Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    De som har varit med ett tag på MG känner säkert igen namnet Dick Jexby. Han är även styrelseordförande i Oljemagasinet och därför lär nog inte den annonsens placering eller egenskaper ändras.
  2. 2 poäng
    .Du får göra som de gjorde förr. Frys is över natten i en större plastbötta, sån du vispar pannkakssmet i. Knacka sönder i småbitar. Häll allt i en kraftigare plastpåsen. Plastpåsen i en större hink med sågspån. Då har du groggis i flera dagar. Brännvinet tar slut före isen.🤪
  3. 2 poäng
    Det är nog så enkelt som att kompressorn har för stor startström och att invertern vägrar eller inte kan leverera den. Kan också vara en kondensator som sitter där som är urladdad och som hjälper till att dra mycket ström i början. Testa att starta den med landström och byt sedan över till invertern. Om det är en kondensator så kan det eventuellt fungera.
  4. 2 poäng
    Hej. Det är mycket viktigt att silen är tätt fastdragen. På senare motorer gjordes den så att det krävs ett specialverktyg för att lossa och återmontera den för att inte okunniga ska röra den. Om stickan är tät är mindre viktigt. Om pumpen varit borttagen och isär är det att rekommendera att fylla den med olja innan återmonteringen. Ingemar
  5. 1 poäng
    Jag har säkert nämnt det förut i det här ämnet, men jag höll på med cykling förr och ett företag var notoriskt, ökänt, för att hålla på med helt absurda "kampanjer" där de hade "normalpriser" som var 2-3 gånger normalt marknadspris för likvärdiga produkter för att få reapriserna att se väldigt bra ut. Cykelringen var det. Har ingen koll på marknaden där längre, men förmodligen håller de på med skiten än. Där anmäldes det friskt, men väldigt lite eller inget hände, och det var bortåt femton år sen jag först hörde talas om det.
  6. 1 poäng
    Tack för svar! Axeln går lätt att rotera. Ska kolla ledningstjockleken. Kan ju prova med 7,5A också.
  7. 1 poäng
    Det var väl ändå okunnigt folk på båtservicefirman! Oxid har väl ändå aldrig ökat strömförbrukningen. Tvärtom! Såvida inte pumpen rent mekaniskt oxiderat ihop och snurrar riktigt trögt p g a detta. Sök råd hos någon annan firma när det gäller el.
  8. 1 poäng
    Eller ha is i groggen😉. Men som sagt, fattar inte varför den inte orkar veva igång ismaskinen.
  9. 1 poäng
    Så här många år senare . Renovering enligt Palmqvist räddade båtsommaren!! suveränt!!!
  10. 1 poäng
    Har han haft isär någonting ex oljepumpen? Om det är så måste pumpen fyllas med olja för att börja suga. I övrigt håller jag med om att oljestickan måste täta med en o-ring+ att silen under stickan ska täta med en aluminiumpackning mot motorblocket. Har motorn bara varningslampa eller finns det även oljetrycksmätare/instrument?
  11. 1 poäng
    Är nog säkrare att ligga i båten än stå bredvid den (exempelvis skrapa eller måla) om den skulle välta.
  12. 1 poäng
    Även på mobiltelefonen är det rätt stora annonser som döljer en del av innehållet…
  13. 1 poäng
    Googlade lite. Hittade att om det inte finns en tätning till / runt oljestickan, så suger oljepumpen luft via denna i stället för olja. Testa att tillfälligt plugga hålet för oljestickan och se om detta är lösningen. Kan ju vara värt att prova.
  14. 1 poäng
    Kan inte annat än hålla med dig, då var tångudden levande även med hamburgare å flipperspel...
  15. 1 poäng
    Grå starr operationen gick bra. Hon som opererade frågade om jag ville ha lins för normal eller närsynthet. Valde närsynthet då jag är närsynt på andra ögat. Om jag med nyopererade ögat tittar genom nedre delen av de progressiva glasen sen tidigare, ser jag skarpt på längre avstånd. Om tre veckor ska jag prova ut nytt progressivt glas.
  16. 1 poäng
    Har tidigare inte haft så stora annonser men ”träffades” just av denna:
  17. 1 poäng
    Nej, OM @stavhammar verkligen gjort något så är det ingen skillnad. Såhär blev det när jag klickade första gången någonstans i denna tråd:
  18. 1 poäng
    Sent omsider så kommer här lite återkoppling. Jag har lagat båten på detta viset nu,så får vi se hur länge det håller. Där det har varit hål (eller nästan hål) så har jag borrat och satt i alupopnit med Sikaflex på och i borrhålet. Det har nu hållit flera säsonger så det har gått att använda båten. Har fått komplettera med några extra popnitar när jag hittat flera hål.
  19. 1 poäng
    Jag har nu två båtar, en har spis med ugn i sittbrunnen, den andra har spisen och köket/byssan i ruffen. Varje söndag har vi English brakfast med mycket stekt bacon, det händer alltsom oftast att vi steker makrill också... Behöver jag skriva någonting mer? Det är oslagbart att ha köket i sittbrunnen, det är inte roligt att äta vare sig bacon eller makrill i stekos, man förlorar lätt aptiten då. Jag funderar på en kolfilerfläkt till den båten med köket i ruffen, men tveksam om den hjälper speciellt mycket. Brandvarnaren brukar också larma trots att den sitter i förruffen... Men klart matvanorna har ju betydelse också. Skall man bara koka kaffe eller te, och breda mackor, eller käka sallader, eller kanske gå på krogen... Men i nya båten är stategin att öpnna förluckan och skjutdörren i lä för att få litet genomluftning, men jag såg på multidisplayen och motorinstrumenten att det var en fet hinna på dessa, liksom på insidan av vindrutorna på en söndag förmiddag... det är äckligt! Angående grillar, så har jag sett att man kan placera sådana på aktersäck... Gärna på motorbåtar med bensinare under durken... Vad var det Darvin sade...? Något om att det bara är de starkaste och smartaste individerna som överlever. Jag har provat gasolgrill, men återgick tilt traditionell kolgrill, som bärs i land och placeras i lä, och gärna i skydd för diverse bevingade oinbjudna gäster, havstrutarna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...