Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag skrapade bort all kladdig massa, tvättade med nafta och sedan gjorde jag om jobbet med Sikas produkter igen. Enligt deras anvisningar då. Har hållit sig fint sedan dess så problemet löste sig.
  2. 1 poäng
    Även forumadministratörer kan få ta semester ibland tänker jag, så var inte så hård så här i semestertider. Jag åkte lite båt och sket i forumet några dagar, bra för alla tror jag, kanske @stavhammar gjorde samma 😊
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Och kylvattnet fungerar?
  5. 1 poäng
    Jag ser at du laddat upp en bild i heic-format. om du istället laddar upp den som jpeg så kommer bilden visas direkt i forumet istället för att folk ska ladda ner och konvertera den för att kunna se den.
  6. 1 poäng
    Samma här, inte mycket man lämnat bort till någon här i livet på gott och ont. Så sant ibland(ofta) får man sålla rejält i svaren och bita ihop pga konstiga och ibland elaka inlägg i tråden. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej pga att jag aldrig skruvat med liknande axel/lager, men man vet aldrig när och om det kommer att ske så då får jag väl googla fram den här tråden😃 Lycka till....
  7. 1 poäng
    Jag ställde lite kompletterande frågor via PM och visade mitt intresse för att transportsegla båten men har inte fått något svar så inte kan han vara så värst intresserad av att få hem båten.
  8. 1 poäng
    En aspekt som TS (och alla tipsare) bör ha i åtanke är att alla nyköpta begagnade båtar (och nya också, för den delen) brukar innebära en del överraskningar. En lång och tuff seglats under tidspress skulle man normalt inte genomföra utan mycket förberedelser av båten. Och här handlar det ju om en för TS (och alla inblandade) ny och okänd båt, som på sin första färd efter ägarbytet skall företa en sådan segling. TS vill spara egen tid och pengar. Men om något händer, t ex motorhaveri under resan ? Eller något annat som inte fungerade så perfekt som TS trodde, efter säljarens fina utfästelser ? Det kan snabbt bli dyrt och struligt, och inte minst med många och långa extraresor till båten där den står, osegelbar. Även en liten skitsak blir komplicerad när båten är långt borta och ägaren inte finns själv med ombord. Överväg att ta den på lastbil !
  9. 1 poäng
    I'm not sure there actually there exist any manuals for this boat, but here you at least have a brochure: https://web.archive.org/web/20240519135921/https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/158110_475GT.pdf?1503249018 Sadly Ryds decided some years ago to no longer publish datasheet from their older models on their web site, but you might be able to find more information here: https://web.archive.org/web/20210612231445/https://ryds.se/historik/
  10. 1 poäng
    Då får du nog tänka om i alla fall om man ska tro på försäljarna😉
  11. 1 poäng
    Är det verkligen ström du tänker på att mäta hemma, och är "verktyget" tångamperemetern eller multimetern ? Om du verkligen menar ström och verktyg=tångamperemetern måste du - precis som i båten och vid likström - tänka på att bara mäta runt en ledare (fas eller nolla spelar ingen roll). Det innebär att du egentligen "bara" kan mäta inne i elcentralen eller i väggdosor som öppnats så de enskilda ledarna kan nås. Tänker du däremot använda den för att mäta spänning, dvs med båda pinnarna i uttaget få en uppfattning om matningen är bortbruten eller ej t ex, så måste du tänka på att ställa in instrumentet på AC V (växelspänning). Och om det är en multimeter se till att ingen av kablarna sitter i strömmätningsuttaget ("A" eller "mA") utan i uttaget för "V". För annars smäller det..... För att kolla om ett uttag eller lamputtag bär nätspänning hemma är annars en späningsprovarmejsel ett synnerligen användbart verktyg. Har alltid en sådan mejsel i innerfickan 😉 . Den innehåller en glimlampa (eller LED) och ett strömbegränsningsmotstånd och lyser vid en mycket låg och ofarlig ström. Man sätter fingret i toppen på mejseln, och fungerar själv som jord/återledare. Lyser mejseln på den ena (fasledaren) skall man ge sjutton i att pilla vidare. Observera dock att detta verktyg endast är avsett för och fungerar mot elanläggningen "hemma". Inte 12V-systemet i båten.
  12. 1 poäng
    Skruva åtminstone loss gaspatronen från flytvästen. Då finns det inget som kan punktera den så att gasen kommer ut.
  13. 1 poäng
    Tja, jag är kanske något av en rebell? För se jag hade flytvästen i vanliga bagaget å inte sa jag nått till nån. Det kan inte hända just mycket om patronen skulle explodera pga lågt lufttryck. Bagageavdelningen är åsså trycksatt precis som personkabinen. Men vill man va ordentlig skall man naturligtvis fråga.
  14. 1 poäng
    Ja, men med vissa förbehåll. "you can take a life jacket on a plane, but it’s essential to follow IATA regulations. These regulations allow you to carry two inflatable lifejackets and two replacement CO2 cylinders in your hand or checked baggage, as long as you get the airline’s written confirmation and keep the captain and airport security in the loop.". Med andra ord, hör med det flygbolag du tänkt flyga med. https://lifejacketsafety.com/can-you-take-a-life-jacket-on-a-plane/
  15. 1 poäng
    Ring flygplatsen och fråga. Där får du säkrare svar än i ett båtforum för vad som gäller just nu.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...