Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Börjar bli som med ungdomen nuförtiden (curlade). Akta dig, farligt, gör det inte, det där slutar illa ,låt någon annan ta ansvaret o göra det. Det finns ett antal (kan själv personer) kvar i världen som kan och vill lära sig men vet i tusan om dom inte skräms att inte göra något själva av alla uppmaningar att inte prova och gör något själv nuförtiden.
  2. 1 poäng
    Om du tittar på baksidan av bromsskölden,mitt i mot där vajern går in sitter en bult.Det är justeringen av bromsbackarna.Nav och trumma är en enhet.Och använd pallbockar,vi vill inte att du skadar dig.Ronnie
  3. 1 poäng
    Hmmm Trådskaparen vill ha hjälp och han får det eller? Bra film den hjälper tror jag.
  4. 1 poäng
    Undersök startreläet i svart boxen ovanpå motorns styrbord. Om möjligt ta av rödgul kabel på solenoiden och mata flatstiftet med 12 v ifrån batterikablarna(35mm²) på solenoiden (var försiktig). Funkar startmotorn då så har du problem uppströms med startreläet, kabelskarven (16 polig) eller tändningslåset. Obs detta testas om batterierna och frånskiljarna är friska samt att startmotorn verkligen funkar och att motorn går att dra runt. Minst 80Ah till AD41 startmotor, bör hjälpstartaren klara av . Vid osäkerhet prova sätt en startkabel på inkommande pluskabel 35mm² på solenoiden och slå andra änden av startkabeln mot kabeln som går till startmotorn(var försiktig). Huvudbrytarna/batterifördelarna bör du gått förbi med hjälpstartaren.
  5. 1 poäng
    Hej, tycker kilremslagret har en del informativa filmer kring släp, kanske att det finns ngn film där med det du söker
  6. 1 poäng
    En aspekt som TS (och alla tipsare) bör ha i åtanke är att alla nyköpta begagnade båtar (och nya också, för den delen) brukar innebära en del överraskningar. En lång och tuff seglats under tidspress skulle man normalt inte genomföra utan mycket förberedelser av båten. Och här handlar det ju om en för TS (och alla inblandade) ny och okänd båt, som på sin första färd efter ägarbytet skall företa en sådan segling. TS vill spara egen tid och pengar. Men om något händer, t ex motorhaveri under resan ? Eller något annat som inte fungerade så perfekt som TS trodde, efter säljarens fina utfästelser ? Det kan snabbt bli dyrt och struligt, och inte minst med många och långa extraresor till båten där den står, osegelbar. Även en liten skitsak blir komplicerad när båten är långt borta och ägaren inte finns själv med ombord. Överväg att ta den på lastbil !
  7. 1 poäng
    Är ingen seglare men kan nog vara svårt hitta besättning till nyköpt båt man inte själv vet allt om kan vara svårt. Möjligen kan det vara ett kul sommarjobb för några ynglingar men tror lastbil är billigare.
  8. 1 poäng
    Känns som väldigt mycket overkill för en "liten solcellspanel". Jag hade bara satt en vanlig flatstiftssäkring efter regulatorn. Ser man ett behov av att kunna stänga av panelerna ofta så kanske en strömbrytare bör finnas, men jag kopplar bara ur panelen under vintersäsongen och då är det ju enkelt att ta bort säkringen. En strömbrytare tillför inte mycket i så fall.
  9. 1 poäng
    Jag har seglat kappseglingen Gotland Runt några gånger vilket är något längre sträcka och då med 4 personer ombord och det är ganska trevligt. Man blir dock lite behagligt trött efteråt. Så på ca 3 dagar lär det ta att segla dygnet runt mellan Göteborg osh Karlshamn. Samt LYS gick ur tiden 2009 vilket därefter ersatt med SRS. Här finns den senaste SRS-tabellen för kölbåtar. https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList och det skiljer ca 14 % mellan en Vindö 32 och en S30 (utan spinnaker): 0,812 Vindö 32 0,941 Sveakryssare 0,944 S30
  10. 1 poäng
    Tror det är väldigt beroende av hur långt den ska. Om den ska tvärs över landet så lär det bli billigast att ta den med lastbil.
  11. 1 poäng
    Skulle tro att det är till en trycklogg.
  12. 1 poäng
    Dockspot är skit! I helgen som gick fanns det egentligen inga lediga båtplatser i Skärhamn bara ett tiotal Dockspotplatser som var tomma. Hamnvärdarna avvisade minst två båtar från dockspotplats, den ena var en tysk segelbåt på omkring 28-29 fot med en barnfamilj ombord som hade haft en tuff segling från Skagen, med sjösjuka barn (dom fick senare låna en privat plats av en snäll ortsbo). Den andra var en större motorbåt. Hamnvärden berättade ett vissa av Dockspotplatserna var bokade minst ett år i förväg. Under helgen var tre av de bokade Dockspotplatserna tomma, dom var inte avbokade, hamnvärdarna erkände att det var tokigt men kunde inte belägga dessa eftersom man inte visste om någon som bokat skulle komma in mitt i natten eller så… Under lördagen tog hamnkaptenen in en obokad båt på en Dockspotplats med motiveringen att ”kommer det någon först nu får dom skylla sig själva”. På söndagen satte hamnkapten och en hamnvärd upp ytterligare dockspotskyltar, på de platser där träbåtsfestivalens båtar hade legat under helgen. Vi brukar rätt så konsekvent bojkotta dockspot, då vi tycker att det är ett jäkla oskick när dessa ändå är tomma, men bokade och oåtkomliga för dom som i kuling och oväder som verkligen behöver en plats. Det kan ju vara så i kuling och oväder att dom som bokat ligger och trycker i en annan hamn och inte ger sig ut, eller avbokar, det vet man ju inte. Det var en gång för omkring 7-8 år sedan att vi försökte boka en plats i Fjällbacka då undertecknad och en del av den påmönstrade besättningen var till nöd tvungna att besöka vårdcentralen (på en bokad akuttid). Men det fanns inga bokningbara platser, vid ingång tidigt i hamnen tidigt på morgonen var det knôkfullt på vanliga obokbara platser, men flera lediga dockspot. Så jag sket fullständigt i dockspot och lade båten på första bästa plats. Men meddelade hamnvärden, men lyssnade inte på någon argumentation. När vi kom tillbaka efter besöket på vårdcentralen hade några båtar lämnat, och då hade den vänliga hamnvärden rangerat om diverse båtar vid bryggan så att vi kunde ligga kvar, bara behövde flytta litet på förtöjningarna så att dockspotplatsen blev ledig, och ledig var den till dagen därpå. @Wildeside Det blir mer och mer så i en del hamnar att man lägger ut en ”handlingsbrygga” endast för dagsbesök, ibland endast för dagsbesök fram till kl 18, och tillåtet att ligga över natten 18 - 09 dagen därpå. Inte sällan har Coop eller Ica eller båda dessa sponsrat den bryggan.
  13. 1 poäng
    Ocker, nästan som vissa hamnar i Orusts kommun.
  14. 1 poäng
    Överväg såna! Min poäng var dock att inte alla kan vänja sig vid dem men de som gör det gillar det!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...