Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-09 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Det va många år sen jag hade råd att sponsra diverse handlare o gästhamnar med deras ocker priser. Har allt jag behöver bränsle, mat o dryck ombord på båten. Har med ökade priser ute i skärgården utrustat båten mer o mer för att klara mej utan gästhamnar. Har bland annat bränsletank(350liter), färskvattentank(280liter), frys, kyl, kök, dusch, toa m.m. Så nu får dom väl pungslå stockholmarna den månaden dom är här. många mindre ställen har ju iaf justerat deras öppettider efter just den månaden dom är här, sen stänger många för säsongen.
  2. 1 poäng
    Jag har använt avgasbandage från Biltema till metalldelarna vid skrovgenomföringen. Själva skrovgenomföringen är dubbelisolerad (Eber) så för skrovet är det inget problem. Men slanganslutningarna är oskyddade, och speciellt den till genomföringen ligger i överkant i ett stuvfack och då finns risken att något kommer att ligga an. Det fungerar över förväntan och virar man 5-10 varv så kan man hålla handen emot utan att bränna sig.
  3. 1 poäng
    Dockspot är skit! I helgen som gick fanns det egentligen inga lediga båtplatser i Skärhamn bara ett tiotal Dockspotplatser som var tomma. Hamnvärdarna avvisade minst två båtar från dockspotplats, den ena var en tysk segelbåt på omkring 28-29 fot med en barnfamilj ombord som hade haft en tuff segling från Skagen, med sjösjuka barn (dom fick senare låna en privat plats av en snäll ortsbo). Den andra var en större motorbåt. Hamnvärden berättade ett vissa av Dockspotplatserna var bokade minst ett år i förväg. Under helgen var tre av de bokade Dockspotplatserna tomma, dom var inte avbokade, hamnvärdarna erkände att det var tokigt men kunde inte belägga dessa eftersom man inte visste om någon som bokat skulle komma in mitt i natten eller så… Under lördagen tog hamnkaptenen in en obokad båt på en Dockspotplats med motiveringen att ”kommer det någon först nu får dom skylla sig själva”. På söndagen satte hamnkapten och en hamnvärd upp ytterligare dockspotskyltar, på de platser där träbåtsfestivalens båtar hade legat under helgen. Vi brukar rätt så konsekvent bojkotta dockspot, då vi tycker att det är ett jäkla oskick när dessa ändå är tomma, men bokade och oåtkomliga för dom som i kuling och oväder som verkligen behöver en plats. Det kan ju vara så i kuling och oväder att dom som bokat ligger och trycker i en annan hamn och inte ger sig ut, eller avbokar, det vet man ju inte. Det var en gång för omkring 7-8 år sedan att vi försökte boka en plats i Fjällbacka då undertecknad och en del av den påmönstrade besättningen var till nöd tvungna att besöka vårdcentralen (på en bokad akuttid). Men det fanns inga bokningbara platser, vid ingång tidigt i hamnen tidigt på morgonen var det knôkfullt på vanliga obokbara platser, men flera lediga dockspot. Så jag sket fullständigt i dockspot och lade båten på första bästa plats. Men meddelade hamnvärden, men lyssnade inte på någon argumentation. När vi kom tillbaka efter besöket på vårdcentralen hade några båtar lämnat, och då hade den vänliga hamnvärden rangerat om diverse båtar vid bryggan så att vi kunde ligga kvar, bara behövde flytta litet på förtöjningarna så att dockspotplatsen blev ledig, och ledig var den till dagen därpå. @Wildeside Det blir mer och mer så i en del hamnar att man lägger ut en ”handlingsbrygga” endast för dagsbesök, ibland endast för dagsbesök fram till kl 18, och tillåtet att ligga över natten 18 - 09 dagen därpå. Inte sällan har Coop eller Ica eller båda dessa sponsrat den bryggan.
  4. 1 poäng
    Hur svårt kan det vara att få bort den täckande reklamen.
  5. 1 poäng
    Det verkar ju vara anständigt (inte!) att inte betala för det man utnyttjar. Nä, vill man utnyttja dusch och andra faciliteter ska man betala för sig anser jag.
  6. 1 poäng
    Inte silikon, skaffa butyltätning. Det sånt man limmade rutor med i många år.
  7. 1 poäng
    Tack för er input! @Makro @Zaphir idag tog jag detta ett steg längre och ordnade undertryck i coupen med en dammsugare och tätad ruta. Tände sedan ett par rökbloss och testade runt bilen och i bakluckan. Till slut såg vi att det sipprade in rök via bakrutan. Ska forska vidare på det spåret och täta den med silikon (provisoriskt)
  8. 1 poäng
    Fick bort den industritätningen. Nu bara resten kvar att fixa
  9. 1 poäng
    Om du bytt instrumentet brukar de nyare WEMA ha ett kontaktdon för kablarna. Dra ur det - om det finns. Annars får du väl klippa kabeln till givaren. Om den visar sig vara ok så skarva ihop (med vaselin eller kontaktfett i klämskarven) eller använd Biltemas med krympslang, så blir det fullgott. Och om givaren är kass så måste du ju ändå klippa kabeln. Att mäta innebär alltid en viss uppoffring och extraarbete. Men det är först då man kan vara säker, och med tanke på vad det kan kosta i tid och onödiga pengar att "gissa" så är en bortklippt skarv som - i värsta fall - får ersättas med en ny skarv ett marginellt extrajobb.
  10. 1 poäng
    Ja, det är ju en oanvänd kabelgenomföring. Ganska dyr variant.
  11. 1 poäng
    Är det kanske svar på den här frågan..? 🙂
  12. 1 poäng
    Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla?
  13. 1 poäng
    En kabelgenomföring. Undrar vad den är tänkt till?
  14. 1 poäng
    https://restaurangvarvet.se/sommar-varvet/
  15. 1 poäng
    Fick precis sms från Kjell! Dom har testkört min som jag lämnade tillbaka idag och det är något fel på den, klarar inte effekten enligt spec. Som kompensation så (även fast jag köpte den större) fick jag en check på 300kr för besväret. MYCKET bra service av dom om man jämför andra "båtfirmor".
  16. 1 poäng
    Det är inte bara ismaskinen jag avser att använda, mycket mera som jag skrev högre upp i tråden. 800ah batteri och 0.5kw solceller finns, då jag har övervakning så ligger jag mycket bra till gällande förbrukning med dagens utrustning ombord. Sen anser jag personligen att det är rimligt att ha saker och ha kul. Vad alla andra har för åsikter och ekonomiska problem kan jag inte med ord beskriva.
  17. 1 poäng
    Av all skrämselpropaganda så tycker hag du ska ta till dig att du ska ha en radarreflektor. Det är också klokt att ha koll på vädret vilket innefattar att undvika dimma. Jag skulle avseglat så att det är dagsljus vid den beräknade ankomsttiden, det underlättar en hel del.
  18. 1 poäng
    En AIS-B så både sänder du egen och tar emot yrkessjöfartens fartygsdata, och har koll på när färjorna lämnar och kan "hålla dig undan" dem.
  19. 1 poäng
    Och farsan var rädd för "pallkanten" som löper en bra bit ut från Gotlands strand (Jag har sett bilder på diverse Veg'or som förlist där. Far var som sagt rädd och vi kom aldrig till Gotland. Jag hörde för si så där 20 år sedan att det kostade 250:- att ligga gäst i Visbys hamn och vad kostar en natt där idag? (För en 0-10-metersbåt kostar det tydligen 270:- i dagens läge). Det var inte så farligt. För 29 år sedan seglade jag från Osets-småbåtshamn (i Hjälmaren) till Göteborg och gjorde det stora misstaget att segla mellan Öland o Gotland (jag trodde det var knökat med tung trafik i Kalmar-sund). Det var mellan Öland och Gotland som jag fick erfarenheten att känna av dimman och fartygens närmande motorer. Ursäkta om jag fortsättningsvis är lite off topic: Jag och en tjej låg mellan Visby och Arkösund. Motorn var, på havet, svårstartad och hon fick bestämma om vi skulle gå till Visby eller Arkösund för att meka. Valet blev Arkösund så jag har hittills aldrig lyckats komma till Gotland.
  20. 1 poäng
    Skravleviken på norra Öja är lite skvalpig, men det är värt att ligga där och ta en promenad till Landsort på södra Öja så länge det inte går allt för hög sjö. Du får inte ligga i lotshamnen. Ett besök på ERSTA batteri kan vara intressant och så finns det en jättegryta som är rätt imponerande. Vid sjögång är Fifång eller Solviken på södra Torö bättre, eller varför inte bryggan vid Ankarudden på Torö. Om vädret och tiden tillåter så passa på att besöka Gotska sandön. Det ska helst vara nästan vindstilla eftersom det lätt blir mycket sjögång och man bara kan svajankra.
  21. 1 poäng
    Vi har inge bottenfärg, så epoxin är ett bra slitstarkt material i borsttvätten. Dessutom blev botten väldigt slät med den lamineringsepoxi som vi använde vilket gjorde båten lite snabbare. Har men inte böldpest efter 48 år och använder bottenförg är det sannolikt helt onödigt att lägga pengar och tid på epoxi.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...