Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-29 på alla områden

  1. 3 poäng
    Men vad TS behöver är att först förstå sin egen båts elsystem. Eller kompisens var det ju... Utan den kunskapen är risken stor att ingen generator, oavsett om det är en ny eller gammal, blir inkopplad så den laddar som den skall. Och i värsta fall kanske t.o.m. brinner upp. För oss som grävt i båtar och inte minst kanske gamla bilar är detta med generatorns inkoppling inget konstigt. Men den som aldrig hållit på med det inser inte hur olika det kan se ut i båtar (och bilar). Samtidigt som man tycker det borde vara enkelt - "hur svårt kan det vara" - och gärna tar den enkla genvägen. Eller provar sig fram, det är ju bara ett par kablar....
  2. 3 poäng
    Det hjälper inte att börja skriva i andra tråden (10 år gammal) och där försöka få "facit" till hur just DU skall koppla. Det finns ingen "quick-fix": Jag tänkte informationen där kanske skulle hjälpa dig att bättre förstå problemet med inkopplingen av just ditt elsystem och generator. Inte att det skulle vara ett "facit" för hur du skall koppla om för att få generatorn att fungera (som kanske dessutom nu är trasig på riktigt). Du måste göra en ordentlig analys, följa ledningarna och kolla. Ja, det TAR tid, men alternativet har du/ni ju redan provat - att vara nära att elda upp delar av elsystemet. Sådana genvägar fungerar inte på en båt, där dessutom elsystemen kan se väldigt olika ut t.o.m. på samma båtmodell. Börja med att titta på dina egna bilder och jämför med de data och bilder som redan finns. Både här i tråden och på nätet. Du har ju t ex ett kontaktdon i vilket det på de flesta av denna modell verkar vara signal "D+" (fältlindning/laddlampa) och BatSens. I det sitter ju ingenting på dina bilder. MEN, det finns en liten risk att det inte skall göra det på just din modell, så ta inte det jag skriver som "facit": Att jämföra med en av bilderna du kan hitta i tråden jag länkade till: Men tänk också på att detta inte är generatormodellen som finns i manualen du kopierat ifrån. I den verkar det vara en äldre modell (LR135) utan kontaktdonet. Har du inte reagerat på det ? Du har ju bilden på dess baksida på sidan efter den du kopierade, och den ser ju inte alls likadan ut som din (förlåt, kompisens) generator. Googla lite så kommer du inse att det inte finns ett utseende på en båtgenerator. Få av dessa gamla motorer har ju dessutom kvar sin originalgenerator utan de flesta är nog bytta någon gång. Annars - som jag redan skrivit högre upp i tråden - ta hjälp av någon om det blir för svårt. Du kommer tjäna på det och lära dig massor ! Dessutom är det ganska allvarligt att det ens kunnat ryka och vara nära elbrand. Säkringarna, som borde ha gått i denna situation, är jag inte ens säker på att du har. Tänk på att strömmen som kan släppas lös är mångdubbelt mot vad du har i en elsvets, så elsystemet i en båt är inget man skall ta så lätt på. Om du ändå vill ha tips här på forumet och tror du kan reda ut det, så måste du återkomma med lite fylligare information, och framförallt den information som andra forumdeltagare som vill hjälpa dig efterfrågar. T ex: - Vad är de lösa kablarna till för ? - Har den laddat tidigare ? - Varför har ni haft generatorn bortkopplad ?
  3. 2 poäng
    Ren svänska 😉. Nä, faktiskt ett ganska erkänt begrepp för … (ja, du vet ju vad jag menar men vill bara tjöta lite, eller hur?)
  4. 2 poäng
    Nedersta bilden ser ut att vara en laddfördelare med dioder, och det skulle kunna förklara varför inte ens batterispänningen kan mätas på generatorns utgång. Men det ser ut att saknas inkoppling för D+ (laddlampan) och kanske annat också på generatorn. Ja, det ser inte seriöst ut. Här är en länk till en liknande fråga med en någorlunda motsvarande generator som visar att du nog missat inkopplingen av i alla fall laddlampan/fältlindningen: https://www.maringuiden.se/forum/topic/72327-hjälp-med-anslutningar-på-hitachi-generator/ Men jag tror - i all välmening - att du bör kontakta en båtelkunnig som kan hjälpa dig med generatorn, inkopplingen och elschemat istället för att fortsätta labba själv. Kanske du har någon i hamnen som du kan fråga ? Och då också passa på att lära dig en del som kan vara bra att veta, som kan vara svårt att förmedla via ett forum som detta utan att vara på plats i båten.
  5. 1 poäng
    Nej, tvärtom. Detta eftersom en glödlampa är en ren resistans. Vid en nominell spänning (t ex 12V) drar den 21W, vid lägre spänning mindre och högre spänning högre. Detta eftersom strömmen den drar ändrar sig på motsvarande sätt, som då blir urladdningsströmmen, är 21W/12V=1,8A (c:a). För att det inte skall ta väldigt lång tid och dessutom vara lite rimligare ström rekommenderar jag en halvljuslampa. Dessa brukar vara på 55-60W eller så, dvs man kan räkna med c:a 5A i urladdningsström. Ladda således batteriet fullt och häng på lampan. När spänningen (med lampan som last) går under t ex 11,5V avbryter du och multiplicerar antalet timmar den lyst med 5 (strömmen). Då får du urladdad kapacitet i Ah. En del kör med lite lägre (10,5V) men när batteriet väl börjar rasa går det inte så mycket längre i alla fall.
  6. 1 poäng
    Tack! Nej motorn rör sig inte alls. Vi ska kolla om den har någon spänning nu i helgen.
  7. 1 poäng
    precis, ser jobbigt ut. De måste ju tänkt på att den kan gå sönder eller att man vill byta, men kanske det är 8 insex-skruvar för försäkringsprylarna.... Nåja, ikväll blir inget skruvat. Återkommer
  8. 1 poäng
    Ifall det behövs... Start och Generator i Nacka lär ha 50 A generator att sälja. Kontrollera så att rotationsriktningen är rätt. Har med kylningen att göra. Troligtvis behövs modifiering av befintliga fästen. Vet nån som har en sådan på en YSE8. Laddade inte, kontrollampan var trasig.
  9. 1 poäng
    Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar? Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel. Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V. Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften.
  10. 1 poäng
    Ska du skrämma vetet ur Babadonpapi han kommer ju inte våga sig utanför hamnområdet snart 😂😉
  11. 1 poäng
    Läste du på länken innan du svarade ? Gör det och försök förstå elschemat så kan du nog hitta svaret själv. Börja där. Visst skall det vara en kabel till laddlampan, men om det är en av dina befintliga, vart de går eller skall gå kan varken jag eller någon annan på ett forum guida dig till - med säkerhet. Inte eftersom du verkar ha en hel del annat och kopplingar i båten som kan påverka och som vi på forumet inte ser eller vet om. Dessutom har du/ni redan gjort minst en felkoppling i din (eller var det kompisens) båt som varit så illa att det resulterade i rökutveckling (=nära elbrand), en felkoppling som vi fortfarande inte fått någon mer information om. Det finns nog ingen "quick-fix" eller någon som i detta läge skulle vilja ta ansvar för något i stil med "koppla in den där och den där så kommer det garanterat att funka". Stanna upp och försök förstå innan ni kopplar vidare och "labbar".
  12. 1 poäng
    Allting var inte bättre förr, men det är sämre nu!
  13. 1 poäng
    Ja, du är ett unikum 😉, eller kanske undantaget som bekräftar regeln!
  14. 1 poäng
    Jag var lika oroad själv när jag testade det på en båt som jag ändå skulle sälja. Metoden är dock mindre arbetssam jämfört med laga sprickor där man först måste fräsa bort sprickan med en Dremel och sedan kleta i gelcoatspacke Det är absolut fel metod att avverka en massa gelcoat för att laga en repa tycker jag. Man behöver inte fräsa ut något innan man lägger i gelcoatspackel. Tvätta med aceton. Lägg i gelcoatspackel i repan och stryk bort överskottet med en japanspackel. Låt härda. Slipa vid behov med 1200 papper, eller använd en skrapa som på filmen. Rubba Polera Vaxa Ett tips är att tejpa över lagningen med genomskinlig packtejp, då blir det efter lite övning så slätt och bra så at endast polering och vaxning begövs. Även buktiga ytor går att tejpa med nästan perfekt resultat.
  15. 1 poäng
    Sitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!?? Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar. Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland.
  16. 1 poäng
    Mitt stora problem med tillbehörsbutikerna är att de har gott om krimskrams och dekorationer medan det kan vara nästan omöjligt att få tag på basvaror för båtbyggande och båtunderhåll. -Flat varmförzinkad båtspik. Finns inte överhuvudtaget att köpa för pengar någonstans -Varmförzinkad klippspik. Mycket svår att hitta ens på nätet annat än som restlager i udda storlekar som säljs styckevis för heminredning. -Bumullsvadd i remsor att lägga mellan borden. Finns inte att köpa för pengar. Man får köpa vadd för annat ändamål i små hushållsförpackningar och riva till remsor. -Bronsskruv. Måste beställas från Tyskland. -Kopparnit. Går lyckligtvis att beställa från Kuopion Veneveistäjät. Annars skulle det bli Tysklandsbeställning där också. -Mässingspropeller. De flesta verkar inte veta vad det är men det finns en som kan beställa hem för ett hutlöst pris. De övriga bara frågar efter märke och årsmodell på utombordaren och börjar babbla om ombyggnad till utombordare när man säger att det är rak axel. -Syrafast propelleraxel i metervara. De vet inte vad det är men går att beställa genom en bekants metallbearbetningsföretag. -Packbox. De vet inte vad det är. -Talgband. De vet inte vad det är. -Ettans tätmedel. Slutsålt överallt och nästa parti kommer kanske nästa år eller året efter. Lyckligtvis går det att koka eget av tjära och bivax. -Babbits till hylslager. De vet inte vad det är. Går att beställa från Danmark men säljs inte till privatpersoner. Lyckligtvis hittade jag 45 kilo babbitstackor på skroten. -Syrafast köljärn i metervara och annat syrafast material. Enda sättet att få tag på det är genom bekanta i något företag i metallbranschen som kan lägga till det på någon materialbeställning som de gör. Om man inte hittar någonting på skroten. -Block och vantskruvar och andra riggtillbehör. Finns något enstaka block kvar osålt men annars slutsålt för åratal sedan och ingen vill beställa mer. -Linor i metervara. Ofta slutsålt halva året. -Åror av fungerande kvalitet. Finns inte. Bara krokiga klena men likväl klumpiga leksaksåror som inte går att ro med. -Resorsinol-fenol-lim. De vet inte vad det är. Importören säljer bara i 20-litersdunk till limträindustrin. Seibert Aero i Tyskland säljer Aerodux 185 i litersburk men frakten blir dyr. -Skeppsbeck. De vet inte vad det är. Man får koka sitt eget av tjära. -Tjära. De vet inte vad det är men det säljs i målfärgsaffärer. -Det samma gäller linolja både kokt och rå. Vad i helvete är det för fel på de där pellejönsarna?
  17. 1 poäng
    Utan lampan går inte generatorn igång, du behöver spänningen från lampans krets för att starta fältlindningens magnetfält. Ett vanligt bly/syra batteri håller Ca 12,72V fullt laddat (efter det fått vila ett dygn). Normalt ger generatorn 14,0V +- några tiondelar.
  18. 1 poäng
    M a o. Utan att göra det omständigt. Byt till en hel lampa. 3 - 4 W, 12 Volt. Laddlampan ska lysa när du sätter på tändningen. Slocknar när motorn startat.
  19. 1 poäng
    Startmotorn tar betydligt mer effekt än en tilt så även urladdade batterier kan orka dra en tilt enstaka gång. Att även tilten blev trött vid upptiltningen (det tar mer effekt att tilta upp än att sänka ner motorn) är en tydligt indikation på att batterierna är slut.
  20. 1 poäng
    Om du kör mycket med startmotorn så pumpar impellerpumpen in vatten men utan avgastryck så orkar det inte tryckas ut genom avgassystemet. Om du "hjälper till" genom att lyfta ventilerna med dekrompessionsspaken så blir det ännu mindre avgastryck för att få ut kylvattnet. Vid svårstartad motor rekommenderas det att stänga kylvattenintaget tills motorn går igång. Motorn behöver ju inte kylning förrän den kommit igång. Att inte montera hävertbrytaren medför att motorn kan fyllas med vatten om du kört igenom kylvatten, även om motorn inte gått igång. Hittade en kopia av din fråga längre ner i flödet av inlägg. Det blir dåligt med flera likalydande inlägg när/om det kommer svar växelvis i samma inlägg. De flesta läser inte inläggen kategorivis utan blandat i tidsordning så ditt inlägg kommer att hittas utan att du gör dubbletter.
  21. 1 poäng
    Abnet som finns att köpa i båttillbehörsaffärerna är rätt effektivt mot sot o gamla alger. Den späs ut rätt mycket före användning så den är dryg. Vi brukar blanda i en sprayflaska o duscha över ytan som ska tvättas (man börjar med att blöta ytan). Att produkten är miljövänlig är ett extra plus.
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    De va värst... Vad det blev ett omfattande Motorkontroll mm... Nästan som inför köp av båt. - Kylvatten och annat enligt ovan, har inget med generatorns laddning att göra. Men en bra beskrivning hur och vad som normalt regelbundet bör kollas. Här börjar enklaste felsökningen: - Lyser lampan för att visa att "tändningen", motorns elsystem är på, när du vrider på nyckeln i första läget? D v s utan att starta motor.
  24. 1 poäng
    Det är nog en normal hastighet för den båten och motorn. Yamaha 70 är en budgetmotor på 1000 kubik. Suzuki är om jag inte minns fel på 1500 kubik och minst i en serie på fyra motorer. Den har nog mer ork, jag tror att du får vara nöjd med 25 knop. Jag har haft en Amt 17 med Suzuki 70 hk, den kom knappt upp i 28 knop vilket var helt i sin ordning för en båt i den storleken.
  25. 0 poäng
    Du kanske är van vid havssegling och inte behöver mina råd? Tänk på att strax före 00-tiden så kommer allsköns tung trafik farandes kors o tvärs. Det blir ofta dimma på natten och morgonen och man hör då de tungas motorer närma sig. Har du radar eller radar-reflektor? Ha i alla fall en radarreflektor upphissad i masten så att du, vid dimma, blir "sedd." Alltså, varning för att slarva med dimma och "radar" på vägen till Gotland. Det kan ju procentuellt gå bra ändå, men varning för rädsla och kallsvettning även med radarreflektor! ; "vi" blir förhoppningsvis sedda men ser själva ingenting. "BRUM BRUM BRUM BRUM" (i dimma) som ökar i intensitet och kommer närmare och närmare; då känner man sig liten som en atom.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...