Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Snyggt! Fast 700 spän för en tvåmetersplanka slår väl tom. de värsta priserna i båtbutikerna.
  2. 3 poäng
    Kan tillägga att jag har precis satt in en extra länspump (mest för att den orginalmonterade inte sitter på normalt lägsta punkten) och har då kopplat den ena till start och den nya till förbrukningsbatteriet. Sitter en vanlig Carling på-av switch för att tvångsköra orginalpumpen men jag har köpt en tvåpolig på-av-på så kan jag köra vilken som manuellt utan att montera fler switchar. Tvåpolig för att inte koppla ihop batterierna genom pumpen om man skulle råka slå på den manuellt när den inbyggda automatiken kör. Nackdelen är förstås att jag inte kan tvångsköra båda samtidigt, men eftersom båda har automatiskt tillslag så vet jag inte riktigt vad nyttan skulle vara.
  3. 2 poäng
    Nu blir det OT men det handlar ändå om Hjertmans. I fjol sommar beställde jag via Hjertmans en produkt som fanns på deras hemsida som beställningsvara. Inga problem sa expediten men det kostar 95:- i hanteringsavgift för den manuella beställningen. Jag accepterade detta och expediten skulle under samma eftermiddag skicka beställningen. Efter ungefär en månad efterfrågade jag produkten och expediten skulle kolla upp ärendet och återkomma till mig. Ingenting hände. I början av april detta år klev jag in i Hjertmans butik och den "skyldige" expediten försvann på lunch. En av de andra anställda erbjöd sina tjänster och jag berättade att jag för nästan ett år sedan beställt en produkt som fortfarande inte anlänt. Denna expedit hittade min beställning i Hjertmans inköpssystem och kollade var skon klämde. Hjertmans får nämligen inte beställa något direkt från leverantörerna utan alla beställningar skall göras av Byggplast & Båtprylar. B&B, i sin tur, får inte beställa styckevis från leverantörerna utan skall samla ihop beställningar till större leveranser, och så långt hade inte B&B kommit hos den aktuella leverantören. Jag meddelade då att Hjertmans måste leverera den aktuella produkten innan slutet av april. Det skulle inte vara något problem, ansåg expediten, eftersom den produkt jag beställt fanns i lager hos B&B:s leverantör. Nåväl, i slutet av maj blev jag uppringd av en helt annan person. Denna personen har anknytning till marinbranschen och hade nyss hämtat en leverans hos Hjertmans. I denna persons leverans låg även den artikel jag hade beställt, i påsen med min beställning fanns även beställningsdokument med mitt namn och telefonnummer. Jag berättade för honom hur det låg till och att jag inte var i behov av den aktuella produkten längre. Jag har inte heller betalat något till Hjertmans, vare sig hanteringsavgiften eller produkten. Så går det till hos Hjertmans...
  4. 2 poäng
    Står inte båten tillräckligt för att kunna vara uppställd i storm, så ska du inte vistas ombord. Själv blir det ca 5 nätter på land, i samband med sjösättning och upptagning, då jag bor 11 mil från hamnen. Ställ dit två stöttor till om Du är osäker.
  5. 2 poäng
    Jo, det är klart. Den där hopknölade ikeapåsen i förgrunden är också till för att ge ett högklassig intryck gissar jag. 😉 Den är ju dessutom perfekt att lägga ett par klotfendrar i och knyta fast i mantåget.
  6. 2 poäng
    Nej, det går inte! Sänkta priser Om du anger att priset på en produkt är sänkt ska även det tidigare priset tas med. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som du har använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Konsumentverkets ställningstagande 30-dagarspriset ska anges när företaget använder ett marknadsföringspåstående om ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande” eller andra uttryck som ger intryck av att priset har sänkts. (Fetat av mig) En prissänkning som anges med en procentsats eller ett belopp ska beräknas med utgångspunkt i det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. Detta gäller varje gång prisinformationen visas. Ytterligare referenspriser än det tidigare lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna är typiskt sett inte tillåtna. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-ta-betalt/prisinformationslagen/
  7. 2 poäng
    Det är viktigt att man borrar hål för linorna tvärs igenom plankan, som på bilden. Om man inte gör så skadas linorna nästen med en gång.
  8. 2 poäng
    De åtgärderna funkade inte. Såhär ser det ut just nu.
  9. 2 poäng
    År 1983 var jag nyutexaminerad elektriker. Min morbror hade varit utomlands och köpte med sig två 36 watts solpaneler och två regulatorer. Jag fick uppdraget att montera dem och dra kablar för belysning, en på hans sommarstuga, den andra på bastun som låg en bit bort på samma tomt. I början av 1990-talet drogs det el till morbrors sommarställe. Då plockade jag ner panelerna och regulatorerna och fick dem som en del av betalningen när jag drog ny "rikitg" el i stugan och bastun. Ena panelen lade jag upp på vår egen sommarstuga. Den andra sålde jag och monterade på köparens sommarstuga. Några år senare drogs "rikitg" el fram även till den här stugan och jag blev i processen åter ägare till samma panel. Ett år senare renoverade jag mitt eget hus och på den tiden var halogenspottar det som skulle sitta i alla tak. Eftersom spottarna var 12 Volt så monterade jag panelen på mitt hus och kopplade spotlightbelysningen till ett batteri som den gamla panelen laddade. Halogenspottarna är numera uppdaterade till LED men samma panel förser dem fortfarande med el. När taket är snötäckt får jag ladda batteriet med en laddare förstås. Panelerna är alltså över 40 år gamla och när jag testade den här hemma i nu i våras såg jag som mest 30 W. Den på sommarstugan fungerar fortfarande också helt normalt.
  10. 1 poäng
    Hej. Det är mycket viktigt att silen är tätt fastdragen. På senare motorer gjordes den så att det krävs ett specialverktyg för att lossa och återmontera den för att inte okunniga ska röra den. Om stickan är tät är mindre viktigt. Om pumpen varit borttagen och isär är det att rekommendera att fylla den med olja innan återmonteringen. Ingemar
  11. 1 poäng
    Ja, så kan det också vara. Var egentligen det jag menade. Den som ansvarar för pallningen får ta det ansvaret. Att bara fråga på ett forum om man kan göra det, utan info om ansvar, är riskabelt.
  12. 1 poäng
    Jag gjorde 2022 en undersökning där jag följde några slumpmässigt valda prylar från Hjertmans och deras kampanjpriser. Tror jag skrev om det här också då men jag delar med mig om resultatet med lite bilder nedan. Prylarna jag valde ut var från fyra olika områden, ett ankarspel, en plotter, en Victron MPPT-regulator och en varmvattenberedare. Det man kan se är att kampanjerna utökas en eller två månader i taget och varar åtminstone från februari då jag började att kolla, till september eller längre. Intressant är också att ordinariepriset efter kampanjen är detsamma eller till och med lägre med undantag för varmattenberedaren som höjdes något men ändå låg långt ifrån det annonserade normalpriset.
  13. 1 poäng
    Har en annan liknande sak som också visar att man nog bör ha sinnena på skaft när man handlar av Hjertmans. Beställde en vara som faktiskt på riktigt var nedsatt. Rejält. Tyvärr var ju givetvis "lagersaldot fel", och de kunde inte leverera den direkt då leveransen de skulle fått in var försenad. Helst ville de jag skulle annullera beställningen, men det ville jag inte göra. Dels eftersom jag inte kunde hitta den lika billigt någon annanstans, dels eftersom lagen ju kräver att man måste ha varorna man sätter ner priset på och rear ut. I alla fall några vid reans början, vilket de ju själva just sagt att de inte hade. När jag frågade om min order efter två månader då den ännu inte kommit så var det väl en annan person som svarade. För denna sade rakt ut att de där kommer de inte få in "förrän kampanjen är slut, och då blir det naturligtvis ett helt annat pris". Han tyckte det var konstigt att min order låg kvar, men bekräftade att jag naturligtvis skulle få den till reapriset som gällde vid beställningen och som stod på orderbekräftelsen. Ytterligare en månad senare kommer prylen. Och samtidigt en faktura från Svea eller vad finansbolaget heter som de hoppat i säng med - på flera tusen kronor mer än vad min orderbekräftelse sade ! Jag kollade, och just nu kostade prylen just detta belopp som var mer än den gjort någonsin, och mer än hos systerföretagen som sålde samma sak. Sedan följde en tid av intensiv diskussion via mail med Hjertmans som slutade med att jag blev krediterad mellanskillnaden, dvs jag fick till slut min pryl till det pris som gällde när jag beställde den och som stod på orderbekräftelsen. Några veckor senare får jag en "Superdeals" kampanjutskick, och vad är med i den om inte just samma pryl. Och till ett nedsatt pris. Går in direkt och kollar, och mycket riktigt - "tillfälligt slut". Går ju bra att ha rea på saker man inte har. En annan sak är (eller var för en tid sedan i alla fall) Hjertmans märkliga uppfattning om vad en "följesedel" är. Fick en leverans där en sak fattades, trots att det på Följesedeln stod "Antal = 1" på den posten. Men den var inte i paketet, vilket föranledde samtal med Hjertmans eftersom det inte stämde. Jovisst stämde det, en följesedel "är i princip en kopia på beställningen och den vi skickar som underlag så det kan faktureras, och det har ingenting att göra med vad som verkligen ligger i paketet". Mycket riktigt var denna post med på fakturan också. Försökte förgäves få Hjertmans "kundtjänst" att förstå att en Följesedel skall återspegla leveransen, vad som är i paketet. Däremot lyckades jag i alla fall bli krediterad för varan som inte var med. Men inte med hjälp av Hjertmans - det fick jag ta med finans/bankbolaget eftersom fakturan överlåtits till dem. Men helt lätt var det inte, eftersom det på Hjertmans följesedel ju stod som levererad. Eftersom all diskussion med Hjertmans ju skett via mail hade jag ju dock deras egna märkliga ord där och kunde bifoga, så det löste sig så småningom. Köper numera i princip ingenting från detta och de andra bolagen i "kedjan". Om man kan undvika. Annat var det för dryga 20 år sedan när jag byggde min förra båt från halvfabrikat. En hel del beställdes från Hjertmans och en hel del uddasaker. Blev t.o.m. uppringd av självaste Sten Hjertman en lördagskväll då han hade upptäckt en sak på min pall med prylar som var lite oklar när de gjorde iordning leveransen.....
  14. 1 poäng
    Är nog säkrare att ligga i båten än stå bredvid den (exempelvis skrapa eller måla) om den skulle välta.
  15. 1 poäng
    Tänker vi på samma del så sitter den även fast i styr armen högst upp. Nr 33 sitter tajt i nedre bussning nr 2. Du kan behöva en avdragare för att få bort den. Du kan prova lätt med en kofot/bryt järn. Tänk på att det är aluminium och lätt går sönder.
  16. 1 poäng
    Det bör ju marinan eller den som ansvarar för pallningen svara på. På varvet där jag ligger har de vant sig vid att jag är där och grejar en dag i veckan och har pallat därefter. Sover över på båten brukar jag dock inte göra där.
  17. 1 poäng
    Detta är ju en fråga som kan ha flera olika svar, men bara ett är rätt. Och ett utav dem är ju; det beror ju på hur väl den är uppallad. Jag har släktingar som med en liten kölbåt på trailer använde den som ”husvagn” under en färd genom Europa till Medelhavet. MEN om du ändå skall underhålla din båt på land och då vistas i den måste den ju stå väldigt stabilt, den får ju heller inte välta i första bästa höststorm och ta med sig andra båtar liksom fallande dominobrickor. Hamnar och marinor har ju ett försäkringskrav hängande över sig om att allt skall ha gått rätt till när båtarna torrsates och stöttades på rätt sätt. Ändock är det en och annan båt som välter varje år. Sedan hat det ju blivit på modet att låta bli att masta av båten om hösten och låta sen stå på land med mast och riggen på, då måste man ju tänka på ett annat sätt vid uppläggningen. Ja man brukar kunna vistas i båten under tiden den står på land, och även ta sig en tupplur.….om nu båten är korrekt upppallad och stöttad. Många båtar har ju en originalvagga att ställa båten i, en vagga som en gång levererade med båten när den var ny, eller en som varit lokalt tillverkad.
  18. 1 poäng
    Ikeapåsen är tyvärr ett nödvöndigt ont för att få webergrillen i land utan att tappa den i sjön. I Bohuslän finns det inte mycket annat att knyta i än dobbarna. 😉 Jag äger bara en klotfender för att går bara att gömma en styck under soffan. Det ser illa ut att ha för många putt-ifrån-korvar på pulpeten. De som jag har täcker redan 25% av sikten.
  19. 1 poäng
    Precis så jag menade, men kanske jag uttryckte mig otydligt. Tittar man på bilden på brytaren så är det inte så förvirrande.
  20. 1 poäng
    Grå starr operationen gick bra. Hon som opererade frågade om jag ville ha lins för normal eller närsynthet. Valde närsynthet då jag är närsynt på andra ögat. Om jag med nyopererade ögat tittar genom nedre delen av de progressiva glasen sen tidigare, ser jag skarpt på längre avstånd. Om tre veckor ska jag prova ut nytt progressivt glas.
  21. 1 poäng
    Erlandsons hade inga "30-dagarspriser" i butiken i Solna för några dagar sedan. Jag skulle inte ha åkt dit, men det var en liten sak som jag ville ha så när jag ändå passerade så gick jag in och spionerade.
  22. 1 poäng
    Profileringen på den reklamen var inget vidare, skulle jag tro...
  23. 1 poäng
    Ett tips på en lite coolare fenderplankan om man inte vill ta drived eller en vanlig planka. Jag har gjord om det här hyllplanet från Bauhaus till en kombinerad fenderplanka och tillfälligt landgång. Den har bark på sidan som jag slipade bort för att inte skräpa ner så mycket. Den ger ett bra högklassig intryck på båten.😉 https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-med-bark-26x260-300x2000-mm?queryID=0253334980daad8cf9b3bea7355f5f97&objectID=562073&indexName=nordic_production_sv_products
  24. 1 poäng
    Tack igen för utförligt svar, bra poänger du lyfter fram.
  25. 1 poäng
    jag binder upp dem på pushpit. Har dubbla horisontella rör där så binder fast dem på det övre så den hänger mellan dem. Jag köpte så stora att dom kan hänga i bakre änden av båten men fortfarande sticka ut då sidorna, då sidorna sveper in under båten ganska kraftigt just där.
  26. 1 poäng
    Har du tänkt på att ha ex.v fyra vanliga ”korvfendertar” och en planka på utsidan av dessa? Klart att plankan kan ju vara svår att stuva undan också.
  27. 1 poäng
    Gör en träbit som passar mellan svänghjulet & generatorn. Träbiten skall vara lite längre än avståndet mellan generatorn och svänghjulet. Lossa på generatorns bultar, så att generatorn sitter löst. Slå (med tillförsikt) på träbiten med en hammare tills remmen/remmarna spänns. Skruva fast generatorn. Tag bort träbiten. Färdigt. Sök tråden: "Få ordentligt spänn på dina kilremmar." här i forumet, så har du en bildförklaring.
  28. 1 poäng
    Hej! Hoppas jag svarar rätt på mitt inlägg nu. Är första gången jag ställt en fråga i detta forum. Först av allt ett mycket stort TACK för att ni ställt upp och gett olika förslag på lösningar. Detta har verkligen hjälpt oss på riktigt! Denna båten vi har nu är ny för oss sedan i slutet av förra säsongen så mycket att lära. Svaret på vår gåta med gas var varken gasläcka (huvudkranen var avstängd och inte helt rätt symtom för denna gas), eller septiktanken (som ni skrev borde inte den ge tillräckligt med gas även om det luktar illa. Vi har dock neutraliserat doften enligt förslag och skall åtgärda vidare för säkerhets skull). Svaret var istället som flera av er skrev att läckande batteri till bogpropellern under sängen i förruffen. Vi hade bytt 4 batterier men fanns visst fler i båten, totalt 8 st.... Enligt försäljningen var alla batterier i båten nya förra säsongen.... så nu går vår utredning vidare med om det överladdas eller inte. Har köpt nytt batteri. Lite läskigt att sova över fortfarande...
  29. 1 poäng
    Jag säger som Peter Dalle som uppfinnaren från Sumpan i Lorry: ".... tänkte inte på det....HEJDÅ!" 😉
  30. 1 poäng
    En typisk shunt har kanske 50mV tapp vid 300A. Lika mycket spänningsfall får man redan med en halvmeter 50mm²-kabel. Eller snarare - lika lite. Om redan 50mV är något du tar sådan hänsyn till kan man fundera på vilken grovlek resten av ditt elsystemet har. Kanske t.o.m. Skyllermarks skulle ligga i lä.....😛 Och på tal om att förlora effekt: Den strömmätaren du länkar till drar c:a 25mA, och måste dessutom matas med stabil och fin 5V. Då tillkommer även förbrukning för regulator ner till 5V. Bara här kan det gå iväg 5Ah/vecka ur batteribanken. En shunt är passiv, och den mät/buffertförstärkare den ibland har påbyggd nära är mycket strömsnål (inte sällan med <1mA i egenförbrukning). Sedan skall du ha Arduinon igång till det, en display (?) o.s.v. och allt detta kan lätt dra minst lika mycket till (även om du kanske kan använda samma 5V som till strömmätaren). Så tänk på att använda strömsparmoder och ev. starta bara upp t ex 1 gång/s och mät, så snittströmförbrukningen verkligen blir försumbar. Men ett problem kan vara att den länkade sensorn ger en utspänning med nollnivån på halva matningsspänningen. Inte kring jord/0V. Det ställer väldigt stora krav på spänningsreferenser, kabelspänningsfall, design o.s.v. så att mätenheten (A/D:n i Arduinon) har samma uppfattning om 0-nivåspänningen "2,5V" som sensorn. Du kommer ju ha sensorn runt en tjock batterikabel och Arduinon gissningsvis många meter bort. Då kommer ett spänningsfall i matningsspänningskabeln (5V) till sensorn på bara 50mV att ge ett nolloffsetfel på 0,5A. Men det är inte det största felet - det skall adderas till sensorns Accuracy på 1% (bör tolkas som noggrannhet på 2,5V-nollnivån) som vid en 200A-sensor kan ge ett nollvärdesfel på ytterligare 2A. Alltså att sensorn kan säga att det flyter 2A när det i verkligheten är 0A. På ett dygn har du alltså ev. ett fel på upp till hela 50Ah (!). Det kommer tyvärr riskera att göra systemet oanvändbart. Linjäritetsfelet på 1%, dvs att den i värsta fall säger 198A istället för 200A, är ju däremot acceptabelt. Kalibrering kan i och för sig lösa en del. Men de flesta komponenter har en intern temperaturdrift också, så sannolikt är största delen av de "1%" Accuracy inte statiska. På ett ställe i databladet står en vit kabel definierad som "Vref", och skulle möjligen kunna vara en spänning man kan mäta för att korrigera en del av felet. Eller också är "Accuracy" 1% efter att hänsyn/korrigering gjorts utifrån spänningen man mätt upp på denna Vref från tid till annan. Nu är jag inte alls negativ till ditt projekt, om det nu låter så. Tvärtom ! Jag har ju själv ett multiinstrument på min båts panel som visar batteristatus på båda bankerna, en massa andra nödvändiga (och enligt en del av besättningen, onödiga) data, samt att den lyssnar på NMEA 2000-bussen och presenterar både tankmängder och motordata, FÖG m.m. genom den informationen (en PIC18F med CAN-interface står för intelligensen). Men det finns en anledning att jag valde passiva shuntar. De har 0V som referens, och att ta hand om lätt negativa spänningar (upp till -50mV) är mycket enklare än att hålla exakthet på en 2,5V-referens. Kanske är det samma anledning som gör att nästan alla kommersiella instrument du kan köpa till just båt även de bygger på passiva shuntar. Men det var en utmaning att få ner snittförbrukningen på alltihop till under 20mA, inkl en 3,5" TFT-display....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...