extra business av någonting som fungerat bra i 50 år. (100 år) Tänk om din lokala restaurang tog 150 kr extra för att du inte hade bokat bord på deras internetsida i förväg??? Promarina trodde att man kunde pungslå båtåkarna för några år sen. Hur bra gick det. Att kommuner på västkusten självklart hakar på och säger att vi måste bara täcka våra kostnader, eller nåt. Tro på det den som vill.
  6. 1 poäng
    Bra tips! Innan man behöver klipa sönder slangen är det ju en billig badleksak. Många olika märkliga saker har jag ombord, men inte just innerslang till bil.
  7. 1 poäng
    Å andra sidan, om den uppnår 3900rpm med B6 också, så betyder ju det att B5 är onödigt liten. Dessa båtar levererades med AQAD40 en gång i tiden, så KAD42 borde nog utan problem orka med 30+ knop.
  8. 1 poäng
    Det varvtal motorn uppnår vid full gas är, i normalfallet för fritidsbåtar, dimensionerande gällande propellerval. Om motorns maximala varvtal vid full gas är marginellt över 3900 r/min, vilket ingen vet och därav min enkla fråga, torde B5 ändå vara rätt propellrar. Just my two cents.
  9. 1 poäng
    Jasså? Eftersom MG har såväl anchor ads som side rail ads på hemsidan har nog samma administratör även kryssat i rutan för Vignette ads (overlay-annonser)... Samtliga dessa tre annonskategorier, anchor ads/side rail ads/vignette ads, administreras ju på samma ställe i AdSense.
  10. 1 poäng
    Hej på er! Jag har inte haft tid till att ta hand om detta. Men har utrett varför. Goggles automatiska experiment. Vignette annonser är det säkert mer pengar i men jag tycker väldigt illa om sådana. Så dessa skall bort. Tror jag har luckor imorgon. Semester blir det senare. //stavhammar
  11. 1 poäng
    Nej säkert inte och särskilt inte eftersom du har ett förfilter. Våra bränslefilter, förfilter med vattenavskiljare och finfilternne, är inne på nionde säsongen. Motorn har gått mer än 500 timmar fast det är en segelbåt, men vi är ju ute rätt mycket och ibland blir det mycket motorgång när det finns ett avlägset mål.
  12. 1 poäng
    Lugn och fin. Hetsa inte upp Dig. MG behöver intäkterna från Google. MG omsatte år 2022 244' med ett resultat -285'. Bakom denna annonsen kan Du finna tröst... 😄 Stavning.
  13. 1 poäng
    Båda är ju rejäla och välrenommerade båtar. Men det är ju två olika båtar när det kommer till fart och skrov. Flippern är ju planande drevbåt, Nimbusen halvplanande axelbåt. Om ni är vana vid segelbåt sedan tidigare kanske ni inte ens tänkt några högre farter (15-25 knop). Eller också är det just därför ni tittar på motorbåt ? Generellt kan sägas att i deplacementfart (upp till 6-7 knop) går de båda lika snålt, men axelbåten är mer kursstabil. En drevbåt har mer eller mindre tendenser att "orma sig" i låga farter då den har annan skrovutformning och bl.a. saknar den köl som halvplanaren och rena deplacementbåtar har. Kör man mycket i låg fart kan rattandet bli tröttsamt. Skillnaderna är i högre fart (lämnar därför deplacementfartområdet därhän nedan). För att komma över delpacementfart måste båten plana, mer eller mindre och på något sätt (rida över bogvågen). Med ordentlig motorstyrka planar även en "halvplanare", och kan alltså - beroende på skrovutformning - fungera hyfsat även i högre farter. Kombinerar alltså deplacementbåtens fördelar med möjlighet att kunna köra fort. Äger själv en sådan "halvplanare" (Skilsö 35, toppar 28 knop), och min förra (NB Marine NB870) var riktigt trevlig med rätt motor att marscha även i dryga 20. Trots roder, rak axel och lite köl. Gemensamt är dock att en med "halvplansskrov" aldrig kan bli lika ekonomisk i planingsfart som en med rent planande skrov och drev. Just för att det alltid kommer vara mer kvar i vattnet som bromsar, oavsett fart på "halvplanaren". Det är och förblir en kompromiss, vissa dock mer lyckade än andra. Om man tar en extrem, t ex en snipa, så blir den med sin skrovform direkt otrevlig och ostabil om den övermotoriseras och man försöker "rida på vattnet"/plana. Likaså kommer halvplanaren (oavsett skrovdesign) vara känsligare för viktfördelning än en med rent planande skrov. Det kan kännas om man "balanserar på kölen" i höga farter. En båt med rent planande skrov kan å andra sidan bli väldigt mycket jobbigare i motsjö eftersom skrovet är mer platt, medan halvplanaren ofta klyver och kastar ut vågorna åt sidan bättre. Men som sagt, här är olika skrovdesign olika bra/dåliga. Sagabåtarna (halvplanare) gillar oftast inte farter över 20 knop, men upp dit är de trevliga. Nimbus 2600 har jag begränsad erfarenhet av, men den bör inte köpas med för liten motor då min ringa erfarenhet av den är att den också funkar att marscha med hyfsat ekonomiskt och gångstabilt strax under 20 knop. En stor dieselmotor drar inte så mycket mer i deplacementfart än en liten, så skillnaden i förbrukning i 6-7 knop är inte så stor. Men med en stor motor KAN man dra på om det skulle behövas på en halvplanare. Även om ni skulle gå på Flippern så gäller samma sak där. Det finns inget värre än en undermotoriserad planande båt som är seg att få upp i plan med semesterpackning och full tankar. Fartområdet 10-13 knop bör undvikas på båda (om inte sjön kräver att man ligger där) då de kommer "plöja" genom vattnet mer eller mindre och gå väldigt oekonomiskt. Gäller även "halvplanande" skrov, även om det dåliga gångläget inte alltid är lika tydligt på dem. --------------------- När det gäller underhåll och ekonomi/risk o.s.v. är det alltid vanskligt med begagnade motorer. Men generellt är ju axellösningen enklare och ofta billigare att underhålla, inte minst själv, än drevditon. Att det är en inombordare är dock inget att vara rädd för - tycker jag. Titta på hur det ser ut kring motorn. Är det rent och snyggt är det troligen en ägare som bryr sig, och förhoppningsvis en motor som är underhållen. Finns bra dokumentation är även det ett plus. En ren motor luktar även mindre, söl och varma "motorsubstanser" (och inte minst dieselläckage) tenderar att sätta sig i sängkläder och annat på sikt. Lycka till i jakten. "Bryggshopping" är kul 😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...