Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-07-01 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det är stark syra i blybatterier. Det blir en väldigt frän lukt när den kokar i batteriet. Du har sannolikt inte bara problemet med batteriet. Syraångorna har med stor sannolikhet förorenat batterilådan o allt som finns i den. Metaller riskerar att korrodera. Eventuella elektriska komponenter (säkringar, huvudbrytare..) kan bli oxiderade så det blir dålig kontakt och/eller andra felfunktioner. Är det riktigt illa så har du även fått syrabeläggningar utanför batteriboxen (med tanke på att de som sov i båten fick uppsöka vård så verkar syrakoncentrationen utanför batteriboxen varit väldigt hög) så det kan finnas ytterligare skador i båten. Syraskadorna visar sig inte alltid direkt, det kan ta tid innan du upptäcker alla effekter av skadan. Det kan krävas en rätt omfattande sanering i båten för att bli av med effekterna av syran. Det kan även bli aktuellt att byta en del komponenter (elkomponenter, elektronik mm). Kläder som kommer i kontakt med förorenade ytor "vittrar" efter ett tag (det kan ta ett par tvättar innan det syns). Jag tycker du snarast ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag innan du eller någon elektriker börjar riva i batteriinstallationen. Har du tur så är kanske mitt skadescenario överdrivet, men har du otur så kan det bli ett kostsamt återställande. Du riskerar inget genom att kontakta försäkringsbolaget snarast men om du väntar och upptäcker senare skador så kan du riskera krångliga tvister med skaderegleraren. Försäkringsbolaget har sannolikt varit med om liknade skador tidigare och kan nog ge dig mer direkta råd efter att ha besiktigat båten.
  2. 2 poäng
    Vår Jabsko Twist n lock är inne på 13:e säsongen och används flitigt cirka 50 övernattningar per år. Alla delar är original utom plastgångjärnen på locket som gick sönder. Plocka isär pumpen och avkalka (ta bort urinsten och diverse andra avlagringar) alla packningar i ättiksyra eller ättiksprit. Man kan behöva skrapa försiktigt med naglarna eller något plastigt i nagelkvalitet. Smörj in med armaturfett, tex. https://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/p/30-9781 Montera tillbaks allt. Njut av toan i ytterligare några år. Jag har rengjort packningarna var tredje eller vart fjärde år, så det är inte jättebetungande. Det finns packningssatser också, men de är löjligt dyra, typ 1 000:- kronor. Det som tar död på packningarna är det man häller ner i toan för att man tror att det är bra. Använd inga kemikalier! Använd tex. sparsamt med diskmedel för rengöring och skölj/spola ordentligt så att inget blir kvar.
  3. 2 poäng
    Det är lätt att slå sönder ett lager redan vid monteringen om man knackar på fel ställe. Både kulor och kulbanor får märken som snabbt växer till skador och oljud som även kan bli till haveri.
  4. 2 poäng
    Hej Jag har ändrat uppfattning om när man bör ha flytväst. Efter en situation där vi höll på att bli rammade av en motorbåt på ca 40 fot i ca 25 kn så är alltid flytvästen på så fort båten lämnar bryggan. Om vi hade blivit rammade den gången så hade båten sjunkit på någon minut. I vilket tillstånd vi hade varit vet man inte men en uppblåsbar räddningsväst (det enda man orkar bära) så att vi åtminstone hade flutit i rätt läge hade kunna vara vår räddning. Det har blivit lite som bilbältet. Jag kör inte bil så vårdslöst att jag riskerar att köra av vägen men det finns andra trafikanter också.
  5. 2 poäng
    Hoppas det är en duktig båtelektriker. Fordonsel i allmänhet och båtel i synnerhet skiljer sig ganska mycket från en "vanlig" elektrikers arbetsområde. Enligt skolboken skall man kunna dra på upp till 14,4V (lite temperaturberoende) innan ett bly/syrabatteri börjar "gasa". Men detta är en teoretisk siffra som dessutom förutsätter att alla celler är exakt lika (vilket de aldrig är). Likaså påstås ibland att blybatteriet måste ha denna spänning för att kunna bli fulladdat. Det är inte sant, det blir fulladdat även vid något lägre pålagd spänning, bara att det kan ta en aning längre tid. Men eftersom det ju redan med maximal spänning tar sin lilla tid att fulladda ett bly/syrabatteri och i garaget eller vid "stolpen" o.s.v. vill man ju ofta få laddningen avklarad så snabbt som möjligt, är denna toppspänning något de flesta laddtillverkare lägger så högt de bara vågar. Det frestar både batteriet onödigt mycket samt ger naturligtvis en risk att det kommer "gasa", i synnerhet när det börjar bli fullt. Detta har många laddare i sin design och funktion löst genom att gå ner i spänning när batteriet inte längre drar så mycket laddström. Fungerar bra vid laddning av enskilt batteri i garage eller bil kanske, men i båten med en massa förbrukare som drar ström riskerar laddaren att luras att det istället är batteriet som fortfarande vill ha en massa laddning. Utöver detta har många laddare en del "smarta" funktioner som avsulfatering och rekonditioneringscykler som körs med jämna mellanrum när laddaren tror (eller luras att tro) det behövs. Dessa kan innebära spänningspulser på uppåt 17V (ibland mer), och kan snarast fördärva ett batteri som inte alls är i behov av någon "rekond". Alltfler erfarna båtägare verkar numera välja säkerhet framför snabbhet och laddare som går att konfigurera så de inte lämnar mer än 14V eller möjligen lite drygt det, inte kör några "smarta" rekondprogram o.s.v. Den långsammare laddningen är oftast nästan försumbar, men batterilivslängden kan kanske dubblas eller t.o.m. mer. Och man riskerar ingen gasning. Men att inte strikt följa laddtillverkarens rekommendationer (de borde väl veta bäst ?) kan vara svårt att övertygas om. Ha det i åtanke vid diskussion med elektrikern. Vill samtidigt instämma i @Lintotts mycket kloka sammanfattning ovan.
  6. 1 poäng
    Ok! Tack för alla dina svar - synnerligen uppskattade! Nu får jag testa, om vi nu bara kommer iväg befriade från våra fysiska defekter. Jo, i mitt fall tycks plottern anse att stora delar av förra årets seglingar är aktivt spår, plus givetvis det lilla vi hunnit med i år precis som du skriver. Har inte tordats peta i de där inställningarna, eller vetat om att det kunde göra nytta för den delen, men i o m att man sparar det aktiva spåret (=alltihop) så borde ju inget förloras. Och apropå olika färger på spåren så testade jag några olika (redan innan du föreslog det, t o m). Det första som hände var att spåret försvann - hopp! Ok, bara att gå tillbaka till den första färgen, men gällde det alla färger? Nä, vissa funkade och andra inte. Spelar säkert ingen praktisk roll men lite förvånad blev jag ju...
  7. 1 poäng
    Garnering benämns den invändiga bordläggning som framförallt finns i träfartyg. Garneringen ingår tillsammans med kölsvin, slagvägare och balkvägare skeppets invändiga längsgående förstärkning som ligger på insidan om spanten. Garneringen i ett lastrum underlättade transporten av löst gods i de äldre frakt- och fiskefartygen, samt rengöring mellan olika slags gods. Garnering finns vanligen i alla utrymmen i ett träfartyg, ibland även i senare fartyg med bakomvarande isolering. Vid järnfartygens införande slopades garneringen såsom i lastrum eller maskinrum eftersom järn- stålfartyg ej behöver en inre bordläggning för styrkan i konstruktionen. I manskapens utrymmen har fartyg inretts med garnering samt bakomvarande isolering mot ljud, kyla, eller värme.
  8. 1 poäng
    Tack för tips, skall börja med detta!
  9. 1 poäng
    Vanligtvis så används en sådan här slang till vattenintaget https://erlandsonsbrygga.se/epdm-kylarslang/?_gl=1*1mlaudu*_up*MQ..*_ga*MTczNTk3OTAxMC4xNzE5ODQ3ODM4*_ga_GN6S51QVZX*MTcxOTg0NzgzOC4xLjEuMTcxOTg0Nzg1Ny4wLjAuMA.. Den finns i olika dimensioner så du måste först mäta röranslutningarna.
  10. 1 poäng
    Ditt problem är nog "nr 21 TOP VALVE GASKET". Om den inte stänger så blir det inget undertryck i övre delen av pumpen så det suger in spolvatten. Då får man lossa de sex små skruvarna till locket för att komma åt. Inte lika läbbigt jobb.... För att få upp pumpstången så vrids den moturs i nedtryckt läge så lossnar locket "nr 18" och hela pumpstången kan dras upp. Det går även att ta bort locket med pumpstången kvar i locket.
  11. 1 poäng
    Nej ! Panelen ger inte "fullt ös hela tiden". Om ingen vill ha effekten så flyter heller ingen ström (=ingen effekt). Ungefär som ett batteri - bara för att det KAN ge en massa energi och ström så gör det ju inte det - om inte en strömförbrukare finns som vill ha denna ström/energin. Regulatorn tar ner panelens spänningen till en konstant och säker nivå. Det är alltså en spänningsregulator helt enkelt. Strömmen och därmed effekten bestäms däremot av batteriet självt (och andra laster du har påslagna) - upp till max vad panelen kan ge. Har du 14V batterispänning så är det "något" som klarar att ge denna spänning. Och om det inte är panelerna (eftersom det inte flöt mer än max 1A där) så är det något annat. Du hade ingen annan laddning i samtidigt ? Siffran "14V" var väl inte kvar på 14V när du körde kylskåp m.m. Den strömmätningen du gjorde med multimetern går ju inte ihop med att regulatorn visar uppåt 1A med panelen inkopplad. Du borde få minst den strömmen vid en kortslutningsmätning, panelen vet ju inte om du mäter eller om det sitter en regulator ansluten, och bestämmer sig för att inte lämna ström i ena fallet. Är du säker på att du kortslutningsmätt strömmen på ett korrekt sätt ? Alternativt kanske din regulator inte är frisk. EDIT: Säkringen kan ju vara trasig i instrumentet också (om den finns), fast nu hade du ju kollat med två olika....
  12. 1 poäng
    Vad skulle skälet till det vara, talade de om det för dig? Mina Sunbeampaneler har vardera sex färdiga skruvhål, med bricka för försänkt skruv. De finns där väl för att kunna användas?
  13. 1 poäng
    Det är ju två grundläggande regler. 1 Barnen ser ju vuxna som förebilder, om vuxna använder flytväst är det lättare att motivera barnen att göra så. Vi har aldrig behövt motivera varesig barn eller barnbarn, det är inte förhandlingsbart att vara utan flytväst. 2 Sedan lär sig ju barn med normal kognitiv förmåga av sina misstag, det sägs att även amöbor gör så, men det vet jag inget om. Har man då exempelvis fått flisor i fötterna lär man sig väldigt snabbt att det blir så när man går barfota. Men det är ju inte tillämpbart att ha samma tankemönster vid drunkning… Men låt barnen bada med flytvästen på och låt dom känna på dess flytkraft. Vi har under årens lopp haft diverse badlekar där kantrade jollar, livbojar, kastlinor och sådana saker ingått som rekvisita, alltid lär sig ungarna någonting. LHS, livets hårda skola tillämpades i ASS Arendals segelsällskap, (bytte namn till BKSS, Björlanda kiles SS) när man lärde sig segla optimistjolle, då man tvingades att kapsejsa… i maj månad… ok, jag lärde mig ju iallafall att inte göra om det. Och då var ju flytvästarna inte alls lika smidiga som dom är idag. Det var gula ”tvångströjor” av tjock bomullsväv med stora rektangulära flytblock insydda. En solfjäderformad stor krage med triangelformade flytblock som hela tiden blåste upp i nacken och begränsade synfältet bakåt och åt sidorna. Sedan knäppningen, det var inga snabbspännen av plast utan besvärliga snabbspännen av någon kass legering som korroderade, och i dessa skulle man då trä ett brett och tjockt bomullsband som alltid hade en tendens att fransa sig. Grenband fanns det också, även på den tiden, men det var ofta för långt så att dess tamp hängde baktill som en svans som hade en förmåga att fastna överallt. Ja det kändes som en befrielse den dagen man kunde simma i hela hamnpirens längd och tillbaka (det var mer än 200 meter) och som då innebar att man fick lov att bära seglarväst, som antagligen bara var ett flytplagg med inbyggd falsk säkerhet. Inte fasiken flöt man bättre med dåtida seglarvästar, men det såg ju bra ut att ha en sådan på, och dom var utförda i det tidiga 1970-talets självmarkerande pastellfärger. Det var inte bättre förr, jo bara en sak, dieseln kostade 99 öre litern hos Strandkassan på Rörö. Där kunde man även köpa raketost och chokladzingo.
  14. 1 poäng
    Eller köp en bit neoprengummimatta (den tål oljeprodukter) o klipp till. Det är nog enklare än att försöka hitta en passande packning. Det syns ju på bilden hur ofta du tittar ner i det facket 😇 så det gör nog inget om det blir lite ojämnt i kanterna, bara det blir tätt.
  15. 1 poäng
    Du kan utan risk öka ett par tiondelar. En del BMS börjar inte balansera förrän 3,50 o är din sådan så ska du nog ladda med 14,00. Sen löser det kanske sig när du laddar från generatorn...
  16. 1 poäng
    Lite återkoppling som tack för alla råd. Allt funkar som förväntat, jag ligger på lite lägre spänning på solcellsregulatorn för att inte ligga på 100% SOC mellan gångerna vi använder båten och sen får generatorerna dra upp det sista när vi kör till hamn. Kylen står och går och landströmmen har inte behövt användas så nu är det bara invertern kvar att installera så jag får espresso naturhamnen. Efter 10 dagar utan landström med kylen på och några mulna dagar så låg batteriet fortfarande på 66% och då är max spänning satt till 13,80 på solcells regulatorn så 100% SOC nås ju inte. Kanske onödigt lågt? Batteriet är på 280Ah.
  17. 1 poäng
    Hej! Jag har en Sunbeam Nordic Flush 104W. Den verkar inte lira längre då jag först märkte att den laddar väldigt långsamt, om öht. Jag brukar kunna vara ute med båten i naturhamn med kyl och lampor utan att behöva bry mig, men slutet av förra säsongen räckte det inte. Trodde först det var batterierna så mätte hälsan och dom va iof kass dom också, så bytte mot helt nya batterier till denna säsongen. Nu när jag varit ute kan jag komma tillbaka och se att batterierna fortf. bara står på typ 80-85% laddning som jag lämnade dom med, vilket känns som panelen laddar inte alls. Jag har tittat på min MPPT och där säger den att den laddar med ca 14v och max 1A. (OM jag räknar rätt så drygt 14W, eller hur?) Jag har kopplat bort den från min MPPT och mäter direkt på kablarna och får 19-20V men 0A Inte ens en decimal på A. Har mätt med multimeter på 10A-läget. Testat två olika mätare med samma resultet. Enda som kan strula är om en koppling när panelens inbyggda kabel möter förlängningskabel, det jag har inte testat, men dessa sitter med kopplingplint under krympslang med lim. Vad tror ni, kass panel? Mäter jag galet? Något jag bör testa?
  18. 1 poäng
    Roligt att se att det fortfarande finns vuxna som inte daltar med barnen men är rädd om dom👍
  19. 1 poäng
    Vi har i princip samma regelverk ombord som @Mackey har. Alla västar på innan förtöjningarna släpps, både för barn, hundar och vuxna. Beroende på var och hur barnbarnen ombord leker kan dom slippa västen i hamn. Men flytväst på om man är ute på däck, är på bryggan eller springer på hala berg. Vi har även en skoregel, man går inte på berget barfota. Om man går barfota på gamla bryggor får man själv ta ut flisorna ur fötterna. När det gäller barn, ingår det i den nautiska uppfostran att man ramlar i minst en gång per säsong, och då skall västen vara på! Det vanligaste är att man långsamt glider ner i vattnet från en hal klippa. Näst vanligast är att man klantar till det i passagen mellan gummibåten och land eller då man skall embarkera ”moderskeppet” det brukar sluta med enbart blöta skor och strumpor och ibland blöta byxor och diverse skrapsår.
  20. 1 poäng
    Mors! Nu har vi justerat lutningen på stången och fågeln flyger obehindrat. Tack för hjälpen kompisar. I manualen står bara att man skall korta linan till 2 m för att förhindra trassel ?? Ha en riktigt fin sommar. // Mats W
  21. 1 poäng
    Hej! Motorn skall klara av att gå på låga varv utan att bli överhettad. Du måsta kontrollera att det är fullt flöde i kylkanalerna, man börjar med att kolla intaget, sedan impellern, termostaten och så vidare.
  22. 1 poäng
    Det skrivs ofta om att batterier börjar att gasa vid 14,4 volt, det är säkert riktigt, men jag vet av erfarenhet att gasning kan förekomma redan vid 14,2 volt. Någon gång har jag läst att 13,9 volt skulle vara en optimal laddningsspänning när det gäller vanliga syra/blybatterier. Problemet är det finns smarta batteriladdare som egentligen inte är så smarta, eller dom fungerar bra när man bara laddar batteriet, men om man förbrukar ström samtidigt så krämar dessa laddare på genom att höja spänningen, och då kan gasning ske…. Eller då sker gasning! Ja det får ju bli ett försäkringsärende. Glöm inte att begära ersättning även för sjukvårdskostnaderna. Min rekommendation är att istället för att ta landström och ladda med nätansluten laddare i hamn är att istället ordna med en solcellspanel, eller flera sådana och en bra MPPT-regulator som får ladda batterierna under sansade former. Med tanke på vad hamnarna tar betalt för landströmmen har man snart tjänat in en medelstor solcellsanläggning. Den senaste veckan har jag drivit två kylskåp med 200W solcellspanel, MPPT=regulator och en batteribank på 280Ah. Men det är litet snålt, med bara ett kylskåp igång fungerar detta väldigt bra och det blir ström över allt annat ombord. Nu vet jag ju inte hur din båt ser ut, men jag hade gärna skippat extra batterier till bogpropellern, istället hade jag dragit fram säkrade riktigt grova kablar till denna från startbatteriet.
  23. 1 poäng
    Här är det lite tvärt om. Långt till fysisk butik vilket ökar på kostnaden för redan dyra varor som den lokala handlaren har, vilket hjälper till att överskrida smärtgränsen för min budget för båt ägandet. Brukar lyckas planera min reparationer/service m.m. så att allt finns hemma när det är det ska pillas med båten. Har hela vintern på mej för större reparationer/service på båten, sommaren brukar jag försöka utnyttja till att njuta av skärgården. Fördelen på landet är att vi har lantbrevbärare som t.o.m lägger in paketen i vedboden när man inte är hemma och (sletna) närbutiken är en lanthandel som varken har lång kö eller dåliga öppettider och är det bråttom kan man snällt be personalen ta med sig paketet hem så kan man hämta på kvällen. Jag har iaf inga problem att få tyska nätbutiker att skicka till utlämningsställe, brukar bara vara att skicka ett e-post om önskat leverans val. Det har tydligen sina fördelar att bo på landet😃
  24. 1 poäng
    Hej, I mitt fall på min AQAD40b var det hål i gummigaveln på baksidan av värmeväxlaren. Artikelnummer 845373
  25. 1 poäng
    Handlar en del från Axmarin, dom har ofta realistiska priser. Navinordic, Marinaman har jag ingen koll på får väl lägga nån minut på deras hemsidor. Annars handlar jag det mesta från Tyskland och Kina. Vet att många hatar Kina produkter och oss som köper direkt därifrån, men man får nog acceptera att det mesta som säljs i Europa är producerat i Kina oavsett om du köper det på Aliexpress eller Hjertmans, Biltema eller Jula m.fl, oftast bara priset som skiljer sig några 100% beroende på vart man handlar.
  26. 1 poäng
    Problemet med elektrisk pump för sjövattenkylning är att den direkt går igång och pumpar 30 liter/minut när du slår på tändningen. Då gäller det att få ut det vattnet ur kylvattensystemet och avgasutsläppet. Om motorn inte startar så kan den fyllas med sjövatten som inte hinner blåsas ur. Det är därför man har remdriven eller vevaxeldriven pump till kylningen. Den anpassar vattenvolymen till motorns varvtal.
  27. 1 poäng
    Sjöräddningssällskapet använder inte uppblåsbara västar längre utan har sedan några år övergått till en modifierad seglarväst. Modifieringen innebär bl.a. lite mer flytkraft på bröstet än "standardmodellen". Jag vet inte om de kompletterat med fler ändringar men västen har inbyggd livsele och dubbla grenband. Dessutom lite reflexer och ljusare detaljer för att lättare upptäckas. De har förvisso räddningen nära när (inte om...) någon faller överbord och är därmed inte så beroende av räddningsväst med krage.
  28. 1 poäng
    Har du inkoppling för slang så är det nog meningen att den enbart används för ursköljning med motorn avstängd. Impellern måste alltid ha vatten för att inte ta stryk. Visst kan du starta den någon sekund utan vatten, men det ska undvikas. Kör med muffar eller använd en stor hink som du kan sätta ner drevet i. Se då till att ha drevet rätt långt ner i hinken så att impellern ligger under vattenytan.
  29. 1 poäng
    Det brukar vara så att plottern har ett aktivt (pågående) spår. Oftast så räcker inte minnet till för en hel sommars åkande eller, för den delen, hela plotterns liv, så då börjar plottern ta bort de äldsta punkterna i spåret efter ett tag men med många småresor till/från samma punkt blir det snabbt grötigt runt hemmahamnen. Vad man då ska göra är att via någon meny spara spåret och sen välja att påbörja ett nytt spår, förslagsvis med en annan färg, och välja att bara visa ”aktivt spår”, vilket då är det man nyss påbörjat,
  30. 1 poäng
    Oftast blir man väl räddad av flytvästen när man hamnar i vattnet😎😂😉
  31. 1 poäng
    Jag har sett någon som bär flytväst ombord! Đet är nästan obligatoriskt ombord på vår båt med vissa undantag. När båten är förtöjd. När man är nere i ruffen. Om vågor och vind är nästan obefintliga samtidigt som man sitter i sittbrunnen. När man har sele som är kopplad till båten. Kommentarer till punkterna ovan. De flesta drunkningsolyckor sker vid förtöjda båtar. Om man plötsligt behöver flytväst är det inte ett dugg bättre att vara utan flytväst i ruffen. Man sover så förtvivlat illa med flytväst påtagen. Om man plötsligt behöver flytväst är det inte ett dugg bättre att vara utan flytväst bara för att vädret är lugnt. Alla inbillar sig att man hinner ta på sig flytvästen om något händer, men det troliga är att man istället går upp på däck utan flytväst. Dum regel när flytvästen har inbyggd sele. Det skulle vara väldigt intressant att veta vid vilka tillfällen en flytväst ofta gör skillnad mellan liv och död. Här kommer mina spekulationer. Om man inte är simkunnig eller om man inte har så god ork. När vattnet är kallt är flytvästen avgörande för att man ska kunna överleva lite längre tid. Är det 5 grader så klarar man sig sannolikt en timme med flytväst om jag minns rätt och några minuter utan flytväst. Överlevnadschansen borde öka ganska kraftigt om man har flytväst när man är ensam ombord, men sele är bättre. Om man slår sig medvetslös när man trillar i. Om nan är berusad eller narkotikapåverkad. Full på med era egna tankar och allra bäst om någon har statistik på när man oftast blir räddad av att ha flytväst.
  32. 1 poäng
    Jag tycker då att jag ser flytvästar på de flesta. Dock bara värdelösa seglarvästar, som inte räddar dig i många situationer. De gör mer skada än nytta, enligt mig. I synnerhet tycker jag mig se att vuxna som är ute i mindre båtar med barn ombord är bra på att ha flytvästar på, både vuxna och barn, alltså. För min del kan jag inte ha räddningsvästar eller seglarvästar på mig. De är extremt obekväma, skaver, förstör mina bröstvårtor, är för varma, gör så man inte kan sitta ordentligt utan att få flytblock upptryckta i halsen och hakan, har en osviklig förmåga att fastna i precis allt man går uppefter, inte sällan med resultatet att man kortvarigt tappar balansen eller får en oförutsedd kroppsrotation. Om det inte hade funnits självuppblåsande flytvästar så hade jag inte haft flytväst på mig alls. Och det var också så jag gjorde innan jag hade råd med min första - seglade utan flytväst. Jag hade med mig räddningsväst i båten för en situation som t ex att båten sjunker, för man hinner ta fram en flytväst och ta på sig då. Lite är bättre än inget. Men aldrig att jag hade den på mig i normalfallet. Självuppblåsande är däremot så smidiga och bekväma att de knappt märks. I synnerhet den senaste jag skaffade som har större nacköppning och en tyngdpunkt som är mer centrerad, så jag inte får ont i nacken av att flytvästen hänger där.
  33. 1 poäng
    Denna gas var mycket frän i lukten och satt även kvar i kläderna, så om den skall vara luktfri så har vi något annat problem i så fall? Batteriet är i en låda men ventilerna går ju ut i ruffen. Tack för tips ovan. Batteriladdaren går upp i 14,3V så något att kolla vidare på. Vi har en elektriker bokad som kommer om ett par veckor.
  34. 1 poäng
    Hela motorblocket är fullt med glykolblandat vatten. Det sitter ett antal slangar mellan motorblock, värmeväxlaren, varmvattenberedaren o kanske lite ställen till. Vilken som helst av dessa slangar kan läcka vid anslutningarna. Bottengenomföringen, impellerpumpen o sjövattenslangarna via värmevx o ut med avgaserna kan du nog utesluta om det var glykolblandat i kölsvinet (men det kan ju vara bra att efterdra även de slangklämmorna...). Men dra inte "för kung o fosterland". Då kan slangen deformeras o så uppstår det läckage p.g.a. det.
  35. 1 poäng
    Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar? Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel. Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V. Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften.
  36. 1 poäng
    Varför gick det då men inte nu? Jag anar samma fenomen som med stora skor. Det finns ingen skohandlare i den här delen av Finland som har storlekarna 47 och 48 i lager. Ytterst få som överhuvudtaget vill beställa hem fastän det ju är köparen sm tar risken om de inte passar. De bara säger att man måste nöja sig med nummer 45 som är det största i sortimentet. Även när man rent fysiskt inte kan pressa ner fötterna i dem. Samtidigt finns det ganska många karlar med fötter i den storleken och när någon handlare någon gång tar in sådana skor säljer de slut på några timmar när ryktet går och alla storfotade karlar inom 100 kilometers radie kommer och vill köpa. Min hypotes är att sortimenten i dag bestäms av partihandlare som bestämmer vad som skall säljas helt oberoende av vad som går att sälja. De gör sina beslut utgående från vilka varor som går enkelt att köpa in i färdigt hopplockade sortiment till ett lågt pris. Helt utan hänsyn till vad kunderna vill köpa. Själva affären är ändå ett franschiseföretag så det är franshisetagaren som tar den ekonomiska smällen både av uteblivna köp och osäljbara varor. Medan kedjan vinner på att köpa in ett färdigt ihopplockat sortiment som kan dumpas över på franschisetagaren.
  37. 1 poäng
    Swedol är en fantastisk butik med deras lagerhållning. va inne ca 10-15 gånger och skulle köpa lite bra o ha grejor till verkstan som tex slangklämmor, hydraul/vvs kopplingar lite elgrejor till maskinparken, samtidigt som jag behövde material till kunder. Men varje gång saknades det något och några tex skulle köpa 10 st men dom har ett lagersaldo på 5 st som bör värde. Prata med butikschefen om problemet men han kunde inte höja lagersaldot utan medgivande från huvudkontoret. Så det blev alltid en rundtur i stan för att hitta alla grejorna. Så nu för tiden har jag eget lager av förbrukningsmaterial som jag beställer från Tyskland till under halva priset och det skickas samma dag om jag beställer innan kl 14.00. Tar max 2-3 dar att få hem grejorna medans Swedol har sista beställningsdag torsdag för att få grejorna onsdagen veckan efter om dom inte ändrat på det, har inte handlat hos dom på 3-4 år nu. Ska vi prata om överpriser så kan man titta på Volvo pentas reservdels priser.
  38. 1 poäng
    Jo den kan var lite trasig och visa god spänning. Den hände mig.
  39. 1 poäng
    Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler. Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. Panelen skall ha ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström. Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig.
  40. 1 poäng
    Ja under inträffar än idag så här långt efter Jesus återuppståndelse 😄
  41. 1 poäng
  42. 0 poäng
    Absolut inte. Den lider ju av samtliga problem som jag räknade upp.
  43. 0 poäng
    Jo vi är dåliga på att att använda flytväst ombord när vi ligger och tuffar fram vid god väderlek fast i sämre väder med regn och blåst eller när vi kör längre sträckor i planingsfart, då åker västen alltid på, men visst kan man ramla i även i gott väder från en stabil 30 fots båt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...