Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-26 på alla områden

  1. 1 poäng
    En säkring för kabeln mellan batteri och plint kan vara bra att ha.
  2. 1 poäng
    Har aldrig vare sig sett eller mekat med en sådan motor. Tolkade bara symtomen med hjälp av gamla erfarenheter. Kallas också "killgissning"
  3. 1 poäng
    Nja, jag har köpt ett, sen att det var en del av ett paket är irrelevant. Användare är jag, dvs jag har konto, men jag hittar inget sätt att koppla sjökortet till kontot. Sjökorten "uppdateras" visserligen kontinuerligt, men sjökortsutgåvor kommer som tätast en gång per år (vissa områden mer sällan), och det är såna som kommer på korten till plottrar. Inte kontinuerligt. Köper man ett kort med sjökort just nu får man 2023 års utgåva för västkusten eftersom det är den senaste (i bästa fall rättat till november 2023) och nästa planerade kommer 2025, som då finns på digitala sjökort från 2026. Rättelser efter publikationsdatum måste läggas till via uppdateringar. Jag har också försökt kontakta Raymarine, men ingen svarar på telefon.
  4. 1 poäng
    Hade en 999 för några år sedan. Den hade vattentanken akterut. Tror det går fint med en extra typ 100 liters tank under förpiken. Inte värre än när en besättningsmän står på fördäck. Man har ju dessutom ofta mängder med packning i akterstuven så jag tror inte det blir ett balansproblem Extra vikt är ju aldrig bra för fart förstås men vattentankar kan tömmas om man ska kappsegla.
  5. 1 poäng
    Jag menade Suzuki 70 hk i jämförelse med Yamaha 70, men såg nu i efterhand att kompisen har 50 hk.
  6. 1 poäng
    Mycket nöjd med den från Clas! Det finns mycket nytt nu för tiden, som mäter t ex batteristatus och skickar till mobilen. Jag har en äldre modell, som jag är så nöjd med. Nasa BM-1 Och under denna en enkel strömmätare som visar vad solcellen ger för tillfället. Alltså dras 1.8 A ur batterierna, d v s till kylboxen.
  7. 1 poäng
    Den multimetern är nog ok men jag kan rekommendera att gå upp ett steg och köpa en tångamperemeter istället. Den kan hållas runt en kabel och mäta hur mycket ström det går genom kabeln. Mycket användbar för att se om det flyter någon ström genom kablar. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264 Eller den här från Classe https://www.clasohlson.com/se/Digital-tangamperemeter-UNI-T,-UT203R/p/Pr368126000 Eller från Kjell&Co https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436
  8. 1 poäng
    Det funkar fint, men tänk på att den spänning som batteriet har beror på om det nyss laddats eller nyss använts under belastning. Nyss fulladdat (från nyss till senaste dygnet) kan spänningen mycket väl vara över 13 V, för att gradvis (över några dygn) sjunka ner till en stabil fullspänning på kanske 12.7-12.8 V. Har batteriet nyss belastats, t ex med en startmotor, ett ankarspel, en bogpropeller eller nån annan kraftigare förbrukare, kan spänningen tillfälligt vara sänkt med många tiondels volt, även om batteriet för stunden är helt obelastat. Så ska du mäta, så behöver du mäta när batteriet är "stabilt", dvs varken laddats eller belastats senaste dygnet eller så. Men problemet är förstås större när det är en "felvisning" åt det lägre hållet, eftersom det knappast är ett problem att batteriet verkar mer fullt än det är... Jag skulle säga att 12.4-12.5 V kan vara en bra undre gräns för ett startbatteri. Ladda om det halkar under det, dvs om båten används så sällan att motorn inte laddar upp det tillräckligt, eller om motorn inte har fullgod laddningsförmåga (som i ditt fall).
  9. 1 poäng
    Det instrumentet duger att mäta med i båten. En bra bild framtagen av någon annan en jag.
  10. 1 poäng
    Det där ser inte ut som dieselbakterier. Jag tror snarare att du fått in vatten (mycket vatten) i dieseltanken. Det kan även vara parafinering av dieseln som kan ha uppstått om det varit väldigt kallt där båten vinterförvarats. Förr i tiden fanns det "vinterdiesel" till bilar som spätts ut (jag tror det var med fotogen) för att minska risken för parafinering. Om paraffineringsproblemet finns kvar vet jag inte, det kan vara annan sammansättning av bränslet idag för jag har inte hört ordet vinterdiesel på länge, Parafineringen är en icke reversibel process så det är samma åtgärder antingen det är vatten eller parafinering i din tank. Paraffinet sätter även igen filterna effektivt då det är större molekyler än diesel. Har du koll på att avluftningen har en "svanhals" så det inte kommer in vatten den vägen? Är packningen på tanklocket hel så du inte fyller tanken med vatten när du spolar runt tankpåfyllningen. Ibland kan man få med vatten på köpet när man tankar men den mängd du verkar ha är orimligt mycket för att ha kommit från macken. Om dieseln blivit vattenblandad eller det parafinerats så måste tanken tömmas helt så den förorenade diesel kommer bort. (Sen är nästa problem att ha tillräckligt mycket dunkar för att kunna ta hand om dieseln o köra den till destruktionsanläggning.) Därefter hade jag nog spätt ut kvarvarande bottenskyla i tanken med några liter ren diesel (volym beroende på hur stor tank du har och hur geometrin ser ut) som även den tappas/sugs ur. Tömning av filter o bränslerör måste såklart göras. Sedan är det nog bara att fylla på ren diesel och försöka starta motorn. Var lite smart o fyll en mindre mängd diesel för provkörningen så du inte står där med en full tank igen om det krånglar. Efter att ha haft igång motorn så kan det nog vara bra att göra ytterligare ett filterbyte så du vet att allt är ok. Vänta inte för länge med att fixa problemet. Om det är som jag uppfattar det en mängd vatten i dieseln så kan det börja rosta i insprutningspumpen och då får du ännu större problem. Eftersom du inte verkar ha bakterier så är det helt meningslöst att hälla i biocider.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...