Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Har ingen uppgift om hur länge panelerna håller men helt klart är att de som monteras på däck/tak ger sämre effekt än de som monteras med luft under. Om jag jämför de två jag har limmade på taket på 88 W med den på 135W jag har hängande över akterdäck ger den senare ca 50% mer än de limmade.
  2. 2 poäng
    Hej. Lagret på din bild har tätning av plåt. Benämns ofta Z i lagerbetäckningen. Har det tätning på båda sidor kallas de ofta för 2Z Tätning av gummi kallas ofta för RS och tätning på två sidor 2RS Gummitätning är tätare än plåttätning så jag skulle kolla efter lager med 2RS-tätning. Försäljarna säger att lagren är vattentäta... men jag menar att de inte är det. Det går inte att köra ner lagren under vatten vid sjö/torr-sättning utan att få lagerskador efter en tid menar jag. Jag baserar det på att båtvagnar har ofta lagerproblem, vanliga släpkärror har det inte. Har frågat på besiktningen och fått det bekräftat. Jättevanligt på båtvagnar, jätteovanligt på husvagnar och andra släp. Jag tror att lagerfelet beror på vatten. Jag tror inte att det beror på att lagret hade för låg kvalité eller var för dåligt specat för din belastning. Jag tror inte att det är en slump att det är den bakre axeln som fått lagerskador. /Mathias
  3. 1 poäng
    När jag har försökt läsa om detta inför eventuellt köp för några år sen, så upplevde jag att många som skaffat böjbara och monterat dem på däck så de gås på, upplevt att de tappat effekt eller helt gått sönder efter rätt få år. Många har nog mer effekt än de oftast behöver och märker inte om 20-30 procent försvinner på några år. Hårda paneler lär hålla lääänge!
  4. 1 poäng
    Jag köpte min första solcell 1988 eller 1989 (minns inte exakt år). Det var modellen med en aluminiumram. Jag var tveksam till hållfastheten, tålde den att stå på då jag tänkte lägga den på luckgaraget? Försäljaren på båtmässan la ner den på golvet och klev upp på den, sedan fick jag hoppa lite själv på den. Det blev köp o montering på luckgaraget. Tre år senare bytte jag båt och flyttade då panelen till luckgaraget på nya båten (solceller var ruggigt dyra på den tiden...). 'Drygt 20 år senare såldes båten å nye ägaren hade den sedan i tio år. Näste ägare ville ha mer effekt o bytte ut panelen mot en större (eller om det blev två). Så livslängden på den panelen var ca 35 år. Redan efter 15-20 år gick det att se sprickor i cellerna, det hade klivits rätt mycket på den genom åren, men panelen levererade fortfarande ström. Dessvärre kontrollmätes aldrig strömmen varken vid första montering eller då jag sålde båten. I samband med solcellsprojekt i bostaden så hade jag en del kontakt med solcellsfirmor. De berättade att en av de äldsta solpanelinstallationerna på fastighet är över fyrtio år. Växelriktarna har bytts några gånger o varje gång har installationen levererat mer effekt då förlusterna i vx-riktarna blivit lägre. De panelerna sitter på tak där de inte klivs på men har fått utstå sol, regn o snö under dessa över fyrtio år. Våra nya platta o böjliga paneler blir kanske inte lika gamla då det flexar mer i dem vid belastningar. Dina tankar om kabelförluster är kanske inte helt fel. Om skarvar sitter utsatta på däck så kan de ju oxidera. Testa att motionera anslutningarna eller byt kablar. Mät gärna före o efter.
  5. 1 poäng
    Gjorde den reparationen för ett par år sedan. Handlade delar från kullager.se artikelnr framgår nedan. https://www.kullager.se/radialtatning-12x24x7-as Det finns ett skvallerhål bakom impellerdelen där det ska läcka så det upptäcks att det är dags att renovera. Om det inte läckte ut där så hade lagerna pajat i stället.
  6. 1 poäng
    Jag är inte direkt nån fena på amerikansk båtel, men jag tycker ju att det ser ut som om det satt två automatsäkringar ovanför nyckelströmbrytaren i panelen på bilden, över texten ”HEAD” och ”DISCHARGE PUMP” prova att trycka på dessa! särskillt den högra av dem.
  7. 1 poäng
    Ja så duger biltemas dödmansgrepp, men kolla noga i butiken hur den ser ut och när den bryter. Sedan kan du även följa @Mackeys råd om fuktisolering. Jag kan gissa att bottenplattan på det tändningslåset kan släppa in fukt.
  8. 1 poäng
    Tyvärr är marinbutikernas kvalitet inte generellt bättre än Biltemas kvalitet. Jag skulle nyligen lossa på några slangklämmor som skulle ha varit rostfria stod det på Erlandsons, men det var bara bandet som var rostfritt. Skruven var sönderrostad. Jag dränker allt elektriskt med vaselin/kabelskofett och/eller "vaselinspray" (från Biltema).
  9. 1 poäng
    Biltemas funkar, om det har tre lägen 0, tändning på, tändning på och start (återfjädrande). Detta passar. När det gäller dödmansgrepp finns det två modeller, en med en sluten konstakt som bryter då man drar ur ”snöret” den andra är tvärtom, den sluter kretsen jag skulle tro att den senare är för utombordare med magnettändning som kortsluter kretsen när man drar ut ”snöret”. Men det är den första modellen du skall ha, den som bryter när man drar ut ”snöret” Det kanske är frestande att köpa denna då du ändå är på Biltema, men det är den slutande modellen, så om det står rätt i beskrivningen kommer denna inte att funka.
  10. 1 poäng
    Ja, två normalt slutna kontakter som kopplas parallellt. Det är så det brukar vara kopplat på utombordare. Köp ett lås avsett för utombordare eller magnettändning.
  11. 1 poäng
    Det finns även självhäftande skrovklädsel (Ronneby Marindesign), som är lätta att sätta upp och arbeta med ,även vid svåra lägen. Man väljer hur mycket skyddstejp man ska plocka av vid monteringen. Kostar mera än kontaktlimsvarianten.
  12. 1 poäng
    Helt rätt 2RS (SKF:s benämning på gummikapsling) är betydligt tätare än 2Z(plåtkapsling). Finns ännu dyrare solidoil lager men bara i vissa storlekar. Märklig trailer som inte har koniska lager , om den tål 2,7 tons axeltryck?
  13. 1 poäng
    Var rädd om det batteriet och sköt om det väl, då kan det hålla i många år.
  14. 1 poäng
    Jag skickade med exempel. Så länge hela branschen bryter mot samma regler är det iaf. ingen som får några konkurrensfördelar, alltid något. 😀 Jag blir lite sugen att besöka några butiker för att se hur det ser ut där. Två av dem finns inom 10 km så det är ju inte jättebetungande. Jag tycker reglerna var tydligt förklarade, så tydligt att det borde vara svårt att misslyckas. Sedan kan ju lagtexten vara lite mera svårtolkad eller ge utrymme för vidare tolkning.
  15. 1 poäng
    Det är nog en bra idé att inte köra en 40 hk snurra med rorkult. Det borde du klara med en 25 hk snurra med rätt propeller tycker jag, men det är ju roligare med 40 hk. Ett propellerbyte kan göra väldigt mycket.
  16. 1 poäng
  17. 1 poäng
    Jag antar att generatorn sitter tv då du med all säkerhet spänner med den, dvs under vvx.
  18. 1 poäng
    Jag kanske fick om bakfoten att det kostade 250:- för en natt i Visby hamn för 20 år sedan(?). Jo visst blir det dyrt i gästhamnarna. Det ska nog lyckas att gå till Gotland under några timmars segling; jag låg ju ute mellan Öland och Gotland i flera dygn; hade kryss för övrigt. Jag vet ej om det är någon gyllene regel att den tunga trafiken börjar svärma omkring oss med början kl. 00:00? eller om det då i dunklet kan ses diverse lanternor från fartygen. Under min seglats till Göteborg så var det förvånansvärt att så ofta ligga på kollitionskurs med diverse fartyg. Det låter ju roligt att du verkligen kommer iväg mot Gotland! Det kan bli en skräckresa, eller givetvis en fin resa, det få timmar du ligger på havet mellan land och Gotland. Vet ej om man ska boka gästhamn i förväg, men idèn att göra det är absolut inte dum. (Jag servar min båt på land i år så jag kan omöjligt ta mig till Gotland i år) Ett stort: Lycka till!
  19. 1 poäng
    Kul att skrämselpropagandan inte bet på dej, önskar dej en trevlig seglats. Seglade till Gotland med en stortriss i min ungdoms glada eller om det va galna dagar, eller så va det glada och galna dagar. Men hur som så överlevde alla den resan och på den tiden så va det papperssjökort, kompass, nödraketer, flytväst, radarreflektor, mycket mat och vatten som va utrustningen.
  20. 1 poäng
    Ja, vi har faktiskt sett flera flytvästanvändare denna säsongen. Majoriteten av dessa är små barn, och på andra plats kommer husdjur såsom hundar och i enstaka fall katter. Men vuxna människor… nja där är det sämre ställt. Det klassiska exemplet är de öppna badbåtarna, en fem meters ”eka” med en liten utombordare. I denna färdas en hel familj med sina barn och barnbarn, husdjur, badleksaker, kylboxar och grillar. Vi har sett två som båda utgick från ett känt kustsamhälle i Bohuslän. I den ena badbåten hade bara de minsta barnen flytväst, i den andra hade samtliga ombordvarande flytväst på, inte alltid korrekt knäppt och med blixtlåset öppet, men ändå. Sådant kanske man hinner med under tiden man ramlar i sjön. Det mest graverande exemplet är en motorstark halvöppen motorbåt med hemmahamn i Göteborgs södra skärgård, en båt som man kan se framföras i ögruppens farleder i 20-25 knop. Jag tror inte ens att det finns flytvästar eller andra flythjälpmedel ombord. Man litar på högre makter, det bevittnar en text i tydliga versaler på båtens akterspegel om, ”JESUS FOR LIFE” står det. Men man fick nog ut fel text från företaget som skar ut dessa självhäftande vinylbokstäver det skulle varit ”Life of Brian” ja ni vet Brian Cohen som ända från det att han låg i vaggan förväxlades med Messias. Var det inte en film som hette ”Jesus bar aldrig flytväst på Genererats sjö”? Dom, Jesus och Brian alltså, slutade båda två fastnaglade på en träkonstruktion. Dom drunknade ju iallafall inte. Men det kanske skulle införas en obligatorisk flytvästlag, och ett kännbart straff för dom som inte följer den lagen, korsfästelse exempelvis. På lek och allvar införde vi en lek ombord när barnbarnen var med förra säsongen, det gällde att räkna flytvästbärande besättningsmedlemmar i båtar vi mötte eller blev omseglade av. På sträckan Malö till Hunnebostrand räknade det äldsta barnbarnet in 37 flytvästbärare av 112 personer. 9 av 10 hundar, men då var våra egna tre påmönstade canis domisticus medräknade.
  21. 1 poäng
    Jag är helt övertygad om att de flesta som läser i tråden har ett svar på din fråga.
  22. 1 poäng
    Det har varit vid vägs ände sedan 14 april 2003…
  23. 1 poäng
    På hushållskyl/frys brukar vanligaste felet vara att termostaten tröttnat. Det är enkelt att kolla efter det felet, bara att koppla loss och kortsluta de kontakter som termostaten suttit monterade mot. Om kompressorn går igång då så är är det bara att köpa ny termostat. En termostat kostar några hundralappar. Svårigheten kan vara att få tag på rätt modell. Om det är en Isoterm så kan nog Thermoprodukter i Kalmar vara ett bra ställe att fråga. Min hemmakyl slutade fungera för åtta år sedan. Efter byte av termostat så har den fungerat utan problem sedan dess. Skåptillverkaren Electrolux hade så klart inga termostater i sin reservdelslista men det fanns piratmodeller....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...