Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-28 på alla områden
-
4 poängEnligt moderna regelverk så ska det finnas huvudsäkring efter batteriet. Den ska vara placerad inom 30 cm från batteriet. Om säkringen måste sitta längre bort så ska kabeln från batteri till säkring gå i skyddsslang (vanlig slang för elinstallation i bostäder fungerar fint). Det är mycket effekt lagrat i ett batteri. Om du får kortis på kabeln så kan träinredning och annat antändas, så säkring gör båten tryggare. Tänk på att du ska ha samma kabeldimension hela vägen fram till spridningspunkten/säkringsboxen där du fortsätter med klenare kablar och för d dimensionerna anpassade säkringar. Jag hade velat ha både säkring o brytare mellan regulatorn och spridningsplinten (å så har jag det..). Du verkar sakna brytaren. När 12V till regulatorn bryts "så slutar den fungera". Blir det kortis i kabeln mellan solpanel o regulator så pajar oftast panelen (det har hänt mig p.g.a. dålig installation på varv) å så händer inget mer. Det finns ju ingen energi lagrad i panelen så den sätter inte fyr på samma sätt som batterikablarna. Anderssonkontakterna är rejäla men lite klumpiga. Jag har installerat ett par kraftiga eluttag där jag använt Weipu SP21. De har kontakter i olika kombinationer (hankontakter, honkontakter, chassimontage, kabelmontage, täcklock). Det finns en tvåpolig som klarar 30A. Själv valde jag en fyrpolig som parkopplades med fyrledare så den ska klara 60A (luftpumpen till gummibåten tar 40A). Det gick med lite pyssel att få in en trefaskabel med skyddsjord (d.v.s. fyra ledare) i kontakten och få den vattentät. Conrad.se eller conrad.de har ett rätt stort sortiment med Weipu ( .de har fler att välja på). 50% urladdning är en gräns som absolut inte ska underskridas om du vill undvika att skada batteriet. Redan vid urladdning ner till 50% så blir batteriet rätt kortlivat. Jag hade tidigare AGM-batterier (300Ah) som oftast inte laddades ur mer än 10% och någon enstaka gång ner till 20%. De batterierna höll i elva säsonger... På morgnarna med lite belysning, mobilladdning och storförbrukaren kylbox så var ofta 10% (30Ah) förbrukade, vilket så klart fylldes på av solceller under dagen och lite motorgång. Med din rätt lilla solpanel och begränsad laddning från motorn så skulle jag rekommendera att sätta in mer än ett batteri. Det finns även mulna dagar då solpanelen inte ger så mycket. Med nyinstallerade LFP så har jag det omvända problemet - att inte ladda för mycket så generatorn tar skada. Utan begränsare så laddar det över 60A och det klarar inte generatorn någon längre tid.
-
3 poängStartmotorn tar betydligt mer effekt än en tilt så även urladdade batterier kan orka dra en tilt enstaka gång. Att även tilten blev trött vid upptiltningen (det tar mer effekt att tilta upp än att sänka ner motorn) är en tydligt indikation på att batterierna är slut.
-
2 poängDu kommer att ha mycket nytta av Battmetern för att hålla koll på batterikonditionen. Där ser du även om förbrukningen är större än beräknat så du behöver installera fler batterier för att inte gå för lågt i urladdning. Ska man göra ett riktigt test av kapacitet så ska man ansluta en känd belastning och mäta hur många Ah batteriet kan ge. Det tar några timmar att genomföra en sådan testcykel (ladda upp, ladda ur o ladda upp igen) Det finns testutrustningar som ger ungefärligt svar på hur kapaciteten är och som går lite snabbare att få svar ifrån. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744
-
1 poängSitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!?? Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar. Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland. Jag håller väl delvis med er båda. Det största problemet är väl att båttillbehörsbutikerna blivit varuhus med personal som bläddrar febrilt i kataloger och datorer när man frågar om något. Sedan är det ju inte konstigare att båttillbehörsbutikerna saknar vissa produkter än att biltillbehörsbutikerna saknar startvevar, läderhuvor, karbidlampor och gengasaggregat. Ett annat problem är att alla har exakt samma sortiment, så om det inte finns en lämplig tvåpolig kontakt i butik A så finns inte det i butik B, C eller D heller.
-
1 poängDet är orginaltermometern som ska öppna vid 60°. Får testa att ta bort den, och lägga i kastrull.
-
1 poängSitter och funderar på om ditt inlägg är ironi/skämt eller skrivet på allvar!!?? Håller med om att man ibland blir rätt irriterad över att vissa saker är svåra att få tag i men en stor del av det du räknar upp är ganska udda varor. Lagerkostnaden för att ha sällanköpsvaror liggande blir lätt övermäktig i väntan på att du eller någon annan kund kommer in vart tjugonde år och frågar efter udda prylar. Om du tror att det går att få lönsamhet så föreslår jag att du öppnar en butik med god lagerhållning, jag kan tänka mig att bli kund nån gång ibland.
-
1 poäng
-
1 poängHitta en förklaring iaf. https://sutars.com/support/batterierna/belastningstest/
-
1 poängHa med i beräkningen att batteriet tappar effekt vart efter det åldras. Är man på gränsen när batteriet är nytt så räcker inte effekten till när batteriet är nått år gammalt.
-
1 poängDet bästa sättet att spara spår för framtiden är att spara ner dom på ett SD-kort. Då kan du importera dom igen om dom skulle försvinna i plottern eller om du skulle skaffa en ny plotter så kan du importera dom där. Lagrar du dom i GPX-format så kan du dessutom flytta spåren till dom flesta navigationsprogram, t.ex. OpenCPN och redigera dom där, t.ex att ta bort alla ointressanta spår och behålla dom viktigaste för framtiden.
-
1 poängOm du kör mycket med startmotorn så pumpar impellerpumpen in vatten men utan avgastryck så orkar det inte tryckas ut genom avgassystemet. Om du "hjälper till" genom att lyfta ventilerna med dekrompessionsspaken så blir det ännu mindre avgastryck för att få ut kylvattnet. Vid svårstartad motor rekommenderas det att stänga kylvattenintaget tills motorn går igång. Motorn behöver ju inte kylning förrän den kommit igång. Att inte montera hävertbrytaren medför att motorn kan fyllas med vatten om du kört igenom kylvatten, även om motorn inte gått igång. Hittade en kopia av din fråga längre ner i flödet av inlägg. Det blir dåligt med flera likalydande inlägg när/om det kommer svar växelvis i samma inlägg. De flesta läser inte inläggen kategorivis utan blandat i tidsordning så ditt inlägg kommer att hittas utan att du gör dubbletter.
-
1 poängLita aldrig på ett begagnat batteri, om du inte själv har begagnat det. Dåliga batteri kan ge bra mätvärden när dom är laddade, men sedan sjunker spänningen snabbt när man börjar att belasta batteriet, så att mäta spänningen på ett batteri utan belastning är väl inte helt meningslöst, men nästan. Så koppla in batteriet, gör några starter, mät spänningen efter det och se vad det blir. 70 Ah med bra cca-värde som @raoul förslår duger bra till startbatteri. Satsa hellre på bättre traktionära batterier som tål djupa urladdningar bättre än vanliga startbatterier, till båtens förbrukarbank. Djupa urladdningar är inte samma sak som djupurladdning i detta sammanhanget då man aldrig skall ladda ur mer än till 50% ävensom vissa batterityper tål mer, några gånger… men inte alltför många gånger.
-
1 poängBehövs inget avancerat för att ha som startbatteri. Manualen säger minst 70 Ah och 430 CCA. Jag hade köpt ett startbatteri på t ex Biltema, t ex detta: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-72-ah-2000038653
-
1 poängMusou Black är världens just nu svartaste färg. Den suger åt sig 99,4 % av allt ljus, men tyvärr suger den åt sig en rejäl slant också. Priset ligger på drygt 3000:- kr/l. Kanske kan den användas som ett komplement när allt är målat i svart för att döda ev. reflektioner från vissa ställen. Färgen finns även i dl-förpackning för runt 400:- kronor. Om inte annat kan det vara intressant och roligt att pröva färgen med kulören jättesvart. Tillägg: Vanta black är svartare än Mosou black, men jag tror inte den finns som färg. Acktar black är också jättesvart, men finns nog inte heller som färg.
-
1 poängByta avgaslimpa är en perfekt introduktionsmekarkurs för nybörjare. Men inget man gör innan man lokaliserat felet. Men som @Gelis inträffar det när innerväggarna i limpan rostat sönder. Det kan man inspektera genom att dra av svanhalsen (gummibälgen) på limpan, köra in en mobil och filma. Så här såg min ut… I mitten ligger en skiljevägg, den är bortrostad på denna. Skiljeväggen delar upp cylindrarna så att de som ligger längs ifrån varandra i tändordning delar kammare (1&4; 2&3), När väggen rostat bort uppstår baksug inne i limpan. Blandar man då in lite saltvatten idet hela blir det rostigtvärre. Aluminiumet offrar sig tills ett hål uppstår, se inringat. Inte stort, men det hörs! Om du ska köpa limpa, köp den här på drevdelar.se. Undvik den som Hansen säljer "Sierra". Den saknar skiljevägg. Skräp!
-
1 poäng"Jättesvart" och matt är färgen med koden RAL 9021. Denna kan med fördel matchas med olivgröngul 6014, och läderbrun 8027 penselmålat i något klatschigt mönster på fri hand. Om man tycker att den olivgröngula är trist finns bronsgrön/natogrön 6031 som är litet ljusare. Men RAL 9021 är väldigt nattsvart och sidenmatt. Men skämt åsido, de militära industrifärgerna är väldigt bra, fäster på i princip allting, är dryga och man kan späda dom en hel del. Dom är även både grundfärg och ytfärg på samma gång, oftast räcker en strykning då den täcker bra, särskilt den svarta, den som svenska försvaret kallar för "tjärsvart". Kan köpas både som spray och på burk av flera firmor på nätet, inte minst hos Kvibergs överskottslager.
-
1 poängJag har sett liknande lösning vid eftermonterat automatiskt brandskydd. Ett sätt att stänga av bränsletillförseln mellan tanken och motorn om allt inte är i sin ordning. Säger dock inte att det ÄR därför just denna sitter där, bara en möjlig orsak. Men ibland tillför man mer problem än man löser, och så som det ser ut att vara installerat här kan ju nyttan diskuteras....
-
1 poäng
-
1 poängSom jag nämnt tidigare har försökt hitta en VP-mek i Göteborgsregionen, som erbjuder inspektion av insprutarna på en D4. De jag har pratat med säger att de inte rekommenderar den åtgärden om motorn går normalt. De hade inte heller hört att någon hade råkat ut för trasiga kolvar, som vi pratar om i tråden. Men den naturligtvis bero på att de får säga något. Jag har haft kontakt med, Wahlborgs Marina AB Marinteknik Torslanda AB Ringens Varv, Marstrand. Känner någon till en firma i Göteborg som gör sådana inspektioner eller som har erfarenhet av problemet?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00