Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-14 på alla områden

  1. 3 poäng
    Lugn och fin. Hetsa inte upp Dig. MG behöver intäkterna från Google. MG omsatte år 2022 244' med ett resultat -285'. Bakom denna annonsen kan Du finna tröst... 😄 Stavning.
  2. 2 poäng
    Den värmenyper med andra ord. Dags för en ny impeller i vattenpumpen då. Med lite tur har motorn klarat sig men det finns risk för att den inte blir sig själv igen om den har kärvat fast många gånger. PS Du har väl rätt oljeblandning i bensinen?
  3. 2 poäng
    Behöver du kolla det verkligen? Även om jag faktiskt undantagsvis köper kinatillverkade saker så brukar jag fråga bara för att kunna framföra vad jag tycker. Nu var jag så fokuserad på att hitta en billig gasfjäder för att pröva om det skulle funka så jag glömde bort mig. Sedan är det faktiskt inte bara kinaprylar på BT. Min egen uppfatning är att mindre än hälften av det som säljs på BT är producerat i Kina, men det baseras ju just bara på de saker jag frågat om och "tvingats" välja bort. Jag köpte tex. en led-lanterna som var från Taiwan. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/belysning/navigationsljus/lanterna-led-kombi-225-2000060183
  4. 1 poäng
    Avstörda tändhattar fanns även i bilsammanhang med tanke på bilradion.
  5. 1 poäng
    Ja det år skillnad på tändhattar,det skadar inget i motorn men vissa hattar har ett inbyggt motstånd,fel hatt kan störa ut plotter / ekolod.Vissa hattar har ett inbyggt motstånd just för att inte störa ut annan utrustning.Ronnie
  6. 1 poäng
    Det borde väl inte vara något problem, dock brukar väl marina tändhattar ha gummitätning både mot kabeln och tändstiftet med tanke på den fuktiga miljön.
  7. 1 poäng
    Jag har boj-kottat dessa hamnar i år. Men mest rättvist tycker jag det vore om man tog betalt för båtens bredd om den ligger förtöjd med stäv mot bryggan och längd om båten är längsides förtöjd, samt antal bestättningsmedlemmar.
  8. 1 poäng
    Jasså? Eftersom MG har såväl anchor ads som side rail ads på hemsidan har nog samma administratör även kryssat i rutan för Vignette ads (overlay-annonser)... Samtliga dessa tre annonskategorier, anchor ads/side rail ads/vignette ads, administreras ju på samma ställe i AdSense.
  9. 1 poäng
    Hej på er! Jag har inte haft tid till att ta hand om detta. Men har utrett varför. Goggles automatiska experiment. Vignette annonser är det säkert mer pengar i men jag tycker väldigt illa om sådana. Så dessa skall bort. Tror jag har luckor imorgon. Semester blir det senare. //stavhammar
  10. 1 poäng
    Det är kanske Garmin som ligger bakom Skippo som medvetet gör appan sämre. Då tvingas användarna att köpa en riktig plotter och använda Garmins app. 😉 Det var i alla fall det som Garmin gjorde med den utmärkta bilnavigeringsappen Navigon.
  11. 1 poäng
    Deras RIB:ar kör ibland med släckt AIS, har jag sett. När de inte gör det ser jag dem köra imponerande snabbt. 55-60 knop.
  12. 1 poäng
    Båda är ju rejäla och välrenommerade båtar. Men det är ju två olika båtar när det kommer till fart och skrov. Flippern är ju planande drevbåt, Nimbusen halvplanande axelbåt. Om ni är vana vid segelbåt sedan tidigare kanske ni inte ens tänkt några högre farter (15-25 knop). Eller också är det just därför ni tittar på motorbåt ? Generellt kan sägas att i deplacementfart (upp till 6-7 knop) går de båda lika snålt, men axelbåten är mer kursstabil. En drevbåt har mer eller mindre tendenser att "orma sig" i låga farter då den har annan skrovutformning och bl.a. saknar den köl som halvplanaren och rena deplacementbåtar har. Kör man mycket i låg fart kan rattandet bli tröttsamt. Skillnaderna är i högre fart (lämnar därför deplacementfartområdet därhän nedan). För att komma över delpacementfart måste båten plana, mer eller mindre och på något sätt (rida över bogvågen). Med ordentlig motorstyrka planar även en "halvplanare", och kan alltså - beroende på skrovutformning - fungera hyfsat även i högre farter. Kombinerar alltså deplacementbåtens fördelar med möjlighet att kunna köra fort. Äger själv en sådan "halvplanare" (Skilsö 35, toppar 28 knop), och min förra (NB Marine NB870) var riktigt trevlig med rätt motor att marscha även i dryga 20. Trots roder, rak axel och lite köl. Gemensamt är dock att en med "halvplansskrov" aldrig kan bli lika ekonomisk i planingsfart som en med rent planande skrov och drev. Just för att det alltid kommer vara mer kvar i vattnet som bromsar, oavsett fart på "halvplanaren". Det är och förblir en kompromiss, vissa dock mer lyckade än andra. Om man tar en extrem, t ex en snipa, så blir den med sin skrovform direkt otrevlig och ostabil om den övermotoriseras och man försöker "rida på vattnet"/plana. Likaså kommer halvplanaren (oavsett skrovdesign) vara känsligare för viktfördelning än en med rent planande skrov. Det kan kännas om man "balanserar på kölen" i höga farter. En båt med rent planande skrov kan å andra sidan bli väldigt mycket jobbigare i motsjö eftersom skrovet är mer platt, medan halvplanaren ofta klyver och kastar ut vågorna åt sidan bättre. Men som sagt, här är olika skrovdesign olika bra/dåliga. Sagabåtarna (halvplanare) gillar oftast inte farter över 20 knop, men upp dit är de trevliga. Nimbus 2600 har jag begränsad erfarenhet av, men den bör inte köpas med för liten motor då min ringa erfarenhet av den är att den också funkar att marscha med hyfsat ekonomiskt och gångstabilt strax under 20 knop. En stor dieselmotor drar inte så mycket mer i deplacementfart än en liten, så skillnaden i förbrukning i 6-7 knop är inte så stor. Men med en stor motor KAN man dra på om det skulle behövas på en halvplanare. Även om ni skulle gå på Flippern så gäller samma sak där. Det finns inget värre än en undermotoriserad planande båt som är seg att få upp i plan med semesterpackning och full tankar. Fartområdet 10-13 knop bör undvikas på båda (om inte sjön kräver att man ligger där) då de kommer "plöja" genom vattnet mer eller mindre och gå väldigt oekonomiskt. Gäller även "halvplanande" skrov, även om det dåliga gångläget inte alltid är lika tydligt på dem. --------------------- När det gäller underhåll och ekonomi/risk o.s.v. är det alltid vanskligt med begagnade motorer. Men generellt är ju axellösningen enklare och ofta billigare att underhålla, inte minst själv, än drevditon. Att det är en inombordare är dock inget att vara rädd för - tycker jag. Titta på hur det ser ut kring motorn. Är det rent och snyggt är det troligen en ägare som bryr sig, och förhoppningsvis en motor som är underhållen. Finns bra dokumentation är även det ett plus. En ren motor luktar även mindre, söl och varma "motorsubstanser" (och inte minst dieselläckage) tenderar att sätta sig i sängkläder och annat på sikt. Lycka till i jakten. "Bryggshopping" är kul 😉
  13. 1 poäng
    Det har blivit sämre och sämre med varje uppdatering. Det är så trist med alla appansvariga som envisas med ändringar för ändringars skull.
  14. 1 poäng
    Maringuiden väljer att inte bry sig om oss användare. Fortfarande är den mycket irriterande heltäckande reklamen kvar. Nu anmäler jag inlägget!
  15. 1 poäng
    Åland har lite strängare regler än Sverige och övriga Finland, men det är tillåtet att ankra en natt både på svaj och mot land. https://visitaland.com/upplev/aktiv-utomhus/egen-bat/bra-att-veta/ Vi har seglat i Ålands skärgård och vi hade absolut inga problem att ligga i naturhamn, men.. I praktiken kan det undantagsvis bli så att mark-/vattenägaren inte uppskattar att du lägger till och då är det bäst att acceptera det. Vi har åländska vänner och vi vet därför att vissa personer kan ha lite strängare upfattning om äganderätt än vad lagen föreskriver. På www.marinwiki.se finns det en hel del förslag på hamnar. Här finns lite tips också.
  16. 1 poäng
    Vad ni än gör, klicka inte på reklamen om annonsblockerare. Dessa installeras i era webbläsare och får då tillgång till er dator (vid installation kommer ni att klicka på ett godkännande - det ser inte så farligt ut - ha ha ha). Tillse att INGA "tillägg" är installerade i era webbläsare. Reklamskiten kommer inte att försvinna. Jag bemödar mig på varje installation (jag har många datorer, webbläsare, virtuella masiner etc) att klicka "reject" på alla kakor. Skärmbilderna ovan indikerar att det faktisk funkar. Jag har inte alls samma idiotier i mina datorer som jag ser ovan. Två av mina burkar har bara tomma fyrkanter för att google vet inte vad de skall visa mig. Den här skiten kan inte undvikas. Håller dock medom att MG borde redogöra för var intäkter kommer från så att vi vet - men MG har ju aldrig lovat mig att vara fattiga för att jag ska ha det bra. Som någon ovan skriver - det är BRA inlägg (till 90% av 5%) som gör MG. Om dessa skribenter (5%-arna) tröttnar då har MG problem. Det fattar nog "stavhammar" som balanserar...
  17. 1 poäng
    Samma här, inte mycket man lämnat bort till någon här i livet på gott och ont. Så sant ibland(ofta) får man sålla rejält i svaren och bita ihop pga konstiga och ibland elaka inlägg i tråden. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej pga att jag aldrig skruvat med liknande axel/lager, men man vet aldrig när och om det kommer att ske så då får jag väl googla fram den här tråden😃 Lycka till....
  18. 1 poäng
    Börjar bli som med ungdomen nuförtiden (curlade). Akta dig, farligt, gör det inte, det där slutar illa ,låt någon annan ta ansvaret o göra det. Det finns ett antal (kan själv personer) kvar i världen som kan och vill lära sig men vet i tusan om dom inte skräms att inte göra något själva av alla uppmaningar att inte prova och gör något själv nuförtiden.
  19. 1 poäng
    Tacksam för era svar, skruva kan jag, men ibland är det något nytt och det är därför jag frågar innan jag förstör. Har bytt ett antal bromsbackar och hjullager på bilar i mina dagar, har dock aldrig varit med om att detta har suttit så pass hårt, samt att jag har aldrig behövt plocka loss det yttre lagret för att få loss en bromstrumma, dock så har det oftast funnits ett hål på baksidan av trumman där man har kunnat justera in bromsbackarna för att få av trumman, hittade inget hål tillräckligt för att kunna justera in bromsbackarna, men då vet jag att det är centrum muttern som måste bort alltså. Även om jag har skruvat en hel del i mina dagar på bilar, motorcyklar och även båtmotorer så är första gången alltid första gången, och frågar man inte så får man inget veta!
  20. 1 poäng
    Dockspot är skit! I helgen som gick fanns det egentligen inga lediga båtplatser i Skärhamn bara ett tiotal Dockspotplatser som var tomma. Hamnvärdarna avvisade minst två båtar från dockspotplats, den ena var en tysk segelbåt på omkring 28-29 fot med en barnfamilj ombord som hade haft en tuff segling från Skagen, med sjösjuka barn (dom fick senare låna en privat plats av en snäll ortsbo). Den andra var en större motorbåt. Hamnvärden berättade ett vissa av Dockspotplatserna var bokade minst ett år i förväg. Under helgen var tre av de bokade Dockspotplatserna tomma, dom var inte avbokade, hamnvärdarna erkände att det var tokigt men kunde inte belägga dessa eftersom man inte visste om någon som bokat skulle komma in mitt i natten eller så… Under lördagen tog hamnkaptenen in en obokad båt på en Dockspotplats med motiveringen att ”kommer det någon först nu får dom skylla sig själva”. På söndagen satte hamnkapten och en hamnvärd upp ytterligare dockspotskyltar, på de platser där träbåtsfestivalens båtar hade legat under helgen. Vi brukar rätt så konsekvent bojkotta dockspot, då vi tycker att det är ett jäkla oskick när dessa ändå är tomma, men bokade och oåtkomliga för dom som i kuling och oväder som verkligen behöver en plats. Det kan ju vara så i kuling och oväder att dom som bokat ligger och trycker i en annan hamn och inte ger sig ut, eller avbokar, det vet man ju inte. Det var en gång för omkring 7-8 år sedan att vi försökte boka en plats i Fjällbacka då undertecknad och en del av den påmönstrade besättningen var till nöd tvungna att besöka vårdcentralen (på en bokad akuttid). Men det fanns inga bokningbara platser, vid ingång tidigt i hamnen tidigt på morgonen var det knôkfullt på vanliga obokbara platser, men flera lediga dockspot. Så jag sket fullständigt i dockspot och lade båten på första bästa plats. Men meddelade hamnvärden, men lyssnade inte på någon argumentation. När vi kom tillbaka efter besöket på vårdcentralen hade några båtar lämnat, och då hade den vänliga hamnvärden rangerat om diverse båtar vid bryggan så att vi kunde ligga kvar, bara behövde flytta litet på förtöjningarna så att dockspotplatsen blev ledig, och ledig var den till dagen därpå. @Wildeside Det blir mer och mer så i en del hamnar att man lägger ut en ”handlingsbrygga” endast för dagsbesök, ibland endast för dagsbesök fram till kl 18, och tillåtet att ligga över natten 18 - 09 dagen därpå. Inte sällan har Coop eller Ica eller båda dessa sponsrat den bryggan.
  21. 1 poäng
    Trim och Varvräknaren tycker jag ser ut precis som dom som används till Evinrude E-tec, där varvräknare även visar NO OIL, HOT, CHK ENG och LOW OIL? Så ett tips är att kolla med det eminenta forumet: https://www.etecownersgroup.com/categories
  22. 1 poäng
    Kopplingsplint Att köpa kopplingsplintar kan bli en diger kostnad. Speciellt om man behöver några stycken. Tycker man om att greja är de inte svåra att göra själv. På den lokala skroten/överskottsbolaget/maskinaffären hittade jag en 16 mm tjock plastskärbräda av lite större modell (200:-). De hade även ett plattjärn i mässing 10x50mm, dryga metern långt, liggandes (250:-). Plattjärnet kapades i rätt längder beroende på antalet anslutningspunkter. Därefter klövs den kapade biten (på längden) så det blev två lite smalare bitar. Detta moment underlättades enormt av det här vinkelslipstativet. De kapade bitarna slipades "mässingsblanka" med sandpapper och förtennades sedan. För att förtenna värmdes mässingsbiten upp med värmepistol och tennpasta (bera-fix) penslades på, sedan tvättades biten ren i vatten. Till anslutningspunkterna borrades hål med 20 mm mellanrum och gängandes sedan till M8. Jag använde en pelarborrmaskin från Jula. Till den har jag ett billigt 2-axlat skruvstycke (eller vad det nu heter) så arbetsstycket kan finjusteras till rätt position. Borr och gängtappar köptes från Mekonomen. Skärbrädan sågades till och formades i en kap- & gersåg. Den tillsågade skärbrädsbiten och den förtennade mässingsbiten skruvades till slut ihop med M6 skruv (borrat och gängat i mässingsbiten).
  23. 1 poäng
    Rigga och trimma - Resurser på nätet För segelsnubbar och snubbor som är i början av segelkarriären kan det vara lite fundersamt hur man skall sköta, skota och ställa in sina segel (trimma) i olika situationer. Skillnaden i felaktigt trimmade segel till mer eller mindre korrekt trimmade kan vara en helvetes dag på sjön, där båten skall säljas så fort som möjligt, till en härlig dagssegling där man får svårt att vänta till nästa tur. Emellanåt kommer det upp frågor om hur man riggar sin båt och hur man skall ställa in sina segel. Det finns några skrifter, som välvilligt delas på nätet, som besvarar många frågor: Seldéns Råd & Tips beskriver hur man mastar på (reser masten) samt hur man trimmar riggen (spänner vant och stag). Albatross - Segelhandbok beskriver kortfattat hur man trimmar sina segel utan en massa "teoretiskt dravel". Granboken beskriver segeltrim lite mer på djupet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...